podroze_z_alfabetem.pdf

(204 KB) Pobierz
82173353 UNPDF
P ODRÓ˚E Z PANEM ALFABETEM
PODRÓ˚E Z PANEM ALFABETEM
Magdalena Krasowska
Przedstawiamy scenariusze dwóch spotkaƒ
z cyklu Podró˝e z panem Alfabetem dla dzieci
szeÊcioletnich i ich rodziców.Podczas wspólnych
zabaw z rodzicami przedszkolaki doskonalà swo-
je umiej´tnoÊci niezb´dne w nauce czytania,
a doroÊli mogà si´ zorientowaç, jakie post´py
zrobi∏y dzieci i jak sà przygotowane do szko∏y.
Cele :
– analiza i synteza dêwi´kowa wyrazów o prostej
budowie fonetycznej (wyodr´bnianie wybra-
nych g∏osek w nag∏osie, rozwijanie spostrze-
gawczoÊci wzrokowej),
– kojarzenie g∏osek z odpowiednimi literami.
Metody pracy : zabawy ruchowe i dydaktyczne
inspirowane pedagogikà zabawy i kinezjologià
edukacyjnà.
Formy pracy : grupowa, zbiorowa.
Grupa : dzieci szeÊcioletnie.
Literatura :
P.Dennison, G.Dennison, Kinezjologia edukacyj-
na dla dzieci , Mi´dzynarodowy Instytut Neuroki-
nezjologii, Warszawa 2003.
WYPRAWA PIERWSZA DO KRAINY PRZYGÓD
Ârodki dydaktyczne : kolorowe kartki z frag-
mentami obrazków po jednej stronie (na ka˝dej
kartce fragment jednego obrazka, 4 kartki
tworzà ca∏oÊç) i z literami E lub I po drugiej
stronie; gazety, taÊma dwustronnie przylepna
(do przyklejenia biletu jako wizytówki), gazety,
no˝yczki, plastelina, kredki niebieskie i czer-
wone, kartoniki z pi´cioma prostokàtami dla
ka˝dego dziecka, sylwetki przedstawiajàce foki
i niedêwiedzie (po pi´ç, ka˝de zwierz´ oznaczo-
ne jednà samog∏oskà), du˝a chusta (animacyj-
na), kontury Ameryki i Grenlandii, kaseta
z warsztatów Klanzy z nagraniem melodii „Sa-
molot”, muzyki relaksacyjnej, szumu morza, ka-
seta Klanzy „Taƒce dla grupy” z nagraniem me-
lodii „Swing w uliczce”.
Przebieg zaj´ç
1. Bilet do Krainy Przygód.
Przy wejÊciu do przedszkola rodzice i dzieci
„kupujà” bilety na podró˝ do Krainy Przygód.
„Walutà” sà odrysowane, wyci´te i podpisane
d∏onie, które po zaj´ciach b´dà wisia∏y na tabli-
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
29
82173353.014.png 82173353.015.png 82173353.016.png
P ODRÓ˚E Z PANEM ALFABETEM
cy w sali.JeÊli któraÊ rodzina zapomnia∏a przy-
nieÊç takie „pieniàdze”, musi wykonaç je teraz.
Na stoliku przy wejÊciu znajdujà si´ potrzebne
materia∏y.
Na biletach rodzica i dziecka znajduje si´ ta
sama litera (E lub I) – to wa˝ne, bo osoby z bile-
tami, na których sà te same litery, b´dà tworzy∏y
jeden zespó∏.Za pomocà taÊmy dwustronnie
przylepnej uczestnicy zabawy przyczepiajà bile-
ty do ubrania jak wizytówki, aby ich nie zgubiç.
Spodnie i kurtki Indian mogà mieç fr´dzle,
a ubrania Eskimosów powinny udawaç futro.
l Wszyscy prezentujà wykonane stroje i Êpiewa-
jà piosenki o Indianach i Eskimosach.
l Uk∏adajà obrazki z fragmentów znajdujàcych
si´ na biletach i przyklejajà je na tablicy w od-
powiednim miejscu przy numerach.
2. Powitanie .
Dzieci i rodziców wita pan Alfabet – trzymana
przez nauczycielk´ pacynka lub sylweta, która
wyglàdem nawiàzuje do abecad∏a, np.ma ubra-
nie udekorowane literami.Zaprasza wszystkich
na wypraw´ do Krainy Przygód.Na poczàtek pro-
ponuje zabaw´.
1.OKO 2.APARAT 3.ESKIMOS
4.UL 5.INDIANIN
l Magiczne cegie∏ki – ka˝de dziecko otrzymuje
kopert´ z kartkà, na której narysowane sà po-
numerowane prostokàty.
3.Zabawa Zoom .
Uczestnicy stojà w kr´gu.Prowadzàcy wyciàga
do przodu r´k´ z zaciÊni´tà pi´Êcià i uniesionym
do góry kciukiem i mówi: zoom .WyjaÊnia, ˝e gest
ten nale˝y po nim powtórzyç, jedna osoba po dru-
giej.Gdy wszyscy uczestnicy kolejno to uczynià,
pada propozycja, aby uczyniç to szybciej, a potem
jeszcze szybciej.Chodzi o to, ˝eby nikt si´ nie za-
gapi∏ i ˝eby zoom obieg∏ kràg jak najpr´dzej.
1.
2.
3.
4.
5.
4. Samolot – taniec integracyjny z wykorzysta-
niem nagrania Klanzy „Samolot” – wykonywa-
nie gestów naÊladujàcych w∏àczanie silników, za-
pinanie pasów, wyglàdanie przez okno samolotu
oraz w drugiej cz´Êci swobodny lot po ca∏ej sali.
Co jakiÊ czas powtarzamy czynnoÊci od poczàt-
ku.Lot koƒczymy w sàsiedniej sali podzielonej
na dwie cz´Êci – Ameryk´ i Grenlandi´.Uczest-
nicy zabawy znajdujà tu przygotowane wcze-
Êniej materia∏y potrzebne do dalszych dzia∏aƒ.
Zadaniem dzieci jest podzielenie prostokàtów
na cegie∏ki odpowiadajàce g∏oskom w wyrazach
nazywajàcych przedmioty z obrazków i pomalo-
wanie ich na odpowiedni kolor (samog∏oski –
czerwony, spó∏g∏oski – niebieski).Rodzice obser-
wujà swoje dzieci podczas wykonywania zadania.
Przyk∏ad : o-k-o
5.W Ameryce làdujà osoby z biletami, na któ-
rych znajduje si´ litera I (Indianie), a na Gren-
landii z literà E (Eskimosi).Obie grupy wykonu-
jà podobne zadania, ale osobno (jeÊli grupa nie
jest zbyt liczna, mo˝na nie dzieliç jej na dwa
zespo∏y).
6. Masa˝ relaksacyjny – nauczycielka wypo-
wiada tekst i pokazuje, jak nale˝y wykonaç ma-
sa˝.Nast´pnie rodzice masujà dzieci, a potem
dzieci – rodziców (str.31).
l Dzia∏ania plastyczne – dzieci Indianie i dzie-
ci Eskimosi oraz ich rodzice wykonujà stroje
z gazet, ∏àczàc je za pomocà taÊmy klejàcej.
7. Karmienie zwierzàt.
Na Êcianie wiszà sylwety fok i niedêwiedzi
oznaczone literami A, E, I, O, U.Dzieci Indianie
b´dà karmiç niedêwiedzie, Eskimosi – foki.Ka˝-
30
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
82173353.017.png 82173353.001.png 82173353.002.png
P ODRÓ˚E Z PANEM ALFABETEM
da z dru˝yn otrzymuje worek z rybami-literami.
Dzieci po kolei podchodzà do worka i wyciàgajà
po jednej rybie.Wypowiadajà g∏osk´, która od-
powiada znajdujàcej si´ na niej literze.JeÊli li-
tera oznacza samog∏osk´, dziecko przyczepia jà
za pomocà plasteliny do sylwety zwierz´cia, na
którym znajduje si´ taka sama litera, jeÊli nie –
wrzuca jà z powrotem do worka.
mos) mo˝e zostaç „wigwamem” („igloo”) i od-
wrotnie.
11. Bitwa na liÊcie (Ênie˝ki) .
Podczas zabawy ubrania Indian i Eskimosów
podar∏y si´.Teraz gazety sà liÊçmi (u Indian) lub
Êniegiem (u Eskimosów).Bitwa na gazety – dzie-
ci i rodzice rzucajà w siebie gazetowymi kulami,
a potem wspólnie je sprzàtajà.
8. Odpoczynek .
Moment wyciszenia przy muzyce.Rodzice sia-
dajà wygodnie i tworzà „gniazdka”, a dzieci
w nie wchodzà.S∏uchajà razem muzyki relaksa-
cyjnej, rodzice ko∏yszà dzieci i szepczà im mi∏e
s∏owa do ucha.
12. Tajemnicza butelka .
Eskimosi znajdujà butelk´ z wiadomoÊcià od
Indian.Okazuje si´, ˝e Indianie zapraszajà ich do
siebie, aby si´ zaprzyjaêniç i wspólnie pobawiç.
9. Pobudka .
Wolne budzenie si´ przy çwiczeniach kinezjo-
logicznych, rozruszanie ró˝nych cz´Êci cia∏a.Roz-
poczynamy od ràk, póêniej poruszamy g∏owà,
a na koƒcu tu∏owiem – wolne wodzenie ósemki.
13. Przeprawa przez ocean.
Do tej zabawy wykorzystujemy du˝à chust´,
która stanowi ocean.DoroÊli chwytajà chust´
i poruszajàc nià, tworzà fale, a dzieci turlajà si´
po chuÊcie – przedostajà si´ na drugà cz´Êç sali
(do Ameryki).
10. Trz´sienie ziemi (Eskimosi i Indianie bawià
si´ oddzielnie).
Dobieramy si´ trójkami.Dwie osoby tworzà
wigwam (lub igloo), podajàc sobie w górze r´ce,
trzecia osoba – Indianin (Eskimos) – staje we-
wnàtrz wigwamu (igloo).
Na has∏o: Indianin (Eskimos) dzieci Indianie
(Eskimosi) przeprowadzajà si´, zamieniajàc si´
miejscami z innymi Indianami (Eskimosami).
Na has∏o: wigwam lub igloo dzieci tworzàce
budowle, wcià˝ trzymajàc si´ za r´ce, zamieniajà
si´ z innymi parami i wznoszà budowle nad no-
wymi mieszkaƒcami.
Na has∏o: trz´sienie ziemi – wszyscy zmieniajà
swoje miejsca i ewentualnie role.Indianin (Eski-
14. Powitanie .
Indianie i Eskimosi witajà si´: po eskimosku –
nosami, i po indiaƒsku – unoszàc prawe r´ce jak
do przysi´gi z okrzykiem howgh !
15. Taniec integracyjny do melodii „Swing w ulicz-
ce” z kasety Klanzy „Taƒce dla grupy”.
16. Samolot – powtórzenie zabawy, która odby∏a
si´ na poczàtku zaj´ç.Powrót do rzeczywistoÊci.
17. Mapa nastrojów .
Na mapie z konturami Ameryki i Grenlandii
wszyscy uczestnicy wyprawy rysujà buzie, które
wyra˝ajà, w jakim nastroju wracajà do domów.
Masa˝ relaksacyjny
JaÊ oraz StaÊ weszli na wzgórze,
dwa razy zataczamy r´kà na plecach ko∏o, nast´pnie
w´drujemy palcami w gór´ pleców
by przynieÊç wody wiadro du˝e.
rysujemy na plecach r´kà fal´, nast´pnie palcem kszta∏t
wiadra
JaÊ si´ poÊlizgnà∏ i z góry spad∏,
zataczamy r´kà na plecach ko∏o, zje˝d˝amy r´kà na dó∏,
akcent – lekkie uderzenie na dole pleców
a tu˝ za nim sturla∏ si´ StaÊ.
drugà r´kà zje˝d˝amy po plecach, zataczamy palcem ko∏o
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
31
82173353.003.png 82173353.004.png 82173353.005.png
P ODRÓ˚E Z PANEM ALFABETEM
WYPRAWA DRUGA NA CZARODZIEJSKÑ WYSP¢
Ârodki dydaktyczne: wizytówki w dwóch kolorach
(np. niebieski i czerwony) w osobnych koszykach,
flamastry, taÊma malarska, gazety, nagrania: szu-
mu fal morskich i sztormu, rytmicznej melodii,
muzyki egzotycznej; kartoniki z literami K, M, T,
D; kartoniki z sylabami, obrazki, podpisy pod
obrazki, pojemniczki z jajek z niespodziankà,
a w nich ma∏e cukierki i rady – na cienkich paskach,
kartki ze zdaniem dla ka˝dego dziecka,du˝a chus-
ta, termometr narysowany na du˝ym kartonie.
nie pozostaje nic innego,jak za∏o˝yç kamizelki ra-
tunkowe. Po delikatnym roz∏o˝eniu „zniszczo-
nych” statków okazuje si´, ˝e zamieni∏y si´ one
w kapoki,które zak∏adamy na siebie i dop∏ywamy
do najbli˝szego làdu, który widaç na horyzoncie.
4. Czarodziejska wyspa.
Okazuje si´,˝e ten làd to czarodziejska wyspa,
na której ˝yje czarownica. Samej czarownicy nie
spotykamy, znajdujemy za to tablic´ informacyj-
nà, z której dowiadujemy si´, ˝e aby nie zostaç
zaczarowanym, trzeba wykonaç wyznaczone
przez czarownic´ zadania (str. 33).
Wizytówki pozwolà nam szybko podzieliç si´
na dwie dru˝yny (czerwonych i niebieskich).
Przebieg zaj´ç
1. Moja wizytówka .
Dzieci witane przez pana Alfabeta losujà z ko-
szyka puste wizytówki i z pomocà rodziców piszà
na nich swoje imiona. Rodzice z drugiego koszy-
ka wybierajà wizytówki w tym samym kolorze,
w jakim jest wizytówka ich dziecka, i te˝ piszà
swoje imiona. Wizytówki przyklejajà w widocz-
nym miejscu do swoich ubraƒ.
5. Po ka˝dym zadaniu nast´puje zabawa ru-
chowa.
Architekci
Dobieramy si´ trójkami. Jedna osoba jest ar-
chitektem, dwie pozosta∏e to „budulec” na dom.
Architekci ustawiajà swoich partnerów wed∏ug
w∏asnych pomys∏ów. Ka˝dà budowl´ nale˝y na-
grodziç brawami. Nast´pnie role si´ zmieniajà,
tak aby ka˝dy móg∏ byç architektem.
2. Zabawa na powitanie .
Wszyscy ustawieni sà w dwóch ko∏ach (Êrodko-
we ko∏o to dzieci, zewn´trzne – rodzice) twarza-
mi do siebie. Osoby stojàce naprzeciwko witajà
si´ ze sobà.
Rodzinki
Wszyscy – rodzice i dzieci – stojà w kole.Na ha-
s∏o: mama , tata , dziecko wymienione osoby za-
mieniajà si´ miejscami w kole,a na has∏o rodzin-
ki wszyscy zmieniajà miejsce.
CzeÊç! – podajemy r´k´
Hej! – klaÊni´cie d∏onià o d∏oƒ partnera
CzeÊç! – podajemy r´k´
Ok – kciuk uniesiony do góry
Ko∏o zewn´trzne przesuwa si´ w prawo i powta-
rzamy czynnoÊci. Zabawa trwa, dopóki wszyscy
doroÊli nie przywitajà si´ ze wszystkimi dzieçmi.
Taniec ˝yraf i krabów
Wszyscy wykonujà taniec przy muzyce. Na ha-
s∏o: ˝yrafy – taƒczymy wyprostowani z wyciàgni´tà
szyjà. Na has∏o: kraby – nogi ugi´te, g∏owa w bok.
3. Rejs morski.
Przed wyruszeniem w rejs ka˝dy sk∏ada meto-
dà origami statek z gazety.Wyruszamy na kolejnà
wypraw´ z Panem Alfabetem. S∏ychaç szum mo-
rza, dzieci i rodzice poruszajà si´ po sali, naÊladu-
jàc bujanie si´ statków na falach.W pewnym mo-
mencie zrywa si´ sztorm, fale urywajà statkom
rufy (uczestnicy zabawy oddzierajà fragment
sk∏adanki origami). Sztorm przybiera na sile i od-
padajà dzioby, a potem tak˝e maszty. Pasa˝erom
6. Powrót z wyprawy.
Po wykonaniu zadaƒ wszyscy odnajdujà grot´
czarownicy,awniej – ró˝d˝k´.Powtarzajà za panem
Alfabetem zakl´cie i wyczarowujà latajàcy dywan
(chusta animacyjna), na który wsiadajà, aby przy
dêwi´kach muzyki arabskiej wróciç do przedszkola.
7. Termometr uczuç.
Przed wyjÊciem ka˝dy zaznacza na termome-
trze nastrój, w jakim wychodzi ze spotkania.
32
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
82173353.006.png 82173353.007.png 82173353.008.png 82173353.009.png
P ODRÓ˚E Z PANEM ALFABETEM
Zadanie 1.
Obie dru˝yny otrzymujà kartoniki z literami M , K , D , T oraz plansz´ z ilustracjami (str.34).
Dzieci przyklejajà na dole planszy w∏aÊciwà liter´.
Zadanie 2 .
Zadaniem dzieci jest odczytanie przygotowanych wyrazów i dopasowanie do nich obrazków.
Przyk∏adowe wyrazy: DOMY , MAMA , TATA , KOT
Czarownica w nagrod´ za wykonanie zadaƒ przygotowa∏a niespodzianki.Dzieci losujà pojem-
niczki, w których ukryte sà cukierki oraz karteczki z dobrymi radami dla rodziców, np.:
Cz´Êciej rozmawiaj z dzieckiem.
Czytaj dziecku codziennie ksià˝k´.
Zadanie 3.
Dzieci dobierajà kartoniki z sylabami, aby powsta∏y wyrazy.
Na przyk∏ad:
TA
MO
DO
ME
KO
DA
MEK
Zadanie 4.
Dzieci odczytujà zdania i wykonujà rysunki, które majà stanowiç ilustracj´.
Przyk∏adowe zdania: TO MAMA . TATA MA KOTA .
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
33
82173353.010.png 82173353.011.png 82173353.012.png 82173353.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin