Partia hiszpanska_podstawowe warianty.doc

(27 KB) Pobierz
partia hiszpańska

TEORIA DEBIUTÓW

 

PARTIA HISZPAŃSKA      

1. e2-e4       e7-e5

2. Sgl-f3      Sb8-c6

3. Gfl-b5

Ruch ten pośrednio atakuje pionka e5, grożąc zdobyciem go po ewentualnym biciu skoczka c6.

3. ...             a7-a6

Posunięcie wprowadzone przez słynne­go mistrza

P. Morphy. Ma ono na celu odrzucenie białego gońca z przekątnej a6-fl, co jak się przekonamy ma istotne znaczenie w walce o centrum.

Prócz 3. ... a7-a6 grywa się również, choć bez porównania rzadziej inne obro­ny. Teraz 4. Gb5:c6 prowadzi do wariantu wymiennego: 4. ... d7:c6

5. 0-0 (5. S:e5? Hd4!) f7-f6 6. d2-d4, Gc8-g4. Częściej grywa się:

4. Gb5-a4

Utrzymując nacisk na Sc6, co jest ce­lem debiutowym.

4. ...             Sg8-f6

Najczęściej stosowana kontynuacja. Grywa się także 4. ... d7-d6 5. c2-c3, Gc8-d7 6. d2-d4, Sg8-f6 7. 0-0, Gf8-e7 8. Sbl-d2, 0-0 (tzw. wariant Kecskemet).

5. 0-0

Teraz czarne grają zazwyczaj 5. ... Gf8-e7 (A) lub 5. ... Sf6:e4 (B).

 

 

Wariant A)

Wariant zamknięty partii hiszpań­skiej.

5. ...            Gf8-e7

Za słabsze uchodzi 5. ... Gf8-c5 (6. c3, Ga7

7. d4, S:e4 8. Wel, f5 9. Sbd2! z przewagą białych).

6. Wfl-el

Tu grywa się też niekiedy 6. Hdl-e2.

6. ...             b7-b5

Inaczej po 7.  Ga4: c6 białe zdobyły pionka e5.

7. Ga4-b3         0-0

8. c2-c3            d7-d6

Do ostrej gry prowadzi 8. ... d7-d5 (kontratak Marshalla).

9. h2-h3

Zapobiega związaniu skoczka (Gc8-g4).

9. ...                  Sc6-a5

  10. Gb3-c2

Białopolowy goniec jest dla białych bardzo cenny

w tej partii, dlatego unikają jego wymiany.

  10. ...                 c7-c5

  11. d2-d4          Hd8-c7

 

W wytworzonej pozycji białe mają pewną przewagę - mogą bowiem zależnie od uznania zamknąć centrum (ruchem d4-d5), bądź utrzymać napięcie z możli­wościami   otwarcia   linii   „d"   lub   „c".

 

 

Wariant B)

Wariant otwarty partii hiszpańskiej.

5. ...                 Sf6:e4

Ten ruch prowadzi do ostrzejszej, kombinacyjnej gry.

6. d2-d4          b7-b5

6. ... e5:d4 jest zbyt ryzykowne i nie­korzystne dla czarnych. Po 7. Wfl-el, d7-d5 8. Sf3:d4, Gf8-d6!

9. Sd4:c6, Gd6:h2+ 10. Kgl-hl! (po 10 K:h2 czarne mają wiecznego szacha) 10. ... Hd8-h4 11.Wel:e4+! d5: e4 12. Hdl-d8+! Hh4:d8 13. Sc6:d8+, Ke8:d8 14. Khl:h2 powstaje końcówka lepsza dla białych.

7. Ga4-b3        d7-d5

Teraz także 7. ... e5: d4 jest niewska­zane:

8. Wfl-el, d7-d5 8. Sbl-c3! d4:c3 10. Gb3:d5,

Gc8-b7 11. Wel:e4+, Gf8-e7 12. Gcl-g5 z silnym ata­kiem białych.

8. d4:e5            Gc8-e6

9. c2-c3

Można także grać 9. Hdl-e2 z na­stępnym Wfl-dl.

9. ...               Gf8-e7

Albo 9. ... Gf8-c5.

  10. Sbl-d2        0-0

Pozycja jest skomplikowana i trudna do oceny - gra w przybliżeniu wyrównana.

 

 

Opracował: P.Łosiewicz

 

Literatura: „ABC Szachisty” T.Czarnecki

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin