Partia wloska_podstawowe warianty.doc

(29 KB) Pobierz
partia włoska

 


TEORIA DEBIUTÓW

 

PARTIA WŁOSKA

              1. e2-e4      e7-e5

              2. Sgl-f3     Sb8-c6

              3. Gfl-c4    Gf8-c5

 

Wariant A)

              4. c2-c3

Celem tego posunięcia jest utworzenie silnego centrum po zamierzonym dal­szym ruchu d2-d4.

Zamiast 4. c3 białe mogły grać 4. Sc3 (d3). Te warianty rozpatrzone są oddziel­nie (wariant B).

              4. ...           Sg8-f6

Najlepsza   odpowiedź,   umożliwiająca czarnym kontratak. Ruch 4. ... d7-d6, spełniający pewne postulaty strategii (otwarcie gońca c8) zupełnie nie przeszkadza białym w prze­prowadzeniu ich planu: 5. d2-d4, e5:d4 (wymuszona wymiana; po 5. ... Gb6? czarne straciłyby pionka: 6. de5 i nie można odbić, gdyż po 6. ... S:e5 nastą­piłoby 7. S:e5, de5

8. G:f7+ i nie można bić gońca gdyż zginąłby Hd8, a po 8. ... Ke7 9. HhS białe prócz pionka miałyby jeszcze wielką przewagę pozycyj­ną) 6. c3:d4 i białe uzyskały przewagę w centrum.

              5. d2-d4

Realizując swój plan uzyskania pionko­wego centrum, białe jednocześnie bronią pośrednio pionka e4. W jaki sposób, zobaczymy dalej.

              5. ...           e5:d4

Wymuszona wymiana. Nie można 5.... Gc5-b6?   wobec   6.   d4:e5,   Sf6:e4? 7. Hdl-d5 i ze względu na groźbę mata czarne musiałyby oddać skoczka.

              6. c3: d4   Gc5-b4+

I to posunięcie jest konieczne. Na 6. ... Gc5-b6 nastąpiłoby 7. d4-d5, Sc6-e7 8. e4-e5, Sf6-g4

9. d5-d6! z silnym atakiem.

              7. Gcl-d2  Gb4:d2+

Złe byłoby 7. ... Sf6:e4? z powodu 8. Gd2:b4, Sc6:b4 9. Gc4:f7+! Ke8:f7 10. Hdl-b3 + i białe odbierają figurę, czarne zaś straciły roszadę, a ich król nie ma dobrego odejścia (np.10. ... d5 11. Se5+ i jest jeszcze gorzej).

              8. Sbl:d2   d7-d5!

To posunięcie daje czarnym wyrówna­nie gry. Położenie białego gońca na c4 wy­musza następującą wymianę.

              9. e4: d5

O wiele słabsze byłoby 9. e4-e5, d5:c4 10. e5:f6, Hd8:f6.

              9. ...            Sf6:d5

              10. Hdl-b3 Sc6-e7

              11.  0-0        c7-c6

Czarne uzyskały dobrą pozycję, a białe mogą mieć kłopoty z unieruchomionym, izolowanym pionkiem d4.

 

Wariant B)   

              4. d2-d3

Po 4. Sbl-c3, Sg8-f6 5. d2-d3 po­wstanie ta sama pozycja, co w tekście.

              4. ...           Sg8-f6

              5. Sbl-c3    d7-d6

              6. Gcl-g5

Roszada byłaby tu przedwczesna. Po 6. 0-0 czarne mogłyby grać 6. ... Gc8-g4, a ze względu na możliwość następnego ruchu 7. ... Sc6-d4 i odcięcie białopolowego gońca od, pola e2, białe musiałyby grać 7. h2-h3, po czym 7. ... h7-h5! dałoby czarnym atak.

              6. ...             h7-h6

Do wyrównania prowadzi również 6. ... Sc6-a5

7. Gg5:f6, Hd8:f6 8. Sc3-d5, Hf6-d8 9. b2-b4, Sa5:c4 10. b4:c5, c7-c6!

              7. Gg5:f6    Hd8:f6 

              8. Sc3-d5    Hf6-d8    

Groziło 9. Sd5:c7+. Czarne mogą tu jednak grać aktywnie: 8. ... Hf6-g6 i je­żeli 9. Sd5:c7+, to 9. ... Ke8-d8 10. Sc7:a8, Hg6:g2 11. Wh1-f1 (inaczej

11. ... H:f2x), Gc8-g4 i za wieżę czarne zdobędą dwa skoczki, mając przy tym bardzo silny atak.

              9. c2-c3      a7-a6

              10. d3-d4   e5:d4

              11. c3:d4   Gc5-a7

              12. h2-h3

Zabezpieczenie przed 12. ... Gc8-g4.

              12....            0-0

              13. 0-0        Gc8-e6

Białe mają pewną przewagę terenową, partia jest jednak wyrównana ze względu na możliwości upraszczających wymian, po których nastąpi ew. d6-d5 z analogicznymi skutkami jak w wariancie A.

 

Opracował: P.Łosiewicz

 

Literatura: „ABC Szachisty” T.Czarnecki

 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin