WOS SCENARIUSZE LEKCJI WERSJA ROZSZERZONA WYDAWNICTWO KOSS strona_tytulowa_i_spis_tresci(1).pdf
(
265 KB
)
Pobierz
586539346 UNPDF
Scenariusze lekcji zostały przygotowane i wydrukowane w ramach projektw:
M
Edukacja obywatelska w społeczestwie demokratycznym
realizowanego przez:
– Ministerstwo Edukacji Narodowej
– Centrum Edukacji Obywatelskiej
– Uniwersytet Stanowy Ohio
M
East European Constitutionalism Project
koordynowanego przez American Council of Learned Societies
(ACLS) z nansowym wsparciem ameryka skiej fundacji The Pew Charitable Trusts.
Scenariusze lekcji
(wersja rozszerzona) towarzysz ˛ podr˛cznikowi do nauczania
wiedzy o społeczestwie
w gimnazjum, ktry powstał w oparciu o program KOSS
(
Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorz˛dowej
, numer dopuszczenia DKW-4014-3/99).
Program ten został w roku 1999 wyr˙niony przez Ministra Edukacji Narodowej jako jeden z siedmiu
najlepszych programw szkolnych do gimnazjum. Centrum Edukacji Obywatelskiej za jego
wprowadzenie do szkł otrzymało honorow ˛ odznak˛ ZA ZASŁUGI DLA O
WIATY.
Sekretarz wydania:
Anna Machcewicz
W pracach nad ksi ˛˙k ˛ uczestniczyły tak˙e:
Agnieszka Dmowska
i
Anna Klimek
Opracowanie j˛zykowe:
Anna Doroszewska
Korekta:
Danuta Sabała
Projekt okładki:
Agnieszka Czy˙owska
•
Rysunki:
Piotr Rychel
(str. 9, 35, 53, 69)
Wydanie pi˛te rozszerzone
ISBN 83–914506–1–9
Ó Centrum Edukacji Obywatelskiej
Druk i oprawa: ORTHDRUK, Białystok
5
SPIS TRE
CI
Przedmowa
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
7
ROZDZIAŁ I: PODSTAWOWE UMIEJ ˛TNO
CI OBYWATELSKIE
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
9
1. Człowiek – istota społeczna (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
11
2. Obywatel – kto to taki? (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz, Anna Machcewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::
12
3. O porozumiewaniu si˛ i nieporozumieniach (
Alicja Pacewicz, Barbara Jakubowska
)
:::::::::::::::::::
13
4. Jak skutecznie wyrazi własne zdanie? (
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
15
5. Jak zdobywa informacje i jak z nich korzysta? (
Alicja Pacewicz, Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
:::
16
6. Jak odr˙nia opinie od faktw? (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::
18
7. Komu potrzebne s ˛ reguły i normy? (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::::::::::::::
20
8. O grupach i wspłpracy (
Alicja Pacewicz, Barbara Jakubowska, Henryk Puszcz, Tomasz Merta
)
::::::::::
21
9. O pozyskiwaniu sojusznikw (
Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
23
10. Trudne decyzje (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
24
11. Jak podj ˛ decyzj˛ w sprawach grupy (
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
26
12. Nasze potrzeby, potrzeby innych (
Alicja Pacewicz, Jacek Strzemieczny
)
::::::::::::::::::::::::::::::
28
13. O koniktach i ich rozwi ˛zywaniu (
Alicja Pacewicz, Henryk Puszcz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::
29
14. Negocjacje zamiast kłtni (
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
31
15. O obowi ˛zkach i odpowiedzialnoci (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::
32
16. W czym mo˙e nam pomc samorz ˛d uczniowski? (
El˙bieta Krlikowska, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::
34
ROZDZIAŁ II: SAMORZA˛D LOKALNY
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
37
1. Moje s ˛siedztwo, moja gmina (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
39
2. Czego oczekujemy od samorz ˛du? (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::
40
3. Rz ˛dmy si˛ sami – gmina, powiat, wojewdztwo (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::
41
4. Kto rz ˛dzi w gminie? (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
43
5. Jakie s ˛ zadania samorz ˛du gminnego? (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::
44
6. Jakie sprawy mo˙na załatwi w urz˛dzie gminy i powiatu? (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta,
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
45
7. Przed wyborami samorz ˛dowymi (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::
46
8. Jak rada gminy podejmuje decyzj˛ o bud˙ecie? (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::
47
9. Jedna gmina, wiele problemw (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::
48
10. Jak wpłyn ˛ na decyzje władz? (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::
49
11. Szkoła i jej s ˛siedzi (
Anna Klimowicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
51
12. Co władze samorz ˛dowe mog ˛ zrobi z bezrobociem? (
Jacek Krlikowski, Alicja Pacewicz
)
::::::::::
52
13. Odpady – problem lokalny czy globalny? (
Jacek Krlikowski
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
53
14. Mała ojczyzna i regiony (
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
54
ROZDZIAŁ III: ZASADY DEMOKRACJI
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
57
1. R˙ne oblicza pa stwa (
Maciej Podbielkowski, Jan Wrbel, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::
59
2. Demokracja a dyktatura i anarchia (
Alicja Pacewicz, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::
60
6
3. Demokracja – co to takiego? (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
61
4. Trjpodział władzy w pa stwie demokratycznym (
Maciej Podbielkowski, Jan Wrbel, Tomasz Merta,
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
62
5. Decyzja wi˛kszoci – czy zawsze słuszna? (
Maciej Podbielkowski, Jan Wrbel, Tomasz Merta
)
::::::::::
63
6. Co to jest kompromis i jak si˛ go osi ˛ga? (
Maciej Podbielkowski, Jan Wrbel, Tomasz Merta,
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
64
7. Czy wartoci demokratyczne mog ˛ by w konikcie? (
Maciej Podbielkowski, Jan Wrbel,
Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
65
8. Wolno słowa a muzyka młodzie˙owa (
Małgorzata Rutkowska-Paszta, Tomasz Merta
)
::::::::::::::::
66
9. Krtka historia długiej drogi do demokracji (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::
68
10. Polskie tradycje demokratyczne (
Krzysztof M. Radziwiłł, Jan Wrbel
)
:::::::::::::::::::::::::::::::
69
11. Nard i pa stwo (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::
70
12. Czym jest patriotyzm? (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::
71
ROZDZIAŁ IV: PRAWA CZŁOWIEKA
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
73
1. Historia praw człowieka (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::
75
2. Prawa człowieka – komu przysługuj ˛ i czego dotycz ˛? (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
) 76
3. Gdy prawa człowieka s ˛ łamane... (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::
77
4. Jakie prawa maj ˛ dzieci? (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::::::::::::::::::::::::::
78
5. Jakie prawa maj ˛ uczniowie i jak mog ˛ ich broni? (
El˙bieta Suska, Jerzy Siczak, Alicja Pacewicz,
Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
79
6. Jak organizacje pozarz ˛dowe chroni ˛ prawa człowieka? (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta,
Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
81
7. Jak działa Amnesty International? (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::::::
82
8. Prawa mniejszoci narodowych (
Jacek Krlikowski, Tomasz Merta
)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
83
9. Jakie obowi ˛zki maj ˛ obywatele wobec pa stwa? (
El˙bieta Suska, Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
:::::
84
10. PRL – pomi˛dzy ˙yciem ocjalnym a prawdziwym (
Tomasz Merta, Alicja Pacewicz
)
::::::::::::::::
86
7
*
*
*
Warszawa, 20 wrzenia 2000
Drodzy Nauczyciele!
Oddajemy w Pastwa r˛ce pierwszy tom scenariuszy zaj˛ do programu Kształcenie Obywatelskie
w Szkole Samorz˛dowej. Program KOSS obejmuje dwa moduły przedmiotu WIEDZA O SPOŁE-
CZE
STWIE: wychowanie obywatelskie oraz wychowanie do aktywnego udziału w ˙yciu gospodar-
czym (okrelone przez Rozporz˛dzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 1999 r. w sprawie
podstawy programowej kształcenia oglnego). Program wypełnia te˙ cz˛ciowo moduł wychowanie do
˙ycia w rodzinie oraz dwie cie˙ki edukacyjne: edukacja regionalna i edukacja europejska.
KOSS mo˙e stanowi wa˙ny element programu wychowawczego szkoły. Zwłaszcza pierwsza cz˛
scenariuszy pomaga w kształtowaniu postaw obywatelskich i prospołecznych, ułatwia integracj˛ ze-
społu klasowego w pierwszym roku nauki w nowej szkole. Wychowawcz˛ funkcj˛ programu wzmacniaj˛
projekty uczniowskie, zach˛caj˛ce do działania na rzecz najbli˙szego otoczenia szkoły i społecznoci
lokalnej. Nasz˛ intencj˛ było poł˛czenie przekazywania wiadomoci z korzystaniem z własnych do-
wiadcze uczniw oraz z obserwacj˛ ˙ycia publicznego.
Program w pełnej wersji ma by realizowany w gimnazjum w wymiarze trzech lub wi˛cej godzin
tygodniowo w dwu- lub trzyletnim cyklu nauczania. Prowadzenie zaj˛ jest łatwiejsze, gdy lekcje
poł˛czone s˛ w jednostki dwugodzinne. Dopiero wtedy mo˙na w pełni wykorzysta metody aktywizu-
j˛ce proponowane w naszych scenariuszach. Z relacji nauczycieli wynika, ˙e lekcje KOSS sprawdzaj˛
si˛ tak˙e w klasach sprawiaj˛cych zwykle problemy wychowawcze. Proponowane przez nas metody
w rwnym stopniu słu˙y mog˛ zarwno uczniom zdolnym, jak i maj˛cym trudnoci.
Nieprzypadkowo nazwa programu Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorz˛dowej podkrela
zwi˛zek szkoły z samorz˛dem. Wiele zaj˛ dotyczy r˙nych aspektw funkcjonowania społecznoci
lokalnej i działa władz samorz˛dowych. Autorzy maj˛ nadziej˛, ˙e pozwoli to młodym ludziom
spojrze inaczej na ˙ycie publiczne, a tak˙e wł˛czy si˛ w proces rozwi˛zywania problemw, z ktrymi
boryka si˛ lokalna wsplnota. Nacisk na lokalno i samorz˛dno jest tym, co wyr˙nia KOSS spord
innych programw edukacji obywatelskiej.
Scenariusze do KOSS maj˛ ju˙ bogat˛ histori˛. Od pi˛ciu lat wykorzystywane były w ponad 1500
szkołach podstawowych w całej Polsce. Uzyskały dobre opinie zarwno wrd nauczycieli, jak i uczniw
oraz ich rodzicw. Tematyka programu, a tak˙e proponowane metody nauczania podobały si˛ nie tylko
bezporednim odbiorcom programu, ale rwnie˙ mieszkacom miejscowoci, w ktrych jest realizowany,
i władzom samorz˛dowym. Wszyscy oni wnieli sporo uwag, dzi˛ki ktrym zarwno cały program,
jak i poszczeglne scenariusze były przez tych pi˛ lat bezustannie uzupełniane. Ogromny wkład
w poprawianie programu mieli te˙ uczestnicy prowadzonych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej
kursw przygotowuj˛cych do nauczania KOSS – nauczyciele, trenerzy, konsultanci i eksperci.
Oddziaływanie edukacyjne programu mo˙e by wzmocnione, gdy zostanie on skorelowany z naucza-
niem innych przedmiotw humanistycznych oraz z prolem wychowawczym szkoły. Tematyka KOSS
w sposb naturalny pojawia si˛ na lekcjach j˛zyka polskiego i historii, po˙˛dana jest wi˛c wspłpraca
nauczycieli tych przedmiotw, w tym wsplne planowanie sekwencji zaj˛ przekraczaj˛cych granice
dyscyplin przedmiotowych. Dobr˛ okazj˛ mog˛ by proponowane w scenariuszach projekty uczniow-
skie i takie przedsi˛wzi˛cia, jak folder „Moja gmina”, projekt „Nasza szkoła”, „Dzie praw dziecka
w szkole”. Nauczyciel prowadz˛cy lekcje według naszego programu powinien tak˙e wspłpracowa
z wychowawc˛ klasy oraz z opiekunem samorz˛du uczniowskiego. Nauka wiedzy obywatelskiej ma
przecie˙ prowadzi do rzeczywistego wł˛czania si˛ uczniw w ˙ycie szkoły i społecznoci lokalnej.
Nie mo˙na zapomina, ˙e sama szkoła jako instytucja wpływa na mylenie uczniw o demokracji.
Łatwiej kształci postawy obywatelskie w szkole, w ktrej uczniowie dowiadczaj˛ na co dzie dobro-
dziejstw rz˛dw prawa i prawdziwej, a nie tylko deklarowanej samorz˛dnoci. Trudniej tam, gdzie
reguły rz˛dzenia s˛ niejawne albo panuje chaos.
Plik z chomika:
graczz124
Inne pliki z tego folderu:
plik 1.jpg
(5 KB)
a(1).jpg
(5 KB)
a.jpg
(5 KB)
Ściągi i wypracowania dla gimnazjalistów ( kl. I,II,III - wszystkie przedmioty)(1).rar
(5105 KB)
WOS SCENARIUSZE LEKCJI CZĘŚC PIEWSZA I DRUGA WERSJA ROZSZERZONA WYDAWNICTWO KOSS(3).rar
(3260 KB)
Inne foldery tego chomika:
¶==Podręczniki dla nauczycieli KSIĄŻKA NAUCZYCIELA
1995
2005
2006
2007
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin