PLAN PRACY – 5 - 6– LATKI - GRUDZIEŃ
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:
. Wyrabianie pozytywnego stosunku do zwierząt w okresie zimowym – opiekowanie się zwierzętami potrzebującymi pomocy.
. Ukazanie zmian wynikających z postępu technicznego i rozumienie potrzeby doskonalenia warunków życia człowieka.
. Zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem – organizowanie z udziałem dzieci – Wieczoru Wigilijnego.
. Wzmocnienie więzi uczuciowej z rodziną poprzez świadome uczestnictwo w codziennej pracy.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
. Pomoc rodziców w przygotowaniu strojów do „Jasełek” oraz wieczoru wigilijnego.
. Wdział rodziców w „Wieczorze wigilijnym”.
. Indywidualne rozmowy na temat postępów wychowawczo – dydaktycznych.
ZADANIA DLA NAUCZYCIELEK:
. Przygotowanie przedstawienia jasełkowego.
. Zmiana wystroju sali.
Dzieci 6 – letnie – książki pt. „Już w szkole” Wydawnictwo Nowa Era
Dzieci 5 – letnie – książki pt. „ABC pięciolatka” WSiP
Treści programowe
Temat kompleksowy
Działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
Środki dydaktyczne, literatura
6 - latki
1. Trudne warunki bytowania zwierząt w naturalnym środowisku. Konieczność dokarmiania.
2.Dostrzeganie i opisywanie zjawisk atmosferycznych, tj. opady śniegu, śniegu z deszczem, zamieci śnieżnej, ślizgawicy itp.
5 – latki
3. Obserwacja zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku.
4. Określenie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.
Ćwiczenia poranne
zestaw nr 14
ZIMA TUŻ, TUŻ
1. „My się mrozu nie boimy” poznajemy w oparciu o wiersz J. Porazińskiej pt. „Słomiany chochoł” sposobów przystosowania roślin do zimy – dz. wypowiada się na temat zmian w przyrodzie wynikających ze zmianami pór roku.
2. „Tworzymy i przeliczamy zbiory pięcioelementowe” – dz. posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, porównuje liczebność3. zbiorów, identyfikuje liczbę 5 z cyfrą.
4. „Dom dla ptaków” -opowiadanie n – la na podstawie tekstu M. kownackiej „Poszukiwane zimowe noclegi” - bawimy się z literą D, d – dz. rozpoznaje literę d, D i identyfikuje ją z głoską d, potrafi czytać5. sylaby i wyrazy zawierające poznane litery.
6. „Czy wszystkie zwierzęta już śpią?” rozmowa w oparciu o wiersz H. Bechlerowej „Pokaż mi swój domek” – bawimy się z literą Y – dz. wie jak należy opiekować7. się zwierzętami, rozpoznaje graficzny obraz litery Y.
8. „Czarujemy obrazy” zabawa kolorami – wykonanie obrazu za pomocą dmuchania w kleksa z farb – dz. obserwuje proces powstawania nowych barw i obrazu.
9. „Wykonujemy z elementów karmniki dla ptaków” – dz. potrafi wyciąć10. potrzebne elementy i złożyć11. je w całość12.
13. „Wysoko czy nisko?” rozróżniamy dźwięki – dz. rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie, potrafi wskazać14. kiedy dźwięki melodii „idą” w górę, a kiedy w dół, wypowiada się na temat wysłuchanych utworów.
15. Zabawa ruchowa do piosenki pt. „ „ – dz. potrafi ruchem ukazać16. słowa piosenki, śpiewa znane piosenki sam lub z kolegą.
17. – 10 Ćwiczenia gimnastyczne zestaw nr 7
Ilustracje
ABC – 5 – latka s. 2
Ćw. s.54 -56 – 6 - lati
Karta pracy – 5 - latki
Ilustracje, napisy, litery
Ćw. s. 45 - 47
ABC 5 – latka s. 3
K.s. 68 -71
Ćw. s. 51 - 53
Karta pracy – 5 – latki
Słomka, farby, kartka
Tektura, wykałaczki, klej,
CD „Już w szkole” pozycja 37, 38, 39, piłeczki
Kaseta z nagraniem – zbiór własny
6 – latek
1. Zapoznanie z działaniem urządzeń elektrycznych domowych, bezpieczne posługiwanie się nimi.
2. Rola techniki w życiu człowieka.
5 - latek
3.Poznawanie działania i sposobów wykorzystywania urządzeń mechanicznych i elektrycznych w gospodarstwie domowym. Porównywanie tych urządzeń ze sprzętem ręcznym.
zestaw nr 15
ŚWIAT SIĘ ZMIENIA
1. „Ciepłe mieszkanie”- rozmawiamy o sposobach ogrzewania mieszkania dawniej i obecnie. Opowiadanie pt „O rozgniewanym węgielku O. Sekory – dz. rozumie jakie mają znaczenie bogactwa naturalne ukryte we wnętrz Ziemi.
2. Rozmowa na temat: ‘Urządzenia domowe dawniej a dziś” w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego „Pożyteczne urządzenia” – dz. zna urządzenia techniczne ułatwiające człowiekowi życie, zna zasady bezpiecznego korzystania z nich.
3. „Sposoby komunikowania się” rozmowa w oparciu o ilustrację, bawimy się literą U, u – dz. zna niektóre sposoby porozumiewania się na odległość4. dawniej i dzisiaj, rozpoznaje graficzny obraz litery L, l, czyta wyrazy zawierające literę l, L.
5. „Transport węgla” scenka sytuacyjna wprowadzenie cyfrą 0 – dz. ustala wynik czynności dokładania i zabierania, przeliczając przedmioty.
6. Improwizacje muzyczne do podanych tekstów i melodii – dz. umiejętnie dobiera melodię lub tekst, samo próbuje komponować7. .
8. Zagadki muzyczne – dz. rozpoznaje piosenki po wygrywanej i nuconej muzyce, ć9. wiczy słuch wysokościowy, potrafi naśladować10. zabawy zimowe.
11. „Urządzenia techniczne” – wykonanie z elementów wybrane urządzenie, np. telewizor, odkurzacz – dz. potrafi połączyć12. ze sobą elementy, estetycznie wykonuje swoją pracę.
13. Rysujemy węglem na temat: „W kopalni” – dz. ostrożnie posługuje się węglem aby się nie pobrudzić14. i nie rozmazać15. pracy.
16. – 10. Zestaw ć17. wiczeń gimnastycznych nr 8
Ilustracje.
Karta pracy 5 i 6 - latki
Napisy, ilustracje
Ćw. s. 61, 62
ABC – 5 – latka s. 4, 5
CD poz.40 -48
Ćw. 63 - 67
ABC 5 – latka s.6
Scenariusz s.102, tablica magnetyczna, sylweta lokomotywy, i bryłek węgla, liczby Ćw. s 59 -60
magnetofon, instrumenty
magnetofon, płyta CD
pudełka, druciki, plastikowe opakowania, papier, klej, itp.
Kartka, węgiel
Ćw. s.68 -69
1. Kształtowanie u dzieci rozumienia sensu przynależności do swojej rodziny i rozeznanie w relacji, jakie łączą najbliższych. Powinność dziecka względem najbliższych.
5 – latek
2. Odkrywanie uczucia radości z możliwości przygotowywania oraz dawania upominków, wspólne organizowanie uroczystości z okazji świąt Bożego Narodzenia.
zestaw nr 16
W OCZEKIWANIU NA ŚWIĘTA
1. „Przedświąteczne porządki” - słuchamy opowiadania E. Ostrowskiej pt. „Nocne kłopoty zabawek Doroty” – dz. wie jakie korzyści płyną z systematycznego układania zabawek po skończonej zabawie, wie, ze powinno brać2. czynny udział w domowych porządkach.
3. Nauka wiersza E. Szelburg - Zarembiny „Weźmy się za ręce”” – dz. interpretuje słownie treść4. wiersza, wie, że w święta Bożego Narodzenia nikt nie powinien być5. sam, wypowiada się na określony temat.
6. „W grudniowe święta” - rozmowa na ...
kasiaczek99222