Psychologia różnic indywidualnych – notatki 2010
W1:Wprowadzenie 15.02.2010fakt istnienia różnic – np. szybkość reakcjiaktywność , sprawność intelektualna– są dostrzegalne różnice
Cel zajmowania się różnicami indywidualnymi – psychologia osobowości opisuje to, jakimi ludzie są, różnice indywidualne – wyodrębnienie z problematyki osobowości;
Podejście anglosaskie – ‘okrojony Zimbardo’ – sprowadzenie różnic indywidualnych do inteligencji + trochę diagnozy
Polska, Niemcy, Rosja – różnice intelektualne jako osobna dyscyplina;
- różnice jako zjawisko istotne dla jednostki i zbiorowości.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jednostka: np. proces selekcji, doboru zawodowego; diagnoza właśnie różnic indywidualnych;
- pomiar różnic indywidualnych – znaczenie dla każdej jednostki
- zainteresowanie psychopatologią; zainteresowanie – ta sama rodzina – pewna odmienność – czy członek rodziny choruje; spektakularny przykład – bliźnięta jednojajowe – często zgodność = 48% - dlaczego ?
Być może – różnice w zakresie czynników predysponujących do zachowania, np. cechy osobowości
RÓŻNICE INDYWIDUALNE BUDZĄ CIEKAWOŚĆ.
Przyczyny badań nad RI:
- nie jest nam znanym, jak duże są różnice
-nie są nam znane konsekwencje różnic.
- NA OGÓŁ FUNKCJONUJEMY WŚRÓD PODOBNYM NAM LUDZI – podlegamy tym samym wpływom środowiskowym
- nie zawsze mamy okazję do obserwacji w sytuacjach, w których różnice mogą się ujawniać
- ludzie dokonują pewnych wyborów warunków, środowisk do funkcjonowania, najbardziej odpowiadających ich charakterystyce psychologicznej
- ludzie szukają towarzystwa osób o podobnej inteligencji
- osoby o niższym poziomie ‘znikają z otoczenia’
- ‘towarzyscy szukają towarzyskich’
= pewna część różnic.
KORELACJA GENOTYPU – GENETYCZNE UWARUNKOWANIE CECH A ŚRODOWISKO
Osoba vs środowisko – problem człowiek-sytuacja czy człowiek-środowisko – co kieruje człowiekiem ?
‘NATURE OR NURTURE’ FRANCIS GALTON
‘Każdy człowiek jest pod pewnym względem: Jak wszyscy inni ludzie; jak niektórzy inni ludzie; jak nikt poza nim’
Prymitywny przykład – dermatoglify
KLUCKHOLM I MURRAY
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ŹRÓDŁA PSYCHOLOGII RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH”
- sięgają XIX w. KANT -> WUNDT opis typologii temperamentu HIPOKREATESA-GALENAodwołują się do formalnej charakterystyki zachowania;
JAMES MC KEEN CATTELL – 1890 pomiar inteligencjiwprowadził pojęcie testu umiejętności – stosował test umysłowy w stworzonym przez siebie laboratorium; baterią 10-ciu testów (proste reakcje psychomotoryczne) mierzył inteligencję.
WILLIAM STERN – 1900 – początek psychologii różnic indywidualnychod książki Uber Psychologie der Individuellen Differenzen\CHARLES SPEARMAN – 1904wprowadził do badań ANALIZĘ CZYNNIKOWĄ ! ! ! ! ! ! oraz pojęcie inteligencji ogólnej g, stosując ową analizę czynnikową
(‘g’ – synonim inteligencji w literaturze anglosaskiej, często inteligencja jest tam zastępowana tym symbolem)
ALFRED BINET I TEOPHIL SIMON 1905 – opracowanie pierwszej skali inteligencji TEST BINETA-SIMONA
GERARD HEYMANS I ENNO WIERSNE (pierwsza dekada XX w.) – stosując po raz pierwszy metodę kwestionariusza wyodrębnili 3 cechy temperamentu – EMOCJONALNOŚĆ, AKTYWNOŚĆ, FUNKCJĘ PIERWOTNĄ/WTÓRNĄ (perseweracyjność - Perseweratywność (PE) — jedna z czasowych charakterystyk zachowania (obok żwawości), tendencja do trwania i powtarzania danego zachowania przez jednostkę, po zaprzestaniu działania bodźca wywołującego to zachowanie. Wprowadzona przez Jana Strelaua w regulacyjnej teorii temperamentu.)
UWAGA – funkcja pierwotna/wtórna nie zawsze pokrywa się w definicjach z perseweratywnością; nazwy te mogą oznaczać co innego.
IWAN PAWŁOW – początek XX w. – wprowadzenie do badań nad temperamentem psów metodą laboratoryjną, podstawowe cechy układu nerwowego jako podstawa fizjologiczna temperamentu ;
Badanie nad właściwościami układu nerwowego – wcześniej typ układu nerwowego jako odpowiednik temperamentu; wcześniej to traktowano za podstawę fizjologiczną cech temperamentu, które wyodrębniliśmy(a Pawłow nie był stricte behawiorystą, przynajmniej wg Włodka ;-))
Koncepcja ekstrawersji-introwersji Eysencka powstała, gdy ten był pod wpływem ‘pawłowizmu’1984- pierwsza w Polsce katedra psychologii różnic indywidualnych – założona na UW przez Jana STRELAUA.
- - - - - - - -
PROBLEMATYKA RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH
2 obrazy – - inteligencja-temperament – składowa osobowościmoże mieć zastosowanie do wszystkiego, co nas interesuje
POJĘCIE RI: zjawisko polegające na tym, że jednostki należące do tej samej populacji różnią się między sobą pod względem wszystkich porównywalnych charakterystyk psychicznych i fizycznych (Strelau, 2000)
Obok( MIĘDZYOSOBNICZYCH, INTERINDYWIDUALNYCH, MIĘDZYJEDNOSTKOWYCH) różnic występują także różnice WEWNĄTRZOSOBNICZE (wewnątrz jednej osoby).
Różnice międzyosobnicze – opierają się na pewnych odkryciach; typy układu nerwowegoprzy mierzeniu reaktywności przy pomocy bodźca wzrokowego uzyskuje się pewien wynik A, przy bodźcu słuchowym – wynik B; A i B różnią się u tej samej osoby; bodziec A jest zwykle krótszy, choć układ nerwowy jest przecież ten sam;
PARCJALNOŚĆ UN – różne części UN funkcjonują z różną prędkością. Tu się mówi raczej o różnicach wewnątrzjednostkowych, np. wrażliwość na widok krwi własnej i cudzej ;-)
Piloci wojskowi – spore ryzyko pracy, pozorny brak wrażliwości – a przy pobieraniu krwi 80 % mdleje ;) przyczyną są więc różnice wewnątrzjednostkowe.
Można mieć wysoki poziom inteligencji akademickiej i brak zdolności specjalnej (np. naprawienie kranu) i odwrotnie – można być Nikiforem i malować wyrąbane obrazki, ale przy tym nie mieć potencjału w innych ‘działkach’.
Psychologii nie interesują różnice jakościowe między ludźmi. Na co dzień ludzie mają skłonność do dychotomii – różnice sprowadzają się do natężenia/poziomu cech 0 nawiązanie do zróżnicowania ilościowego;
Zakresem zmienności populacyjnej jest krzywa Gaussa.
Zróżnicowanie ilościowe/statystyczne, nie jakościowe
DYCHOTOMIA jakościowa – naprawdę nie odpowiadają rzeczywistości, ludzie dzielą się na bardziej i mniej mądrych, z dychotomią kojarzy się psychopatologia i podejście DYMENSJONALNE .
Jakościowe podejście okazało się nie do końca satysfakcjonującym.
INNE RODZAJE RÓŻNIC (poza indywidualnymi):
-międzypłciowe-międzygrupowe (np. miasto-wieś)-międzyrasowe – najbardziej wrażliwy obszar badań, poprawność polityczna do kwadratu, postulat równości ludzi.
(wrzucę, ile się da ;-) pozdrawiam,Zosia)
bioeco