Wykład 9.rtf
(
42 KB
)
Pobierz
ROZWÓJ W ŚREDNIEJ DOROSŁOŚCI
Wykład 9.
ROZWÓJ W ŚREDNIEJ DOROSŁOŚCI
TEORIA STRUKTURY ŻYCIA
DANIELA J. LEVINSONA
1. Era przeddorosłości (dzieciństwo i dorastanie) - od poczęcia do około
22
roku życia;
2. Era wczesnej dorosłości (dojrzałości) - od
17
do
45
roku życia;
3. Era średniej dorosłości (wieku średniego) - od
40
do
65
roku życia;
4. Era późnej dorosłości - od
60
roku życia do końca życia
1. Okres przejścia do wczesnej dorosłości - od
17
do 22 roku życia;
2. Okres przejścia między wczesną a średnią erą dorosłości - od
40
do
45
roku życia: wkraczanie w wiek średni;
3. Okres przejścia do późnej dorosłości - od
60
do
65
roku życia: wkraczanie w późną dorosłość.
WCZESNA DOROSŁOŚĆ
1.
Okres przejścia do wczesnej dorosłości
(od
17
do
22
roku życia)
- zdobywanie niezależności;
- opuszczanie domu rodzinnego i samodzielne zamieszkanie;
- definiowanie swoich aspiracji, próby wcielania ich w życie;
- zaręczanie się i narzeczeństwo.
d.c. Wczesnej dorosłości
2.
Wstępowanie w świat dorosłych
(debiut w świecie dorosłych) - od
22
do
29
roku życia
- działalność zawodowa;
- zawarcie małżeństwa i założenie rodziny;
- utrzymanie rodziny;
- zadania związane z
indywidualnym rozwojem
:
A) konfrontowanie z rzeczywistością swoich marzeń co do miejsca w świecie dorosłych;
B) próba tworzenia relacji między osobą doświadczoną (mentorem) a niedoświadczoną;
- tendencje konfliktowe: niezależność i autonomia kontra oczekiwania społeczne co do zaangażowania się w życie społeczne.
d.c. Wczesnej dorosłości
3.
Wejście w lata trzydzieste
- od
29
do
33
roku życia
- ocena dokonanych wyborów życiowych;
- kryzys - gdy ocena jest negatywna.
4.
Kulminacja wczesnej dorosłości
- od
33
do
40
roku życia (stabilizacja)
- koncentracja na określonej formie aktywności;
- dążenie do zwiększania swego autorytetu, niezależności i samowystarczalności;
- uniezależnianie się od społecznych nakazów i zakazów;
- pozostawanie w zgodzie ze swoimi wartościami.
WIEK ŚREDNI
1.
Okres przejścia
- od
40
do
45
roku życia
- dokonywanie ocen przeszłości;
- przygotowanie się do przyszłości i do rozstania z erą wczesnej dorosłości;
- integrowanie przeciwstawnych tendencji: młody/stary, destrukcyjny/twórczy, męski/kobiecy i przywiązany/izolowany.
2.
Wejście w wiek średni
- od
45
do
50
roku życia (debiut)
- osiągnięcie szczytu swoich możliwości;
- świadomość swych dążeń i planów zawodowych, rodzinnych, stylu spędzania wolnego czasu;
- syndrom pustego gniazda.
d.c. Średniej dorosłości
3.
Wkroczenie w lata pięćdziesiąte
- od
50
do
56
roku życia
- oszacowanie swoich osiągnięć;
- podjęcie próby dokonywania zmian w niezadowalających dziedzinach życia.
4.
Kulminacja wieku średniego
- od
56
do
60
roku życia
- okres wykorzystywania osiągnięć i zdobyczy (realizacja aspiracji z lat czterdziestych - stanowiska, pozycje, role i zasoby)
RODZINA
-
Rola ojca i rola matki w koncepcji miłości rodzicielskiej E.Fromma:
- matka jako kapłanka domowego ogniska;
- ojciec jako łącznik ze społeczeństwem i kulturą
- miłość bezwarunkowa matki
- miłość warunkowa ojca
- sumienie matczyne
- sumienie ojcowskie
STYLE WYCHOWANIA W RODZINIE
- Autokratyczny
- Demokratyczny
- Liberalny
- Ciepły autokratyzm
Kryteria
:
- kto podejmuje decyzje;
- kto wykonuje zadania;
- kto ocenia i jak;
- komu przypisuje się zasługi
DOMINACJA
Kontakt agresywny
kontakt uporczywie
korygujący
NADMIERNY
NADMIERNA
DYSTANS
KONCENTRACJA
Ucieczka od
kontakt zbyt bliski
Kontaktu
ULEGŁOŚĆ
MODEL M. ZIEMSKIEJ
Odtrącająca
Nadmiernie
wymagająca
Akceptacja
Uznanie
praw
Współdziałanie
Rozumna
swoboda
Unikająca
Nadmiernie
chroniąca
Model postaw rodzicielskich M.Ziemskiej
Średnia dorosłość - w teorii E.Eriksona
GENERATYWNOŚĆ / STAGNACJA
Mężczyźni i kobiety w średniej dorosłości -
są w szczególnym stopniu skoncentrowani na
dobrostanie i rozwoju przyszłych pokoleń
.
Poprzez realizację planów życiowych – poczynając od rodzicielstwa a na działalności politycznej kończąc - dorośli GENERUJĄ POZYTYWNE DZIEDZICTWO dające w efekcie
PRZEDŁUŻENIE TRWANIA WŁASNEJ OSOBY
.
Z psychologicznego punktu widzenia GENERATYWNOŚĆ TO:
•
DOŚWIADCZANIE WEWNĘTRZNEGO PRAGNIENIA LUB SKŁONNOŚCI;
•
ODPOWIEDNIE DO WIEKU OCZEKIWANIE, WYMAGANIE
Z
punktu widzenia społeczeństwa (psychospołecznego) GENERATYWNOŚĆ TO:
•
-
kluczowy zasób
, który może zasilić różne instytucje społeczne i motywować do działania na rzecz dobra publicznego.
•
Głównymi
obiektami generatywnymi
dla rodziców jest ich własne
potomstwo,
lub/i młodzi ludzie w najbliższym otoczeniu.
•
Ale
•
Generatywność
może odnosić się do
społeczeństwa jako
całości
– np. misja
generatywna Gandhiego odnosząca się do dobrostanu ludzkości.
Ale uwaga!
: Gandhi
zaniedbał swą funkcję generatywną wobec swych dzieci!!!!
•
Sztuka kompromisu między generatywnością rodzicielską a publiczną jest ważnym problemem w historiach życia wybitnych ludzi, którzy wywarli wpływ na transformacje w społeczeństwach.
•
-
Generatywność
może być także
DOBREM dla generatywnej
osoby.
Jest
świadectwem dojrzałości
i współwystępuje wg Eriksona ze zdrowiem psychicznym i dobrostanem. Jest też
kluczowym komponentem psychospołecznej adaptacji.
•
Indywidualne różnice w uczuciach, postawach, w ekspresji generatywności mogą wywodzić się, m.in.:
–
z
WIARY W LUDZKOŚĆ
.
•
Trudno wg Eriksona bez tej wiary lub przynajmniej
•
umiarkowanego optymizmu
podejmować trud, na którego efekty można się nie doczekać.
Syndrom Pustego Gniazda
to specyficzny stosunek rodzic
ó
w (zw
ł
aszcza matek) wobec doros
ł
ego dziecka opuszczaj
ą
cego dom rodzinny,
wyra
ż
aj
ą
cy si
ę
d
ąż
eniem do pozostawani
a w blisko
ś
ci swego dziecka, utrzymywania z nim relacji na znanych dotychczas zasadach, bez uwzgl
ę
...
Plik z chomika:
bioeco
Inne pliki z tego folderu:
Wykład 10.rtf
(17 KB)
Wykład 9.rtf
(42 KB)
Wykład 8.rtf
(31 KB)
Wykład 7.rtf
(41 KB)
Wykład 6.rtf
(29 KB)
Inne foldery tego chomika:
► PSYCHOLOGIA
biologiczne mechanizmy zachowania
Chwyty psychologiczne
Diagnoza
emocje i motywacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin