BN14.pdf

(205 KB) Pobierz
257053202 UNPDF
416
WŁAŚCIWOŚĆ ORGANÓW
W SPRAWACH Z ZAKRESU
ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Jacek LIPSKI
Urszula NALASKOWSKA
System organów państwowych odpowiedzialnych za kwestie związa-
ne z zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi jest rozbudowany. Aczkolwiek
ogranicza się on jedynie do wybranych organów władzy wykonawczej, tj.
organów administracji publicznej, w ramach których wyodrębniamy pod-
mioty funkcjonujące w ramach administracji rządowej i samorządowej.
Zgodnie z przyjęta w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządza-
niu kryzysowym , zwaną dalej „ustawą”, deinicją zarządzania kryzysowe-
go, za ten rodzaj aktywności uznaje się działalność organów administracji
publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym,
która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do
przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reago-
waniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych oraz na odtwarza-
niu infrastruktury lub przywróceniu jej pierwotnego charakteru 4 . Z kolei za
sytuację kryzysową ustawodawca traktuje sytuację będącą następstwem
zagrożenia i prowadzącą w konsekwencji do zerwania lub znacznego na-
ruszenia więzów społecznych przy równoczesnym poważnym zakłóceniu
w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte
środki niezbędne do zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa nie
uzasadniają wprowadzenia żadnego ze stanów nadzwyczajnych, o któ-
rych mowa w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (stanu
wojennego, stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego).
Organ właściwy w sprawach zarządzania kryzysowego, który pierw-
szy otrzymał informację o wystąpieniu zagrożenia zobowiązany jest do
podjęcia działań w zakresie zarządzania kryzysowego. Organ ten nie-
zwłocznie informuje o zaistniałym zdarzeniu organy odpowiednio wyższe-
go i niższego szczebla, przedstawiając jednocześnie swoją ocenę sytu-
acji oraz informację o zamierzonych działaniach 6 .
1 dr Jacek Lipski, Adiunkt, Wyższa Szkoła Informatyki, Zarządzania i Administracji
w Warszawie.
2 mgr Urszula Nalskowska, Biuro Ochrony Rządu w Warszawie.
Dz. U. Nr 89, poz. 90.
Art. 2 ustawy.
Art. pkt 1 ustawy.
6 Art. 21 ustawy.
257053202.003.png
 
Właściwość organów w sprawach z zakresu zarządzania...
17
N aczelNe i ceNtralNe orgaNy admiNistracji rządowej
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej głównym organem odpo-
wiadającym za zarządzanie kryzysowe jest Rada Ministrów. Wyjątkowo
jednak, w sytuacjach niecierpiących zwłoki, zarządzanie kryzysowe spra-
wuje minister właściwy do spraw wewnętrznych. Działania ministra pod-
legają ścisłemu nadzorowi, w ramach którego:
1) na ministrze spoczywa obowiązek niezwłocznego zawiadamiania
Prezesa Rady Ministrów o podjętych działaniach;
2) decyzje podjęte przez ministra podlegają rozpatrzeniu na najbliż-
szym posiedzeniu Rady Ministrów 7 .
W tym miejscu należy wskazać na wyłączną kompetencji Prezesa
Rady Ministrów odnoszącą się do wprowadzania na całym terytorium kra-
ju lub jego części następujących stopni alarmowych:
1) pierwszy stopień alarmowy – w przypadku uzyskania informacji
o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym
lub innego zdarzenia, których rodzaj i zakres jest trudny do prze-
widzenia;
2) drugi stopień alarmowy – w przypadku uzyskania informacji o moż-
liwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub
innego zdarzenia, powodujących zagrożenie bezpieczeństwa Rze-
czypospolitej Polskiej;
) trzeci stopień alarmowy – w przypadku uzyskania informacji o oso-
bach lub organizacjach przygotowujących działania terrorystyczne
godzące w bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej lub wystą-
pienia aktów terroru godzących w bezpieczeństwo innych państw
albo w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia
innego zdarzenia godzącego w bezpieczeństwo Rzeczypospolitej
Polskiej lub innych państw;
) czwarty stopień alarmowy – w przypadku wystąpienia zdarzenia
o charakterze terrorystycznym lub innego zdarzenia, powodujących
zagrożenie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej lub innych
państw.
Prezes Rady Ministrów wprowadza stopnie alarmowe z własnej ini-
cjatywy, na wniosek właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego
lub wojewody, w drodze zarządzenia 8 , przy czym wyższy stopień alarmo-
wy może być wprowadzony z pominięciem stopni niższych 9 . W tej samej
formie wprowadzenie stopnia następuje także odwołanie albo zmiana
stopnia alarmowego 10 .
7 Art. 7 ustawy.
8 Art. 2 ustawy.
9 Art. 2 ust. 1 ustawy.
10 Art. 2 ust. ustawy.
257053202.004.png
 
18
Jacek LIPSKI, Urszula NALASKOWSKA
Przy Radzie Ministrów tworzone jest ciało opiniodawczo-doradcze
właściwe w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowa-
nych w zakresie zarządzania kryzysowego. Nosi ono miano Rządowego
Zespołu Zarządzania Kryzysowego. W jego skład wchodzą:
1) Prezes Rady Ministrów - przewodniczący;
2) Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw wewnętrz-
nych – zastępcy przewodniczącego;
) Minister Spraw Zagranicznych;
) Minister Koordynator Służb Specjalnych - jeżeli został powołany.
W posiedzeniach Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
na prawach członka, biorą udział wyznaczone przez przewodniczącego,
w zależności od potrzeb, następujące organy administracji rządowej:
1) ministrowie kierujący działami administracji rządowej:
a) administracja publiczna,
b) budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa,
c) inanse publiczne,
d) gospodarka,
e) gospodarka morska,
f) gospodarka wodna,
g) instytucje inansowe,
h) informatyzacja,
i) kultura i ochrona dziedzictwa narodowego,
j) łączność,
k) oświata i wychowanie,
l) rolnictwo,
m) sprawiedliwość,
n) środowisko,
o) transport,
p) zdrowie,
q) praca i zabezpieczenie społeczne;
2) Główny Geodeta Kraju;
) Główny Inspektor Sanitarny;
) Główny Lekarz Weterynarii;
) Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej;
6) Komendant Główny Policji;
7) Komendant Główny Straży Granicznej;
8) Prezes Państwowej Agencji Atomistyki;
Właściwość organów w sprawach z zakresu zarządzania...
19
9) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
10) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
11) Szef Agencji Wywiadu;
12) Szef Obrony Cywilnej Kraju;
1) Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
1) Szef Służby Wywiadu Wojskowego 11 .
Ustawa w ust. 7 art. 8 przewiduje możliwość delegowania przez
członków Zespołu do udziału w jego pracach swoich przedstawicieli:
1) Prezes Rady Ministrów - wiceprezesa Rady Ministrów;
2) ministrowie - sekretarza lub podsekretarza stanu;
) organy wymienione poprzednio w pkt 2-1 - swojego zastępcę.
Prezes Rady Ministrów jako przewodniczący Zespołu może również
zapraszać do udziału w jego posiedzeniach inne osoby. Im także przysłu-
gują uprawnienia członka wymienionego gremium. Ponadto, Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej może skierować do prac Zespołu, na prawach
członka, Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego lub innego przed-
stawiciela. Podczas nieobecności przewodniczącego, pracami Zespołu
kieruje wyznaczony przez niego zastępca albo członek Zespołu, w któ-
rego właściwości - wynikającej z kierowania danym działem administracji
rządowej - pozostaje rodzaj zaistniałej sytuacji kryzysowej 12 .Na Preze-
sie Rady Ministrów spoczywa również obowiązek określenia organizacji
i trybu pracy Zespołu. Następuje to w oparciu o upoważnienie zawarte
w art. 9 ust. ustawy i przybiera formę zarządzenia. Zgodnie z wytycz-
nymi dotyczącymi treści wspomnianego aktu powinien on także zawierać
rozwiązania pozwalające na niezwłoczne zebranie się Zespołu i zapew-
nienie uzyskania pełnej informacji o zdarzeniach będących przedmio-
tem posiedzenia. Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy do zadań
Zespołu należy:
1) przygotowywanie propozycji użycia sił i środków niezbędnych do
opanowania sytuacji kryzysowych;
2) doradzanie w zakresie koordynacji działań organów administracji
rządowej, instytucji państwowych i służb w sytuacjach kryzyso-
wych;
) opiniowanie sprawozdań końcowych z działań podejmowanych
w związku z zarządzaniem kryzysowym;
) opiniowanie potrzeb w zakresie odtwarzania infrastruktury lub przy-
wrócenia jej pierwotnego charakteru;
11 Art. 8 ust. 1- ustawy.
12 Art. 8 -6 ustawy.
257053202.001.png
 
20
Jacek LIPSKI, Urszula NALASKOWSKA
) opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia Radzie Ministrów
krajowego planu reagowania kryzysowego;
6) opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia Radzie Ministrów
krajowego i wojewódzkich planów ochrony infrastruktury krytycz-
nej;
7) opiniowanie projektów zarządzeń Prezesa Rady Ministrów doty-
czących wykazu przedsięwzięć Narodowego Systemu Pogotowia
Kryzysowego 1 ;
8) opiniowanie projektów decyzji Rady Ministrów dotyczących wpro-
wadzania przedsięwzięć z wykazu przedsięwzięć Narodowego
Systemu Pogotowia Kryzysowego;
9) organizowanie współdziałania ze związkami ochotniczych straży
pożarnych w sytuacjach kryzysowych.
Ponadto, do czasu wprowadzenia stanu wojennego i uruchomienia
systemu kierowania obroną państwa, Zespół realizuje zadania wynika-
jące z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, będą-
cego dokumentem wykonawczym do Polityczno-Strategicznej Dyrektywy
Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa w art. a ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rze-
czypospolitej Polskiej (Dz. U. z 200 r. Nr 21, poz. 216, z późn. zm.) 14 .
W wykonaniu wymienionego przepisu ustanowione zostało postanowienie
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 maja 200 r. o wydaniu
Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej 15 .
Wymieniona dyrektywa jest załącznikiem do niniejszego postanowienia,
który stanowi wydawnictwo dystrybuowane przez Ministra Obrony Naro-
dowej według odrębnego rozdzielnika z zachowaniem przepisów ustawy
z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych 16 .
W sprawach z zakresu zarządzania kryzysowego obsługę Rady Mi-
nistrów, Prezesa Rady Ministrów oraz Rządowego Zespołu Zarządzania
Kryzysowego zapewnia Rządowe Centrum Bezpieczeństwa 17 . Jest ono
jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów i do kompe-
tencji premiera należy powoływania i odwoływania dyrektora Rządowego
Centrum Bezpieczeństwa i jego zastępców 18 . Ze stanowiskiem dyrektora
1 Zgodnie z deinicją zawartą w art. pkt ustawy przez Narodowy System Po-
gotowia Kryzysowego rozumie się realizowane przez organy administracji rzą-
dowej oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zadania i procedury mające
na celu zapobieganie sytuacjom kryzysowym, przygotowanie do przejmowania
nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań oraz reagowanie w przypadku
wystąpienia sytuacji kryzysowych.
14 Art. 9 ust. 2 ustawy.
15 M.P. Nr 16, poz. 2.
16 Dz. U. z 200 r. Nr 196, poz. 161, z późn. zm.
17 Art. 11 ust. 1 ustawy.
18 Art. 10 ust. 1- ustawy.
257053202.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin