BN12.pdf

(240 KB) Pobierz
257053184 UNPDF
343
UDZIAŁ SIŁ ZBROJNYCH, SŁUŻB, STRAŻY
INSPEKCJI I AGENCJI W SYSTEME REAGO-
WANIA KRYZYSOWEGO
Jan WOJNAROWSKI
Siły Zbrojne RP wspierając układ pozamilitarny, w ramach Systemu
Zarządzania Kryzysowego mogą brać udział w reagowaniu na szerokie
spektrum zagrożeń niemilitarnych, do których należą:
obrona przed terroryzmem;
likwidacja skutków awarii chemicznych i radiacyjnych;
akcje poszukiwawczo-ratownicze;
działania przeciwepidemiczne;
akcje przeciwpowodziowe i przeciwlodowe;
akcje odśnieżania;
wzmocnienie straży granicznej w ochronie granicy;
wzmocnienie policji w sytuacjach przywracania porządku publicz-
nego;
ochrona i obrona obiektów „kat. I”;
gaszenie pożarów przestrzennych;
oczyszczanie terenu z materiałów wybuchowych.
Oprócz przedstawionych powyżej zagrożeń, siły zbrojne zdolne są
ponadto uczestniczyć w zwalczaniu klęsk żywiołowych mogących wy-
stąpić na znacznych obszarach terenowych lub rozległych katastrofach
technicznych.
System Zarządzania Kryzysowego resortu ON przedstawia załącz-
nik 17.
W przeciwdziałaniu zagrożeniom niemilitarnym oraz w przypadku
potrzeby usuwania skutków katastrof i klęsk żywiołowych, siły zbrojne
posiadają w gotowości do użycia wyspecjalizowane siły, które posiadają
odpowiedni sprzęt, są to:
Bataliony Ratownictwa Inżynieryjnego/kompanie ratownictwa
inżynieryjnego – przeznaczone do prowadzenia akcji ewakuacyj-
no-ratunkowych i prac drogowo inżynieryjnych podczas usuwania
skutków klęsk żywiołowych,
Zespoły Rozpoznania Biologicznego – głównie koncentrują się
1 prof. dr hab. Jan Wojnarowski, Kierownik studiów niestacjonarnych, Akademia
Obrony Narodowej.
257053184.002.png
 
344
Jan WOJNAROWSKI
na rozpoznaniu rodzaju środka biologicznego oraz na oznaczeniu
granic rejonu działaniem tego czynnika.
Chemiczno Radiacyjne Zespoły Awaryjne – przeznaczone
są głównie do usuwania skutków działań Toksycznych Środków
Przemysłowych (BŚT) prowadzenia prac odkażających i dezakty-
wujących środki chemiczne i radiacyjne.
Grupy Ratownictwa Lotniczego – koncentrują się na ratowa-
niu życia załóg jednostek wojskowych Sił Zbrojnych Sojuszu, jak
również udzielanie pomocy w przypadku wystąpienia wypadków
lotnictwa cywilnego, jak i wypadków morskich.
Grupy Naziemnego Poszukiwania – koncentrują się na poszu-
kiwaniu i ratowaniu załóg samolotów wojskowych, jak również
udzielanie pomocy w przypadku wystąpienia wypadków lotnictwa
cywilnego, jak i wypadków morskich.
Minerskie Patrole Oczyszczania – przeznaczone są głównie do
likwidacji sprzętu, amunicji oraz przedmiotów wybuchowych nie-
wiadomego pochodzenia. Użycie jednostek wojskowych w akcjach
ratowniczych następuje zgodnie z wcześniej opracowanymi plana-
mi i przyjętymi ustaleniami lub w systemie nakazowo-alarmowym
na rozkaz właściwych dowódców. Każdorazowo użycie sił wojska
powinno być uprzedzone wnioskiem o pomoc złożonym przez sto-
sowne organy administracji państwowej i samorządowej.
Z racji posiadanego potencjału ludzkiego, sprawdzonej struktury kie-
rowania, wyposażenia oraz wyszkolenia, siły zbrojne są przygotowywane
do wsparcia działań w zakresie przeciwdziałania, zwalczania skutków ter-
roru oraz niemilitarnych zagrożeń.
W siłach zbrojnych wdrożono na wszystkich szczeblach dowodze-
nia , szczegółowe „Plany użycia oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych
RP w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych”, przewidujące udział
sił i środków w:
działaniach antyterrorystycznych;
zwalczaniu powodzi i zjawisk lodowych;
akcjach odśnieżania;
akcjach ratowniczo-gaśniczych i usuwaniu skutków pożarów
przestrzennych;
rozpoznaniu i likwidacji skażeń spowodowanych awarią chemicz-
ną (wypadkiem radiacyjnym) lub aktem terroru;
oczyszczaniu terenu z przedmiotów wybuchowych i niebezpiecz-
nych;
akcjach poszukiwawczo-ratowniczych;
działaniach przeciwepidemicznych.
Rozumianych jako oddziałów i samodzielnych pododdziałów.
257053184.003.png
 
Udział sił zbrojnych, służb, straży, inspekcji i agencji w systemie...
345
1) Obrona przed terroryzmem
Aktywny udział Polski w sojuszniczych i koalicyjnych operacjach zwal-
czania terroryzmu stwarza realne zagrożenia atakami terrorystyczny-
mi w naszym kraju. W Siłach Zbrojnych RP przedsięwzięcia w ramach
obrony przed terroryzmem realizowane są na podstawie „Planu udzia-
łu SZ RP w działaniach antyterrorystycznych”.
Zgodnie z tym planem, w nakazanych reżimach czasowych, utrzy-
mywane są stosowne, wyspecjalizowane siły i środki wydzielane do
przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym oraz likwidacji skutków
aktów terroru.
Zasadniczymi siłami wydzielanymi do przeciwdziałania zagrożeniom
terrorystycznym są elementy rozpoznania wojskowego, jednostki spe-
cjalne, elementy systemu obrony powietrznej z dyżurnymi środkami
lotnictwa myśliwskiego oraz środki transportu powietrznego do prze-
rzutu sił specjalnych oraz inne pododdziały bojowe.
Zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi siły zbrojne są przygotowa-
ne do przeciwdziałania naruszeniom integralności przestrzeni powietrz-
nej oraz zagrożeniom terroryzmu powietrznego typu Renegade” 3 .
Zadanie to realizuje się przez utrzymanie w Siłach Powietrznych dy-
żurów bojowych wydzielonych sił i środków, które obejmują obsady
stanowisk dowodzenia, środki rozpoznania radiolokacyjnego oraz sa-
moloty myśliwskie. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia
004 r. w sprawie postępowania przy stosowaniu środków obrony po-
wietrznej w stosunku do obcych statków powietrznych niestosujących
się do wezwań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.
W przypadku wystąpienia zagrożenia terroryzmem z powietrza statek
powietrzny określony jako „Renegade” może być zaklasyikowany do
jednej z trzech kategorii. Zniszczone mogą być tylko statki powietrz-
ne zaklasyikowane jako „Potwierdzony Renegade”, a decyzję o ich
zniszczeniu podejmuje Minister Obrony Narodowej po meldunku dy-
żurnego dowódcy obrony powietrznej.
W przypadku ataku terrorystycznego na obiekty naziemne wydzielane
siły i środki SZ RP mogą realizować trzy grupy zadań:
bezpośrednie akcje antyterrorystyczne;
osłonę rejonu działań antyterrorystycznych i wsparcia akcji;
izolację rejonu działań antyterrorystycznych, w tym zadania
z zakresu ochrony, zabezpieczenia medycznego i łączności oraz
zadania porządkowe.
Zasadniczymi siłami wydzielanymi do przeciwdziałania zagrożeniom
Terminem „Renegade” – określa się obcy, cywilny statek powietrzny, który nie
zastosował się do wezwań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym
i może być użyty jako środek ataku terrorystycznego z powietrza.
257053184.001.png
 
346
Jan WOJNAROWSKI
terrorystycznym na morzu są siły Marynarki Wojennej, okręty dyżurne,
samoloty rozpoznawcze, śmigłowce oraz wojska specjalne.
W celu oddziaływania na ewentualne zagrożenia atakami terrorystycz-
nymi, w siłach zbrojnych utrzymuje się określone w stosownych pla-
nach, wydzielone siły i środki mogące podjąć działania w krótkim cza-
sie.
) Zwalczanie powodzi i zjawisk lodowych
Przyjęte unormowania prawne umożliwiają udział oddziałów i pod-
oddziałów SZ RP w zwalczaniu powodzi i zjawisk lodowych na terenie
kraju. Zasadnicze przedsięwzięcia przeciwpowodziowe i przeciwlodo-
we realizowane są przez siły zbrojne na podstawie „Planu udziału SZ
RP w zwalczaniu powodzi i zjawisk lodowych”.
Zasadniczym trzonem sił wydzielanych do akcji zwalczania powodzi
i zjawisk lodowych są wojska inżynieryjne.
W Wojskach Lądowych do działania przygotowane są siły i środki ba-
talionów ratownictwa inżynieryjnego/kompanie ratownictwa, wyposa-
żone m.in. w sprzęt przeprawowy. Sprzęt ten jest wykorzystywany do
ewakuacji ludności i jej mienia, a także do dystrybucji żywności, leków
i innych artykułów pierwszej potrzeby na terenach dotkniętych klęską
powodzi. W gotowości do działania utrzymuje się też grupy minerskie
na śmigłowcach, wyposażone w materiał wybuchowy do kruszenia za-
torów lodowych w celu zapobieżenia powodzi i ochrony infrastruktury
wodnej. Do odbudowy infrastruktury zniszczonej w wyniku przejścia
fali powodziowej przygotowane są odpowiednie grupy, wyposażone
w sprzęt inżynieryjny. Istnieje także możliwość wprowadzenia do dzia-
łania sił i środków pododdziałów ogólnowojskowych do prac porzą-
dkowych i ochronnych.
) Akcje odśnieżania
W siłach zbrojnych zasadnicze przedsięwzięcia do udziału w akcji od-
śnieżania realizowane są na podstawie „Planu udziału SZ RP w akcji
odśnieżania”.
Zgodnie z planem pododdziały i oddziały mogą być użyte do odśnieża-
nia szlaków komunikacyjnych oraz obiektów infrastruktury o istotnym
znaczeniu dla sprawnego funkcjonowania państwa tylko wówczas, kie-
dy siły i środki resortu infrastruktury zostały w całości wykorzystane.
Oznacza to, że siły zbrojne nie przejmują na siebie odpowiedzialno-
ści za utrzymywanie przejezdności określonych szlaków komunikacyj-
nych, lecz działają na zasadzie wsparcia jednostek resortu infrastruk-
tury w tym zakresie.
Z uwagi na okresowy charakter zagrożenia, gotowość sił i środków
wojska wydzielanych do udziału w akcji odśnieżania utrzymywana jest
sezonowo.
Udział sił zbrojnych, służb, straży, inspekcji i agencji w systemie...
47
Siły wojska wydzielane do akcji odśnieżania wykorzystują w zależno-
ści od potrzeb sprzęt inżynieryjny oraz sprzęt ewakuacyjny do ewa-
kuacji ludności i jej mienia, a także do dystrybucji zapasów żywności,
wody pitnej, leków i innych artykułów pierwszej potrzeby na terenach
nieprzejezdnych z powodu zalegania śniegu.
4) Akcje ratowniczo-gaśnicze i usuwanie skutków pożarów przestrzen-
nych
Zasadnicze przedsięwzięcia w ramach ochrony przeciwpożarowej
realizowane są w siłach zbrojnych na podstawie „Planu udziału SZ RP
w akcjach ratowniczo-gaśniczych i usuwaniu skutków pożarów prze-
strzennych”.
Przygotowanie wydzielonych sił i środków sił zbrojnych obejmuje utrzy-
manie bezpieczeństwa pożarowego we wszystkich jednostkach i orga-
nach SZ RP oraz wsparcie elementów Krajowego Systemu Ratowni-
czo-Gaśniczego.
Zasadniczą rolę w tym zakresie odgrywają siły i środki Wojskowej
Ochrony Przeciwpożarowej (WOP), odpowiedzialnej za realizację
w siłach zbrojnych zadań Państwowej Straży Pożarnej. Należą do
nich:
rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych za-
grożeń;
organizowanie i prowadzenie działań ratowniczych w czasie po-
żarów, klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń;
udzielanie specjalistycznej pomocy innym służbom, inspekcjom
i strażom podczas prowadzenia przez nie działań ratowniczych
w ramach ich uprawnień ustawowych;
szkolenie w zakresie ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej.
Zgodnie z planem siły zbrojne wydzielają siły i środki, w tym głównie
jednostki sprzętu inżynieryjnego i chemicznego, samochody ciężaro-
wo-osobowe i osobowe oraz śmigłowce.
Należy jednak rozwijać współpracę wojska i Straży Pożarnej na wszyst-
kich poziomach organizacyjnych oraz organizować wspólne treningi
i ćwiczenia służące przygotowaniu do udziału w realnych akcjach
ratowniczo-gaśniczych.
5) Rozpoznanie i likwidacja skażeń spowodowanych awarią chemiczną
(wypadkiem radiacyjnym) lub aktem terroru
Główne zadania w zakresie rozpoznania i likwidacji skażeń realizują
w SZ RP siły i środki Podsystemu Ratownictwa Chemicznego oraz
Podsystemu Wczesnego Ostrzegania. Głównym zadaniem zorganizo-
wanego w okresie pokoju w SZ RP Podsystemu Ratownictwa Che-
micznego jest zapewnienie bezpieczeństwa jednostkom wojskowym
Zgłoś jeśli naruszono regulamin