BN17.pdf

(282 KB) Pobierz
257053061 UNPDF
506
DOWODZENIE JEDNOSTKAMI POLICJI
W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH.
Henryk TOKARSKI
I. W proWadzenIe
1. P ojęcie i zakres bezPieczeństwa wewnętrznego ”.
Bezpieczeństwo wewnętrzne może być rozpatrywane na różnych
poziomach oraz w różnych zakresach i aspektach – m.in.:
1) z punktu widzenia praw jednostki (obywatela): czego ma pra-
wo oczekiwać jednostka od państwa, środowiska, pracodawcy i
w miejscu pracy, w szkole, w rodzinie itd. – aby czuć się bez-
piecznie; jest to bezpieczeństwoindywidualne jednostki (bezpie-
czeństwo osobiste, personalne) Niniejsze rozważania nie dotyczą
„zewnętrznego (militarnego) bezpieczeństwa” państwa. Świado-
mie pozostawiono je poza zakresem tego opracowania, bowiem
zarządzanie kryzysowe dotyczy zagrożeń pozamilitarnych.
2) z punktu widzenia praw społeczeństwa: czego społeczeństwo ma
prawo oczekiwać od państwa, aby (jako zbiorowość) czuć się bez-
piecznie; jest to bezpieczeństwo zbiorowe obywateli,
3) z punktu widzenia konstytucyjnych obowiązków państwa wobec
narodu, społeczności lokalnych i każdego obywatela (bezpieczeń-
stwo krajowe, lokalne i indywidualne) .
O tym jak szeroki i urozmaicony jest zakres pojęcia „bezpieczeń-
stwo”, świadczy różnorodność kontekstów pojęciowych w jakich ono wy-
stępuje .
2. P odstawowe rodzaje bezPieczeństwa ( Państwowego ,
lokalnego i sPołecznego ).
Spośród wielu rodzajów bezpieczeństwa wewnętrznego, istotnych
z punktu widzenia państwa, społeczeństwa i obywateli, jako ważniejsze
można wymienić m.in.:
1) bezpieczeństwo publiczne:
− w miejscu zamieszkania, pracy i nauki,
1 gen. Henryk Tokarski, Wyższa Szkoła Informatyki, Zarządzania i Administracji
w Warszawie.
2 H. Kołecki. Przemiany i perspektywy straży miejskich i gminnych w ochronie po-
rządku i bezpieczeństwa publicznego. Materiały konferencyjne. Kazimierz Raj-
chel (red.). str. 85-86.
257053061.004.png
 
Dowodzenie jednostkami policji w sytuacjach kryzysowych
507
− w miejscach publicznych (parki, place, ulice),
− zgromadzeń, manifestacji, imprez masowych,
− w sytuacjach katastrof i klęsk żywiołowych.
2) bezpieczeństwo gospodarcze (ekonomiczno-inansowe).
3) bezpieczeństwo ekologiczne (środowiska naturalnego),
4) bezpieczeństwo energetyczne państwa,
5) bezpieczeństwo komunikacyjne,
6) bezpieczeństwo transportowe,
7) bezpieczeństwo aprowizacyjne ,
8) bezpieczeństwo zdrowotne, w tym m.in.: epidemiologiczne,
oraz powszechność i równość dostępu oraz nowoczesność
i koszt świadczeń medycznych.
9) bezpieczeństwo socjalne, w tym m.in.: sytuacja materialna bez-
domnych, bezrobotnych, emerytów i rencistów,
10) bezpieczeństwo naukowe, w tym m.in.: udział nakładów na na-
ukę w PKB , wynagrodzenia pracowników nauki, odpływ kadry
naukowej za granicę,
11) bezpieczeństwo edukacyjne, w tym m.in.: dostępność (intelek-
tualna i ekonomiczna) szkół różnych stopni, dla młodzieży ze
środowisk i rodzin patologii, bezrobocia i biedy itp.,
12) bezpieczeństwo kulturalne, w tym m.in.: treści, formy oraz po-
ziom dostępności ekonomicznej twórczości kulturalnej dla spo-
łeczeństwa,
13) bezpieczeństwo światopoglądowe, religijne, wyznaniowe, ra-
sowe i odmienności seksualnych – w tym m.in.: swoboda ich
wyboru i manifestowania,
14) bezpieczeństwo mniejszości: narodowościowych, wyznanio-
wych, itp., w tym m.in.: wolność zrzeszania się, możliwość zgro-
madzeń, spotkań i manifestacji, wolność medialna,
15) bezpieczeństwo polityczne, partyjne: legalność i swoboda dzia-
łania ugrupowań politycznych,
16) bezpieczeństwo antyterrorystyczne, w tym m.in.: diagnoza za-
grożeń, wieloaspektowe przygotowanie organizacyjno-tech-
niczne i funkcjonalne,
17) bezpieczeństwo funkcjonowania organów ścigania i wymiaru
sprawiedliwości, w tym m.in.: wolne od nacisków politycznych,
partyjnych i medialnych oraz od korupcji, wolne od powiązań ze
światem przestępczym .
3 Tamże. Str. 86-87.
257053061.005.png
 
508
Henryk TOKARSKI
3. a sPekty zagrożeń bezPieczeństwa wewnętrznego
( w tym Publicznego ).
Każde z wymienionych wyżej rodzajów bezpieczeństwa może ulec
zagrożeniu i wobec tego, dla zapewnienia normalnego funkcjonowania
kraju i obywateli, każde z nich musi być wyprzedzająco odpowiednio za-
gwarantowane – przez odpowiednie podmioty.
Mogą to być to m.in. następujące aspekty:
1) karny: materialny, procesowy,
2) kryminologiczny (w tym: wiktymologiczny),
3) kryminalistyczny,
4) administracyjny,
5) medyczny (biologiczny, antropologiczny),
6) psychiatryczny,
7) psychologiczny,
8) socjologiczny,
9) kulturowy,
10) ekonomiczny,
11) organizacyjny,
12) techniczny,
13) historyczny,
14) polityczny,
15) międzynarodowy,
16) wiele innych, zależnych od rodzaju zagrożenia.
4. P odmioty odPowiedzialne za zaPewnienie bezPieczeństwa
wewnętrznego .
Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.
U. Nr 30, poz. 179, z późn. zm.) podmiotem, ustawowo zobowiązanym do
„ochrony bezpieczeństwa obywateli oraz do utrzymania bezpieczeństwa
i porządku publicznego” – jest Policja.
Oczywiste jest, że chodzi tu o bezpieczeństwo obywateli oraz bez-
pieczeństwo i porządek publiczny w tradycyjnym, klasycznym rozumieniu
tych pojęć. Współczesne państwo, wolne od patologii i dysfunkcjonalno-
ści, w dobie zagrożeń i kataklizmów globalnych, ma obowiązek zapewnić
narodowi, społeczności lokalnym i poszczególnym obywatelom, ochronę
przed każdym zagrożeniem każdego bezpieczeństwa (każdym rodzajem
niebezpieczeństwa), wymienionym wcześniej w punkcie 3. Takie szerokie
pojmowanie bezpieczeństwa publicznego, przyjmowane jest w większości
4 Tamże. Str. 88-89
257053061.001.png
 
Dowodzenie jednostkami policji w sytuacjach kryzysowych
509
krajów UE. Banalnie oczywiste jest także to, że realizacja tego obowiązku
państwa nie może spoczywać tylko na Policji czy ABW. Liczba i rodzaj
podmiotów, które powinny być zaangażowane w zapewnienie danego
bezpieczeństwa i ograniczenie jego zagrożenia, zależy od jego rodzaju
chronionego dobra i grożącego mu niebezpieczeństwa. Podstawowymi
podmiotami, na których spoczywa omawiane tu zadanie, są odpowiednie
ogniwa administracji centralnej i samorządowej .
Do zapewnienia szeroko rozumianego porządku publicznego, powo-
łane są także wyspecjalizowane służby ratunkowe , m.in. takie jak:
1) Państwowa Straż Pożarna,
2) Medyczne Służby Ratownicze,
3) Lotnicza Służba Ratownicza,
4) Służba Ratownictwa Chemicznego,
5) Straż Graniczna,
6) Obrona Cywilna Kraju,
7) Górskie Pogotowie Ratunkowe,
8) Wodne Pogotowie Ratunkowe,
9) Państwowa Inspekcja Sanitarna,
10) Państwowa Inspekcja Weterynaryjna
11) inne.
ii. b ezPieczeństwo Publiczne w sytuacjach
kryzysowych .
1. o chrona bezPieczeństwa wewnętrznego jako element misji
administracji Publicznej .
Misja administracji publicznej wiąże się z organizowaniem życia spo-
łecznego i gospodarczego w państwie. W tym zakresie są formułowane
cele związane z realizacją działań mających na celu zapewnienie bezpie-
czeństwa wewnętrznego i zewnętrznego kraju.
Art. 146 ust. 1 Konstytucji stanowi, iż Rada Ministrów prowadzi po-
litykę wewnętrzną i zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej. To sformuło-
wanie oznacza dążenie ustrojodawcy nie tylko do silnego uwypuklenia
pierwszoplanowej roli tego organu w sprawach polityki państwa, ale też
dążenie do stanowczego eliminowania konkurencyjności ośrodków kieru-
jących bieżącą polityką państwa. 5 Warunkuje to podsystem celów, zadań
i wartości. Nie mniej ważne są stwierdzenia zawarte w art. 146 ust. 4
pkt 7 i 8, zgodnie z którymi Rada Ministrów zapewnia bezpieczeństwo
5 J. S. Langrod, Instytucje prawa administracyjnego. Zarys części ogólnej (reprint),
Wyd. Zakamycze 2003, s.34.
257053061.002.png
 
510
Henryk TOKARSKI
wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny i zapewnia bezpieczeń-
stwo zewnętrzne państwa. 6
Biorąc pod uwagę, iż Rada Ministrów jako organ władzy wykonaw-
czej posiada uprawnienia w zakresie bieżącego prowadzenia polityki pań-
stwa, należą do niej wszystkie sprawy polityki państwa nie zastrzeżone
dla innych organów państwowych i samorządu terytorialnego. 7 Takie usy-
tuowanie omawianego organu sprawia, iż musi on w hierarchii swoich ce-
lów uwzględniać kwestie wewnętrznego zagrożenia stabilizacji państwa.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy z 4 września 1997 r. o działach ad-
ministracji rządowej, dział spraw wewnętrznych związany z ochroną we-
wnętrznego bezpieczeństwa państwa obejmuje sprawy:
− ochrony i bezpieczeństwa publicznego,
− ochrony granic państwa, kontroli ruchu granicznego i cudzoziem-
ców oraz koordynacji działań związanych z polityką migracyjną
państwa,
− zarządzania kryzysowego,
− obrony cywilnej,
− ochrony przeciwpożarowej,
− przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych
zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu,
− nadzoru nad ratownictwem górskim i morskim,
− obywatelstwa,
− ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów,
− rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk. 8
2. P ojęcie zarządzania kryzysowego .
Wcześniejsze uwagi nie dotyczą zagrożeń bezpieczeństwa publicz-
nego, powstającego w sytuacjach kryzysowych np. katastrof i klęsk ży-
wiołowych oraz zamachów terrorystycznych. W takich przypadkach tra-
dycyjne służby i ich standardowe działania są mało przydatne.
Zgodnie ze spotykaną w literaturze przedmiotu oraz zawartą w Usta-
wie z dnia 26 kwietnia 2007 r. O zarządzaniu kryzysowym deiniują za-
rządzanie kryzysowe jako działalność organów administracji publicznej,
będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, polegają-
ca na:
6 S. Wrzosek, Bezpieczeństwo wewnętrzne we współczesnym państwie. (Praca
Zbiorowa) Politechnika Rzeszowska. Rzeszów 2008 s. 26-27.
7 Z. Łuniewska, B. Jaworska - Dębska, R. Michalska Badziak, E. Olejniczak –
Szałowska, M. Stahl. Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii
i orzecznictwie, Warszawa 2002, s. 243.
8 S. Wrzosek, Bezpieczeństwo wewnętrzne we współczesnym państwie. (Praca
Zbiorowa) Politechnika Rzeszowska. Rzeszów 2008 str. 26-27.
257053061.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin