PR wykłady.doc

(113 KB) Pobierz

PUBLIC RELATION

Wykład

JOSEPH PULITZER

Nagroda Pulitzera – dla najlepszych dziennikarzy

Zasady:

·         Pisać krótko (zwięźle i na temat)

·         Jasno i zrozumiale (językiem zrozumiałym dla odbiorcy)

·         Pisać obrazowo (włączając emocje)

·         Dokładnie i przekonująco (ważne by podawać przykłady)

 

Historia PR:(zaczęła się wtedy gdy pojawił się człowiek)

1.       Starożytność

a)       Starożytna Grecja – ARYSTOTELES napisał dzieło „RETORYKA” (sztuka wystąpień, dobrego wysławiania się, sztuka przemówień, możliwość trafienia do ludzi ze swoim przekazem)

b)       Starożytny Rzym – ACTA DIUNA (wiadomość dnia) wysyłana przez Heroldów

c)       Era druku – kroniki, pisma

2.       Era rewolucji przemysłowej (koniec XIX w.)

a)       Bunt w fabryce Rockefellera – krwawo stłumiony, zachęcanie do pracy, konieczność zwiększenia sprzedaży, przepływ informacji musiał być przyspieszony

3.       Związana z ludźmi (XX w.)

b)       Edward Barnes – pierwszy wykładowca PR w USA, wspierał kampanie rządową Wilsona w czasie I w.ś., a w czasie II w.ś. kampanię Trumana.

·         Instytucje PR:

        Biuro Informacji Wojennej Rządu

        Wydział Prasowy

        Biuro Literackie Fabryki Simensa

c)       Iry Lee – publikacje z 1900r. „THE PUBLIC TO BE INFORMATED” (społeczeństwo poinformowane ma szanse się rozwijać), pracował dla Rockefellera (wiedział jaką informacją dotrzeć do ludzi)

d)       John Hill & William Knowlton – ze wsparciem Barnesa tworzyli kampanie dla Trumana, stworzyli pierwszą na świecie firmę PR

e)       Harold Burson – pierwszy który w ramach przygotowania kampanii wykorzystał reklamę

 

Korzenie PR w dziennikarstwie:

o        W innych krajach lata 50-60

o        W Polsce lata 90 (wcześniej propaganda)

Ø       Prof. Tomasz Gubenklas & Zbigniew Zemler (komunikacja medialna, przełożony PR w Polsce)

 

PUBLIC – (ludzie, społeczeństwo, odbiorcy, wspólnota, klienci) podlegające społecznej ocenie, upublicznione i kształtowane przez społeczeństwo, dotyczące każdej grupy odbiorców

RELATIONS – (relacje, powiązania, zależności, współpraca, więzi, kontakty) wszystkie powiązania, relacje i stosunki natury materialnej i psychicznej pomiędzy stronami

 

Ważna dla PR jest długa perspektywa czasowa oraz zarządzanie informacją:

o        Czy informacja dotarła do tego do kogo powinna

o        Czy ta informacja która nie powinna była dotrzeć faktycznie nie dotarła

 

DEFINICJE PR:

I.         PR – świadome, planowane i ciągłe wysiłki mające na celu ustanowienie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia między daną organizacją a jej otoczeniem publicznym (Brytyjski Instytut PR)

II.       PR – aspekt zarządzania, którego celem jest nawiązanie i podtrzymanie wzajemnie korzystnych stosunków między organizacją (instytucją) a grupami od których zależy jej sukces lub klęska

III.     PR funkcja zarządzania w ciągłym i planowym charakterze dzięki której organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie tych którymi jest zainteresowana w przyszłości przez budowanie ich opinii o organizacji w celu maksymalnego dostosowania do swoich celów i swojej działalności, aby osądzać poprzez planowanie, szeroko rozpowszechnione informacje (lepszą współpracę ze społeczeństwem oraz skuteczniej realizując swoje interesy)

IV.     PR – umiejętność przekazywania właściwym osobom właściwej informacji we właściwym czasie dla wywołania właściwego, pożądanego efektu

 

Wykład

PR w komunikacji społecznej

o        PR a Marketing

o        PR a Reklama

o        PR a Propaganda

o        Podstawowe elementy PR

o        Planowanie PR

 

Różne ujęcia PR:

o        Marketing – PR jako element MARKETINGU MIX (elementy: promocja, produkt, logowanie produktu)

o        Zarządzanie – PR jest funkcją zarządzania (planowanie rozwoju organizacji)

 

Wspólne aspekty w definicjach PR:

o        Komunikacja planowana i perswazyjna

o        Wzmacnianie sympatii i eliminowanie antypatii

o        Ustalanie kierunków i sposobów działania

o        Przemyślane i systematyczne działanie w kierunku wzajemnego zrozumienia

 

 

 

 

 

 

Publiczność – oznacza każdą grupę osób, która ma z organizacją co najmniej jeden wspólny interes. To grupa osób z zewnątrz mogąca mieć wpływ bezpośredni lub pośredni na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Interes:

ü       Natury materialnej

ü       Wartości fundamentalnych (np., uczciwość, kwestie ekologii)

 

PR a REKLAMA

PR:

o        Informuje, edukuje publiczność

o        Działa na wszystkich płaszczyznach na których zachodzi komunikacja

o        Prowadzony przez dyrekcję lub zarząd firmy

o        Przygotowuje opinię publiczną do reklamy lub prowadzi działania fallow-up

o        Cele długoterminowe

        Służy zmianom opinii

        Funkcja społeczna i informacyjna

        Dwustronny przepływ informacji

        Różne formy komunikowania się

REKLAMA:

o        Sprzedaje określonemu segmentowi rynku

o        Opiera się na komunikacji o charakterze marketingowym

o        Prowadzona przez dział sprzedaży lub reklamy

o        Może wspomóc działania PR

o        Cele krótkotrwałe

        Wpływa na zachowanie

        Funkcja rynkowa

        Wypowiedź jednostronna

        Nieosobowe formy komunikowania

        Mała rola warstwy informacyjnej komunikatu

RÓŻNICE:

o        Reklama: kupujemy wizerunek i markę

o        PR: wpływa na opinię Reklama: wpływa na zachowanie

o        PR: informuje publiczność Reklama: przekaz o produkcie

o        PR: długoterminowy Reklama: krótkoterminowa

 

PR a MARKETING

PR:

o        Publiczność potencjalna

o        Osoby z otoczenia powiązane z firmą

o        Działania wobec całego otoczenia

o        Odpowiada na potrzebę bycia informowanym

o        Relacje oparte na zaufaniu

o        Dostosowanie przedsiębiorstwa do otoczenia społecznego

o        Cele długoterminowe

        oszczędzania zasobów firmy przez budowanie akceptacji publiczności

        dobra opinia

        zaufanie odbiorców

 

MARKETING:

o        nawiązuje komunikacje pomiędzy firmą, a jej rynkami dóbr i usług

o        osoby z grupy odbiorców

o        działanie związane z rynkiem i sprzedażą

o        odpowiada na ludzkie potrzeby i pragnienia wyrażone w popycie

o        relacje oparte na wymianie towarowej

o        dostosowanie produktu do wymagań rynku

o        cele krótkoterminowe

        zwiększenie sprzedaży, utrwalenie marki

 

RÓŻNICE:

o        PR: długoterminowy Marketing: krótkoterminowy

o        PR: komunikacja wewnętrzna i z otoczeniem Marketing: komunikacja z rynkiem

 

 

PR a PROPAGANDA

PR:

o        Nadawca zawsze znany

o        Dwustronny przepływ informacji

o        Podanie obiektywnej prawdy

o        Kryteria moralne są ważne

o        Informacja wielostronna

o        Skierowany do szerszego otoczenia

o        Wykorzystuje metody perswazyjne

o        Cele długoterminowe

        Uzyskanie zrozumienia, zaufania

 

PROPAGANDA:

o        Źródło informacji nie zawsze znane

o        Jednostronny, wyselekcjonowany przepływ informacji

o        Szybki efekt (podobieństwo do reklamy)

o        Kryteria etyczne są nieistotne

o        Skierowana do konkretnych odbiorców (potencjalnych zwolenników idei)

o        Wykorzystuje metody manipulacji

o        Cele

        Stworzenie ruchu, pozyskanie zwolenników

 

!!!!! PR powinien być sumieniem korporacji !!!!!

 

PODSTAWOWE ELEMENTY PR:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin