PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ
w nauczaniu zintegrowanym
Cel wychowania:
Miejsce ucznia w grupie rówieśników i społeczności szkolnej; umiejętność współdziałania.
Efekty działań wychowawczych:
· ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa,
· chce i wyraża potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej,
· współtworzy i respektuje normy grupowe,
· doświadcza współzależności i współodpowiedzialności za działanie grupy,
· zna i właściwie stosuje zasady właściwego zachowania się w grupie (jest tolerancyjny, unika agresji).
· ma poczucie przynależności do rodziny, czuje się w niej kochany i bezpieczny,
· zna symbole i tradycje narodowe, czuje się Polakiem i członkiem społeczności europejskiej,
· rozumie potrzebę ochrony środowiska.
· dba o bezpieczeństwo własne i rówieśników.
Bezpieczeństwo, pierwsza pomoc, zapobieganie wypadkom.
- Poznanie zasad ruchu drogowego i ochrony
p. poż.
- Zapoznanie z zagrożeniami typowymi dla szkoły i gospodarstwa domowego
( z uwzględnieniem pory roku).
- Wyrabianie nawyków właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.
- Kształtowanie i rozwijanie nawyków bezpiecznego zachowania się.
- Rozwijanie odpowiedzialności za własne i innych zdrowie i bezpieczeństwo.
- Uzmysłowienie szkód spowodowanych brakiem niewłaściwego zachowania zasad bezpieczeństwa.
- Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy.
- Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.
- Zachęcanie do aktywnego i bezpiecznego wypoczynku.
- Bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych i wakacyjnych
- Zachowanie wszelkiej ostrożności podczas pomocy rodzicom w pracach polowych (maszyny rolnicze).
- Zapoznanie z regulaminami i przepi-sami bhp obowiązującymi w izbie lekcyjnej, sali gimnastycznej, łazien-kach, na boisku szkolnym i placu zabaw.
-Wycieczki po okolicy w celu omó-wienia zasad bezpiecznego korzysta-nia z dróg publicznych podczas drogi do i ze szkoły.
- Pogadanki z policjantem na temat bezpiecznego poruszania się po
drogach; wykroczenia nieletnich.
- Zapoznanie z podstawowymi znakami i sygnałami drogowymi.
- Ćwiczenia udzielania pierwszej pomocy.
- Omówienie zasad bezpiecznego i czynnego wypoczynku.
- Zabawy na śniegu.
- Pogadanki.
- wychowawca
- rodzice
Nasza twórczość i zainteresowania.
- Rozwijanie zainteresowań pozaszkolnych ucznia
- Pobudzania aktywności uczniów.
-Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole.
- Popularyzowanie działalności pozalekcyjnej.
- Wzmacnianie poczucia więzi ze społecznością klasową, szkolną i lokalną.
- Wskazywanie różnych możliwości spędzania wolnego czasu.
- Budzenie więzi ze szkołą ; popularyzacja dorobku szkoły.
- Umożliwienie uczniom wejścia w różne role- koordynatora, inicjatora i wykonawcy.
- Prezentacja zbiorów – moje hobby.
- Prezentacja własnej twórczości na forum klasy i szkoły.
- Aktywny udział w uroczystościach i akademiach szkolnych.
- Pogadanki o patronie szkoły; udział w akademii.
- Organizowanie uroczystości klasowych.
-Udział w zajęciach pozalekcyjnych.
-Zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte.
- Wystrój klasy.
Tradycje narodowe i ludowe.
- Rozwijanie zainteresowań historią kraju i regionu.
- Poznanie wydarzeń historycznych i próba ich oceny.
- Kształtowanie poczucia umiłowania wolności
kultu pamięci dla ludzi o nią walczących.
- Przybliżanie historii Polski, symboli narodo-wych oraz kształcenie właściwego zachowania się wobec nich.
- Historia hymnu narodowego i jego znaczenie dla Polaków.
- Kształcenie więzi emocjonalnych z regionem.
- Pobudzanie do działalności na rzecz regionu i ojczyzny.
- Rozwijanie zainteresowań historią własnej miejscowości.
- Przybliżanie legend związanych z polskimi miastami.
- Budzenie więzi rodzinnych, szacunku i miłości do najbliższych. Umiejętność składania życzeń.
- Poznanie tradycji i zwyczajów narodowych i ludowych.
- Polska na mapie Europy i świata; państwa Unii Europejskiej; rola Polski w Unii.
- Integracja zespołu klasowego, tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie.
-Udział w obchodach Święta Niepodległości.
- Rozmowy na temat święta Komisji Edukacji Narodowej.
- Pogadanki na temat II wojny
światowej.
- Nauka hymnu narodowego.
- Wywiady z kombatantami wojennymi lub osobami pamiętającymi lata wojny.
- Pogadanka nt. ,,Znaczenie Konstytucji 3- Maja dla Polaków”.
- Zbieranie dokumentów, śladów historycznych dotyczących regionu.
- Prace plastyczne uwzględniające motywy ludowe
- Czytanie legend, opowiadań o Polsce, baśni i bajek.
- Zorganizowanie uroczystości klasowych włączając do nich rodziców (Dzień Chłopca, Andrzejki, Mikołajki, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka,
- Dyskoteka Walentynkowa.
- ,,My w Europie”- pogadanki, gazetki.
- dzieci
- Poznanie zwyczajów regionalnych i ludowych.
- Zdobywanie umiejętności nawiązywania kontaktów.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wobec ludzi samotnych, osieroconych.
- Radość z obdarowywania innych upominkami.
- Kształcenie postawy – tolerancja wobec innych.
- Ukazywanie wartości i wagi tradycji panujących w rodzinie, wspólne świętowanie i spędzanie wolnego czasu.
- Ubieramy choinkę (wykonanie ozdób), poznajemy zwyczaje wigilij-ne; śpiewanie kolęd.
- Malowanie jajek, zwyczaje Wielkanocne.
- Redagowanie i pisanie życzeń świątecznych; składanie życzeń
- Scenki dramowe.
- Wystawka prac związanych ze świętami.
- Zabawa karnawałowa.
Dbamy o zdrowie.
- Propagowanie oświaty zdrowotnej.
- Wyrabianie nawyków codziennego dbania o higienę osobistą i higienę jamy ustnej.
- Preferowanie aktywnego wypoczynku.
- Próby układania racjonalnego harmonogramu dnia.
- Uświadomienie szkodliwości zbyt długiego siedzenia przed telewizorem lub komputerem.
- Rozbudzanie potrzeby niesienia pomocy ludziom uzależnionym.
- Uświadomienie szkodliwości palenia papiero-sów i stosowania innych używek.
- Wdrażanie do umiejętności oceny zachowania
własnego i innych w aspekcie przemocy i agresji.
- Kształtowanie postaw asertywnych.
- Kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi.
- Ukazywanie uczniom istoty koleżeństwa, przyjaźni, wzajemnego szacunku, udzielania sobie pomocy.
- Popularyzacja broszur na temat higieny.
- Pogadanki nt. tolerancji, agresji,
umiejętności mówienia ,,NIE” w sytuacjach nietypowych - ,,Zły dotyk”
- Zgłaszanie zjawisk przemocy wychowawcy lub do ,,skrzynki kontaktowej”
- Pedagogizacja rodziców.
- Podanie dzieciom numerów: tel. zaufania, policji, Rzecznika Praw
Dziecka.
- Konkurs plastyczny na znaczek lub plakat- ,,Wolny od małogów”.
- ,,Dotyk”- przeprowadzenie pogadanek i ankiet dotyczących przemocy.
Jesteśmy ekologami.
- Kształtowanie świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego regionu i kraju.
- Uprawianie i rozwijanie turystyki w regionie.
- Uświadomienie potrzeby rozwoju zainteresowań przyrodniczych.
- Kształtowanie świadomości ekologicznej i właściwych postaw wobec środowiska naturalnego.
- Wdrażanie do dbałości o estetykę i czystość w najbliższym otoczeniu. Wdrażanie do prac na rzecz upiększania własnego otoczenia.
- Uwrażliwienie na czystość środowisk przyrodniczych: lasy, rzeki, jeziora.
- Kształtowanie życzliwego stosunku do zwierząt.
- Uświadomienie dwustronnej zależności środowiska przyrodniczego i człowieka.
- Uświadomienie potrzeby segregacji śmieci.
- Uświadomienie zagrożeń cywilizacyjnych i ukazywanie sposobów zapobiegania degradacji środowiska.
Kultura języka ojczystego.
- Rozwijanie zainteresowań poezją i prozą ojczystą.
- Kultywowanie języka ojczystego w życiu codziennym.
- Przybliżanie twórczości polskich literatów.
- Rozwijanie wrażliwości językowej.
- Rozbudzanie aktywności poznawczej w zakre-sie prasy dla dzieci.
- Kształtowanie umiejętności zachowania się w bibliotece i księgarni.
- Czynny udział w akcji: ,,Sprzątanie świata – Polska”.
- Wycieczki tematyczne i turystycz-no- krajoznawcze dalsze i bliższe.
- Wykonanie albumów o tematyce przyrodniczej.
- Sadzenie kwiatów do doniczek; prace porządkowe w obejściu szkoły.
- Redagowanie gazetki klasowej o tematyce przyrodniczej.
- Pogadanka: ,, Co człowiek powinien zrobić, aby nie zanieczyszczać środowiska?”
- Pogadanki: ,,Zwierzęta to istoty żyjące, czujące, rozumne i kochające”.
- Dokarmianie zwierząt (ptaków)
w okresie zimowym. Zbieranie żołędzi.
- Udział w święcie wiosny.
- Plakaty o ochronie przyrody.
- Twórczość Henryka Sienkiewicza- patrona szkoły.
- Konkursy recytatorskie; deklamowanie wierszy z okazji różnych uroczystości szkolnych.
- Inscenizacja utworu literackiego; scenki dramowe.
- Czytanie książek z biblioteki; prowadzenie dzienniczków lektur; konkursy czytelnicze.
- wychowawca,
- Wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiadomości.
- Zapoznanie z historią pisma i powstania książki.
- Poznanie nowinek technicznych, nauka obsługi komputera.
- Zapoznanie z historią techniki, ukazanie dorobku prac technicznych.
- Rola różnych zawodów w życiu człowieka; szacunek do ludzi pracy.
- Projektowanie okładki do wybranej książki.
- Wystawka książek dla dzieci.
- Prezentowanie (czytanie fragmen-tów) ulubionej bajki.
- Prezentowanie wynalazków technicznych.
- Nauka obsługi komputera- pisanie w Wordzie, rysowanie w Paint.
- wychowawca,...
VisigatoR