Mózgowe porażenie dziecięce.doc

(62 KB) Pobierz
Mózgowe porażenie dziecięce

1

 

Mózgowe porażenie dziecięce  
 

 

 

Dotychczas nie opracowano jeszcze idealnej definicji mózgowego porażenia
dziecięcego, z uwagi na różnorodność i stopień nasilenia objawów oraz
współistniejących zaburzeń. Mózgowe porażenie dziecięce, od połowy XIX
w. nazywane było chorobą Little'a, od nazwiska angielskiego lekarza.
Wiliam John Little uważał, że uszkodzenia wywołujące to schorzenie
powstają w okresie okołoporodowym i są wynikiem uszkodzenia mózgu.
Za bezpośrednią przyczynę mpd uważał zaburzenia powstałe na skutek
nieprawidłowego porodu. W tym samym czasie Zygmunt Freud, znany
psychoanalityk, uznał, że przyczyną ujawnienia się objawów mpd są
wczesne uszkodzenia płodu i nieprawidłowości rozwojowe zachodzące już w
łonie matki, i że to one w konsekwencji wywołują przedwczesne porody.
Najnowsze badania naukowe prowadzone wśród dzieci w Stanach
Zjednoczonych i Australii potwierdzają słuszność poglądów Freuda. Jednak
u 30 proc. dzieci z mpd nie można ustalić żadnej wyraźnej przyczyny jego
powstania. Nadal na wiele pytań naukowcy nie potrafią dać jednoznacznej
odpowiedzi.


 

 

 

Objawy

Mózgowe porażenie dziecięce (paralysis cerebralis infantum) to zespół
przewlekłych i niepostępujących zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego
(zwłaszcza ośrodkowego neuronu ruchowego), powstałych w wyniku
uszkodzenia mózgu przed, po i w czasie porodu. Najczęstsze przyczyny mpd
to: niedotlenienie płodu, patologia porodu, złe położenie płodu oraz
wcześniactwo. Duże znaczenie dla zasięgu i rodzaju porażenia ma także
okres rozwoju i dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego w momencie
zadziałania szkodliwego czynnika. Objawy mpd mogą być widoczne już u
noworodków i przybierać postać: asymetrii w ułożeniu ciała, nadmiernej
wiotkości mięśni, trudności w połykaniu pokarmów, ewentualnie drgawek. W
uszkodzeniach mniejszego stopnia objawy uwidoczniają się nieco później -
w drugim i trzecim kwartale życia. W okresie, kiedy normalnie
rozwijające się dzieci podnoszą już główkę, przewracają się na boki,
pełzają, wyciągają rączki, by chwytać zabawki, a także wokalizują głoski
i sylaby, dzieci z mpd nie przejawiają tych form aktywności lub ich
przebieg jest nietypowy.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzaje mpd


Wyróżnia się kilka podstawowych postaci porażenia mózgowego:

* Porażenie połowicze (hemiplegia). Zaburzenie postawy, ruchów i
napięcia mięśniowego dotyczy jednej strony ciała: prawej lub lewej.
Jedna strona jest słabsza. Charakteryzuje się specyficznym spastycznym
(zgięciowym) ustawieniem ręki i nogi. Czasami po stronie zaburzonej
występują trudności z czuciem, dotykiem, ciężarem; mogą być także
ograniczenia w polu widzenia.
* Porażenie obustronne (diplegia). Obejmuje najczęściej kończyny dolne.
Ręce są dość sprawne, choć precyzyjne ruchy: pisanie, szycie,
majsterkowanie mogą sprawiać trudności. Chodzenie jest bardzo
utrudnione; dzieci poruszają się charakterystycznie, na palcach, z
przywiedzionymi kolanami; czasami chorzy muszą sobie pomagać balkonikiem
albo kulami.
* Porażenie czterokończynowe (quadriplegia). Zaburzenia postawy i ruchów
dotyczą całego ciała: głowy, tułowia i kończyn. Dzieci mają zazwyczaj
duże trudności z utrzymaniem głowy oraz z kontrolą mięśni okoruchowych
(nie mogą dowolnie fiksować wzroku); mogą też występować trudności w
gryzieniu, połykaniu i wykonywaniu ruchów artykulacyjnych, z powodu
porażenia mięśni języka, gardła, warg. Dzieci nie utrzymują postawy
pionowej, w zależności od zaburzenia mogą tylko leżeć, pełzać albo
siedzieć.
* Do rzadziej spotykanych należy postać pozapiramidowa mpd. Najbardziej
charakterystyczną cechą są ruchy mimowolne, zwłaszcza obejmujące mięśnie
twarzy, artykulacyjne i całej głowy.
* W innej postaci zwanej móżdżkową, cechą wyróżniającą jest tzw. drżenie
zamiarowe: przy próbie wykonywania ruchu (np. sięgania) występuje
drżenie kończyny. W niektórych postaciach długo utrzymującym się objawem
jest wiotkość mięśniowa.

Bywają też liczne postacie mieszane. Pamiętać jednak należy, że obraz
funkcjonowania każdego dziecka i przebieg jego rozwoju jest inny.

Diagnostyka i leczenie

Mózgowe porażenie dziecięce występuje w ogólnej populacji dziecięcej w 2
przypadkach na 1000, natomiast u dzieci tzw. ryzyka, czyli urodzonych z
nieprawidłowej ciąży i porodu - w 5 proc. przypadków. Podejrzenie
mózgowego porażenia dziecięcego (nawet bez zdecydowanego rozpoznawania)
stanowi przesłankę do podjęcia ćwiczeń rehabilitacyjnych.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że w zespole mózgowego porażenia
dziecięcego pewne uszkodzenia są nieodwracalne. Jednak duże możliwości
kompensacyjne rozwijającego się mózgu stwarzają realną szansę na poprawę
stanu psychofizycznego niepełnosprawnego dziecka, dlatego kompleksowe
usprawnianie powinno rozpocząć się jak najwcześniej.
Pomoc dzieciom z mózgowym porażeniem niosą specjaliści kilku dyscyplin
medycznych. Diagnostą wiodącym jest w tych przypadkach neurolog,
oceniający zmiany w mózgu. Zależnie od stopnia deficytu neurologicznego
rozróżnia się trzy postaci mpd: lekką, o średnim nasileniu i ciężką.
Niezbędne są również konsultacje ortopedyczne, z uwagi na możliwość
wystąpienia w niektórych przypadkach zwichnięć w obrębie stawów
biodrowych albo nieprawidłowości w obrębie układu kostnego. Lekarze
ortopedzi decydują o doborze sprzętu rehabilitacyjnego i zastosowaniu
odpowiednich zabiegów profilaktycznych.
Rehabilitacja ruchowa dzieci z mózgowym porażeniem ma na celu:
ograniczenie negatywnych skutków spowodowanych unieruchomieniem,
uaktywnienie nerwowo-mięśniowe porażonych części ciała, usprawnienie
części zdrowych, aby w maksymalnym stopniu przejęły funkcje
kompensacyjne, oraz wyrobienie ważnych umiejętności życiowych.
Wśród metod usprawniania ruchowego najczęściej wymienia się: metody
Vojty, Bobath, Petö, skafandra kosmicznego oraz hipoterapię. Ponadto
ćwiczenia prowadzone w wodzie i ciepłym piasku sprzyjają rozluźnianiu
mięśni.
Pierwszą osobą, która powinna pomóc rodzicom jest lekarz neurolog.
Kieruje on dziecko do poradni, w której zajmie się nim lekarz
rehabilitacji ruchowej. Równocześnie powinna być prowadzona stymulacja
psychopedagogiczna, mająca na celu przygotowanie dzieci z mózgowym
porażeniem do podjęcia obowiązków szkolnych. Dzieci z dysfunkcjami
ruchowymi, w miarę możliwości, powinny jak najpełniej uczestniczyć w
życiu społecznym. Należy jednak podkreślić, że szeroko rozumiana
rehabilitacja dzieci z mózgowym porażeniem nie może ograniczać ich
potrzeb psychicznych, szczególnie poczucia bezpieczeństwa. Nie można
także zakłócać normalnego trybu życia nie tylko niepełnosprawnego
dziecka, ale i całej jego rodziny.
Stosowanie różnych metod usprawniania nie przyniesie oczekiwanych
rezultatów, jeśli nie przestrzega się naturalnych potrzeb rozwoju.
Potrzeba miłości, bezpieczeństwa, przynależności do kogoś wzrasta
szczególnie przy ograniczeniach ruchowych dziecka. Dlatego za
najbardziej korzystną uznaje się sytuację, kiedy usprawnianie małych
pacjentów do 4. roku życia przebiega w środowisku rodzinnym, pod
ambulatoryjną opieką specjalistów.

Leczenie, stosowane terapie

1.Uszkodzenie mózgu, które powoduje porażenie mózgowe, najczęściej nie
nasila się, ale również nie ustępuje. Nie oznacza to jednak, że dziecku
nie można pomóc. Leczenie porażenia mózgowego polega na określeniu
stopnia inwalidztwa (psychicznego, fizycznego, słuchowego lub
wzrokowego) i w miarę możliwości redukcji tych ograniczeń do minimum.
Sami rodzice nie są w stanie zapewnić dziecku wystarczającej opieki i
terapii.
 

2.Opieka nad chorym wymaga współdziałania z pediatrami, logopedami i
fizjoterapeutami oraz nauczycielami, a także, w niektórych przypadkach,
z okulistami, laryngologami, ortopedami, terapeutami zajęciowymi,
psychologami, pracownikami socjalnymi i wieloma innymi osobami. Zajęcia
z fizjoterapii najczęściej prowadzone są w przychodniach, ośrodkach dla
osób niepełnosprawnych oraz na turnusach rehabilitacyjnych.
3.Celem ich jest zapobieganie utrwalaniu się zniekształceń poprzez
relaksację sztywnych mięśni i ustawianie w najwłaściwszej pozycji
chorobowo zmienionych kończyn. Zmniejszenie napięcia mięśni można także
osiągnąć stosując odpowiednie leczenia farmakologiczne. Stosuje się
także leki neutralizujące drgawki. Dzięki fizykoterapii z użyciem
baloników i innych urządzeń ortopedycznych wiele dzieci, które nigdy nie
chodziły, może nabyć tę umiejętność.
4.Pomoc logopedy może podnieść zdolność komunikowania się dziecka z
otoczeniem, a także zmniejszyć uciążliwości związane z połykaniem i
karmieniem.
5.Dzięki zabiegom operacyjnym wiele dzieci może podjąć próby chodzenia
za pomocą urządzeń ortopedycznych i nie być przez całe życie skazane na
wózek inwalidzki.
6.Jedną z metod rehabilitacji osób niepełnosprawnych jest hipoterapia,
a swoją zaletę zawdzięcza koniowi biorącemu udział w terapii. To właśnie
obecność konia - "współterapeuty" - sprawia, że jest to wyjątkowa i
niepowtarzalna metoda terapeutyczna, dająca zupełnie nowe i niespotykane
w innych terapiach możliwości. Jest ona jednak ściśle powiązana z innymi
metodami rehabilitacyjnymi i terapeutycznymi i w pełni korzysta z ich
dorobku. Dzięki tej terapii możliwe jest przywrócenie sprawności
fizycznej i psychicznej.
7.Inną często spotykaną metodą jest dogoterapia. Dogoterapia jest formą
terapii kontaktowej z udziałem odpowiednio przystosowanych psów,
wspomagająca inne rodzaje terapii (ruchu, mowy, psychoterapię). Może być
stosowana u osób z różnymi schorzeniami, przynosząc doskonałe efekty.
Jest adresowana zarówno do dzieci, osób dorosłych, jak i starszych.
Obecność psa na zajęciach terapeutycznych stanowi doskonałą motywację do
podejmowania działań, wprowadza do terapii spontaniczność, radość i daje
poczucie bezpieczeństwa. Zadaniem dogoterapii jest pomoc w przywróceniu
ludziom zdrowia, uśmiechu i wiary we własne siły. Poprzez dogoterapię
można:
oRozwijać mowę, wzbogacać słownik.
oPrzełamywać lęk.
oRozwijać funkcje poznawcze.
oStymulować zmysły, ćwiczyć koncentrację, koordynację ruchów,
orientację przestrzenną.
oRozwijać myślenie przyczynowo-skutkowe.
oStymulować pracę mięśni poprzez wykonywanie ćwiczeń ruchowych.
oBudować poczucie własnej wartości, pewności siebie, bezpieczeństwa.
oPodnosić aktywność, uczyć samodzielności, odpowiedzialności.
oŁagodzić stres, samotność.
oRozwijać spontaniczną aktywność.
oMotywować i mobilizować do podejmowania działań.
oUczyć właściwych postaw w stosunku do zwierząt.
oUczyć zasad bezpiecznego postępowania z psami.
oBudować więzi emocjonalne u osób z trudnym kontaktem.
8.Dziecko dotknięte porażeniem mózgowym powinien regularnie badać
pediatra (lub inny specjalista), niekiedy przy udziale psychologa, aby
ocenić jego ogólny rozwój i poziom inteligencji. Lekarze powinni omówić
z rodzicami sposób postępowania, który sprzyja rozwojowi i edukacji
dziecka. Wiele dzieci, u których porażenie mózgowe ma postać łagodną, a
iloraz inteligencji jest prawidłowy lub bliski prawidłowemu, może
uczęszczać do zwykłej szkoły.
Dzieci ze znacznym inwalidztwem i poważnymi zaburzeniami uczenia się
muszą być kierowane do jeszcze bardziej specjalistycznych szkół.
Rodzicom dziecka chorego na porażenie mózgowe wydaje się niekiedy, że
jego rozwój jest bardzo powolny, bez większych szans na poprawę. Nie
wolno jednak nigdy tracić nadziei i cierpliwości, a także próbować
nietypowych lub nie uzgodnionych z lekarzem metod leczenia



Edukacja

Nauczanie indywidualne uważa się za korzystną formę pomocy dla dzieci,
które nie mogą chodzić do szkoły. Ma jednak ograniczenia - pozbawia
dziecko naturalnego kontaktu z grupą rówieśniczą.
Szkoły specjalne funkcjonują przy szpitalach, sanatoriach i centrach
rehabilitacyjnych albo razem z internatami. Są przystosowane, a także
nastawione na indywidualizację nauczania, uwzględniającą możliwości
intelektualne, percepcyjne i ruchowe. Szkolnictwo specjalne wypracowało
metodykę nauczania wobec dzieci z mpd, u których dodatkowo występują:
zaburzenia wzroku, słuchu, mowy, kłopoty manualne, padaczka oraz
dysfunkcje intelektualne różnego stopnia. Minusem jest skupienie w
jednym miejscu dzieci niepełnosprawnych, powodujące ich izolację
społeczną.
Szkoły integracyjne zaczęły powstawać jako wyraz wielkiej społecznej
potrzeby tworzenia środowisk, w których dzieci zdrowe będą miały okazję
uczyć się tolerancji, a dzieci niepełnosprawne będą doświadczać radości
i trudów normalnego życia społecznego.
Szkoły powszechne bronią się na ogół przed przyjmowaniem dzieci
niepełnosprawnych, chyba że rodzaj niepełnosprawności umożliwia
realizację normalnych szkolnych wymagań. Kierują się programem, któremu
dzieci powinny sprostać przy zastosowaniu ujednoliconych metod
dydaktycznych. Dzieci ze stosunkowo niewielkimi dysfunkcjami mają szansę
osiągnąć w tych warunkach powodzenie. Włączanie dzieci niepełnosprawnych
do szkół powszechnych wymaga ułatwień technicznych, a także
uwzględnienia ograniczeń i stworzenia warunków do najpełniejszego
zaktywizowania atutów dziecka. Część dzieci, zwykle głębiej
upośledzonych umysłowo, zwłaszcza z dala od centrów miejskich, w ogóle
się nie uczy.
Kształcenie zawodowe młodzieży z mpd uzależnione jest od rodzaju i
stopnia dysfunkcji. Jeżeli niepełnosprawność pozwala, powinno się
stosować metody normalnego szkolenia, ewentualnie z pewnymi
modyfikacjami. Organizowane są ponadgimnazjalne szkoły specjalne,
ośrodki rehabilitacyjno-zawodowe oraz kursy. Młodzież niezdolna do
podjęcia zatrudnienia może być kierowana do warsztatów terapii
zajęciowej. (am)


Metody rehabilitacji

Magda Loska, pedagog specjalny, pracownik naukowy Akademii Pedagogiki
Specjalnej w Warszawie:
"Lekarze, podobnie jak rodzice niepełnosprawnych dzieci, są zwolennikami
różnych metod rehabilitacji.
W Polsce rodzice bardzo wierzą w metodę Domana. Jednak z punktu widzenia
uczciwości medycznej nie powinna być ona polecana. W niektórych krajach
jej stosowanie jest zabronione. Francuska Komisja Rządowa napisała, że
"metoda ta nie opiera się na żadnych dowodach naukowych". Metoda Domana
bardzo angażuje rodzinę (wymaga obecności 5 osób), ale oparta jest
jedynie na ćwiczeniach biernych.
Równie popularna jest metoda Vojty, a dotyczy dzieci z tzw. grupy
ryzyka. Jest również oparta na ćwiczeniach biernych. Należy uciskać
odpowiednie punkty na ciele dziecka, a ono broniąc się przed bólem -
ucieka, wykonuje ruchy ciała, zmienia pozycje.
Popularna jest metoda Bobath, najmocniej poparta medycznymi dowodami
naukowymi. Jest metodą ćwiczeń czynnych. Rehabilitanci uczą prawidłowo
układać dziecko, właściwie zmieniać pozycję. Najważniejsze, żeby
prawidłowe odruchy zostały "zapisane" w mózgu dziecka.
Metoda Petö, jest metodą czynnego usprawniania. Dzieci pracują w
grupach, wykonując rytmiczne ćwiczenia na polecenie tzw. dyrygenta.
Wymagane są specjalne meble ze szczebelkami, które pomagają wznieść się
dziecku do góry. Metoda stosowana jest u dzieci, które rozumieją
polecenia. Ćwiczenia wykonywane są zawsze w tej samej sekwencji, co ma
ułatwić ich zapamiętywanie.
Są osoby, które korzystają z rehabilitacji metodą skafandra kosmicznego.
Założenie skafandra normalizuje napięcie mięśniowe, jednak koszty tej
terapii, w porównaniu z efektami, są niewspółmiernie wysokie. Dzieci z
mpd potrzebują rehabilitacji przez całe życie. Tylko w pewnym momencie
życia można mówić o poprawie ich stanu fizycznego. Jeśli dziecko
dojrzewa, rosną jego mięśnie i kości. Zdarza się jednak, że dochodzi do
regresu, wtedy dziecko musi usiąść na wózku inwalidzkim".


Metoda J.Ayres- zwana metodą SI, czyli integracji sensorycznej

Jej cel stanowi poprawa procesów nerwowych i organizacji reakcji
adaptacyjnych. Głównym zadaniem jest dostarczenie kontrolowanej liczby
bodźców sensorycznych w taki sposób, aby dziecko spontanicznie
formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integrację tych bodźców.
Poprzez terapię SI koryguje się nieprawidłowości w zakresie postawy,
koordynacji ruchowej, mowy, percepcji wzrokowej, słuchowej i funkcji
poznawczych.

Metoda Glenna Domana

Metoda ta powstała w wyniku działalności fizjoterapeuty Glenna Domana. W
1976 roku założył on Instytut Faya w Filadelfii (tzw. Instytut Budowania
Ludzkich Możliwości).
W metodzie tej wychodzi się z założenia, iż na drodze rozwoju zdrowego
dziecka pojawia się sześć najważniejszych obszarów, służących do pełnego
funkcjonowania istoty ludzkiej. Są nimi: wzrok, słuch, dotyk, ruch, mowa
oraz sprawność rąk.
W metodzie Domana przyjmuje się wczesne usprawnianie dzieci. Ma ono
doprowadzić do tego, by nieuszkodzona część mózgu, przyjęła zadania jego
uszkodzonej części. Na pierwszy plan wysuwa się tu koncepcję
inteligencji. Zaznacza się przy tym, że mózg rośnie i wtedy doskonale
się rozwija, gdy poza jego indywidualnymi możliwościami maksymalnie
zapewnia mu się ze strony otoczenia wszystkie możliwości dla rozwoju
ruchu, mowy, zdolności manualnych.

Metoda Domana wyróżnia cztery bloki rozwojowe, w ramach których dokonuje
się usprawnienie. Wymienia się zatem:
·Blok rozwoju fizjologicznego, w zakresie którego proponowane jest
spożywanie dużej ilości witamin.
·Blok rozwoju intelektualnego zmierzający do ciągłego doskonalenia
intelektu, dzięki przekazowi „bitów inteligencji”.
·Blok rozwoju społecznego przygotowujący do życia w społeczeństwie
poprzez podanie zasad i norm współżycia społecznego i troskę o rozwój
emocjonalny.
·Blok rozwoju fizycznego zakładający osiąganie doskonałości
fizycznej za pomocą pełzania, raczkowania, poprawnego chodzenia, ćwiczeń
gimnastycznych.

Usprawnianie metodą Domana stanowi zatem bodźcowanie mózgu odpowiednimi
sygnałami. Dzięki np.wielosensorycznej stymulacji następuje rozwój
poszczególnych zmysłów: dotyku, smaku, wzroku, słuchu.

Metoda Castillo - Morales

Metoda ta zwana jest stymulującą terapią ustną. Reguluje ona motorykę
mięśni ustno- twarzowych oraz integruje kompleks ustno- twarzowy z
motoryką całego ciała. Metoda ta polega na oddziaływaniu na mięśnie
zaangażowane w procesy mowy (czyli mięśnie oddechowe, mięśnie twarzy,
języka, gardła, krtani, i klatki piersiowej) poprzez odpowiednie
manipulacje terapeutyczne. Pozwalają one znormalizować napięcie
wymienionych grup mięśniowych i skoordynować proces mowy z oddechem. W
trakcie tej terapii stosuje się specjalne płytki zaopatrzone w czopy
pobudzające język do aktywności. Dzięki temu ulegają wzmocnieniu mięśnie
języka i poprawia się symptomatyka otwartych ust, co przeciwdziała
wydzielaniu się śliny „wystawianiu” języka, a tym samym
zmienia korzystnie fizjonomię dziecka.

Metoda B. I K. Bobath

Zmierza do zahamowania nieprawidłowych odruchów postawy oraz do
normalizacji napięcia mięśniowego i jego rozkładu. Wyzwalane tą metodą
ruchy czynne są początkowo odruchami automatycznymi, ale powtarzane
nieświadomie, wielokrotnie, stanowią bazę dla późniejszych prawidłowych
ruchów dowolnych. Ćwiczenia dobiera się indywidualnie, zgodnie z
rozwojem ruchowym dziecka. W trakcie ich wykonywania stymuluje się
odruchy pożądane, rozluźniające napięte mięśnie, eliminując równocześnie
wadliwe wzorce.


Pamiętać należy, że każde dziecko, które ma zapewnioną właściwą opiekę
może osiągnąć optimum swoich możliwości, mimo występowania zaburzeń
ruchowych. Odpowiednia opieka domowa, medyczna i psychopedagogiczna, nie
odrywająca dziecka od rodziny, obejmująca stymulację wszystkich sfer
rozwojowych powinna zapewnić zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka,
to jest potrzeby miłości, bezpieczeństwa i ruchu. Nie dopuści ona do
powstania wtórnych zaburzeń dodatkowo upośledzających rozwój.

Los dziecka z zaburzeniami jest trudny. Rodzice powinni mu okazać
cierpliwość i akceptację. Niestety wielu rodziców zachowuje się tak jak
nie powinno. Do nieprawidłowych zachowań należy:
·zbytnia troska o dziecko
·brak akceptacji dla ułomności
·ukrywanie przed światem, że dziecko jest niepełnosprawny
·całkowita rezygnacja z rehabilitowania dziecka

Trzeba pamiętać, że w przypadku zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego,
należy zwracać uwagę nie tylko na zaburzenia motoryki, ale również na
zaburzenia związane ze sferą psychiki.
Ważne jest również zwrócenie uwagi na wszelkie nieprawidłowości ze
strony mowy.
Jeżeli więc zostaną one zauważone, to należy jak najszybciej podjąć się
leczenia. Może się zdarzyć, że nieprawidłowy rozwój mowy będzie miał
ogromny wpływ na rozwój osobowości.

 

 

Opracowali:

Aleksandra Szczesna i Maciej Skawiński
 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin