Rozwój emocjonalny Schaffer.pdf

(79 KB) Pobierz
Rozwój emocjonalny- Schaffer rozdział 6
Rozwój emocjonalny- Schaffer rozdział 6
Dzieci poznają emocje w kontekście kontaktów z innymi ludźmi
3 aspekty ważne emocji:
· Świadomość własnych stanów emocjonalnych(jaka sytuacja jakie uczucia co wymaga
samoświadomości )
· kontrola jawnych oznak własnych emocji- umiejętność oddzielania uczuć od ich
zewnętrznych wyrazów oraz reguł kulturowych istotny elementem socjalizacji
· rozpoznawanie emocji innych osób- rozpoznawanie uczuć za pomocą ich
zewnętrznych oznak i rozumienie ich co umożliwia stosowną reakcję
·
kompetencja emocjonalna- do radzenia sobie zarówno z własnymi jak i cudzymi emocjami.
Emocje- subiektywne reakcje na istotne wydarzenie, charakteryzowane poprzez zmiany
fizjologiczne oraz zmiany na poziomie doświadczenia i widoczne dla innych zachowania.
Epizod emocjonalny składa się z:
·
zdarzenia wywołującego(specyficznego dla danej emocji)
·
składnika fizjologicznego- zmiana rytmu serca, oddech przyspieszony, pocenie się
AUN
·
składnika osobistego doświadczenia-świadomość pobudzenia wywołanymi zmianami
fizjologicznymi, poznawcza sytuacja wywołująca emocje
·
widocznej zmiany zachowania- głównie mimika, ton głosu, gesty
Emocja
Kiedy Na co
Reakcja
Co daje
Lęk
Druga
połowa
1 r ż
przed nieznajomymi Opór, płacz, ucieczka Dziecko
pozostaje
w
otoczeniu
godnym
120191723.003.png 120191723.004.png 120191723.005.png 120191723.006.png 120191723.001.png
zaufania
Wina
2 i 3 r ż Mogą zostać wywołane
przez symboliczną
reprezentacje, by je
odczuwać konieczne
jest poczucie
samoświadomości ja
(18msc)
Emocje ujawniają się w
subtelniejszy sposób, bo
dziecko uczy się
panować nad swoim
zachowaniem i
reagować w sposób
społecznie
akceptowany, fizycznie
ujawniają się przez
postawę ciała
Duma
Wstyd
zażenowanie
Emocje są naturalne stanowią część naszego dziedzictwa
Sposoby badania:
·
FACS system kodowania ruchów twarzy Izard i Friesen
·
MAX maksymalnie różnicujący system kodowania ruchów twarzy
6 podstawowych stanów emocjonalnych, które występują już u noworodków:
·
Gniew
·
Lęk
·
Obrzydzenie
·
Smutek
·
radość
·
Zaskoczenie
Każdy posiada własne podstawy biologiczne a jej wyrażanie pełni funkcję adaptacyjną
(eksperyment z 2 miesięcznymi niemowlętami {Lewis, Alessandri, Sullivan}do rączki
przywiązywano sznurek jego pociągnięcie oznaczało włączenie pozytywki przy tym
prezentowały oznaki zadowolenia , gdy pociągnięcie sznurka nie oznaczało uruchomienia
pozytywki wykazywały oznaki gniewu. Każda oznaka emocji ma jakieś konkretne walory
adaptacyjne. Emocje powinny być więc uniwersalne. Zdolność rozpoznawania emocji jest
uniwersalna. Dzieci głuche lub ślepe wyrażają swoje emocje w taki sam sposób.
120191723.002.png
Rozwój emocjonalny zyskuje nowy wymiar odkąd dzieci zaczynają umieć się porozumiewać.
Początek dzielenia się emocjami.
Język emocji
·
Połowa 2 r ż-początek używania słów takich jak szczęśliwy, smutny, zły i
przestraszony czyli najważniejszymi tematami przyjemność i ból-komentarz by
wyrazić co dziecko czuje
·
2,5 r ż komentarze odnoszące się do przeżyć innych, wnioskowanie na temat stanów
wewnętrznych
·
3 r ż gwałtowny wzrost terminów określających emocje, rozmowa nie tylko o
zewnętrznych zachowaniach, ale przejście na poziom psychologiczny i rozmowy o
stanach wewnętrznych swoich i innych
·
w wieku 6 lat dzieci używają już słów takich jak zmieszany, zaniepokojony,
rozzłoszczony odprężony , radosny
·
okres przedszkolny precyzyjność, przejrzystość złożoność języka emocji i odwołanie
do możliwych przyczyn uczuć innych, pojawia się umiejętność manipulowanie
Badanie emocji 3 i 5 latków Fabesa dzieci trafnie określają rodzaj emocji, ale młodsze
skupiają się na zewnętrznych przyczynach natomiast starsze na wewnętrznych
W okresie od 2 do 3 roku życia następuje sok odniesień w rozmowach do emocji.
Na pytanie czy to matki prowokują rozwój języka emocji czy po prostu dotrzymują kroku
własnym dzieciom zgodnie z ich wzrastającymi możliwościami, nie ma odpowiedzi
prawdopodobnie zachodzi interakcja.
Dunn- rozmowy matek z córkami cechuje częstsze odwoływanie się do uczuć, dziewczynki częściej
mówią o uczuciach co widać już w 2 r ż, starsze rodzeństwo też częściej rozmawia o uczuciach z
dziewczynkami niż chłopcami.
Dunn Brown i Beardsal wielkie zróżnicowanie ilości rozmów o emocjach w poszczególnych
rodzinach. W wieku 6 lat dzieci, które miały możliwość rozmawiania o emocjach miały
większą zdolność do pojmowania różnych aspektów emocji niż dzieci, które nie miały takich
możliwości.
Myślenie na temat emocji:
Dzieci nie tylko doświadczają emocji ale też o nich myślą starają się zrozumieć co one
oznaczają dla innych a nawet włączają się w sytuacje emocjonalne. Starają się tworzyć
własne teorie na temat uczuć, które początkowo są prymitywne potem dziecko zaczynają
rozumieć że to nie tylko zewnętrzne objawy ale że obejmują jeszcze element wewnętrzny.
Febes –objaśnianie stanów innych dzieci. Dzieci 3 i 5 . Już 3 latki trafnie oceniają rodzaj
emocji zwłaszcza negatywnych jak gniew i smutek, oraz potrafią wskazać ich konkretne
przyczyny. Młodsze dzieci skupiają się na zewnętrznych przyczynach, starsze zaś ba
wewnętrznych. Przejście od przyczyn widocznych bo niewidocznych
Dunn i Hughes czterolatki na temat codziennych źródeł szczęścia rozumienie, że nie wszyscy
czują tak samo. Emocje rozpatrywane w kategoriach potrzeb i wymagań konkretnej osoby.
Pierwsze oznaki rodzenia się u dzieci teorii umysłu- wiedza o tym, że ludzie mają swój
wewnętrzny świat i zdolność zauważania, że świat myśli i uczuć , które pozostają niezależne
od stanów innej osoby. Świadomość ta kształtuje się głównie w okresie przedszkolnym.
Dzieci odkrywają, że emocjonalny stosunek do sytuacji jest głównie spowodowany
indywidualną oceną, nadaniem znaczenia i percepcją osoby. Dzieci stają się biegłe w
przewidywaniu reakcji emocjonalnych innych osób dzięki zdolności do porzucenia własnej
perspektywy. Najpóźniej w wieku 6 lat zdolność do pojmowania stanów umysłowych innych
ludzi. Zdolność do stawiania hipotez na temat przyczyn pojawienia się emocji jak się
objawiają i co jest w stanie je zatrzymać.
Paul Harris historyjki o zwierzętach młodsze dzieci rozumieją pragnienia starsze przekonania.
Pojmowanie emocji jest początkowo egocentryczne.
Socjalizowanie emocji
Reguły ekspresji emocjonalnej- odnoszą się do norm kulturowych dotyczących wyrażania
emocji zarówno ich rodzaju jak i okoliczności w jakich je można okazywać.
Saarni-6-10 lat czy potrafią ukryć rozczarowanie i okazać radość. Młodsze dzieci okazywały
rozczarowanie starsze próbowały je ukryć okazując radość. Przy czym dziewczynki częściej
ukrywają rozczarowanie.
4 kategorie reguł ekspresji emocjonalnej:
·
minimalizacja- redukcja intensywności w porównaniu z przeżywanymi emocjami
·
maksymalizacja- odnosi się do pozytywnych emocji
·
maskowanie- najlepsza twarz neutralna
·
substytucja- gdy od jednostki wymaga się by jedne uczucia zastąpiły innymi
przeciwnymi
najpierw zostają przyswojone maksymalizacja i minimalizacja dopiero potem następne.
Należy odróżnić umiejętność stosowania od wiedzy, że się z niej korzysta. Dopiero 6 latki
dostrzegają różnice między emocjami rzeczywistymi a ujawnianymi.
Wpływ rodziców
Przywiązanie- związek w którym dzieci doświadczają najsilniejszych przeżyć emocjonalnych.
sposób przekazania tych więzi przez rodziców ma decydujący wpływ na przebieg dalszego
rozwoju.
·
Bezpieczne przywiązanie dzieci ufne i otwarte, reagują na szeroki zakres emocji u
innych
·
Unikające- spotykały się z odrzuceniem swoich emocji negatywnych, przez co
wypracowywują strategie ukrywania oznak zaniepokojenie by uniknąć odtrącenia.
Pozytywne emocje również są tłumione b mogą oznaczać chęć kontaktu z osobami,
które gonie chcą.
·
Stawiające opór-niespójne reagowanie na oznaki emocji, opracowały technikę
przesadnego wyrażania emocji zwłaszcza negatywnych by zwrócić na siebie uwagę
Emocjonalność wynika z rodzaju relacji między dzieckiem a rodzicem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin