Brzozowski Stanisław - Legenda Młodej Polski.pdf

(965 KB) Pobierz
8836371 UNPDF
Aby rozpocząć lekturę,
kliknij na taki przycisk ,
który da ci pełny dostęp do spisu treści książki.
Jeśli chcesz połączyć się z Portem Wydawniczym
LITERATURA.NET.PL
kliknij na logo poniżej.
8836371.001.png 8836371.002.png
STANIS£AW BRZOZOWSKI
LEGENDA M£ODEJ
POLSKI
STUDIA O STRUKTURZE DUSZY
KULTURALNEJ
Tower Press 2000
Copyright by Tower Press, Gdañsk 2000
No! Io non sono morto.
Dietro me - cadavere
Lasciai la prima vita!
Carducci
Trovan mi duro
E io lo so:
Pensar li fo!
Alfieri
Dedykacja
Myli rodz¹ce siê i pojawiaj¹ce jak pokusa, - myli, co wkradaj¹ siê, jak wróg,
który m¹ci spokój - myli, co wiod¹ precz i ka¿¹ siê rozstawaæ z drogimi, jak
sad dzieciñstwa, widnokrêgami -
(Ilekroæ wykradaæ siê trzeba chy³kiem starym nawyknieniom, omijaæ pewne s³o-
wa, stawiaæ siê im hardo, by nie zajrza³y g³êbiej w oczy, nie odnalaz³y s³aboci);
Chwile rozstania z duchowym wiatem, pustki, zsychania siê wewnêtrznego -
Chwile najstraszniejsze, gdy dusza zawisa w pró¿ni a osaczy j¹ wiat nienawici¹ -
Wam, których wierna, drogocenna przyjañ by³a mi podtrzymaniem, gruntem,
do którego d¹¿y³o s³owo niewypowiedziane, jak ziarno do swojej gleby;
którzy bylicie mi pewnoci¹, ¿e mnie ten grunt nie zawiedzie;
Wam - przyjaciele moi - a przede wszystkim
Tobie, najwierniejszej i najbli¿szej z przyjació³ -
(wszystko, co ¿yæ jeszcze mo¿e we mnie, jest z Was i przez Was drodzy, z Ciebie
i przez Ciebie - jedyna)
wiêc maj¹c Was wszystkich na myli, wszystkich, których twarze mam przed
sob¹, gdy to piszê, którzy poczujecie, czytaj¹c, ¿em o Was myla³;
 
powiêcam i przypisujê tê ksi¹¿kê - Tej, która jest, by³a i bêdzie niezawodna -
cierpliwa - jedyna.
Florencja, 26. lipca 1909.
3
Nasze ja i historya: wiadomoæ kulturalna uwa¿a swoje ¿ycie wewnêtrzne
za proces samoistny i wystarczaj¹cy samemu sobie: polega on na przyswaja-
niu sobie wartoci i treci wytwarzanych przez dzieje; wartoci te wytworzone
przez historyê posiadaj¹ swoj¹ w³asn¹ dziejow¹ logikê; przyswajaj¹c je sobie,
wprowadzamy do naszego wnêtrza ca³e dzieje; dramat historyczny Europy
w nas siê rozgrywa. Charakter zachodniej kultury polega na d¹¿eniu do wia-
domego wytwarzania samej psychiki, samej historyi. Psychika nagromadza-
j¹ca w sobie wartoci wytworzone przez dzieje Europy nie mo¿e znaleæ dla
siebie wyzwolenia jak tylko przez zaw³adniêcie tym procesem dziejowym, któ-
ry ca³¹ kulturê europejsk¹, Europê psychiczn¹ wytwarza. Spo³eczeñstwo wia-
domej i wyzwolonej pracy jest wzorem dziejowym, ku któremu ci¹¿y moc¹
swej wewnêtrznej logiki kultura. wiadomoæ kulturalna rozwija siê dzi
w kierunku wyzyskiwania pracy dziejów na rzecz bezdziejowego subjektywi-
zmu. Tak powstaje sprzecznoæ zasadnicza kultury nowoczesnej: nie mo¿e ona
byæ wyrównana przez ¿aden automatyczny rozwój, - krytyka ci¹g³oci kultu-
ralnej - ale wymaga heroicznego zwrotu woli: heroizmu dziejowego jako pla-
nu ¿ycia.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin