MIESieCZNY
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ
DLA GRUPY DZIECI
6–- LETNICH
Na miesiac
kwiecien 2008 r.
1. dbamy o swoje zdrowie
2. jesteśmy straznikami przyrody
3. lubimy czytac ksiazki
4. odwiedzamy zoo
DBAMY O SWOJE ZDROWIE
L.p.
Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci
Osiągnięcia dzieci
Uwagi
1.
DBAMY O TO CO JEMY
§ Teatrzyk kukiełkowy wg utworu I. Salach. Rozmowa na temat oglądanego teatrzyku. Swobodne wypowiedzi dzieci o różnych potrawach, które można zrobić z mleka i ich walorach odżywczych.
§ Zabawa dydaktyczna „Z czego ugotujemy zupę?”. Na tablicy umieszczona duża sylweta garnka i różne napisy. Dzieci odczytują napisy i umieszczają na sylwecie garnka te, z których można przyrządzić zupę.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II., s. 35. Ułożenie potraw na stolikach w zależności od pory dnia.
§ Zabawa ruchowa z elementami celowania. Dzieci w grupach celują woreczkami do pojemnika.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II., s. 36. Łączenie zwierząt z ich ulubionym pożywieniem.
Dziecko:
§ Wymieni potrawy, które powstają z mleka;
§ Odczyta proste wyrazy i przyporządkuje je odpowiednio;
§ Przeliczy elementy zbiorów posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
§ Przyporządkuje odpowiednie produkty spożywcze - potrawy do pory dnia.
2.
DBAMY O NASZ WZROK
§ Słuchanie opowiadania I. Landau „Video”. Rozmowa z dziećmi na temat treści opowiadania. Ustalenie, iż nie powinno się oglądać za dużo filmów. Szukanie odpowiedzi na pytanie: jakie znamy inne sposoby spędzania czasu wolnego?
§ Wprowadzenie litery F, f na wyrazach Franek i farby.
§ Rysowanie przedmiotów na literę „F” i „Ł” zgodnie z naklejonymi na kartach pracy literami.
§ Zabawa ruchowa „Paleta pełna farb”. Odszukiwanie barwnych przedmiotów w sali zgodnie z poleceniem nauczyciela.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 52 i 53. Czytanie krótkich tekstów.
§ wskaże kilka sposobów aktywnego spędzania wolnego czasu;
§ wymieni programy telewizyjne skierowane do dzieci;
§ rozpozna i nazwie litery F, f i Ł, ł;
§ odszuka, rozpozna i nazwie odpowiedni kolor w swoim otoczeniu;
§ opowie treść przeczytanego przez siebie tekstu.
3.
DBAMY O CZYSTOŚĆ I HIGIENĘ OSOBISTĄ
§ Oglądanie teatrzyku sylwet wg utworu I. Landau „Czyścioszki”. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat utworu. Próby przedstawienia teatrzyku o czystości własnymi słowami z wykorzystaniem sylwet.
§ Zabawa dydaktyczna „Myjemy zęby”. Przeliczanie kubeczków i szczoteczek. Zaznaczanie pętlą kompletów przyborów.
§ Zabawa ilustrująca treść piosenki „Szczotka pasta”.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II., s. 34. Ćwiczenie spostrzegawczości. Dorysowywanie brakujących elementów wyposażenia łazienki.
§ Przedstawi treść utworu własnymi słowami wykorzystując sylwety postaci;
§ Przeliczy elementy zbioru posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
§ Zaśpiewa piosenkę i zilustruje ją ruchem;
§ Wskaże różnice pomiędzy rysunkami. Dorysuje brakujące elementy.
4.
DBAMY O NASZĄ KONDYCJĘ FIZYCZNĄ
§ Słuchanie opowiadania „Zawody” A. Sójki. Rozmowa na temat treści opowiadania. Omówienie sposobu dbałości o zdrowie poprzez ćwiczenia gimnastyczne, spacery, wycieczki, udział w różnych sportach.
§ Zabawa dydaktyczna. Na tablicy znajdują się sylwety dzieci z napisanym imieniem i działaniem matematycznym oraz sylwety różnego rodzaju sprzętu sportowego z napisem jego nazwy i cyfrą. Dzieci rozwiązują działanie na sylwecie dziecka i odszukują sprzęt sportowy z cyfrą, która jest wynikiem działania.
§ Zabawa ruchowa – mini tor przeszkód (rzut do celu, przejście po równoważni, slalom, czworakowanie…). - K. Wlaźnik s. 155.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 47. Utrwalenie poznanych znaków matematycznych >, <, =
§ Sprawnie wykona ćwiczenia gimnastyczne;
§ Rozpozna i nazwie sprzęty sportowe;
§ Odczyta proste napisy;
§ Rozwiąże działania matematyczne w zakresie dodawania i odejmowania do 10;
§ Porówna liczebność zbiorów stosując odpowiedni znak >, <.
JESTEŚMY STRAŻNIKAMI PRZYRODY
SKRZATY I CZYSTY LAS
§ „Skrzacie opowieści” – słuchanie wiersza F. Kobryńczuka. Zapoznanie dzieci z bajkową postacią jaką jest skrzat. Swobodne wypowiedzi dzieci o różnych bajkowych postaciach.
§ „Kogo zobaczył skrzat?” – zabawa dydaktyczna. Pokazywanie gestem postaci, którą zauważył skrzat. Odgadywanie rozwiązania (biedronka).
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 57. Swobodne wypowiedzi dzieci o ochronie środowiska i właściwym zachowaniu się w lesie.
§ „Sprzątamy las” – zabawa ruchowa przy piosence. Segregowanie „odpadów” (plastik, papier) do odpowiednich pojemników.
§ Praca plastyczna „Przygoda skrzata Animuszka”. Praca wykonana techniką dowolną.
§ Praca z książką „Ja i litery” s. 42. Kolorowanie według kodu.
§ Rozpozna i nazwie postacie bajkowe;
§ Bazując na swoich doświadczeniach opowie jak powinno zachowywać się w lesie;
§ Posegreguje odpady do odpowiednich pojemników;
§ Wykona pracę plastyczną wykorzystując dowolnie przez siebie wybraną technikę plastyczna;
§ Przeczyta proste wyrazy.
Rozpocząć opracowywanie
scenariusza na zakończenie przedszkola
PSZCZOŁY I ULE
§ „Pszczoły” – słuchanie wiersza H. Zielińskiej. Rozmowa na temat treści wiersza. Omówienie pożyteczności pszczół i ich zwyczajów.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 40. Omówienie pracy pszczół.
§ „Co lubią pszczoły?” – ułożenie uli od najmniejszego do największego, odwrócenie sylwet i odczytanie odpowiedzi na pytanie: co lubią pszczoły? (nektar).
§ „Pszczółki i ule” – zabawa ruchowa. Ustawianie się dzieci – pszczółek pod ulami zgodnie z cyfrą. Przeliczanie liczebnikami głównymi. Przy powtórzeniu nauczycielka zmienia cyfry na ulach.
§ Opowie o życiu/ pracy pszczół;
§ Udzieli odpowiedzi na pytanie dlaczego pszczoły są pożyteczne;
§ Ułoży ule od najmniejszego do największego;
§ Odczyta hasło – wyraz – z uszeregowanych sylwet;
§ Rozpozna i nazwie wybrane cyfry;
§ Przeliczy elementy zbioru posługując się liczebnikami głównymi.
DBAMY O NASZE ŚRODOWISKO
§ „Ochrona środowiska” – rozmowa z dziećmi na temat sposobów chronienia przyrody przez dzieci w oparciu o wiersz E. Burakowskiej.
§ „Biedronki” – zabawa dydaktyczna. Dopasowywanie biedronek do liści. Na biedronkach są umieszczone działania matematyczne, a na liściach wyniki tych działań.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 59.
§ „Biedronki” - zabawa dydaktyczno – ruchowa. Każde dziecko otrzymuje emblemat z różną ilością kropek. Na dywanie ułożone są liście z różnymi liczbami. Dzieci przeliczają ilość kropek na emblemacie i szukają liścia z odpowiadającą jej liczbą.
§ „Rzeczka” – słuchanie wiersza G. Koby. Zwrócenie uwagi dzieciom na dbanie o środowisko przyrodnicze, w którym żyjemy.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 50. Pisanie po śladzie cyfr, odczytywanie działań.
dyrektor-1