MATERIAY_SZKOLENIOWE_W_ZAKRESIE_BHP.doc

(799 KB) Pobierz
MATERIAŁY SZKOLENIOWE W ZAKRESIE BHP DLA

MATERIAŁY SZKOLENIOWE W ZAKRESIE BHP DLA

 

STUDENTÓW AKADEMII POMORSKIEJ W SŁUPSKU

 

 

 

 

OPTYMALNE WARUNKI POMIESZCZEŃ DYDAKTYCZNYCH

 

 

ü     Temperatura

 

o       uwzględniająca charakter zajęć i rodzaj wysiłku, rodzaj ubrania

o       temperatura optymalna- 18- 20°C

o       duże skupiska ludzi- do 18°C

 

 

ü     Wilgotność powietrza

 

o       optymalna wilgotność- 40- 60%

o       zbyt niska (< 30%)

§        wysuszenie błon śluzowych górnych dróg oddechowych (osłabienie naturalnej bariery ochronnej przed wnikaniem drobnoustrojów)

o       zbyt wysoka

§     utrudnione oddawanie ciepła przez parowanie potu z powierzchni skóry

 

 

ü     Oświetlenie

 

o       poziom natężenia oświetlenia potrzebny do wykonywania pracy wzrokowej dobierany jest w zależności od

§        stopnia trudności pracy wzrokowej

§        wielkości szczegółu pracy wzrokowej

o       czynniki decydujące o stopniu trudności pracy wzrokowej

§     współczynnik odbicia przedmiotu pracy

§     wielkość kontrastu jaskrawości szczegółu przedmiotu z jego tłem

§     im mniejszy współczynnik odbicia i kontrast szczegółu zlewa się z tłem, tym większy stopień trudności pracy wzrokowej

o       oświetlenie podczas pracy przy komputerze

§        wysoki poziom natężenia oświetlenia

·        niezbędny na płaszczyźnie klawiatury i stołu

·        niekorzystny w płaszczyźnie ekranu (obniżenie kontrastu jaskrawości znaków i tła na ekranie)

 

 

 

 

W budynkach i pomieszczeniach uczelni, w których są wykonywane badania pilotażowe, eksperymenty chemiczne, fizyczne lub inne mogące stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia przebywających w nich osób, obowiązuje zachowanie szczególnych środków ostrożności.

W pomieszczeniach, w których są wykonywane badania i eksperymenty, powinny być wywieszone instrukcje zawierające postanowienia dotyczące zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia i życia ludzkiego.  

 

 

 

 

 

Wyposażenie pomieszczeń uczelni

 

W każdym budynku uczelni, w pomieszczeniu dostępnym w godzinach prowadzenia zajęć dydaktycznych lub badań naukowych znajduje się przenośna apteczka

 

              WYPOSAŻENIE APTECZKI PIERWSZEJ POMOCY             

 

§     rękawiczki gumowe (2,3 pary w różnych rozmiarach – zawsze zakładamy udzielając pierwszej pomocy ofiarom wypadków)

§     maseczka do sztucznego oddychania metodą „usta-usta”

§     nożyczki

§     woda utleniona

§     środek na oparzenia

§     gaza opatrunkowa w sterylnych opakowaniach (kilka rozmiarów)

§     opaska elastyczna (kilka rozmiarów, 3- 4 opakowania m.in. do mocowania kompresów lub unieruchomień przy zwichnięciu lub złamaniu)

§     opaska dziana (kilka rozmiarów – do mocowania opatrunków)

§     chusty trójkątne (najlepiej 3- 4 szt. do stosowania jako temblak, unieruchamiania złamanej kończyny czy też mocowania kompresów)

§     plaster zwykły (do mocowania opatrunków)

§     plastry z opatrunkiem (do zaopatrywania mniejszych skaleczeń)

§     kilka agrafek do mocowania np. opatrunku zrobionego za pomocą chusty trójkątnej

§     w laboratoriach chemicznych odtrutki zalecane w kartach charakterystyk substancji niebezpiecznych używanych w danej jednostce

 

 

W apteczce powinna znajdować się informacja, kto z pracowników jest odpowiedzialny za wyposażenie apteczki oraz instrukcja udzielania pierwszej pomocy.

 

Laboratoria, warsztaty i pracownie specjalistyczne

§     wyposażone w zabezpieczenia chroniące pracowników i studentów uczelni przed

o       urazami

o       działaniem niebezpiecznych substancji chemicznych

o       porażeniem prądem elektrycznym

o       nadmiernym hałasem

o       szkodliwymi wstrząsami

o       działaniem wibracji i promieniowaniem

o       szkodliwym lub niebezpiecznym działaniem innych czynników środowiska pracy

 

§     uwzględniające zasady ergonomii

 

 

 

§     utrzymywane w stanie zapewniającym pełną sprawność działania i bezpieczeństwa pracy

o       oceny zgodności maszyn i urządzeń technicznych z wymogami

o       wyraźne oznakowanie i zabezpieczenie maszyn i innych urządzeń technicznych czasowo niesprawnych, uszkodzonych lub pozostających w naprawie, w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie 

 

 

Jak postępować z substancjami niebezpiecznymi? 

Zasady postępowania z

§     substancjami i preparatami chemicznymi

§     szkodliwymi czynnikami biologicznymi

§     substancjami, preparatami oraz czynnikami o działaniu rakotwórczym lub mutagennym

§     materiałami promieniotwórczymi

muszą być zgodne z przepisami dotyczącymi tych substancji, preparatów, czynników i materiałów (KARTA SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH)

 

 

 

 

PRZYKŁADOWA KARTA CHARAKTERYSTYKI SUBSTANCJI      NIEBEZPIECZNEJ

Zgodnie z rozporządzeniem MZ z dnia 3 lipca 2002 r., PN-ISO 11014-1 i Dyrektywą 91/155/EEC

 

KARTA CHARAKTERYSTYKI

NIEBEZPIECZNEJ SUBSTANCJI

Wydanie: I

Data wydania: 20.12.02

Strona/stron 1/8

Nazwa:

FORMALDEHYD

 

1. IDENTYFIKACJA SUBSTANCJI

Nazwa produktu: Formaldehyd w roztworze wodnym [formalina 38%]

Wzór chemiczny: CH2O + H2O

Producent:

 

 

 

Dostawca:

 

 

 

Użytkownik:

 

 

 

Telefon awaryjny: (042) 631 47 24 (informacja toksykologiczna w Polsce)

 

2. SKŁAD I INFORMACJA O SKŁADNIKACH

Składnik stwarzający zagrożenie:

 

Nazwa chemiczna

% wag.

Nr CAS

Nr EINECS

Symbol ostrzegawczy

Symbole zagrożenia (R)

Formaldehyd – roztwór                 (formalina 38%)

38

50-00-0

200-001-8

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin