1 Data: 07.12.20062. Czas trwania: 25 minut3. Prowadząca: mgr Maja Kożlak4. Temat: Utrwalenie schematu ciała.5. Cele: Kształtowanie świadomości własnego ciałaPogłębienie kontaktu pozawerbalnego — KasiaKształtowanie odpowiedniej postawy wobec niepełnosprawnej koleżanki — klasa V6. Formy pracy: Indywidualna, grupowa7. Metody pracy: program SPH KniIl”a, pokaz8. Pomoce: magnetofon, kaseta z nagranym programem Ch. Knill”a.9. Przebieg zajęć:- Dzieci siadają na dywanie naprzeciwko nauczyciela.- Po włączeniu magnetofonu z nagranym programem Knill’a dziecisłuchają nagrania i wykonują polecenia. Kasia nie jest w stanie wykonaćsama zadania dlatego też terapeuta demonstruje sposób wykonaniazadania i pomaga dziecku w jego wykonaniu.- Zadaniem dzieci jest wykonanie takich zadań jak:- Kołysanie - Wymachiwanie rękoma- Pocieranie dłoni- Zaciskanie i otwieranie dłoni- Klaskanie- Głaskanie policzków- Głaskanie brzucha- Głaskanie ud- Ruchy stóp / nóg- Przewracanie się i relaksacja.-------------------------------1. Data: 18.04.20072. Czas trwania: 30 minut3. Prowadząca: mgr Maja Koźlak4. Temat: Poranny kącik — stymulacja polisensoryczna wg. pór roku (wiosna)5. Cele: budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa. budowanie kontaktu wzrokowego z uczniem.stymulowanie wszystkich zmysłów, tj. wzrok, słuch, smak, węch, dotyk 6. Formy pracy: Indywidualna7. Metody pracy: słowne: instrukcje, pokaz, praktyczna.8. Pomoce: Domek zapachowy, świeczka, oliwka z zapachem odpowiednim do pory roku, chusta zielona, bębenek, glina, cytryna z cukrem9. Przebieg zajęć:- Zapalamy lampkę zapachową— zapach cytrynowy, ponieważ jestiosna- .Śpiewanie powitalnej piosenki dla Kasi „ Witaj imię dziecka...” - Masowanie dłoni dziecka oliwką zapachową — wiersz „Oliwkę,oliwkę w ręku mam...”- Zapalenie świecy — Kasia podąża wzrokiem za płomieniem świecy. Zwrócenie uwagi na cechy ognia.Zdmuchiwanie świecy i odpowiedź na pytanie, „Kto zdmuchnąłświeczkę?”- Krótkie opowiadanie o danej porze roku (wiosną wszystko budzi się do życia, słońce świeci coraz wyżej, zaczynają kwitnąć kwiaty i drzewa)- Spotkanie z żywiołem — rozcieramy dziecku glinę na dłoniach, najpierw jest mokra, śliska i zimna, a później ciepła szorstka i krucha.- Zakładanie na głowę Kasi zielonej chusty — dziecko samo ( lub z pomocą)ściąga chustę z głowy.- Demonstracja instrumentu muzycznego: najpierw gra nauczyciel a potem Kasia próbuje sama zagrać na bębenku.- Zastosowanie bodźców smakowych: podajemy uczniowi jedzenie o odpowiednim smaku- wiosną – cytrynę z cukrem.- Gaszenie lampki zapachowej.---------------------------1. Data: 04.03.20082. Czas trwania: 90 minut3. Prowadząca: mgr Maja Koźlak4. Temat: Poranny kącik — stymulacja polisensoryczna wg. pór roku (zima) Zajęcia z wykorzystaniem materiału sypkiego.5. Cele: Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.budowanie kontaktu wzrokowego z uczniem.stymulowanie wszystkich zmysłów, tj. wzrok, słuch, smak, węch, dotyk usprawnianie małej motoryki6. Formy pracy: Indywidualna7. Metody pracy: instrukcje, pokaz, praktyczna.8. Pomoce: Domek zapachowy, świeczka, oliwka zzapachem odpowiednim do pory roku, chusta biała, bębenek, śnieg, lód, miseczki, łyżka, kartka z bloku, materiał sypki, klej, kubeczki po jogurcie.9. Przebieg zajęć:- Zapalamy lampkę zapachową— zapach miętowy, ponieważ jestzima- .Śpiewanie powitalnej piosenki dla Kasi „ Witaj imię dziecka...” - Masowanie dłoni dziecka oliwką zapachową — wiersz „Oliwkę,oliwkę w ręku mam...”- Zapalenie świecy — Kasia podąża wzrokiem za płomieniem świecy. Zwrócenie uwagi na cechy ognia.Zdmuchiwanie świecy i odpowiedź na pytanie, „Kto zdmuchnąłświeczkę?”- Krótkie opowiadanie o danej porze roku (zimą wszystko jest białe, szybko robi się ciemno, obserwacja śniegu)- Spotkanie z żywiołem — obserwacja oraz dotykanie śniegu i lodu, który jest śliski, zimny, mokry.- Zakładanie na głowę Kasi białej chusty — dziecko samo ( lub z pomocą)ściąga chustę z głowy.- Demonstracja instrumentu muzycznego: najpierw gra nauczyciel a potem Kasia próbuje sama zagrać na bębenku.- Zastosowanie bodźców smakowych: podajemy uczniowi jedzenie o odpowiednim smaku-zimą miętowe pastylki.- Gaszenie lampki zapachowej.Zajęcia z wykorzystaniem materiału sypkiego:1. Przygotowanie rąk do tego typu zajęć poprzez zabawy paluszkowe:„Sroczka kaszkę warzyła”„Bawiły się dzieci paluszkami”„Kominiarz”2. Nauczyciel wsypuje do miski po kolei materiał sypki to jest: (kasza, groch, cukier, mąka, ryż, fasola itp.). Kasia zanurza ręce w naczyniu z ziarnem. Z pomocą nauczyciela przesypuje ziarno do kubeczka wykorzystując przy tym łyżkę.3. Nauczyciel chowa w materiale sypkim na oczach dziecka kolorową piłeczkę zadaniem dziecka jest znaleźć piłeczkę zakopaną w materiale sypkim. 4. Wykonanie obrazka z materiałów sypkich: nauczyciel smaruje klejem całą powierzchnię kartki, a Kasia przy pomocy nauczyciela posypuje powierzchnię kartki kaszą, grysikiem tworząc obrazek.5. Pożegnanie dziecka (forma dotykowa).--------------------------------1. Data: 10.10.20062. Czas trwania: 60 minut3. Prowadząca: mgr Maja Koźlak4. Temat: Stymulacja percepcji słuchowej i wzrokowej.5. Cele: doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej tworzenie pozytywnej atmosfery podczas zajęć rozwijanie aktywności poznawczej usprawnianie małej motorykiKasia potrafi:odwracać głowę w stronę źródła dźwiększukać przedmiotu ukrytego na jej oczachwspólnie z nauczycielem lub sama grać na bębenkutrzymać rękę na przedmiocieśledzić przedmiot poruszający się w linii pionowej i poziomej6. Formy pracy: Indywidualna7. Metody pracy: słowne: instrukcja ,praktyczna (zadania stawiane dziecku), pokaz8. Pomoce: kolorowe zabawki, przedmioty wydające różne dźwięki, chusta, instrumenty muzyczne.9. Przebieg zajęć: - Powitanie dziecka piosenką powitalną. Pokazanie dziecku przedmiotów, które będą wykorzystane podczas zajęć. Dotykanie tych przedmiotów.- Nauczyciel kolejno demonstruje dziecku z różnych stron dźwięki wydawane przez różne przedmioty i instrumenty muzyczne zachęcając do obrotu głowy w stronę źródła dźwięku.- Nauczyciel kolejno demonstruje dziecku dźwięki ciche i głośne. Obserwując reakcję ucznia. - Nauczyciel chowa na oczach dziecka przedmiot wydający dźwięki, a następnie mobilizujemy dziecko do poszukiwań.- Nauczyciel śpiewa piosenki równocześnie wystukując rytm na bębnie. Zachęca ucznia do wystukiwania rytmu na bębnie. Staramy się jak najdłużej utrzymać uwagę ucznia.- Nauczyciel demonstruje kolorowy przedmiot przed twarzą dziecka. Gdy dziecko jest skoncentrowane na przedmiocie przesuwamy go w linii poziomej i pionowej. Chwalimy dziecko gdy śledzi przedmiot.- Kładziemy dziecko na brzuchu i w tej pozycji demonstrujemy kolorowy przedmiot przesuwając go w linii poziomej.- Pokazujemy dziecku zabawkę, na który lubi zwracać uwagę. Pozwalamy mu dotknąć tej rzeczy i potrzymać ją przez jakiś czas. Następnie zabawkę zabieramy i umieszczamy ją przed nim i zakrywamy szmatką . Głośno pytamy: „Gdzie jest....?” Udajemy, że szukamy zabawki. Odsłaniamy zabawkę i wołamy „Jest”, „Znalazła się” Ćwiczenie powtarzamy, zwracając uwagę, czy dziecko przewiduje pojawienie się zabawki. Nakłaniamy Kasię , by sama próbowała odkryć zabawkę.- Pożegnanie – śpiewanie piosenki.----------------------------1. Data: 27.05.20082. Czas trwania: 40 minut3. Prowadząca: mgr Maja Koźlak4. Temat: Stymulacja percepcji dotykowej, ćwiczenie reagowania na polecenia: „weź”, „pokaż”.5. Cele: usprawnianie percepcji dotykowej rozwijanie aktywności poznawczej tworzenie pozytywnej atmosfery podczas zajęć usprawnianie dużej i małej motoryki rozwijanie zdolności chwytnych doskonalenie komunikacji i porozumiewania sięKasia potrafi:dotknąć przedmiotów o różnej fakturze i kształciepoprawnie zareagować na polecenia „weź”, „pokaż”trzymać przez krótka chwilę przedmiot w ręcepokazać jabłko i gruszkę6. Formy pracy: indywidualna7. Metody pracy: słowne: instrukcja ,praktyczna (zadania stawiane dziecku), pokaz8. Pomoce: przedmioty o różnej fakturze i kształcie, butelki z wodą ciepłą i zimną, chrupki, jabłko, gruszka9. Przebieg zajęć:- Powitanie, a następnie przygotowanie rąk do tego typu zajęć poprzez zabawy paluszkowe:„Sroczka kaszkę warzyła”„Bawiły się dzieci paluszkami”„Kominiarz”- Zabawa różnymi fakturami. Bogacenie zmysłu dotyku poprzez kontakt z różnym rodzajem materiałów, uwzględniamy reakcje dziecka w trakcie kontaktu z przedstawiona mu fakturą (najbardziej akceptowaną, rozpoczynamy i kończymy zajęcia) - do ćwiczeń wykorzystujemy różne faktury; gładkie, szorstkie, śliskie, miękkie, twarde pocieramy przedmiotami po zewnętrznej i wewnętrznej części dłoni dziecka oraz po stopach. Staramy się by dziecko potrzymało w rękach choć przez krótką chwilę przedmiot o danej fakturze. Lekko uderzamy rękami dziecka w przedmioty o różnej fakturze dostarczając mu różnorodnych wrażeń dotykowych..- Dotykamy dłonie dziecka butelkami z zimną i ciepłą wodą – doświadczenie termiczne. Obserwując reakcje dziecka. - Siadamy naprzeciw dziecka. Do miseczki wsypujemy chrupki i wydajemy polecenie „weź”. Zadaniem dziecka jest samodzielne chwycenie chrupki. Jeżeli dziecko nie chwyci samo nagrody to pomagamy mu w tym.- Siedzimy naprzeciwko dziecka, przed nim wysypujemy kilka kolorowych piłeczek, a obok kładziemy miskę. Następnie wydajemy polecenie „weź”. Zadaniem dziecka jest chwycić piłeczkę, a następnie przy pomocy nauczyciela wrzucić ją do miski stojącej obok.- Demonstrujemy dziecku owoce: jabłko i gruszkę pozwalamy je dotknąć, powąchać i posmakować. Pokazujemy dziecku jabłko i mówimy „to jest jabłko”, a następnie mówimy „Kasia pokaż jabłko”. Zadaniem dziecka jest odpowiednie zareagowanie na polecenie. Tak samo postępujemy z gruszką. Gdy dziecko poprawnie pokazuje pojedynczo owoce to demonstrujemy mu dwa owoce jednocześnie i prosimy o pokazanie jednego z nich.- Pożegnanie – śpiewanie piosenki.
Toudulenna