MATLAB_cw_01_08_Tryb_bezposr(1).pdf

(326 KB) Pobierz
Microsoft Word - Matlab_cw_01__08.doc
Matlab_cw_01__08.doc
HM
str. 5
M A T L A B
WST P
wiadomo, e komputer jest „urzdzeniem” do prowadzenia
oblicze, nie jest wród jego uytkowników powszechna. Zadziwiajcy jest
fakt, e wiele osób majcych na co dzie dostp do komputera, nie potrafi
przy jego pomocy przeprowadzi adnych, nawet najprostszych oblicze.
Celem nadrzdnym niniejszego opracowania jest wypełnienie luki
w tej „zbiorowej niewiadomoci”. Poniewa zawarto zeszytu przeznaczona
jest dla studentów, nie przedstawiam moliwoci obliczeniowych, jakie tkwi
w samym systemie operacyjnym, czy w pakietach wspomagajcych prac
biura. Na wyranie zgłoszone zapotrzebowanie kolegów, którzy prowadz
zajcia na starszych latach studiów, przedstawiam w skrócie i poprzez
wybrane zagadnienia, podstawowe moliwoci pakietu MATLAB.
Poniewa pracujemy i studiujemy na Wydziale Mechanicznym
Politechniki Szczeciskiej, wikszo zada oparta jest o problemy zrozumiałe
(mam nadziej) dla tzw. mechaników. Przyjto załoenie, e zajcia w oparciu
o niniejsze opracowanie, prowadzone s na niskich semestrach studiów. Opis
zagadnie, przykłady i zadania do samodzielnego rozwizania oscyluj wokół
wiedzy, któr student powinien posi na 1 lub 2-gim semestrze.
MATLAB jest przyjaznym rodowiskiem integrujcym metody
numeryczne, prezentacj graficzn i jzyk programowania. Celem niniejszego
opracowania nie jest zaprezentowanie wszystkich elementów tego pakietu,
a raczej przedstawienie podstawowych wiadomoci wystarczajcych do jego
efektywnego wykorzystywania. Omieleni łatwoci podstawowych działa,
powinnimy nie obawia si signicia w razie potrzeby, do bardziej
zaawansowanych moliwoci MATLABA. Moliwoci te s ogromne i jeli kto
zachcony wiczeniami z tego zeszytu, skorzysta z nich w przyszłoci, to cel
niniejszego opracowania zostanie osignity.
Opracowujc prezentacj zawartoci merytorycznej poszczególnych
wicze, przyjto załoenie, e podaj one w lad za poprzedzajcym je
wykładem. Std krótka, czsto „sucha” cz wprowadzajca do zada.
Autor
str. 6
HM
Matlab_cw_01__08.doc
M A T L A B
WICZENIE 1 - Podstawy interfejsu Matlaba
Wykonaj nast puj ce polecenia :
1. Uruchom Matlaba . Jeste teraz w rodowisku Matlaba. Masz przed
sob tzw. interfejs Matlaba , którego moliwoci bdziesz
wykorzystywał do prowadzenia oblicze w trybie bezporednim, a
póniej do tworzenia własnych programów w jzyku Matlaba.
2. Rozcignij okno Matlaba tak, by zajmowało cały ekran monitora.
3. Przestrze robocza Matlaba podzielona jest na kilka okienek. Zmie
wymiary tych okienek tak, by:
· okienko Command Window (okno polece) zajmowało 75%
szerokoci ekranu,
· okienko Command History (historia polece) zajmowało 30%
wysokoci ekranu.
4. Wykorzystujc przycisk strzałki w gór na pasku tytułowym
okienka Command History spowoduj, eby okienko przestało by
„przestrzennie” zwizane z pozostałymi okienkami i przesu je w prawy
dolny róg okna Matlaba.
5. Sprawd na dole ekranu zawarto paska zada systemu Windows .
6. Wstaw „do szeregu” okienko Command History uywajc przycisku
ekranowego strzałki w dół z paska menu tego okienka.
7. Zamknij okienko Command History w tradycyjny sposób.
8. Spowoduj, by w obszarze roboczym Matlaba widoczne były tylko dwa
okienka: Command Window oraz Workspace (przestrze robocza) .
Wykorzystaj do tego znane ju operacje na okienkach i zakładk
Workspace.
9. Wykorzystujc opcje menu Desktop / Desktop Layout / Default ustaw
przestrze robocz Matlaba tak, by ekran przyjł ustawienia domylne
(w starszych wersjach Matlaba w menu, zamiast opcji Desktop jest
opcja View ).
WICZENIE 2 Praca w trybie bezpo rednim
W oknie polece Command Window wydaje si komendy. O gotowoci
Matlaba do przyjcia komendy (polecenia) wiadczy widoczny w wierszu
polece znak zach ty >> . Wykonanie komendy nastpuje po naciniciu
klawisza [Enter]. Jeli podamy polecenie, bez okrelenia w jakiej zmiennej
przechowany ma by jego wynik, to Matlab umieci go w zmiennej o nazwie
ans .
Wykonaj nastpujce zadanie bez uywania własnych zmiennych, tj. troch
podobnie jak w tradycyjnym kalkulatorze. Nie wolno take zapisywa wyników
porednich w notatniku.
Zadanie 1
Oblicz pole powierzchni figury (rysunek) jaka pozostanie z koła
o promieniu 10, po wyciciu trójkta równoramiennego wpisanego w to
koło. Trójkt ma jeden bok oparty na rednicy koła. Znajd te pole
powierzchni odcinka koła oznaczonego symbolem A .
Uwaga: odwołuj si do wyniku z poprzedniego działania pami taj c, e
jest on zawarty w zmiennej ans .
43082524.007.png 43082524.008.png 43082524.009.png 43082524.010.png
Matlab_cw_01__08.doc
HM
str. 7
M A T L A B
wyniki:
214,16; pole odcinka A=28,54
A
Przekonałe si, e „kalkulatorowy”
sposób działania przy obliczeniach
cho troch złoonych, jest bardzo
niewygodny. Od tej pory, prowadzc
obliczenia bdziesz najczciej
stosował zmienne pomocnicze.
10
Nazwa zmiennej musi zaczyna si od litery i moe składa si z dowolnej
liczby liter, cyfr i znaków podkrelenia, przy czym Matlab uwzgldnia tylko 31
pierwszych znaków nazwy. Rozró niane s du e i małe litery. Nie jest
wymagane deklarowanie zmiennych, ani okrelanie ich typu (rozmiaru).
Zwró uwag, e:
· jeli obliczenia maj by wykonane, ale nie interesuje nas wynik
polecenia, to naley na kocu polecenia umieci znak rednika [ ; ] .
· jeli polecenie nie mieci si w jednym wierszu, to koczymy wiersz
trzema kropkami i kontynuujemy zapis polecenia w wierszu
nastpnym.
· jeli w jednym wierszu chcemy napisa kilka polece, to moemy:
o oddzieli je rednikami – jeli nie chcemy oglda wyników,
o oddzieli je przecinkami – jeli chcemy widzie wyniki.
· znakiem oddzielajcym cz ułamkow liczby od czci całkowitej jest
kropka.
Wykonaj zadanie stosujc zapisywanie wyników porednich do własnych
(tj. wymylonych przez siebie) zmiennych.
Zadanie 2
a) Wykonaj obliczenia wg treci zadania 1 (z pominiciem uwagi).
Zastosuj nastpujce (lub podobne) nazwy zmiennych:
· promien
· pole_kola
· srednica
· podstawa
· wysokosc
· pole_trojkata
· pole_wynikowe
· polowa_kola
· pole_odcinka_A
b) Wykonaj te same obliczenia w taki sposób, by na ekranie uzyska
tylko
podgld
wyników
kocowych
( pole_wynikowe ,
pole_odcinka_A ).
43082524.001.png 43082524.002.png 43082524.003.png
str. 8
HM
Matlab_cw_01__08.doc
M A T L A B
Sprawdzenie wyników porednich (np. gdy wyniku kocowego nie darzymy
zaufaniem) mona wykona po obliczeniach, wpisujc nazw zmiennej
przechowujcej wynik i naciskajc klawisz [Enter]. Przydatne w tym działaniu
s okienka Command History (gdzie moemy przeledzi cig wydanych
polece) oraz Workspace (pokazujce zagospodarowanie pamici w
przestrzeni roboczej).
Zadanie 3
Oblicz wartoci sił reakcji (R1 i R2) w podporach belki przedstawionej na
rysunku (mechanika, równania statyki).
Uwaga, powiniene uy funkcji:
sin(), cos() (k t w radianach), pierwiastek kwadratowy: sqrt(),
operatora potgowania: ^ (np. z ^ 2 ).
y
P1=532
=60 o
P3=320
R1=?
x
P2=270
R2=?
a=0,7
b=1,5
c=0,18e1
Wyniki:
R1 x = -266,00;
R1 y = 258,60;
R1= 370,98
R2 y = 252,13
WICZENIE 3 Macierze – tworzenie - cz 1
Podstawowym typem zmiennej w Matlabie jest macierz . Mówic o wymiarze
macierzy zawsze najpierw okrelamy liczb wierszy , a potem liczb kolumn .
„Z punktu widzenia Matlaba” szczególnymi odmianami macierzy s:
· skalar – macierz o wymiarze 1 x 1 ,
· wektor wierszowy – macierz o wymiarze 1 x n (jeden wiersz),
· wektor kolumnowy - macierz o wymiarze n x 1 (jedna kolumna).
Przy definiowaniu macierzy trzeba przestrzega nastpujcych reguł:
· lista wartoci elementów musi by ujta w nawiasy kwadratowe [ ] ,
· wartoci elementów macierzy wpisuje si wierszami, oddzielajc je
spacj lub przecinkiem,
· wiersze koczymy znakiem rednika ; lub naciskajc klawisz [Enter].
Liczby całkowite i rzeczywiste zapisuje si w Matlabie w jednej z dwóch
postaci:
· stałopozycyjnej :
123000, -4234.34,
+0.0453 ;
· zmiennopozycyjnej :
123e3, -0.423434E4, +453e-4 .
Liczby zespolone zapisuje si z uyciem znaku „ i ” lub „ j ” :
123 + 34i
321 – 43j
Sprawne tworzenie macierzy jest podstawow umiej tno ci jak trzeba
posi , by efektywnie działa w Matlabie.
43082524.004.png
Matlab_cw_01__08.doc
HM
str. 9
M A T L A B
Zadanie 4
a) Utwórz macierze A i B . Pomnó je, wynik podajc w macierzy C :
Ç
1
3
5
×
Ç
11
12
×
È
Ø
È
Ø
A
=
2
4
7
B
=
21
22
È
Ø
È
Ø
È
Ø
È
Ø
-
3
3
6
-
31
-
32
É
Ù
É
Ù
wynik: C = -81 -82
-111 -112
-156 -162
b) Zmie kolejno macierzy w mnoeniu i sprawd rezultat.
Macierze mona składa z podmacierzy, przestrzegajc dokładnie takich
samych zasad, jak przy przybudowaniu macierzy z liczb (patrz wyej). Trzeba
przy tym kontrolowa wymiary macierzy. Nie moe w wyniku takiego składania
doj do „braków” elementów w wierszach lub kolumnach.
Zadanie 5
Utwórz macierze składowe:
A – wektor wierszowy o 3 elementach,
B – macierz o wymiarze 4x3,
C – wektor kolumnowy o 3 elementach.
a) zbuduj z nich kilka macierzy D ( D1, D2 , itd.) ,
b) zbuduj z nich kilka macierzy E , w taki sposób, eby kada z macierzy
składowych wprowadziła elementy 10 razy wiksze lub 10 razy
mniejsze od wartoci elementów własnych.
c) zbuduj z nich, wpisujc w razie potrzeby dodatkowe liczby oraz
wykorzystujc moliwo zagniedania nawiasów kwadratowych,
kilka macierzy F o wymiarze: F1 - 5 x 4, F2 - 5 x 5, F3 - 6 x 5, F4 - 6 x 6.
Budowanie macierzy z u yciem dwukropka polega na składaniu w macierz
wygenerowanych wektorów wierszowych, przez okrelenie dla kadego z
nich:
· minimum i maksimum, według schematu – min : max – gdy kolejne
elementy stanowi arytmetyczny cig liczb całkowitych z rónic
równ 1,
· minimum, przyrostu i maksimum , wg schematu – min : krok : max
gdy cig arytmetyczny ma dowoln rónic (niecałkowit lub ujemn).
Przykładow macierz o nazwie dwukropek , wygenerowan z uyciem
dwukropka pokazuje rysunek (zrzut fragmentu okienka Command Window ).
????
43082524.005.png 43082524.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin