Pyt. 7: Omów funkcję i zadania świetlicy szkolnej.
Świetlica szkolna – funkcjonuje w szkole podstawowej. Dzieci do świetlicy przychodzą dobrowolnie, na świetlicy nie ma jednostek lekcyjnych.
Świetlica jest instytucją wychowawczą wspomagającą i uzupełniającą pracę szkoły we wszystkich jej zakresach: opieki, oddziaływania wychowawczego oraz poczynań dydaktycznych.
Funkcje świetlicy szkolnej:
- funkcja opiekuńcza – obejmuje uczniów, których dom ze względu na pracę zawodową rodziców nie może zapewnić opieki w pełnym wymiarze czasu, ale także wobec dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo; wspomaga pracę szkoły w zakresie wyrównywania braków i opóźnień w rozwoju fizycznym i psychicznym.
- funkcja wychowawcza – świetlica stanowi wyodrębnione środowisko wychowawcze działające w tym samym, co szkoła kierunku, wspomagające jej oddziaływania własnymi metodami; w szczególności sprzyja umocnieniu więzi uczuciowych ze szkołą i angażowanie dzieci w realizację założonych celów wychowawczych.
- funkcja dydaktyczna – świetlica zapewnia odpowiednie warunki do pracy przy odrabianiu lekcji i przyswajaniu prawidłowych nawyków uczenia się; wzbogaca i rozszerza intelektualne możliwości i zainteresowania dzieci.
Zadania świetlicy szkolnej:
- zapoznanie dzieci z możliwościami zdrowego i pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu
- tworzenie warunków dla rozwoju indywidualnych zainteresowań (plastycznych, muzycznych, teatralnych), wzbogacanie ich możliwości poprzez wspólne działanie zespołu, wdrażanie do korzystania z dostępnych dzieciom dóbr kulturalnych
- kształtowanie postaw społecznych (pomoc koleżeńska, opieka nad przyrodą) w toku kontaktów między uczestnikami zajęć
- pomoc dzieciom o obniżonym poczuciu wartości, ze względu na trudności w nauce
Pyt. 8: Omów funkcję i zadania świetlicy terapeutycznej
Funkcje świetlicy terapeutycznej:
- opiekuńcza – to czuwanie nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dziecka, kształtowanie prawidłowych nawyków zdrowotnych
- profilaktyczna – polega na zapobieganiu nieprawidłowości w somatycznym i psychoruchowym rozwoju dziecka
- stymulacyjna – dążenie do aktywizacji dziecka, pobudzenia procesów rozwojowych, wykorzystywanie własnej inicjatywy dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości
- reedukacyjna – dotyczy ona podejmowania działań zmierzających do wyrównywania braków, skorygowania wad i nieprawidłowości rozwojowych, które powstawały we wcześniejszych okresach życia dziecka
- wychowawcza – planowe oddziaływanie mające na celu kształtowanie osobowości dziecka
- społeczna – uspołecznienie dzieci i wdrożenie ich do działań grupowych, podejmowanie aktywności dla wspólnego dobra
Zadania świetlicy terapeutycznej:
- pomoc w rozwiązywaniu trudności życiowych (szkolnych, rodzinnych)
- pomoc w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami
- pomoc w samoakceptacji i samorealizacji
- wzmacnianie pozytywnych wyobrażeń własnej osoby
- korygowanie nieodpowiednich nawyków i zachowań
Pyt. 9: Omów funkcję i zadania ogniska wychowawczego.
Ognisko wychowawcze jest placówką wsparcia dziennego o charakterze profilaktycznym.
Jest placówką mającą na celu:
- zapobieganie niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży
- zapewnienie pomocy rodzicom mającym poważne trudności wychowawcze
Ognisko jest równocześnie formą opieki całkowitej i częściowej.
Funkcje ogniska wychowawczego:
1 diagnostyczna:
- diagnoza dysfunkcji i deficytów rozwojowych
- stała obserwacja stanu emocjonalnego dziecka, jego samopoczucia, rozwoju
2 opiekuńcza i współpracy z rodziną:
- zapewnieniu opieki w godzinach popołudniowych, po zajęciach szkolnych oraz dni wolne od nauki
- czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego
- współpraca z placówkami wspomagającymi rodzinę wychowanka (sąd rodzinny, kurator)
- systematyczne dożywanie dzieci, zwracanie uwagi na kulturę i higienę spożywania posiłków
- sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami znajdującymi się w szczególnej sytuacji życiowej (psycholog, pedagog)
- ochrona przed przemocą fizyczną i psychiczną
- czuwanie nad życzliwym i podmiotowym traktowaniem wychowanków
- współpraca z rodziną wychowanka w celu podtrzymania emocjonalnych więzi dziecka z rodziną
-wspieranie rodziców przy rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych z dziećmi
3. edukacyjna:
- pomoc w odrabianiu lekcji
- przygotowanie do samodzielnej pracy umysłowej
- organizowanie zajęć rozwijające zainteresowania
4. wychowawcza:
- praca na rzecz palcówki
- przygotowywanie wychowanków do współgospodarzenia Ogniskiem
- prace społeczne i zarobkowe (zbieranie makulatury, sprzedaż kartek okolicznościowych)
- kształtowanie nawyków higienicznych i uczenie form grzecznościowych
- nauka szanowania cudzej własności
5. profilaktyczno – terapeutyczna:
- prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym z wykorzystaniem technik terapeutycznych
- opracowanie programów profilaktyki i pomocy zdrowotnej dla dzieci
- nauka o zachowaniach asertywnych
senepa