Pytania - egzamin.doc

(30 KB) Pobierz
Pyt

Pyt. 7: Omów funkcję i zadania świetlicy szkolnej.

 

Świetlica szkolna – funkcjonuje w szkole podstawowej. Dzieci do świetlicy przychodzą dobrowolnie, na świetlicy nie ma jednostek lekcyjnych.

Świetlica jest instytucją wychowawczą wspomagającą i uzupełniającą pracę szkoły we wszystkich jej zakresach: opieki, oddziaływania wychowawczego oraz poczynań dydaktycznych.

 

Funkcje świetlicy szkolnej:

 

- funkcja opiekuńcza – obejmuje uczniów, których dom ze względu na pracę zawodową rodziców nie może zapewnić opieki w pełnym wymiarze czasu, ale także wobec dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo; wspomaga pracę szkoły w zakresie wyrównywania braków i opóźnień w rozwoju fizycznym i psychicznym.

 

- funkcja wychowawcza – świetlica stanowi wyodrębnione środowisko wychowawcze działające w tym samym, co szkoła kierunku, wspomagające jej oddziaływania własnymi metodami; w szczególności sprzyja umocnieniu więzi uczuciowych ze szkołą i angażowanie dzieci w realizację założonych celów wychowawczych.

 

- funkcja dydaktyczna – świetlica zapewnia odpowiednie warunki do pracy przy odrabianiu lekcji i przyswajaniu prawidłowych nawyków uczenia się; wzbogaca i rozszerza intelektualne możliwości i zainteresowania dzieci.

 

Zadania świetlicy szkolnej:

 

- zapoznanie dzieci z możliwościami zdrowego i pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu

- tworzenie warunków dla rozwoju indywidualnych zainteresowań (plastycznych, muzycznych, teatralnych), wzbogacanie ich możliwości poprzez wspólne działanie zespołu, wdrażanie do korzystania z dostępnych dzieciom dóbr kulturalnych

- kształtowanie postaw społecznych (pomoc koleżeńska, opieka nad przyrodą) w toku kontaktów między uczestnikami zajęć

- pomoc dzieciom o obniżonym poczuciu wartości, ze względu na trudności w nauce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pyt. 8: Omów funkcję i zadania świetlicy terapeutycznej

 

Funkcje świetlicy terapeutycznej:

 

- opiekuńcza – to czuwanie nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dziecka, kształtowanie prawidłowych nawyków zdrowotnych

 

- profilaktyczna – polega na zapobieganiu nieprawidłowości w somatycznym i psychoruchowym rozwoju dziecka

 

- stymulacyjna – dążenie do aktywizacji dziecka, pobudzenia procesów rozwojowych, wykorzystywanie własnej inicjatywy dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości

 

- reedukacyjna – dotyczy ona podejmowania działań zmierzających do wyrównywania braków, skorygowania wad i nieprawidłowości rozwojowych, które powstawały we wcześniejszych okresach życia dziecka

 

- wychowawcza – planowe oddziaływanie mające na celu kształtowanie osobowości dziecka

 

- społeczna – uspołecznienie dzieci i wdrożenie ich do działań grupowych, podejmowanie aktywności dla wspólnego dobra

 

Zadania świetlicy terapeutycznej:

 

- pomoc w rozwiązywaniu trudności życiowych (szkolnych, rodzinnych)

- pomoc w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami

- pomoc w samoakceptacji i samorealizacji

- wzmacnianie pozytywnych wyobrażeń własnej osoby

- korygowanie nieodpowiednich nawyków i zachowań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pyt. 9: Omów funkcję i zadania ogniska wychowawczego.

 

Ognisko wychowawcze jest placówką wsparcia dziennego o charakterze profilaktycznym.

Jest placówką mającą na celu:

- zapobieganie niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży

- zapewnienie pomocy rodzicom mającym poważne trudności wychowawcze

Ognisko jest równocześnie formą opieki całkowitej i częściowej.

 

Funkcje ogniska wychowawczego:

 

1 diagnostyczna:

- diagnoza dysfunkcji i deficytów rozwojowych

- stała obserwacja stanu emocjonalnego dziecka, jego samopoczucia, rozwoju

 

2 opiekuńcza i współpracy z rodziną:

- zapewnieniu opieki w godzinach popołudniowych, po zajęciach szkolnych oraz dni wolne od nauki

- czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego

- współpraca z placówkami wspomagającymi rodzinę wychowanka (sąd rodzinny, kurator)

- systematyczne dożywanie dzieci, zwracanie uwagi na kulturę i higienę spożywania posiłków

- sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami znajdującymi się w szczególnej sytuacji życiowej (psycholog, pedagog)

- ochrona przed przemocą fizyczną i psychiczną

- czuwanie nad życzliwym i podmiotowym traktowaniem wychowanków

- współpraca z rodziną wychowanka w celu podtrzymania emocjonalnych więzi dziecka z rodziną

-wspieranie rodziców przy rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych z dziećmi

 

3. edukacyjna:

- pomoc w odrabianiu lekcji

- przygotowanie do samodzielnej pracy umysłowej

- organizowanie zajęć rozwijające zainteresowania

 

4. wychowawcza:

- praca na rzecz palcówki

- przygotowywanie wychowanków do współgospodarzenia Ogniskiem

- prace społeczne i zarobkowe (zbieranie makulatury, sprzedaż kartek okolicznościowych)

- kształtowanie nawyków higienicznych i uczenie form grzecznościowych

- nauka szanowania cudzej własności

 

5. profilaktyczno – terapeutyczna:

- prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym z wykorzystaniem technik terapeutycznych

- opracowanie programów profilaktyki i pomocy zdrowotnej dla dzieci

- nauka o zachowaniach asertywnych

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin