Standardy 5-latki.doc

(150 KB) Pobierz

STANDARDY OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH - 5 LATKI

 

Zgodnie z programem Zanim będę uczniem". Program wychowania i edukacji przedszkolnej

 

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych

Dziecko:

1.       Umie się przedstawić, potrafi podać adres zamieszkania

2.       Wie, kiedy i komu można podawać informacje o sobie

3.       Uświadamia sobie zmiany człowieka w wyglądzie i nabywaniu umiejętności wynikających

      z rozwoju i upływu czasu

4.   Stara się dokonywać samooceny

5.   Wie, co potrafi robić

6.   Podejmuje próby kontrolowania swoich zachowań

7.   Potrafi organizować zabawy i współdziałać z dziećmi, np. ustala rolę i spełnia ją w toku

      zabawy tematycznej

8.       Respektuje wspólnie ustalone zasady obowiązujące w zabawach i grach zespołowych

9.       Przestrzega umów zawartych w grupie przedszkolnej

10.   Dostrzega wartości: dobro, piękno, odwaga, prawda, przyjaźń, tolerancja

11.   Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują

12.   Rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami

13.   Dokonuje oceny zachowania własnego i zachowań innych

14.   Stara się myśleć i działać empatycznie

15.   Umie w sposób ugodowy rozwiązywać konflikty

16.   Potrafi opowiadać, co myśli i czuje bez naruszania godności własnej i innych

 

Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku

Dziecko:

1.       Rozumie konieczność mycia rąk przed każdym posiłkiem oraz za każdym razem po skorzystaniu z toalety.

2.       Korzysta samodzielnie i prawidłowo z urządzeń sanitarnych

3.       Zwraca uwagę na estetykę swojego wyglądu

4.       Stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków

5.       Samodzielnie ubiera się i rozbiera

6.       Potrafi zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki i klamerki, zasunąć zamek błyskawiczny

7.       Dba o porządek w sali przedszkolnej.

 

Wspomaganie rozwoju mowy dzieci

Dziecko:

1.       Zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy

2.       Opowiada o przebiegu wydarzenia w sposób logiczny

3.       Uwzględnia w wypowiedziach kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe

4.       Słucha uważnie, np. poleceń, wypowiedzi innych

5.       Wypowiada się na określony temat

6.       Mówi o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały

7.       Wykonuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.

8.       Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym, składniowym.

9.       Wypowiada się w sposób zrozumiały o swoich potrzebach i decyzjach.

10.   Ma opanowaną technikę mówienia.

11.   Ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek.

12.   Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji.

13.    Układa dziecięce wyliczanki i rymowanki

 

 

 

Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu

i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

Dziecko:

  1. Rozpoznaje i nazywa przedmioty wykorzystywane w pracy, np. przez ludzi wykonujących różne zawody

      (lekarza, listonosza, strażaka, sprzedawcę, kucharza), oraz potrafi powiedzieć, do czego służą

2. Dostrzega i potrafi opisać cechy przedmiotów

3. Porównuje przedmioty charakteryzujące się wieloma cechami, wskazuje na różnice i podobieństwa

  między nimi

4. Rozwiązuje i próbuje układać zagadki słowne

5. Grupuje konkretne lub przedstawione na obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte przez siebie

   kryterium

6. Klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych

7. Tworzy zbiory, opierając się na pojęciach ogólnych

8. Dzieli zbiory na podzbiory według różnych cech elementów

9. Wie, jakie zmiany są nieodwracalne, i próbuje ich unikać

10. Umie przewidzieć skutki określonych zachowań na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczeń

11. Dostrzega związek między wykonywaniem czynności a jej efektem

12. Przewiduje fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć, np. układa zakończenie opowiadania

13. Układa i opowiada historyjki obrazkowe, wskazując związki przyczynowo-skutkowe

 

Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

Dziecko:

1.       Dba świadomie o zdrowie, stosując się do określonych zasad

2.       Stara się przestrzegać zasad zdrowego żywienia

3.       Rozumie związek pomiędzy chorobą a leczeniem

4.       Podejmuje chętnie różnego rodzaju aktywność fizyczną

5.       Organizuje samodzielnie zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, parku

  6.   Dostosowuje sposób poruszania się do panujących warunków, np. ostrożne stąpa po lodzie, omija

        kałuże

  7.   Kontroluje utrzymywanie prawidłowej postawy ciała w czasie stania, siedzenia, chodzenia

        i biegania

  8.   Porusza się sprawnie, zachowując równowagę

9.  Rzuca, chwyta i toczy przybory

  10. Podskakuje i przeskakuje przeszkody

  11. Uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela

 

Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

Dziecko:

1.  Stosuje się do zawieranych umów o sposobie korzystania z zabawek i sprzętu terenowego

2.  Rozumie, dlaczego należy przestrzegać określonych reguł w zabawach i grach sportowych

3.  Korzysta ze sprzętu gimnastycznego zgodnie z jego przeznaczeniem

4.  Wie, że nie wolno oddalać się z miejsca zabawy bez wiedzy i zgody opiekuna

  5.  Próbuje samodzielnie i w bezpieczny sposób organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu

6.  Informuje o zauważonych zagrożeniach

7.  Potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabawy

8.  Zna podstawowe zasady zachowania się nad wodą, w lesie, na placu zabaw, podczas zabawy w domu

9.  Nie uruchamia urządzeń elektrycznych bez wiedzy dorosłych

10.  Przestrzega zakazu zbliżania się do włączonych maszyn i urządzeń

11.  Rozumie, dlaczego nie wolno samodzielnie zażywać lekarstw i używać środków chemicznych

       stosowanych w  gospodarstwie domowym

12.  Zna i przestrzega podstawowe zasady poruszania się po drogach

13.  Wie, w jaki sposób można bezpiecznie przejść przez jezdnię na przejściu z sygnalizacją świetlną

       i bez niej

14.  Rozpoznaje wybrane znaki drogowe (informacyjne i ostrzegawcze) i wyjaśnia ich znaczenie

15.  Wie, że może zwrócić się do policjanta w sytuacji zagrożenia

16.  Zna zasady korzystania z publicznych środków komunikacji

17. Zna zasady bezpieczeństwa podczas podróży samochodem

18. Potrafi zauważyć sytuację zagrożenia i wie, jak się w niej zachować

19. Rozumie, dlaczego trzeba przestrzegać zasad ochrony przeciwpożarowej

20. Zna numery telefonów alarmowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólny 112) i wie, w jakich

      sytuacjach trzeba z nich skorzystać

21. Wie, do kogo zwrócić się o pomoc w szczególnych sytuacjach, np. gdy się zgubi się na ulicy lub

      w sklepie (do personelu sklepu, policjanta, osoby z dzieckiem, starszej pani)

22. Jest ostrożne wobec nieznajomych

23. Potrafi grzecznie odmówić obcej osobie, kiedy np. czymś je częstuje lub proponuje wspólny spacer

24. Nie otwiera drzwi mieszkania, kiedy jest samo w domu

25. Zawsze informuje rodziców o dziwnych zachowaniach osób dorosłych

26. Wie, jak się zachować się w kontaktach ze zwierzętami

27. Wie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin, zwłaszcza jagód i grzybów

 

Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem

Dziecko:

1.       Zna zasady zachowania obowiązujące w teatrze, w kinie, na koncercie oraz przestrzega ich

2.       Uczestniczy aktywnie w oglądanych przedstawieniach teatralnych i filmach

3.       Wypowiada się na temat obejrzanego spektaklu

4.       Potrafi dokończyć opowiadanie rozpoczęte przez nauczyciela

5.       Podejmuje próby układania opowiadań na podany i dowolny temat

  6.   Organizuje samodzielnie rozbudowane zabawy tematyczne, wykorzystując rekwizyty i odgrywając

        określone

         role

  7.   Pokazuje i rozwiązuje zagadki pantomimiczne

  8.   Odgrywa scenki na podstawie utworu literackiego lub według własnego pomysłu

  9.   Recytuje wiersze indywidualnie i w grupie z podziałem na role

  10.   Występuje w inscenizacjach i teatrzykach, przyjmując określone role

  11.   Aktywnie uczestniczy w imprezach plenerowych, np. Święto Pieczonego Ziemniaka, Dzień Dziecka

 

Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec

Dziecko:

1.       Potrafi wypowiadać pojedyncze zdania i wyliczanki, zmieniając rytm, tempo, intonację, dynamikę lub barwę głosu

2.       Umie określić budowę wysłuchanej piosenki (zwrotki, refren, powtórzenie) i elementy piosenki (słowa, melodia, akompaniament)

3.       śpiewa poznane piosenki indywidualnie i w grupie, dokładnie i wyraźnie odtwarzając tekst

4.       Rozpoznaje akompaniament do biegu, marszu, podskoków

5.       Reaguje prawidłowo ruchem na zmiany metrum w czasie zabaw z akompaniamentem muzycznym

6.       Umie wymyśleć własny rytm, np. do naśladowania przez inne dzieci w zabawach zespołowych

7.       Potrafi swobodnie, według własnego pomysłu, interpretować muzykę ruchem

8.       Rozpoznaje po brzmieniu i nazywa instrumenty perkusyjne

   9.   Potrafi zastosować instrumenty perkusyjne i pomoce akustyczne dla ilustrowania zjawisk przyrody,

       rytmu i melodii

10.    Podejmuje próby grania własnego akompaniamentu do piosenki

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin