PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY
W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
4. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
5. Opowiadanie J. Thomasa-Bilsteina pt. „Dzielni ratownicy”.
6. Wiersz B. Szelągowskiej pt. „Zdrowym być”.
7. Wiersz J. Porazińskiej pt. „Góry nasze góry”.
8. Wiersz W. Słobodnika „Jaś Skrzypek”.
9. Wiersz Z. Szczerby pt. „Muzykanci”
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
1. 02. – 5. 02. 2010 NASZ KARNAWAŁ
Cel ogólny: Poznanie karnawałowych zwyczajów. Rozwijanie u dzieci słuchu muzycznego oraz poczucia rytmu. Wprowadzenie w karnawałowy nastrój.
I. „Karnawałowe zwyczaje” – opowiadanie N o zwyczajach karnawałowych. Omówienie obrazków przedstawiających zabawę karnawałową. (ad. 14, p. 5 i 2, ad. 9, p.1)
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
wg. materiałów metodycznych nauczyciela. (ad.5, p.4)
Ćwiczenia graficzne „Ozdabiamy balonik” – ozdabianie konturu balonu według własnego pomysłu.
(ad. 14, p. 3)
II. „Karnawałowe rytmy”- zabawy przy muzyce. Dzieci tańczą przy rytmach cza-czy, salsy i macareny dostosowując rodzaj ruchu do charakteru muzyki. (ad.8, p. 1 i 2)
„Maski karnawałowe” – wycięcie szablonu karnawałowej maski oraz jej ozdobienie poprzez przyklejenie cekinów, pasków kolorowego papieru, bibuły lub użycie klejów brokatowych. (ad. 9, p. 2)
Językowa
Ruchowa
Plastyczna
Muzyczna
- Zestaw ćw. porannych
nr 14 (K. Wlaźnik)
(ad.5, p.4);
- Zabawy ruchowe:
„Wyścigi piesków” – zabawa bieżna;
„Pająk i muchy” – zabawa orient.-porząd.;
„Pieski przechodzą przez płotek” – z elementami czworakowania;
„Kto cię woła?” – zabawa orient. – porządkowa;
(ad.5, p.4)
- Zabawa muzyczno-ruchowa Lalki i misie;
(ad. 5, p.4 i ad. 8, p. 1)
- Utrwalenie nazw i wyglądu figur geometrycznych, ruchowa realizacja rytmów ułożonych z figur geometrycznych;
(ad. 13 i ad. 5, p. 4)
- Zajęcia twórcze „Projektanci mody” - komponowanie własnych strojów wykorzystując kolorowe wycinki z gazet;
(ad. 9, p. 2 i ad. 14, p.3)
- Dziecko rozumie pojęcie „karnawał”;
- zna niektóre zwyczaje
związane z karnawałem;
- dziecko wypowiada się na temat ilustracji;
- reaguje na polecenia N. odpowiednim zachowaniem;
- zachowuje ostrożność podczas zabaw z całą grupą;
- ozdabia kontur balonu według własnego pomysłu;
- dostosowuje rodzaj ruchu do charakteru muzyki podczas swobodnych tańców;
- ozdabia maskę karnawałową samodzielnie
wybranymi ozdobami;
- łączy różne rodzaje tworzywa;
- sprawnie posługuje się nożyczkami;
- rozpoznaje figury geometryczne oraz prawidłowo je nazywa;
III. “Magiczna liczba 7” – przeliczanie elementów zbioru, dodawanie i odejmowanie w zakresie 7 (Pedagogika Klanzy) (ad. 13, p. 1 i 2)
IV. „Karnawałowe nastroje”- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek oraz kształtowanie percepcji słuchowej dziecka. (ad.3; ad. 14, p.6)
„Bal w Przedszkolu” –
· prezentacja strojów
· zabawy i konkursy
· korowody taneczne
zabawy przy muzyce. (ad. 15.)
V. „Na balu” – malowanie farbami plakatowymi, wyrażanie swoich przeżyć w ekspresji plastycznej. Odzwierciedlenie w pracy plastycznej wspomnień z przedszkolnej zabawy karnawałowej. (ad. 9, p. 2)
wg materiałów metodycznych nauczyciela. (ad.5, p.4)
Umysłowa
- Dekorowanie sali kolorowymi balonikami i serpentyną na bal karnawałowy; (ad. 15)
- Rozmowa z dziećmi na temat karnawałowych zwyczajów w innych krajach;
(ad. 15 oraz ad.14, p.5)
- Wypowiedzi dzieci na temat balu karnawałowego w przedszkolu; (ad. 3)
- Zabawa ruchowa „Taniec z bibułką”; (ad. 5, p. 4)
- Spacer po okolicy przedszkola – obserwowanie przyrody (ad. 5, p. 4 i ad. 12)
- Ćwiczenie słuchowe „Zginęły klucze”;
(ad. 3, p.3)
- Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej „Tyle głosek, ile uderzeń”;
(ad. 14, p. 6 i ad. 3, p. 3)
- Rozwiązywanie i układanie zagadek „Kim jestem?”; (ad. 3, ad. 4, p.3)
- Zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań (ad. 6, p. 5)
- przelicza elementy w zbiorze;
- dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 7;
- śpiewa piosenkę „Magiczna liczba 7”;
- wesoło bawi się przy akompaniamencie muzyki;
- rozwiązuje zagadki, dzieli wyrazy na sylaby, podaje liczbę sylab w wyrazie;
- rozpoznaje znane mu piosenki po usłyszeniu melodii;
- wykonuje obrazek farbami plakatowymi na podany temat;
- odzwierciedla w pracy plastycznej wspomnienia z zabawy karnawałowej;
- bezpiecznie bawi się z kolegami w czasie zabaw dowolnych;
- wypowiada się na określony, stara się odpowiadać na pytania pełnym zdaniem;
- układa oraz prawidłowo rozwiązuje zagadki;
8. 02. – 12. 02. 2010 ZDROWIE NASZYM SKARBEM
Cel ogólny: Kształtowanie postawy prozdrowotnej, uświadomienie konieczności szukania pomocy u lekarza w razie choroby – podkreślenie znaczenia tego zawodu oraz kształtowania nawyku dbania o czystość zębów i całego ciała.
I. „Kto dba o nasze zdrowie?” – opowiadanie J. Thomasa-Bilsteina „Dzielni ratownicy” – rozmowa na temat jego treści. Zapoznanie z nazwami specjalności wybranych lekarzy; rozmowa na temat pracy lekarza oraz narzędzi, które są mu niezbędne do pracy. (ad. 5, ad. 14, p. 5)
...
dyrektor-1