PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC KWIECIEŃ W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela – wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
4. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
5. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
6. Wiersz A. Bator pt. „Zwierzęta wiejskie”.
7. Wiersz Cz. Janczarskiego pt. „Piękne zwyczaje”.
8. Wiersz Cz. Janczarskiego pt. „Tygrys o złotym sercu”.
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
6. 04 – 9. 04. 2010 WIOSNA NA WSI
Cel ogólny: Poznanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi, nazywanie domów, w których mieszkają zwierzęta, poznanie ich sposobu żywienia oraz wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
I. „Zwyczaje zwierząt wiejskich” – wysłuchanie wiersza pt. „Zwierzęta wiejskie” ilustrowanego sylwetami zwierząt w nim występujących, rozmowa na temat jego treści.
(ad. 3, p.3; ad.12, p.1; ad.14, p.4)
Zestaw ćw. gimnastycznych wg mat. metod. R. Labana (ad. 5, p. 3 i 4)
Ćwiczenia graficzne – „Kogut i kurczątka” (ad. 14, p.3)
II. Plastelinowe zwierzątka – lepienie przez dzieci wybranych zwierzątek wiejskich z plasteliny. Zorganizowanie wystawy w kąciku dla rodziców. (ad.9, p. 2; ad. 12, p.1)
„U nas na podwórku” – wysłuchanie piosenki, rozmowa na jej temat, określenia tempa i nastroju utworu, naśladowanie głosów pojawiających się w niej zwierząt. Instrumentacja poznanej piosenki, ćwiczenia emisyjne. (ad.8, p.1, 2 i 3)
Językowa
Ruchowa
Plastyczna
Muzyczna
- Zestaw ćwiczeń
porannych wg
K. Wlaźnik nr 16
(ad.5, p.4);
- Zabawy ruchowe:
„Przestraszone kurczątka” – orient.-porządkowa;
„Pieski gonią gęsi” – z el. czworakowania;
„Na grzędzie” – z el. równowagi (ad.5, p.4);
- Oglądanie książeczek, obrazków przedstawiających zwierzęta, które można spotkać na wiejskim podwórku. (ad. 12, p.2);
- Zabawa dydaktyczna „Skąd to mamy?” – poznawanie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi (ad.4, p.2 i ad.12, p.2);
- Zabawa „Rymy” – łączenie w pary obrazków, których nazwy się rymują (ad.4, p.2 i ad.14);
- wie jakie zwierzęta może spotkać, zna ich wygląd;
- kreśli po śladzie tworząc obrazek kury i kurczątka;
- rozwija zdolność manualna poprzez lepienie z plasteliny zwierząt wiejskich;
- określa tempo oraz nastrój wysłuchanego utworu muzycznego;
- wykonuje instrumentacje do poznanej piosenki;
- poznaje znaczenie hodowli zwierząt dla ludzi;
- łączy w pary obrazki, których nazwy się rymują;
III. „Jaki to kierunek?” – zabawy matematyczne utrwalające określanie kierunków w przestrzenia oraz względem siebie. (ad.13, p.4)
IV. „Zwierzęce rodziny” - rozwijanie mowy i myślenia w czasie rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych. ( ad. 3; ad. 4, pkt. 2)
„Co słychać na wsi?” – rozpoznawanie głosów zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku, określanie skąd dochodzi dźwięk. (ad.8)
V. „Na wiejskim podwórku” – dzieci w zespołach na dużym kolorowym kartonie wykonują wiejskie podwórko wykorzystując różnorodne materiały (bibuła, papier kol., sylwety zwierząt wycięte z gazety) (ad.9, p.2)
Umysłowa
- Zabawy z piosenką do rysowania M. Bogdano-wicz pt. „Trzy kurki” (ad.8, p.1 i ad. 14, p.3);
- Ćwiczenia artykula-
cyjne z wykorzystaniem wiersza W. Słobodnika pt. „Trzy kaczuszki” (ad. 3);
-Zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków oraz figurek zwierzątek.
(ad.10, p.1)
- Wypełnianie konturów zwierząt wiejskich kredką i otaczanie ich wałeczkami z plasteliny (ad. 9, p.2);
- Zabawa dydaktyczna „Kto zmienił miejsce?” (ad.14, p.2);
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań
(ad. 6, p.5)
- potrafi określić kierunki w przestrzeni oraz względem siebie;
- ma orientację w zakresie swojego ciała;
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia emisyjne i artykulacyjne;
- rozwija mowę i myślenie podczas rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych;
- rozpoznaje i naśladuje głosy zwierząt wiejskich;
- potrafi pracować w zespole;
- wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem różnych materiałów
12. 04 – 16. 04. 2010 AKADEMIA DOBRYCH MANIER
Cel ogólny: Utrwalanie znajomości znaczeń słów: dziękuje, przepraszam i proszę oraz nabywanie umiejętności poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, dobry wieczór i dobranoc.
I. „Czarodziejskie słowa” – zajęcia z wykorzystaniem obrazków przedstawiających sytuacje, w których używamy słów: proszę, dziękuję i przepraszam. Rozmowa na temat ilustracji, wprowadzenie słów do globalnego czytania. (ad.15, ad.3)
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 8 (K. Wlaźnik) (ad. 5, p. 3 i 4 )
Ćwiczenia graficzne – rysowanie po śladzie (ad. 14, p. 3)
II. „Wiosenne obrazy” – wykonanie pracy plastycznej techniką collage z użyciem materiału przyrodniczego. (ad.9, p.2)
Zagadki muzyczne – rozpoznawanie rodzaju i źródła dźwięku. (ad.8, p.2)
III. „Sąsiedzi” – utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie 9 oraz prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
(ad.13, p.1 i 2)
...
dyrektor-1