EBOOK_Krzysztof_Kledzik_Kasparow-Karpow_partie.pdf

(1665 KB) Pobierz
Krzysztof Kledzik : Analiza wybranych partii szachowych rozegranych podczas meczów o mistrzostwo świata
pomiędzy Anatolijem Karpowem i Gary Kasparowem
Analiza wybranych partii szachowych
rozegranych podczas meczów o mistrzostwo świata
pomiędzy Anatolijem Karpowem i Gary Kasparowem
Wprowadzenie
W dniu 10 września 1984 roku w sali koncertowej im. Czajkowskiego w Moskwie rozpoczął się mecz
pomiędzy obrońcą tytułu mistrza świata w szachach, będącym w szczytowej formie twórczej Anatolijem
Karpowem, a młodym niezwykle dynamicznie rozwijającym się szachistą młodego pokolenia, Garri
Kasparowem. Wtedy jeszcze nikt nie przypuszczał, że właśnie rozpoczęła się nowa era w historii
szachów, związana z epickimi bojami panów K-K. Pierwszy mecz okazał się pojedynkiem, jakiego nie
widział świat sportowy. Mecz gigant, mecz maraton, jednocześnie ostatni z meczów z nielimitowaną
ilością partii. Zgodnie z uchwalonym regulaminem, grano do sześciu zwycięstw, remisy się nie liczyły.
Faworytem był Anatolij Karpow, który łatwo wygrał pięć partii i był bliski zwycięstwa w meczu.
Natomiast Kasparow, świadomy swojej niekorzystnej sytuacji meczowej, przyjął strategię wyczekiwania
i grania na remis. Koncepcja ta sprawdziła się w praktyce, gdyż pod koniec meczu, Fortuna opuściła
wyczerpanego obrońcę tytułu, który przegrał trzy pojedynki. Po rozegraniu czterdziestu ośmiu (!) partii
przy stanie meczu 5 : 3 dla Karpowa, ówczesny prezydent Międzynarodowej Federacji Szachowej FIDE
Florencio Campomanes, podjął kontrowersyjną decyzję o przerwaniu meczu i uznaniu go za niebyły.
Oficjalnie uzasadniono ten werdykt troską o zdrowie uczestników meczu, ale nieoficjalnie szeptano, że
była to próba ratowania „skóry” niezdolnego do walki Karpowa.
Kolejne mecze panów K-K zmieniły zasadniczo swój charakter, gdyż FIDE zrezygnowała
z nielimitowanej ilości partii. Grano więc do sześciu zwycięstw, lub uzyskania przewagi punktowej
w dwudziestu czterech partiach (12 i ½ punktu). W przypadku remisu, tytuł mistrza świata pozostawał
w rękach aktualnego championa. Nowy mecz rozpoczął się we wrześniu 1985 roku w Moskwie. Garri
Kasparow i jego zespół poczynił wielkie postępy w przygotowaniach do tego pojedynku, co było
szczególnie dobrze widoczne w technice rozgrywania końcówek. Po zaciętej walce, której losy
rozstrzygnęły się w ostatniej, dramatycznej, dwudziestej czwartej partii, tytuł mistrza światach przeszedł
w ręce Kasparowa.
Anatolij Karpow bezskutecznie próbował odzyskać tytuł mistrzowski w meczu rewanżowym,
granym w 1986 roku w Londynie i Leningradzie. Podobne zakusy czynił w pojedynkach w Sewilli (rok
1987) oraz w Nowym Jorku i Lyonie (1990), ale niestety bezskutecznie.
1
797670628.007.png 797670628.008.png 797670628.009.png 797670628.010.png
 
Krzysztof Kledzik : Analiza wybranych partii szachowych rozegranych podczas meczów o mistrzostwo świata
pomiędzy Anatolijem Karpowem i Gary Kasparowem
Wstęp do analizowania partii, czyli chciałbym/chciałabym, ale boję się…
Skoro boisz się zadać pytania, pozwól że zrobię to za Ciebie i odpowiem na nie. Mam nadzieję, że jednak
przekonasz się do analizowania partii szachowych i przyznasz, że ma to swój urok.
Czy można grać w szachy bez analizy?
Gdyby ktoś uparł się, to w początkowym etapie rozwoju szachowego może grać nie analizując swoich
partii, chociaż nie jest to zalecane. Jednak pragnąc podnieść swój poziom gry zawodnik (tak amator jak
i zawodowiec) szybko dojdzie do wniosku, że analiza jest jednak potrzebna (czy wręcz niezbędna). I to
analizowanie swoich partii: zarówno tych przegranych jak i wygranych. Analiza przegranych partii
pomaga poznać przyczyny porażek i następnie wyeliminować je, natomiast analiza wygranych partii
wykaże, czy zwycięstwo rzeczywiście było wynikiem naszej dobrej gry, czy może jedynie dziełem
przypadku (albo grubej pomyłki przeciwnika). Każdy szachista powinien analizować partie swoje oraz
innych szachistów – zwłaszcza jeżeli zależy mu na tym, aby poznać prawdziwe powody wygrywania czy
też przegrywania partii.
Czy można analizować partie bez aktywnej gry?
Właściwie tak. Są szachiści (np. tacy jak ja), którzy nie specjalnie palą się do aktywnej gry
z przeciwnikiem, zarówno tym prawdziwym jak i wirtualnym (czyli programem komputerowym),
natomiast ich żywiołem jest analiza. Z oczywistych względów analiza głównie cudzych partii. Może paść
pytanie, w takim razie po co to robią, skoro nie chcą grać i praktycznie wykorzystywać nabytej wiedzy?
Na przykład robią to dla własnej satysfakcji, w celu poznania głębi szachów i piękna samej analizy.
Dobrze jest, gdy pozyskaną wiedzą dzielą się z innymi szachistami, pełniąc rolę nauczycieli, czy po
prostu służąc dobrą, koleżeńską radą.
Nie będę zajmować się analizą, bo nie potrafię.
To nieprawda, potrafisz analizować partie szachowe, choć pewnie jeszcze o tym nie wiesz. Co, zdziwiony?
Nie będę zajmować się analizą, bo to zadanie tylko dla arcymistrzów.
Oj, oj, nieuważnie przeczytałeś pierwszy akapit, proszę zrób to jeszcze raz. Analiza to zadanie dla
każdego szachisty, bez względu na jego kategorię czy ranking ELO. To czy analiza będzie lepszej jakości
zależy od poziomu i zrozumienia szachów danej osoby, ale absolutnie każdy może analizować partie.
Nie będę zajmować się analizą, bo nie mam programu komputerowego, który to zrobi.
A po co Ci komputer do tego? Sam potrafisz to robić, tak jak potrafili inni szachiści przed
upowszechnieniem się komputerów domowych. Nie pozwól, aby szachowy program komputerowy stał
się protezą Twojego mózgu, zwalniającą Cię od myślenia. Program komputerowy powinien (po zrobieniu
samemu analizy) pokazać ci słabe punkty w których Twoja analiza nie była dokładna – przede wszystkim
znakomicie ukaże przeoczenia taktyczne i ruchy, których mogłeś nie wziąć pod uwagę podczas analizy.
2
Krzysztof Kledzik : Analiza wybranych partii szachowych rozegranych podczas meczów o mistrzostwo świata
pomiędzy Anatolijem Karpowem i Gary Kasparowem
Interesuje mnie poznawanie analiz zrobionych przez innych szachistów.
Mnie też. W Internecie znajdziesz wiele stron zawierających analizy partii, wykonanych zarówno przez
arcymistrzów jak i przez amatorów. Polecam też książki, szczególnie te poświęcone meczom szachowym.
Zamieszczone w nich partie są zazwyczaj bardzo obszernie i szczegółowo skomentowane.
No dobrze, prawie mnie przekonałeś, ale jak mam analizować partie szachowe? To pewnie bardzo
trudne.
Niekoniecznie. Proszę weź zapis swoich partii, najlepiej tych przegranych. Zastanowimy się razem,
dlaczego je przegrałeś. Popatrz proszę, w 10 posunięciu postawiłeś skoczka na polu h4. To niedobre
miejsce, skoczek na nim ma ograniczone pole rażenia, ostrzeliwuje zaledwie dwa pola. Lepiej więc,
gdybyś wykonał posunięcie nim na d4, ku centrum, stąd skoczek będzie siał zniszczenie po aż ośmiu
polach! Przez to posunięcie, Twój przeciwnik otrzymał trochę lepszą pozycję. No tak, w 15 posunięciu
nie zauważyłeś czarnego piona na g5, teraz on zbije Twojego gońca i wobec utraty figury partia nadaje
się do poddania. Trzeba było ustawić gońca na b4, planując atak po przekątnej na skrzydło królewskie.
Teraz sprawdź proszę, czy w takim wariancie czarne nie zbiją Ci gońca w kilku najbliższych ruchach.
Nie? To dobrze. Zastanów się nad ich odpowiedzią, co mogą zrobić? Pewnie będą usiłowały wymienić
taką aktywną figurę, jak więc chciałbyś przeciwdziałać temu?
O!, widzę że zainteresowałeś się taką oceną i komentowaniem pozycji, a to jest właśnie analiza.
Twoja pierwsza analiza. Nie było wcale tak trudno, prawda? Nic nie szkodzi, że na razie analizujesz
warianty jedynie na 2, może 3 posunięcia naprzód. Na początek to zupełnie wystarczy. Ważne, że
uświadomiłeś sobie jak to robić i że podoba Ci się analizowanie i komentowanie partii szachowych. Im
więcej będziesz robić takich analiz, tym łatwiej zrozumiesz idee szachowe, będziesz mógł lepiej
przewidywać rozwój wypadków, oceniać „w locie” pozycję na szachownicy oraz cieszyć się grą takich
geniuszy jak panowie K-K. Nie martw się, gdy niektóre warianty będą na początku całkiem
niezrozumiałe i dziwne. Nie zrażaj się i wróć do nich za jakiś czas. Sam doświadczam co pewien czas
tych wspaniałych chwil, gdy jakaś pozycja na szachownicy, początkowo kompletnie niezrozumiała,
w pewnym momencie staje się jasna jak przysłowiowe słońce. Często bywa tak, że nagle przychodzi
olśnienie… i bierki, które kiedyś wydawały się stać bez sensu na szachownicy, obecnie układają się
w logiczny i harmonijny wzór. Ten wzór – to rozmieszczenie poszczególnych figur i pionków –
zaczynam postrzegać już nie oddzielnie, ale całościowo, jako spójny system odzwierciedlający pewną
idee gry.
W trakcie robienia analizy warto zapisać ją, stosując zarówno opis słowny (osobiście preferuję
taki typ komentarzy ze względów dydaktycznych) jak i oparty na powszechnie stosowanych szachowych
symbolach. Oba rodzaje zapisu dobrze uzupełniają się. Staraj się znaleźć kluczowe momenty gry, zmiany
planów i dopuszczalne warianty. Pamiętaj, aby oceniać pozycję i znajdować najlepsze warianty dla obu
stron, bez względu na to jakim kolorem grasz – to absolutnie konieczny warunek obiektywnej oceny.
Jeżeli zdołałem przekonać Cię do analizy partii szachowych, to zapraszam do poniższej lektury
jak i samodzielnych przemyśleń.
Krzysztof Kledzik
3
Krzysztof Kledzik : Analiza wybranych partii szachowych rozegranych podczas meczów o mistrzostwo świata
pomiędzy Anatolijem Karpowem i Gary Kasparowem
O notacji używanej w poniższych analizach
1. Symbole: - posunięcie, O-O krótka roszada, O-O-O długa roszada, : bicie, + szach, # mat, ! dobry
ruch, !! doskonały ruch, !? interesujący ruch, ?! wątpliwy ruch, ? zły ruch, ?? bardzo zły
(przegrywający) ruch. Ocena posunięcia w nawiasie np. (?!) oznacza moją subiektywną ocenę
ruchu
2. zapis ruchu tłustym drukiem np. e4-e5 oznacza wykonane posunięcie w partii (nawet, gdy nie
podano numeru ruchu)
3. zapis ruchu zwykłym drukiem np. e4-e5 oznacza rozważany wariant lub cytowany fragment
zapisu innej rozegranej partii
4. zapis np. Sf6-d7 -e5-d3 oznacza, że w partii biały skoczek przeszedł (lub przejdzie) z pola f6 na
d7, natomiast ruch z d7 na e5 i dalej na d3, zostały (zostaną) niezrealizowane
5. zapis np. e4-e5 oznacza ruch białym pionkiem
6. zapis np. He3-e4-e5 oznacza posunięcia białym hetmanem, kolejno po polach e3, e4 i e5
7. zapis np. ...Sa4-b2:d3 oznacza, że czarne przesuwają skoczka z pola a4 na b2 i biją na d3
8. zapis np. (m. 2) oznacza drugi mecz Kasparowa z Karpowem o MŚ
9. pod diagramami umieszczono zapis pozycji w notacji FEN. Można go skopiować i wkleić do
programu szachowego, aby szybko uzyskać („ustawić”) omawianą pozycję (obecnie to powszechne
i bardzo praktyczne rozwiązanie, gdyż nie trzeba tracić czasu)
W opisach korzystałem z informacji zawartych w książkach:
1. J. L. Awerbach, M. E. Tajmanow „Karpow-Kasparow. Mecze o mistrzostwo świata”,
Wydawnictwo TPPR Współpraca, Warszawa 1986
2. Ireneusz Łukasik, Sławomir Wach „Wielki mecz”, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza,
Warszawa 1989
3. Krzysztof Pytel „Karpow-Kasparow o koronę szachową. Moskwa-Londyn-Leningrad”, Instytut
Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1986
4. Garri Kasparow „Mecz o mistrzostwo świata”, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1987
5. Dawid Bronstein „Mecz o mistrzostwo świata w szachach. Kasparow- Karpow, Sewilla-87”,
Wydawnictwo Raduga Moskwa, Wydawnictwo Sport i Turystyka Warszawa, 1988
6. Jan Przewoźnik „Kasparow-Karpow. Mecz piąty. Nowy Jork-Lyon 1990”, ZKS Stilon Gorzów,
Wydawnictwo Magazyn Szachowy, Gorzów 1991.
Pełen zapis rozegranych partii (bez analizy) można znaleźć na stronie
http://www.chessebook.com/history.php
Wszelkie uwagi i sugestie są bardzo mile widziane, proszę je kierować na adres
kledzik@pro.wp.pl
4
797670628.001.png
 
Krzysztof Kledzik : Analiza wybranych partii szachowych rozegranych podczas meczów o mistrzostwo świata
pomiędzy Anatolijem Karpowem i Gary Kasparowem
Pierwszy mecz, Moskwa 1984-1985 r.
Mecz 1, partia 1, A. Karpow-G. Kasparow, Obrona sycylijska
Pierwsza partia w meczach o mistrzostwo świata prawie zawsze ma charakter rekonesansowy, a więc nie
ma co oczekiwać, że zakończy się zwycięstwem którejś ze stron. Tak też było w omawianym przypadku.
1k1r3r/1pqbbpp1/p1nppn2/6B1/4PP1P/1NN3R1/PPP2QB1/2KR4
W odpowiedzi na posunięcie czarnych 17...Kc8-b8 (patrz diagram powyżej) ówczesny mistrz świata,
Anatolij Jewgieniewicz Karpow zagrał 18.f5!? . Plan białych polega na stworzeniu przeciwnikowi słabego
pionka e6 przez zwiększenie na niego nacisku pionkowo-figurowego. Jeżeli czarny piechur przesunie się
na e5, wtedy białe opanują figurami centralny punkt d5. Będzie to znaczący atut pozycyjny, gdyż czarne
nie będą w stanie przepędzić obcej figury przez atak pionkami z sąsiednich linii „c” i „e”. Ale plan ten ma
istotny mankament, gdyż czarne uzyskują pole e5 (białe nie kontrolują tego pola) jako punkt przerzutowy
dla swojego skoczka, co znacznie zwiększa jego aktywność. Arcymistrz Gufeld proponował dla białych
plan spokojniejszy, bardziej „karpowowski”. Anatolij Jewgieniewicz mógł zwiększyć nacisk w centrum
po 18.a3 (zapobiega ...Sc6-b4 z atakiem na pole d3) z dalszym Wg3-d3, po czym czarne stanęłyby w
obliczu silnego ataku przeciwnika w centrum i na skrzydle królewskim. Obecnie, po posunięciach:
18...Se5 19.Gh3 (wzmocnienie ataku na punkt e6) Sc4 białe usilnie dążą do wyeliminowania aktywnej
figury przeciwnika ruchem 20.Sd2 . Po: 20...S:d2 21.W:d2 Wc8 22.f:e6 , następuje kolejny ciekawy
moment. Po intuicyjnym odbiciu czarnych 22...f:e6(?!) ich białopolowy goniec byłby związany obroną
słabego pionka e6. Kasparow zagrał więc 22...G:e6! proponując wymianę białopolowych gońców i
likwidując (na razie) słabość na e6. Na zakończenie partii, ciekawy motyw taktyczny. Po 35 posunięciach
gracze doszli do pozycji:
k1r5/1p4p1/p1qbpn2/4Q1B1/7P/P7/1PP1R3/2KN4
Ostatni ruch to 35...Ge7-d6! . Posunięcie kryje w sobie pułapkę. Czarne atakują hetmana, pozostawiając
słabego pionka e6 bez ochrony, wprost na „pożarcie”. No dobrze, spróbujmy bić H:e6(??). Czarne na to
5
797670628.002.png 797670628.003.png 797670628.004.png 797670628.005.png 797670628.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin