www.stiudent.pl
Części składowe współczesnego hotelu.
1) otoczenie
2) budynek lub zespół budynków
3) recepcja
4) komunikacja i transport wewnętrzny
5) część mieszkalna i służba pięter
6) zespół gastronomiczny
7) zespół wielofunkcyjny
8) zespół handlowo- usługowy
9) zespół rekreacyjno- wypoczynkowy
10) zaplecze techniczne
11) zaplecze socjalne pracowników
12) dyrekcja
1) Otoczenie –teren fizycznie bezpośrednio przyległy do hotelu. Otoczenie w korzystnych warunkach lokalizacyjnych stwarza możliwość rozbudowy programu użytkowego w celu uatrakcyjnienia pobytu gości, np. urządzane są elementy zespołu rekreacyjno- wypoczynkowego, elementy zespołu handlowo- usługowego i gastronomicznego.
2) Budynek lub zespół budynków- szczególną uwagę zwracają zawsze:
-sylwetka, kształt, forma architektoniczno- przestrzenna budynku hotelowego,
- stan i wygląd elewacji,
- wejścia do hotelu
- przystosowanie wejścia do obsługi gości niepełnosprawnych
- szyldy, reklamy
3) Recepcja- jest głównym punktem koordynacji i dyspozycji w hotelu.
Tu gość załatwia formalności związane z pobytem, tu będzie kierował prośby, podziękowania, pretensje. Tu będzie się rozliczał za pobyt. Jest to serce hotelu, zespół koordynacji pracy służb związanych z bezpośrednią obsługą gości. recepcji powstaje opinia o hotelu, jego standardzie, panującej atmosferze.
4) Komunikacja i transport wewnętrzny- komunikacja pozioma to korytarze, podesty, przejścia. Komunikacja pionowa to schody, dźwigi , podnośniki, zrzuty brudnej bielizny. hotelach najwyższą wagę przywiązuje się do dróg ewakuacyjnych muszą one być: oznakowane, oświetlone, zawsze wolne.
5) Część mieszkalna i służba pięter- pod pojęciem jednostki mieszkalnej rozumiemy pomieszczenie składające się z: przedpokoju, pokoju, węzła higieniczno- sanitarnego.
Służba pięter- jej zadaniem jest: utrzymanie w czystości jednostek mieszkalnych i powierzchni komunikacyjnej. Obsługa gości.
6) Zespół gastronomiczny – będzie w hotelu różny w zależności od charakteru obiektu, jego wielkości i kategorii.Od skromnego pokoju śniadań czy bufetu w małych obiektach niskiej kategorii, do potężnie rozbudowanego zespołu restauracji, kawiarni, barów i innych lokali w wyższych kategoriach.
7) Zespół wielofunkcyjny- jest to zespół sal i pomieszczeń, dających się łączyć lub dzielić ruchomymi ścianami. Sale są przeznaczone na organizację: bankietów, balów, konferencji, szkoleń, zjazdów, wystaw.
8) Zespół handlowo- usługowy- w hotelach mogą występować: punkty handlowe,sklepy, salony, kwiaciarnie,punkty usługowe np.fryzjer., kantory, kluby.
9) Zespół rekreacyjno- wypoczynkowy-w skład zespołu wchodzą urządzenia wewnątrz budynku i zlokalizowane w otoczeniu.np.: odnowa biologiczna, siłownie, sauny, bilard,baseny, pola golfowe, zespoły zabaw dla dzieci, przystanie wodne.
10) Zaplecze techniczne- zaliczamy tu służby techniczno-konserwatorskie, warsztaty oraz magazyny.
11) Zaplecze socjalne pracowników- zespół ten jest ważny z punktu widzenia warunków pracy załogi
12) Dyrekcja- jest to zespół grupujący dyrekcję( kierownictwo hotelu) komórki funkcjonalne, zakłady pomocnicze.Skupione w tym zespole funkcje koordynacji, rozliczenia, gospodarki kadrami, marketingu, organizacji pracy i nadzoru stanowią, niewidoczny dla gości złożony system, który musi zapewnić sprawne funkcjonowanie wszystkich zespołów i części składowych hotelu.
basia1122