www.student.e-tools.pl
ð Organizator,
ð Pośrednik,
ð Agent;
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORSTWA ZWIĄZANE Z ROZPOCZĘCIEM DZIAŁALNOŚCI:
ð Zgłoszenia o wpis do ewidencji,
ð Wniosek REGON w wojewódzkim Urzędzie Skarbowym,
ð Wniosek do Urzędu Skarbowego o NIP,
ð Założenie rachunku bankowego,
ð Zawiadomienie Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na podatek dochodowy o posiadaniu rachunku bankowego;
Działalność gospodarcza w zakresie organizowania imprez turystycznych wymaga uzyskania wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Do wojewody składa się wniosek o dokonanie wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
2. UMOWA POMIĘDZY ORGANIZATOREM TURYSTYKI A FIRMAMI UBEZPIECZENIOWYMI
ð Bagaż podróżny,
ð KL – koszty leczenia,
ð Klauzule ubezpieczeniowe,
ð Kombinowane ubezpieczenia,
ð NNW – następstwa nieszczęśliwych wypadków,
ð OC – odpowiedzialność cywilna,
ð OWU – ogólne warunki ubezpieczenia,
ð Okres ubezpieczenia,
ð Polisa – umowa ubezpieczeniowa,
ð Suma ubezpieczenia – kwota określona w umowie;
Podstawy prawne:
ð Rozporządzenie Ministra Finansów 14.02.2005 r. i z 17.02.2005 r.
ð Ustawa o usługach turystycznych z 29.08.1997 r.
Rodzaje umów:
ð Umowy gwarancyjne(pokrycia kosztów powrotu do kraju, zwrot wpłat zgodnie z umową o świadczenie usług turystycznych),
ð Umowy ubezpieczenia (koszty leczenia, transportu, bagażu, rezygnacji z podróży);
Zainteresowany polisą organizator lub pośrednik określa w przybliżeniu liczbę klientów.
Elementy umowy(szczegółowe):
ð W formie pisemnej na podstawie wniosku ubezpieczającego zawierającego informacje niezbędne do sporządzenia dokumentacji ubezpieczeniowej i określenia należytej składki
Po 7 dniach działa umowa ubezpieczeniowa, w turystyce od 00:00 dnia podpisania umowy ubezpieczeniowej.
Różnice:
ð W szczegółowości,
ð Redakcyjne;
brak możliwości rezygnacji warunki jawne
po uprzednim podpisaniu określa prawa i obowiązki stron
umowy spisanie umowy jest ułatwieniem
w dochodzeniu roszczeń
zapewnienie bezpieczeństwa
podróżnego
3. UMOWA FRANCGISINGOWA – BAZA GASTRONOMICZNA
Francising – system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy franchisobiorcą a franchisodawcą
Know – how rodzaj umowy, wiem jak , informacja o sposobach produkcji lub sprzedaży.
Regulacje prawne:
ð M.in. Kodeks Cywilny,
ð Odpowiedzialność z tytułu rękojmi.
ð PRODUKCYJNY (przemysłowy) – nie prowadzi wyłącznie działalności handlowej lub usługowej, lecz sam wytwarza określone towary według udostępnionej mu przez franchisodawcę technologii,
ð DYSTRYBUCYJNY (handlowy) – franchiosobiorca ogranicza działalność do sprzedaży określonych towarów w prowadzonym przez siebie punkcie sprzedaży,
ð USŁUGOWY – franchisobiorca świadcząc usługi, wykorzystuje, używa umowy know-how, znaku towarowego itp. franchisodawcy,
ð MIESZANY – franchisodawca jest producentem, franchisobiarca zajmuje się dystrybucją;
Przykłądy firm;
ð McDonalds
ð Burger King,
ð TelePizza;
Zalety (dla –biorcy):
ð Korzysta z wiedzy – dawcy,
ð Przygotowywany i szkolony przez –dawcę,
ð Korzysta z podejmowanych przez –dawcę strategii marketingowych,
Zalety (dla –dawcy):
ð Zwiększa zasięg działalności,
ð Rozbudowuje sieć sprzedaży,
ð Promuje własną markę,
ð Nie angażuje własnego kapitału;
Wady (dla –biorcy):
ð Brak wpływu na warunki umowy,
ð Utrata niezależności,
ð Ograniczenie inicjatywy,
ð Brak wpływu na strategiczny rozwój firmy;
Wady (dla –dawcy):
ð Odejście –biorcy oznacza wzrost konkurencji na lokalnym rynku,
ð Biorca może chcieć się uniezależnić,
ð Konieczność kontroli –biorców;
1
basia1122