Marta Bogdanowicz Bożena Kisiel Maria Przasnyska
METODA
WERONIKI SHERBORNE
W TERAPII I WSPOMAGANIU
ROZWOJU DZIECKA
WARSZAWA 1997WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE
Wydanie trzecie
Projekt okładki i karty tytułowej Barbara Aumer
Na okładce wykorzystano fotografię Krzysztofa Wojciechowskiego
Redaktor Anna Andre-Urbańska
Redaktor techniczny Agnieszka Ziemkiewicz
Ryciny 5, 6 i 7 oraz ilustracje do rozdziału IV wykonała Barbara Aumer
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i PedagogiczneWarszawa 1992
ISBN 83-02-04789-9
Wydawnictwa Szkolne i PedagogiczneWarszawa 1997Dodruk do wydania trzeciegoArkuszy drukarskich: 10,0Zakłady Graficzne w PoznaniuZam. nr 70175/97
Spis treści
Słowo wstępne 5
CZĘŚĆ I. METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKISHERBORNE
I. Ruch jako czynik rozwoju i środek terapii 7
1. Znaczenie ruchu w życiu człowieka 7
2. Kategorie ruchu w metodzie Ruchu Rozwijającego 11
3. Obserwacja i analiza ruchu 16
4. Rola ruchu i kontaktu fizycznego we wspomaganiu rozwoju i terapiidziecka 18
II. Geneza metody Ruchu Rozwijającego 25
1. Rudolf Laban i jego szkoła 25
2. Gimnastyka twórcza (ekspresyjna) Rudolfa Labana 30
3. Weronika Sherborne — życie i działalność 35
4. Założenia metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne 37
5. Stosowanie metody Weroniki- Sherborne w Polsce 39
III. Organizacja zajęć stymulująco-terapeutycznych według metody WeronikiSherborne 41
1. Program zajęć i ich planowanie • 41
2. Organizacja ćwiczeń i grup zajęciowych 47
3. Przygotowanie terapeutów do prowadzenia zajęć 49
4.. Korzyści wynikające ze stosowania metody Weroniki Sherborne 53
IV. Ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne 58
1. Wprowadzenie 58
2. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała 59
3. Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa
w otoczeniu 63
4. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem
i grupą 65
5. Ćwiczenia twórcze 72
V. Zakres zastosowań metody Weroniki Sherborne 73
1. Wprowadzenie 73
2. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi upośledzo-nymi umysłowo 75
3. Metoda Weroniki Sherborne w terapii dzieci jąkających się 82
4. Metoda Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi z nadpobudliwościąruchową 84
5. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w psychoterapii grupowejdzieci z zaburzeniami emocjonalnymi 89
6. Udział młodzieży w pracy z dziećmi z wykorzystaniem metody WeronikiSherborne 100
CZĘŚĆ II EFEKTYWNOŚĆ METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGOWERONIKI SHERBORNE
I. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Wiel-kiej Brytanii 105
1. Wprowadzenie 105
2. Wpływ metody Weroniki Sherborne na rozwój poznawczy uczniów
w młodszym wieku szkolnym (badania P. Sharpe, 1979) 106
3. Wartość metody Weroniki Sherborne w opinii studentów i nauczycieli(badania M. Kirby, 1984) 107
4. Wpływ metody Weroniki Sherborne na niektóre aspekty funkcjonowaniaw klasie szkolnej dzieci głębiej upośledzonych umysłowo (badania
C. Hill, 1986) 108
II. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone
w Polsce 121
1. Efektywność metody Weroniki Sherborne we wspomaganiu rozwoju ma-łych dzieci z domu dziecka (badania E. Lubianiec, 1991) 121
2. Wykorzystanie metody Weroniki Sherborne w terapii dzieci z zespołemDowna (badania M. Lisieckiej, 1991) 129
ANEKSY
I. Wykaz filmów wideo na temat metody Ruchu Rozwijającego Weroniki
Sherborne 140
II. Wykaz sposobów oceny skuteczności metody Weroniki Sherborne 142
1. Weronika Sherborne: Ocena Ruchu 142
2. Cyndi Hill: Arkusz Obserwacji Zachowania 145
3. Marta Bogdanowicz, Ewa Lubianiec: Skale Obserwacji Zachowania
(SOZ) 147
Skale Obserwacji Zachowania 147
Arkusz Zapisu Obserwacji 153
Profil Zachowania 157
Bibliografia 158
Słowo wstępne
Wstęp do tej książki miał być napisany przez Weronikę Sherborne.Na spotkaniu w sierpniu 1990 r., w jej domu w Bristolu, WeronikaSherborne z uwagą słuchała relacji o tym, jak wielu w Polsce mazwolenników, z jakimi dziećmi, w jakich instytucjach pracuje się jejmetodą. Wnikliwie komentowała film dokumentujący zajęcia prowa-dzone przez jej uczniów. Annę Leonard i George'a Hilla podczas ichpobytu w Gdańsku. Chętnie przystała na propozycję napisania wstępudo naszej książki.
Dopytywała się o szczegóły dotyczące stosowania jej metodyw Polsce, wspominała poprzednie wizyty w naszym kraju; parzyłaangielską herbatę, krzątała się wokół chorego męża. Na prośbę o po-nowny przyjazd do Polski uśmiechnęła się z rezygnacją, przeprasza-jąco. Żegnając się, ofiarowała mi swoją, dopiero co wydaną, książkęDevelopmental Movement for Chiłdren, która — jak miało się nie-długo okazać — była jej ostatnią publikacją i testamentem pedagogicz-nym zarazem. Do książki dołączyła własną kasetę wideo ze swoimnajlepszym filmem Good Companions...
anmaria53