KASAR-raport.pdf

(136 KB) Pobierz
Kwestionariusz Agresji Spontanicznej
i Agresji Reaktywnej (KASAR)
1
1. Wprowadzenie
Agresja, jako zjawisko psychologiczno-społeczne, interesuje badaczy juŜ od dłuŜszego
czasu. MoŜna wyróŜnić dwa główne kierunki tych badań. Pierwszy z nich ujmuje zachowania
agresywne w kategoriach psychopatologii i rozpatrywania klinicznych form agresji. W tym
ujęciu agresja traktowana jest, poza koncepcją psychoanalityczną, jako przejaw zaburzeń
afektywnych. Drugi nurt badań skupiał się na całokształcie Ŝycia psychicznego (Kosewski,
1968). Psychologiczne koncepcje agresji jako cechy naleŜą do tego drugiego podejścia.
JednakŜe czym jest owa agresja. W literaturze przedstawionych jest wiele jej definicji,
a wszystkie podkreślają dokuczliwość zachowań agresywnych (por. Kmiecik-Baran, 2000;
Kosewski, 1968). W dalszej części pracy termin ten będzie rozumiany zgodnie z podejściem
zaproponowanym przez Stacha (1989), gdzie zachowania agresywne pojmowane są jako
czynności, których celem jest spowodowanie innemu człowiekowi lub ludziom cierpienia
fizycznego lub psychicznego, a takŜe spowodowanie szkody lub straty cenionych przez nich
wartości. JednakŜe naleŜy podkreślić, Ŝe choć, jak moŜna przypuszczać, jest jedna agresja, to
moŜe się ona przejawiać na wiele róŜnych sposobów. I tak w tym szerokim pojęciu moŜna
wyróŜnić m.in. agresję fizyczną, rozumianą jako skłonność do angaŜowania się w bójki i
uŜywania siły lub broni przy atakowaniu innych osób, agresję instrumentalną, stosowaną jako
metodę osiągania jakichś innych celów, autoagresję, której skrajną postacią miałaby być
próba samobójcza i wiele innych (por. Choynowski, 1998).
Badacze zajmujący się tematyką agresji do głównych metod pomiaru zaliczają metody
oparte na obserwowaniu i rejestrowaniu tych zachowań agresywnych w warunkach
naturalnych i laboratoryjnych (Drwal, 1987), techniki projekcyjne oraz kwestionariusze (Gaś,
1987). JednakŜe narzędzia oparte na samopisie cieszą się największą popularnością. Fakt ten
moŜe wynikać z łatwości korzystania i dostępności tych metod. Podkreślane jest takŜe, Ŝe
projekcja agresji nie jest równoznaczna z jej faktycznym stosowaniem w realnej sytuacji
(Gaś, 1987).
Ze względu na popularność kwestionariuszy, w Polsce dostępnych jest obecnie kilka
technik standardowych, do pomiaru agresywności, w tym Skala Agresji Buss-Durkee
(Kosewski, 1968), Inwentarz Psychologicznego Syndromu Agresji- wersja zrewidowana
(IPSA-II; Gaś, 1987), Wielowymiarowy Inwentarz Agresji Interpersonalnej Chłopców
(WIAICh; Ignaczak, 1984), Skala „Agresor”-„A”-„Ofiara”-„O” (Kmiecik-Baran, 2000).
ChociaŜ narzędzia te niewątpliwie są przydatne w pracach badawczych, wykazują one pewne
słabości psychometryczne, zwłaszcza w zakresie trafności pomiaru (por. Drwal, 1987;
Kmiecik-Baran, 2000).
2
Celem niniejszej pracy jest próba stworzenia Kwestionariusza Agresji Spontanicznej i
Agresji Reaktywnej (KASAR). W pierwszej części zostaną opisane podstawy teoretyczne i
konstrukcyjne narzędzia. Natomiast druga poświęcona będzie procesowi konstrukcji
kwestionariusza oraz opisowi jego właściwości psychometrycznych.
2. Podstawy teoretyczne
W literaturze moŜna znaleźć wiele teorii i definicji agresji. MoŜna wyróŜnić trzy
dominujące podejścia, wyjaśniające istotę i powstawanie zachowań agresywnych. Pierwszą z
teorii, podejmujących problematykę agresji, jest psychoanaliza. Tutaj agresja jest pojmowana
jako jeden z popędów pierwotnych, erosa-popęd seksualny i thanatosa-popęd śmierci.
Działanie drugiego z popędów powoduje unicestwienie jednostki. JednakŜe proces ten moŜe
zostać powstrzymany przez erosa. W takiej sytuacji energia związana z thanatosem zostaje
skierowana na zewnątrz, przeciw otoczeniu i innym ludziom. Owa energia cały czas gromadzi
się w organizmie i w pewnym momencie musi zostać uwolniona. Człowiek musi rozładować
powstałe w ten sposób napięcie. Tak więc zgodnie z tą koncepcją musi przejawiać
zachowania agresywne, niezaleŜnie od sytuacji, w jakiej się znalazł (Stach, 1989).
Inne podejście do tej tematyki zaproponował Dollard i współpracownicy (1939, za:
Kmiecik-Baran, 2000). Sformułowali oni zasadę frustracji-agresji, zgodnie z którą agresja jest
popędem będącym reakcją na frustrację. Z sytuacją frustrującą mamy do czynienia, kiedy w
trakcie dąŜeń człowieka do osiągnięcia jakiegoś celu nagle pojawi się przeszkoda,
uniemoŜliwiająca wykonanie czynności. W efekcie tego powstaje frustracja, prowadząca do
napięcia emocjonalnego, a to z kolei do zachowań agresywnych. Stach (1989) podkreśla
takŜe, Ŝe agresja nie jest jedyną moŜliwą reakcją na stan frustracji, jednakŜe genezą
wszystkich takich zachowań jest frustracja. Dollard i współpracownicy w swojej teorii
zakładają, Ŝe siła pobudzenia do zachowania agresywnego jest wprost proporcjonalna do
wielkości doświadczonej frustracji (Stach,1989).
Trzecim podejściem do tematyki zachowań agresywnych jest teoria społecznego
uczenia się. Zgodnie z koncepcją Bandury i Waltersa (1968, za: Kmiecik-Baran, 2000),
zachowanie agresywne prowadzi do zaspokojenia określonej potrzeby, co w rezultacie
powoduje utrwalenie się tego zachowania. Podkreślają oni równieŜ, Ŝe głównym czynnikiem
pobudzającym do uczenia się zachowań agresywnych są określone kontakty społeczne,
obserwacja i naśladowanie otoczenia. Jeśli zachowania te utrwaliły się, to musiały być
wcześniej wielokrotnie wzmacniane bezpośrednio-nagroda dla uczącego się lub pośrednio,
kiedy nagradzany był model.
3
Punktem wyjścia prac nad Kwestionariuszem Agresji Spontanicznej i Agresji
Reaktywnej jest opracowanie Choynowskiego (1998), w którym opisuje on próbę
skonstruowania Wielowymiarowego Inwentarza Agresywności oraz dokumentuje
psychologiczne oraz biologiczne podstawy zachowań agresywnych. Na wstępie swoich prac
Choynowski wyróŜnił 25 wymiarów, przy pomocy których chciał opisać cechę, jaką jest
agresywność i na tej podstawie stworzył bądź wybrał pozycje kwestionariuszowe. Do
opracowanych skal naleŜy zaliczyć skale: agresji fizycznej, destruktywnej, asertywność,
gniew, negatywizm, nienawiść, mściwość, kłamstwo (skala kontrolna, która po
przerekodowaniu, weszła w czynnik zbuntowanie, jako nonkonformizm), agresja ogólna,
pantomimiczna, okrucieństwo, draŜliwość, niechęć, podejrzliwość, agresja projekcyjna,
werbalna, urojona, empatyczna, instrumentalna, lęk przed agresją, samokrytyka, autoagresja,
samokontrola, poczucie winy. Po pierwszym etapie analiz wstępną pulę zredukowano do 13
skal. Na dalszym etapie, w wyniku analiz, wyodrębnione zostały cztery czynniki, które
zinterpretowane zostały jako zbuntowanie, agresywność spontaniczna, autoagresywność oraz
agresywność reaktywna.
Uzyskane czynniki wydają się bardzo interesujące, czego potwierdzeniem moŜe być
fakt, Ŝe Choynowski jako pierwszy przy opisie zachowań agresywnych odniósł się do
zbuntowania (Choynowski, 1998). JednakŜe ze względu na cel tego opracowania, w dalszej
części pracy poruszona zostanie tylko problematyka agresywności spontanicznej i reaktywnej.
PodłoŜa agresywności spontanicznej i reaktywnej moŜna doszukiwać się pojęciach
ataku i obrony, jako dwóch ogólnych rodzajach zachowania agresywnego. Zgodnie z
koncepcją Blanchard i Blanchard (1984, za: Choynowski, 1998) atak i obrona są odrębnymi
układami motywacyjnymi, ukształtowanymi w reakcji na bardzo róŜne presje selekcji w ciągu
ewolucji. Choynowski (1998) w swojej pracy identyfikuje agresję spontaniczną z atakiem,
natomiast reaktywną z obroną.
Podstawą teoretyczną opisywanego kwestionariusza jest właśnie owo rozróŜnienie
agresji spontanicznej i reaktywnej. Zgodnie z podejściem Carnapa (1966, za: Choynowski,
1998) agresywność spontaniczna przejawia się w nieoczekiwanych atakach fizycznych, bez
prowokacji z zewnątrz, na osoby, zwierzęta i przedmioty martwe. WyraŜa się takŜe w
uczuciach rozdraŜnienia i złości. Owe uczucia mogą prowokować do zachowań
przynoszących ulgę lub mijać bez okazania na zewnątrz. JednakŜe Michaelis (1976, za:
Choynowski, 1998) zaznacza, Ŝe agresja moŜe wydawać się spontaniczna, gdyŜ nie jest
widoczny Ŝaden jej wyraźny powód. MoŜe być ona jednak wywołana przez jakiś mechanizm
wewnętrzny, nieświadomy nawet dla samego agresora. Ponadto, co podkreśla Bandura (1973,
za: Choynowski, 1998), ludzie często zachowują się agresywnie tylko dla jednego wyraźnego
4
powodu – wywołania u innych oznak bólu i przykrości – które są dla agresora
wzmocnieniem, dzięki wcześniejszemu wielokrotnemu skojarzeniu z redukcją napięcia. W
zagadnieniu agresji spontanicznej mieszczą się takŜe badania Olweusa (1973, za:
Choynowski, 1998). W swoich pracach opisywał on chłopców, których nazwał tyranami i ich
kozły ofiarne. W efekcie tych analiz doszedł on do wniosku, Ŝe istnieje coś takiego jak
osobowość agresywna, która charakteryzuje się silnymi skłonnościami agresywnymi, słabym
hamowaniem agresji oraz pozytywnym stosunkiem do siły. Chłopcy agresywni są często
nagradzani za swoje zachowanie prestiŜem i pewnymi korzyściami bardziej konkretnymi.
Jak zostało wspomniane wcześniej, agresja reaktywna jest skojarzona z obroną. W
odniesieniu do agresji ludzkiej byłaby ona powiązana z draŜliwością, czyli skłonnością
jednostki do reagowania w sposób zaczepny na jakąkolwiek minimalną prowokację. Osoby
draŜliwe będą mniej tolerancyjne na prowokację, przez co będą częściej zachowywać się
agresywnie (Travaglia, 1983, za: Choynowski, 1998). Jak podaje Choynowski (1998), na
agresję reaktywną będą się głównie składać nadwraŜliwość na pobudzenie zewnętrzne,
reakcja emocjonalnie agresywna na bodźce normalnie nie wywołujące szczególnej reakcji,
brak tolerancji na prowokację, skłonność do zniecierpliwienia i złości z błahych powodów.
Agresja reaktywna moŜe przejawiać się zarówno w zachowaniach fizycznych jak i
werbalnych. Ten typ agresji moŜe przejawiać się takŜe jako ogólna reakcja na zagroŜenie
utraty jakichś praw lub przywilejów. Agresywność reaktywna powstaje pod wpływem
doznanych frustracji, kieruje się przeciw ich przyczynom. Agresor uwaŜa ja za słuszną i
sprawiedliwą, a po osiągnięciu zamierzonego celu agresywne zachowanie mija
(http://www.ipe.pl/archiwum/+/html/prace/kordus/nadpobydliwosc_psychoruchowa.htm).
Problematyka agresywności reaktywnej jest o tyle interesująca, Ŝe w niewielu publikacjach
moŜna znaleźć odniesienia do tego wymiaru agresji. W Ŝadnym z polskich kwestionariuszy
nie ma skali, która bezpośrednio odnosiłaby się to tych zachowań. Materiały dotyczące agresji
reaktywnej moŜna znaleźć raczej w publikacjach pedagogicznych, wraz z propozycjami
interwencji (por. http://www.biblioteka_zss_lublin.republika.pl/podk/publikacje/agresja.htm).
ChociaŜ w pracy Choynowskiego (1998) agresja fizyczna była powiązana z
czynnikiem agresywności spontanicznej, a werbalna z reaktywnej, w podstawach
teoretycznych kwestionariusza KASAR załoŜono, Ŝe głównymi wymiarami mierzonej cechy
są agresja spontaniczna i reaktywna, natomiast obie te zmienne mogą przejawiać się zarówno
w zachowaniach fizycznych, jak i werbalnych. Tak więc moŜna wyróŜnić cztery skale:
agresja spontaniczna fizyczna, spontaniczna werbalna, reaktywna fizyczna i reaktywna
werbalna. Trudno jest jednoznacznie określić, dlaczego w opracowaniu Choynowskiego
(1998) agresywność fizyczna i słowna zostały powiązane tylko z określonymi czynnikami.
5
832814985.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin