RÓŻNICE INDYWIDUALNE W ZAKRESIE PRZEBIEGU RYTMÓW DOBOWYCH.docx

(27 KB) Pobierz

RÓŻNICE INDYWIDUALNE W ZAKRESIE PRZEBIEGU RYTMÓW DOBOWYCH

§         Podstawowy aspekt: subiektywnie optymalna pora doby / dnia

§         Typologia: chronotyp ranny, wieczorny lub pośredni

§         Wymiar: ranność – wieczorność

 

Kwestionariusz do diagnozy chronotypu: MorningsEveningness Questionarie (MEQ) – Horn&Ostberg

PL à Kwestionariusz Rytmu Aktywności Dobowej (KRAD)

 

 

 

Kryteria wyodrębniania  chronotypów:

§         typowe godziny spontanicznego (czyli bez budzika) budzenia się; bardziej kontrolujemy godziny zasypiania

§         pora doby lub dnia, subiektywnie uważana za optymalną ze względu na samopoczucie i sprawność umysłową

§         różnice w obiektywnej sprawności fizycznej i psychicznej, rejestrowanej w kilku(-nastu) pomiarach w trakcie doby

§         dobowy przebieg podstawowych rytmów fizjologicznych u osób o odmiennych chronotypach

 

Czynniki wpływające na kształtowanie się chronotypów:

§         genetyczne

§         wiek

§         synchronizatory społeczne

 

Badania z zakresu genetyki zachowania:

§         205 par bliźniat jednojajowych, wychowywujących się razem

§         50 pra bliźniat jednojajowych + 50 par dwujajowych wychowujących się oddzielnie

§         79 małżonków bliźniat 41 mężów i  38 żon

§         najlepszy model:

§         genetyczny - 54%

§         wiek - 3%

§         środowisko, specyfika i bład pomiaru – 43%                                                       

§         Nieistotny wpływ wspólnego środowiska

§         Korelacja chronotypu męża i żony 0,25

§         Związek między rannością - wieczornością małżonków nie był uzależniony od dł. Trwania małżeństwa.

Ranność -  Wieczorność a wiek:

§                                                                                               Wg. Badań  (np. Japonia)

Dzieci – wczesny rozwój – chronotyp wieczorny

Czynniki społeczne ze względu na to że dziecko chodzi do przedszkola bo matka pracuje przestawiane jest na funkcjonowanie według chronotypu rannego. Dzieci matek niepracujących wstają i chodzą spać później.

 

Okres dojrzewania biologicznego

§         Zjawisko zmiany preferencji w kierunku wieczorności u młodzieży po osiągnięciu dojrzałości płciowej (circadian phase delay during puberty) – badania Mary Carskadon „Adolescent sleep patterns  (szok pubertalny)

§         dzieci w wieku 13-17 lat: coraz późniejsze godziny chodzenia spać, przez co sen 17 – latków prawie o godzinę krótszy (90% tej grupy chodzi spać godzinę po północy w noce poprzedzające dni wolne; 50% w ciągu tygodnia) [ 3% budzenie spontaniczne, 97% budzik)

 

 

Wyniki w ramach standaryzacja KRAD-u (3887 osób)

WIEK

16-25 lat                          57,26

26-40 lat                          60,14

41-60 lat                          63, 49

powyżej 61 lat                66, 77

Potwierdziła się teza, że im starszy wiek, tym silniejsza ranność (p<0,0000000)

Powyżej 51 roku życia brak ludzi skrajnie wieczornych.

 

 

§  PŁEĆ

§  Brak wpływu dla całej próbki

§  Istotna okazała się interakcja płci i wieku, ale tylko dla drugiego i trzeciego poziomu wieku

26-40 lat  K  59,46      M  61,03      (p<0,03)

41-60 lat  K  62,76      M  64,32      (p<0,03)

§         CIEKAWE: dlaczego polscy mężczyźni są bardziej ranni niż kobiety? To WBREW danym z literatury

 

Znaczenie synchronizatorów społecznych:

To regularne powtarzająca się sytuacja, narzucająca kształt rytmom fizjologicznym i psychicznym.

Podstawowe synchronizatory:

- aktywność zawodowa (własna, lub rodziców w dzieciństwie)

- szkoła

- godziny pracy urzędów, sklepów, przybytków kultury (np. karnet filharmonia co piątek)

- miejsce zamieszkania (np. odległość od pracy, szkoły)

 

INTERAKCJA WIEKU I SYNCHRONIZATORA SPOŁECZNEGO

We wszystkich krajach najbardziej:

- wieczorną grupę stanowia studenci

- najbardziej poranną grupę emeryci.

§                                         mimo młodego wieku osoba może posiadać chronotyp poranny)

§         Osoby w starszym wieku mogą być chronotypami wieczornymi, o ile mogą dowolnie kształtować swój tryb życia, ale nawet u nich wieczorność słabnie wraz z wiekiem

§         emeryci też mogą kształtować swój tryb życia, a jednak są zdecydowanie poranni

§         ludzie wykonujący wolne zawody (dziennikarze, adwokaci, artyści, naukowcy) muszą pracować w różnych godzinach dnia, także wieczornych i to może sprzyjać ich wieczorności mimo wieku (godziny wieczorne a złożona aktywność poznawcza)

 

Ranność¾wieczorność a przebieg procesów fizjologicznych

§         Rozważamy rytmy endogenne (wrodzone, niewyuczone, silnie uwarunkowane genetycznie, mające w organizmie status zbliżony do reakcji bezwarunkowych)

§         Wyniki tych badań są główną podstawą do traktowania chronotypu jako konstruktu charakteryzującego się trafnością teoretyczną

 

PORÓWNANIE PRZEBIEGU SNU OSÓB O ODMIENNYCH CHRONOTYPACH

dane behawioralne

§         ranni budzą się średnio o 72 min. wcześniej, a idą spać o 88 min. wcześniej

§         długość  snu: brak zgodności danych; z niektórych badań wynika, że wieczorni śpią krócej  i najprawdopodobniej dlatego w większości badań oceniają swój sen jako mniej krzepiący

dane laboratoryjne:

§         u wieczornych dłuższa latencja snu (o około 20-25 minut)

§         sen głęboki, wolnofalowy theta i delta― uważane za najefektywniejsze stadia snu

a)     u porannych najdłuższy epizod ok. 1 po północy,

b)     u wieczornych około 4 nad ranem

c)      pamiętać o  krzywych melatoniny

 

Chronotyp a funkcjonowanie społeczne:

Generalnie osoby wieczorne przejawiaja mniej adaptacyjne wzorce funkcjonowania emocjonalnego emocjonalnego społecznego.

§         Mniejsza satysfakcja z życia, niższy dobrostan „poczucie szczęścia” oraz optymizm

§         Zaburzenia jedzenia (bulimia)

§         Styl dawania sobie rady z sytuacją stresową (style: koncentracja na emocjach, koncentracja na unikaniu, czynności zastępcze) 

§         Zaburzone strategie planowania ( prokrastynacja – „odkładanie na później”)

§         Niższa ocena własnego zdrowia fizycznego fizycznego psychicznego oraz zachowań „prozdrowotnych”

§         Nizsza aprobata społeczna

§         Negatywny stereotyp społeczny w odniesieniu do osób wieczornych (wykazany empirycznie).


RANNOŚĆ-WIECZORNOŚĆ A POZIOM SPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ

§         Pierwsze badanie Robert, Kyllonen, 1999; PAID).

§         W badaniu tym wzięły  udział 420 osoby (w tym 73 kobiety) znajdujące się na początku treningu w szkole wojskowej; oprócz MEQ zastosowano także dwie baterie testów: Armed Services Vocational Aptitude Battery (10 podtestów) oraz Cognitive Abilities Measurement Battery (pamięć robocza, szybkość przetwarzania informacji).

§         Cztery polskie badania to potwierdziły – ale to nie były silne zależności

 

Funkcjonowanie poznawcze a pora dnia

§         W badaniach poszukuje się zależności między porą dnia a aktywnością poznawczą o różnym stopniu złożoności.

§         Dane sugerują, że dwa wskaźniki efektywności reagowania poznawczego, a mianowicie czas i poprawność, są w odmienny sposób związane z porą dnia.

§         Nie można powiedzieć, że jakaś pora jest szczególnie korzystna dla ludzkiego funkcjonowania poznawczego, kluczowym zagadnieniem okazała się złożoność aktywności poznawczej

§         W miarę trwania dnia szczyt efektywności osiągają poszczególne typy pamięci w następującej kolejności: krótkoterminowa, robocza, długoterminowa

§         Wieczór sprzyja złożonej aktywności poznawczej, zaś godziny poranne  - tak zwanym procesom elementarnym: percepcji, uwadze dowolnej i mimowolnej, pamięci krótkotrwałej

§         PROSZĘ PAMIĘTAĆ: elementarny proces poznawczy nie oznacza, że jest on prosty czy banalny – na przykład osoby o wysokim poziomie inteligencji posiadają pozornie błahą umiejętność długotrwałego skoncentrowania uwagi na zadaniu

 

 

Współczesne badania nad dziennym rytmem prostych zadań sensorycznych:

Czujność ( seryjne wyszukiwanie określonego elementu spośród innych): najszybsze wykonani w godzinach 19.00-21.00, ale zarazem najwięcej błędów.

Cykliczność procesów pamięci:

Pamięć bezpośrednia – badania spójne pokazują, że ten typ pamięci efektywniej pracuje o godzinach rannych 8.00-11.00, ale w polskich badaniach stwierdzono, że osoby o zdecydowanie wieczornym chronotypie, zadania ją wykorzystujące istotnie lepiej wykonały wieczorem.

Pamięć operacyjne lub robocza (working menory) – typ pamięci „pośredni” między bezpośrednią a długoterminową. Chodzi tu zarówno o informacje, które dotarły do organizmu i jeszcze nie zostały skierowane do magazynu pamięci trwałej, jak i o te, które muszą  być czasowo dostępne po bezpośrednim „wyciągnięciu” ich z pamięci trwałej.

Pamięć robocza najszybciej funkcjonuje  w godzinach 12.00-14.00, ostry spadek późnym popołudniem, największa dokładność między 9.00 a 11.00 rano, ale jest tu ważny czynnik wielkości obciążenia.

Pamięć trwała: przeważają dane wskazujące na szczególnie efektywne wykorzystywanie tego typu pamięci w godzinach wieczornych (18.00-20.00)

Wyniki badań nad dziećmi w  wieku szkolnym: o godz. 15.00 lepsze wykonywanie zadań pamięciowych niż o godz. 11.00.

 

Badania w Polsce:

- godzina 8.00 i  20.00

- pomiar powtarzany

-2 miesiące przerwy

- selekcja chronotypów spośród 420 os.

- tekst z dużą liczą szczegółów („mało atrakcyjny”); po 3 krotnym przeczytaniu godzina przerwy (materiał interferencyjny)

- wieczorem zapamiętywano średnio 65% informacji a rano 45%.

- zależność ujawniła się niezależnie od chronotypu.

Złożona aktywność werbalna (sylogizmy, synonimy, antonimy) Niewiele badań i sprzeczne wyniki. Ale ostrożnie formułując wniosek: lepsze wykonywanie tego typu zadań o 17.00 niż o 9.00 rano.

 

Wyniki w testach inteligencji: wyniki dość spójnie pokazują,ż godziny wieczorne sprzyjają osiąganie wyższych wynikó ( w Polsce dwa badania na prawie dwustuosobowych próbach).

 

§               W miarę trwania dnia szczyt efektywności osiągają poszczególne typy pamięci w następującej klejności: krótkoterminowa, robocza, długoterminowa.

§               Wieczór sprzyja złożonej aktywności poznawczej, zaś godziny poranne – tak zwanym procesom elementarnym : percepcji, uwadze dowolnej i mimowolnej, pamięci krótkotrwałej.

§               !!! elementarny proces poznawczy nie oznacza że jest on prosty, czy banalny. Na przykald osoby o wysokim poziomie inteligencji posiadaja pozornie błahą umiejętność długotrwałego skoncentrowania na zadaniu.

 

CHRONOTYP A WPŁYW PORY DNIA NA FUNKCJONOWANIE POZNAWCZE

§         Osoby o określonym chronotypie „wyłamują się” z omówionych poprzednio prawidłowości, funkcjonując lepiej w preferowanej przez siebie porze dnia; jest to określane mianem synchronizacji procesów poznawczych z preferowaną porą dnia

§...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin