Williams Tad - Inny Świat 04 - Morze Srebrzystego Światła.pdf

(4976 KB) Pobierz
Williams Tad - Inny świat 04 - Morze Srebrzystego Światła
Tad Williams
Morze Srebrzystego Światła
(Otherland. Sea of Silver Light)
Tom IV cyklu Inny Świat
Przełożył Paweł Kruk
Mój ojciec wciąż nie zajrzał do żadnego z tomów – a zatem nic nie zauważył – Zdaje się, że
będę musiał mu powiedzieć. Ale chyba trzeba to zrobić delikatnie.
Niech każdy, komu jeszcze nie dedykowałem książki, wystąpi trzy kroki do przodu. Hej, Tato,
chwileczkę...
PodziĘkowania
Ci ludzie uratowali mi życie. Bez ich pomocy nie skończyłbym moich powieści. Możecie
wymierzyć stosowne kary.
Dotychczas lista zawierała następujące osoby:
Barbara Cannon. Aaron Castro, Nick Des Barres, Debra Euler, Arthur Ross Evans, Amy
Fodera, Sean Fodera, Jo-Ann Goodwin, Deborah Grabień, Nic Grabień, Jed Hartmann, Tim
Holman, Nick Itsou, John Jarrold, Katharine Kerr, Ulrike Killer, M. J. Kramer, Jo i Phil Knowles,
Mark Kreighbaum, LES... Bruce Lieberman, Mark McCrum, Joshua Milligan, Hans-Ulrich
Mohring, Eric Neuman, Peter Stamptel, Mitch Wagner, Michael Whelan.
Do niej muszę dodać nazwiska kolejnych dzielnych i dobrych:
Melissa Brammer. Dena Chavez, Rick Cuevas, Marcia de Lima, Jim Foster.
Jak zawsze dołączam pozdrowienia dla wszystkich bliskich mi osób z Tad Williams
Listserve i tablic informacyjnych TW Fan Page and Guthwulf com’s MS&T Interactive Thesis.
Oczywiście żadne podziękowania nie byłyby wystarczające, gdybym nie wspomniał o mojej
cudownej żonie Deborah Beale i gdybym nie wymienił nazwiska wspaniałego i utalentowanego
agenta Matta Bialera oraz moich błyskotliwych i cierpliwych redaktorek, Betsy Wollheim i Sheili
Gilbert. Moje dzieci, Connor i Devon, specjalnie mi nie pomagały, ale dzięki nim bez wątpienia
życie jest ciekawsze (a potrzeba ukończenia i sprzedania książek bardziej pilna), a poza tym
Connor wklepał mi do maszynopisu kilka spółgłosek, żebym mógł je pewniej wykorzystać, więc
chyba im też należą się jakieś podziękowania.
Inny Świat
Góra z czarnego szkła
Streszczenie
Renie Sulaweyo, jej buszmeński przyjaciel !Xabbu oraz kilku innych ochotników
zwerbowanych przez tajemniczego pana Sellarsa zjednoczyło się w najdziwniejszej części sieci
Graala, jaką do tej pory odkryli – w świecie, który wydaje się nie dokończony. Utknęli tam,
ponieważ morderca o imieniu Strach, podszywający się wcześniej pod jednego z członków ich
grupy, przejął urządzenie dostępu – wirtualną zapalniczkę – która pozwalała im przechodzić do
kolejnych symświatów.
W czasie gdy grupa próbuje znaleźć drogę wyjścia, dwoje bardziej tajemniczych jej
członków, Florimel i T4b, decyduje się wreszcie opowiedzieć coś o swoim dotychczasowym
życiu. Florimel uciekła z obozu założonego przez grupę wyznaniową w Niemczech i znalazła się
w sieci z powodu swojej córki, która (podobnie jak brat Renie, Stephen) zapadła w śpiączkę,
padając ofiarą zespołu Tandagore’a. T4b, który naprawdę nazywa się Javier Rodgers, wcześniej
dziecko ulicy i członek gangu, mieszka z dziadkami. Jego młody przyjaciel także zapadł
w tajemniczą śpiączkę.
Pobyt w nie dokończonym świecie powoduje coraz większy niepokój Renie i jej towarzyszy
– w pewnym momencie widzą coś, co wygląda jak małpi sym !Xabbu, lecz nim nie jest. Kiedy
niespodziewanie w ziemi otwiera się ogromna dziura, do której niemal wpada niewidoma
Martine i która w jakiś sposób pożera wirtualną dłoń T4b, uznają, że nie mogą tam dłużej zostać.
Dzięki wspólnym wysiłkom Martine, !Xabbu i Renie otwierają przejście bez pomocy
zapalniczki.
Gdy już w innym świecie podążają wirtualnym tropem Stracha, poszukiwawczo-niszczący
program Nemezis, wprowadzony do sieci, by odnaleźć innego zbiega, Paula Jonasa, próbuje
podjąć decyzję, czy podążyć za nimi, czy też nie. Jest zdezorientowany, ponieważ w sieci dzieją
się rzeczy, które zakłócają jego zdolności programowe; na skutek tych anomalii zachowuje się
w sposób nieprzewidywalny.
Zbiegły Paul Jonas, pozbawiony pamięci o swojej przeszłości, trafia do świata Odysei,
w którym odgrywa rolę Odyseusza powracającego po wojnie trojańskiej do rodzinnej Itaki.
Penelopa, żona Odyseusza (która wydaje się kolejnym wcieleniem tajemniczej kobiety,
nazywanej przez Paula w myślach aniołem), zachowuje się, jakby grała według innych zasad.
Próbując wydobyć od niej jakieś informacje, Paul wzywa, jak mu się wydaje, Hadesa, greckiego
boga śmierci, gdyż anioł poinformował go, że wcielenie Penelopy powie mu, jak znaleźć czarną
górę, do której musi dotrzeć. W rezultacie jednak Paul sprowadza anioła, który staje naprzeciw
swego niemal bliźniaczego odpowiednika. Na jego kolejne wezwania odpowiada inna siła – nie
Hades, lecz Inny, tajemniczy mózg całej sieci Graala.
Tymczasem Orlando Gardiner i jego przyjaciółka Sam Fredericks znajdują się w symulacji
starożytnego Egiptu – symświecie, który najstarszy człowiek na ziemi i zarazem pan Bractwa
Graala Felix Jongleur uważa za swój dom. Udało im się ukryć przed sługami Jongleura dzięki
pomocy Bonnie Mae Simpkins, członkini Koła. Bonnie opowiada im historię swojego męża oraz
innych ludzi z Koła zabitych za to, że próbowali zgłębić tajemnice sieci Graala. Garstka
pozostałych przy życiu członków Koła została otoczona w egipskiej świątyni. Bonnie Mae
nakłania boga Besa, by zaprowadził tam ją, Orlanda i Fredericks. Wierzy, że przyjaciele z Koła
pomogą nastolatkom uciec z Egiptu.
W świecie poza siecią dzieje się równie dużo co w jej wnętrzu. Catur Ramsey, prawnik
wynajęty przez rodziców Sam Fredericks, coraz bardziej zagłębia się w tajemnicę Innego Świata.
Za pomocą programowego agenta Orlanda, kreskówkowego robaka Beezlego, Ramsey podąża
w głąb sieci śladem pogrążonych w śpiączce nastolatków. Nawiązuje kontakt z Kanadyjką Olgą
Pirofsky, która pracuje dla jednej z firm longleura i która także angażuje się w poszukiwania.
Dokuczające jej bóle głowy teraz przybrały postać wizji, w których odwiedzają ją tajemnicze
dzieci. Olga obawia się, że są to oznaki szaleństwa.
W Karolinie Północnej Christabel Sorensen, dziewczynka, która pomogła Sellarsowi uciec
i ukryć się pod bazą wojskową, została przyłapana przez ojca, majora Sorensena, szefa ochrony
bazy. Przy pomocy bezdomnego chłopca Cho-Cho Sellars nakłania Christabel, by umówiła go na
rozmowę z rodzicami. Wyjawia im – i udowadnia – na tyle dużo, by ich przekonać, aby pomogli
mu w ucieczce z bazy. Z Sellarsem ukrytym pod podłogą i Cho-Cho udającym kuzyna Christabel
udają się w podróż samochodem na spotkanie z Ca-turem Ramseyem, z którym wcześniej
komunikował się Sellars.
W sieci Innego Świata Renie, !Xabbu i pozostali, idąc śladem Stracha, przechodzą przez
zaimprowizowaną furtkę do tajemniczego świata o nazwie Dom. Szybko dowiadują się, skąd
taka nazwa – cała symulacja jest wielkim domem, labiryntem korytarzy, pomieszczeń i pięter, na
których żyją różne cywilizacje. W poszukiwaniach towarzyszą im mnisi opiekujący się ogromną
biblioteką Domu. Niestety Strach porywa Martine, więc w towarzystwie jednego z mnichów
wyruszają, by ją odnaleźć – ją i mordercę.
Jest jeszcze ktoś, kto poszukuje Stracha – choć szuka go w świecie rzeczywistym, a nie
wirtualnym – Calliope Skouros, australijska detektyw z działu zabójstw. Zajmując się jednym
z wcześniejszych morderstw Stracha, nabiera przekonania, że jest to bardzo niebezpieczny
i nieobliczalny morderca. Mimo iż Strach – czy też John Wulgaru, jak brzmi jego prawdziwe
nazwisko – został uznany przez policję za zmarłego, Calliope zaczyna podejrzewać, że żyje.
I rzeczywiście. Strach nie tylko żyje, ale i wraca do Sydney, gdzie zakłada swoją bazę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin