Program nauczania.pdf
(
286 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Program nauczania.doc
IZABELA KMIETOWICZ
PROGRAM NAUCZANIA
W SZKOACH
PRZEDMIOTÓW
OJCZYSTYCH
WSKAZÓWKI METODYCZNE DO NAUKI DZIECI
W WIEKU 3 - 15 LAT
POLSKA MACIERZ SZKOLNA
ZAGRANIC
LONDYN 2006
Wst p
Nowy program nauczania zosta& opracowany przez do)wiadczonych
nauczycieli szkó& sobotnich w Anglii, na zlecenie Polskiej Macierzy Szkolnej.
Na podstawie dotychczasowej praktyki i wieloletniego do)wiadczenia, obecny
program zosta& podzielony na przedszkole i 10 klas. Podzia& jest tak
pomy)lany, 4eby w szko&ach mniej licznych, po&5czenie programów i klas nie
nastr6cza&o
1
wi6kszych trudno)ci.
Klasy s5 odpowiednikami klas w szko&ach angielskich, tzn. Przedszkole =
nursery i reception, klasa 1 = Year 1, klasa 2 = Year 2, itd. do klasy 10.
Program jest podzielony na trzy semestry.
Program sugeruje, ale nie narzuca, co daje wi6c nauczycielowi woln5 r6k6 w
korzystaniu z w&asnych do)wiadcze9, dodatkowej literatury lub :róde&. Baz5
jednak s5 ujednolicone podr6czniki. Mo4na go wi6c traktowa< jako ‘bank
danych’.
Nauczyciel realizuje program dostosowuj5c wymagania do mo4liwo)ci ucznia,
ale nie nagina go do mo4liwo)ci najs&abszych. Umiej6tnie zachowuje
równowag6, stosuj5c odpowiednie metody dydaktyczne staraj5c si6 dotrze< do
wszystkich. Nauczycielowi wolno dokonywa< korekty programu, ulepszy< go,
dostosowywa< do poziomu klasy tak, by jak najlepiej s&u4y& uczniowi, który
jest podmiotem naszego dzia&ania.
W programie s5 tre)ci, które pomog5 nauczycielowi zainteresowa< ucznia
tematem, motywowa< go do poszerzenia wiadomo)ci, rozbudzi< mi&o)< do
ojczyzny swoich przodków, jej kultury i tradycji.
Sugeruje utrzymywanie kontaktu z wybitnymi lud:mi naszego )rodowiska
polonijnego: historykami, literatami, artystami, teatrem, by wykszta&ci< w
m&odym pokoleniu Anglików polskiego pochodzenia, dum6 z osi5gni6< nauki i
kultury naszego narodu tam w Polsce i tu na emigracji.
1
Niniejszy Program Nauki zostanie poprawiony i uzupe&niony ze wzgl6du na to, 4e trzy
podr6czniki (Mój pierwszy elementarz, Moja pierwsza czytanka, oraz Podajmy sobie r6ce)
zosta&y w Polsce wycofane ze sprzeda4y.
1
Uwagi i zalecenia dla nauczycieli
Program nauczania opiera si6 na schemacie -
otoczenie
ddz
przyroda kultura i sztuka
dziecko
oraz na g&ównych koncepcjach kszta&cenia wszechstronnego.
Obowi5zuje metoda stopniowania trudno)ci:
- znanego do nieznanego,
- bliskiego do dalszego,
- szybkie tempo pracy, który zapobiega nudzie i pomaga w
zainteresowaniu tre)ciami nauczania
W trakcie realizacji programu, nauczyciel stosowa< musi urozmaicone formy i
metody pracy, wykorzystuj5c wszystkie cele dydaktyczne w toku przemy)lanej
struktury lekcji.
Wa4ne w ka4dej pracy jest takie organizowanie zaj6<, by stworzy< okazj6 do
aktywno)ci ucznia. Dzi6ki niej bowiem wiedza i umiej6tno)ci s5 trwalsze a
przez to i nasz sukces osi5gni6ty.
Nauczyciel bawi si6 razem z uczniem. Musi wi6c umie< wej)< w rol6, by da<
uczniom wzór do na)ladowania i podpatrywania. Wszyscy musimy pami6ta< o
przemienno)ci lekcji:
- odpoczynku po intensywnym wysi&ku intelektualnym
- ruchu po d&u4szym siedzeniu w &awce
- ciszy po zaj6ciach g&o)niejszych
Nauczyciel zach6ca te4 do czytania literatury uzupe&niaj5cej i opowiada
uczniom ciekawe przeczytane opowiadania i ciekawostki, dobieraj5c takie
tre)ci, które s5 pomocne w zrealizowaniu tematu.
Nauczyciel stara si6 uczciwie kontrolowa< prac6 ucznia. Ucze9 lubi by<
oceniany. Nale4y go nagradza< dobrymi ocenami, naklejkami, serduszkami za
jego wiadomo)ci i umiej6tno)ci. S&abszych mobilizowa< do wi6kszego
wysi&ku.
2
- od &atwego do trudnego,
- pracy indywidualnej po zespo&owej
Zaleca si6 eksponowa< najpi6kniejsze prace, rysunki, zeszyty, pi6knie
oprawione ksi54ki i <wiczenia. Pobudza to uczniów do wytworzenia w)ród
nich zdrowej rywalizacji i uczy dobrych nawyków estetycznych.
Nauczyciel powinien reagowa< w ka4dej sytuacji naruszenia norm w klasie.
Cadne przewinienie nie mo4e uj)< uwadze nauczyciela. Zwracaj5c jednak
uwag6 uczniowi, odnosi< j5 do
czynu (2le post3pi4e5),
a nie osobowo)ci -
(jeste) niedobry). Nauczyciel jest zawsze serdeczny, u)miechni6ty, troskliwy i
twórczy. (Zob. Poradnik Metodyczny, Nr 31. Dyscyplina w klasie, Anna Seiss)
Uwaga ko9cowa:
Dzielmy si6 wszyscy swoimi do)wiadczeniami i uwagami o realizacji
programu. Wymie9my mi6dzy sob5 pomoce, ciekawe konspekty, notatki i
literatur6 metodyczn5. Dbajmy o jednakowy poziom w klasach równoleg&ych.
3
Program ogólny
a)
Wychowanie spo4eczne i kulturalne
Dzieci w wieku 6 - 10 lat nabywaj5 podstawowe umiej6tno)ci wspó&4ycia w
grupie. Poznaj5 takie warto)ci jak: sprawiedliwo)<, kole4e9stwo,
poszanowanie cudzej w&asno)ci. Ucz5 si6 tolerancji, lojalno)ci w stosunku do
drugiej osoby. Rozumiej5, co jest dobre, co jest z&e i ucz5 si6, co mo4na, a
czego nie mo4na.
W tym czasie powstaj5 w&a)ciwe relacje dziecko-dom, dziecko-szko&a,
dziecko-otoczenie. Dlatego w programie znajduj5 si6 tre)ci, które wska45
m&odemu cz&owiekowi w&a)ciw5 drog6 post6powania. Realizowanie tych
celów nauczycielowi nie b6dzie trudno, gdy4 program i podr6czniki
uwzgl6dniaj5 dziecko jako podmiot w otoczeniu mu najbli4szym oraz powsta&e
w tym otoczeniu zale4no)ci.
Program uwzgl6dnia prawid&owe zachowanie dziecka w ró4nych sytuacjach, a
szczególnie w stosunku do: rodziców, rodziny, nauczycieli, kolegów,
otaczaj5cej przyrody. Wzmacnia w dziecku poczucie w&asnej warto)ci, wiary
we w&asne si&y, d54enie do celu, odnoszenie sukcesów i uczenie si6 na b&6dach.
W programie znajduj5 si6 wskazówki do kszta&towania osobowo)ci i postaw
moralnych m&odego cz&owieka, poprzez odpowiednio dobrane opowiadania,
bajki, ba)nie - gdzie dobro, szlachetno)< i pi6kno maj5 trwa&e znaczenie w
pozytywnym funkcjonowaniu spo&ecze9stwa. W&a)ciwie dobrane tre)ci,
kszta&tuj5 w naszych uczniach emocjonalny stosunek do j6zyka jako warto)ci
narodowej, piel6gnowania tradycji, znajomo)ci postaci wielkich Polaków oraz
osi5gni6< Polaków na emigracji.
b) <wiczenia w mówieniu/s4uchaniu, czytaniu i pisaniu
Mówienie/S4uchanie
1.Technika j6zyka mówionego: poprawno)<, dykcja, kultura 4ywego s&owa.
2. Samorzutne wypowiedzi na temat ilustracji, tekstu zwi5zanego z tematem
lekcji, prze4y< lub wspomnie9 ucznia. Wypowiedzi na temat programów
radiowych, telewizyjnych i filmów.
3. Stawianie pyta9, dociekanie. Odpowiadanie na pytania.
4.Wspólne uk&adanie opowiada9, wyci5ganie wniosków i mora&ów z bajek,
czytanek i opowiada9.
5. Próby opisu na podstawie ilustracji lub zespo&u wyrazów.
6. Wyja)nienie znaczenia wyrazów. Bogacenie s&ownictwa czynnego.
7. Tworzenie wyrazów pokrewnych, synonimów i antonimów.
8. Nazywanie przedmiotów, cech i czynno)ci z u4yciem prawid&owych
okre)le9 gramatycznych, (tak jak w programie szkó& angielskich).
9. Recytowanie wierszy. Improwizacje tekstu. Podzia& na role.
10. Komponowanie dalszego ci5gu wydarze9.
11. S&uchanie opowiada9 nauczyciela, jako wzorca do na)ladowania.
12. Praktyczne pos&ugiwanie si6 mow5 w ró4nych sytuacjach: komunikacja,
4
Plik z chomika:
Chelidon
Inne pliki z tego folderu:
Zanim Podejmiesz Decyzje Przyjazdu do WB.pdf
(53 KB)
Przepisy dla kierowców.pdf
(294 KB)
Informator Polski.pdf
(23237 KB)
Program nauczania.pdf
(286 KB)
Jak żyć i pracować w UK.PDF
(2293 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
AUDIO
DLA DZIECI
Dokumenty
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin