Temat: PODSTAWOWE WYDAWNICTWA INFORMACJI BEZPOŚREDNIEJ
Czas realizacji: 45 min
Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z podstawowymi źródłami informacji bezpośredniej księgozbioru podręcznego;
· Kształcenie umiejętności sprawnego korzystania z wydawnictw informacyjnych;
Cele operacyjne - uczeń po lekcji:
· zapamięta:
o rodzaje podstawowych wydawnictw informacyjnych;
· rozumie:
o znaczenie pojęć: wydawnictwo informacyjne, źródło informacji, księgozbiór podręczny, encyklopedia, słownik, hasło, indeks;
· umie:
o rozpoznać układ (alfabetyczny lub rzeczowy) wydawnictwa informacyjnego i określić sposób dotarcia do poszukiwanej informacji;
o odszukać w wydawnictwie informacyjnym wskazane hasło;
o wybrać z artykułu hasłowego potrzebne informacje;
o właściwie odczytać podstawowe skróty stosowane w informatorach;
o dobrać rodzaj wydawnictwa informacyjnego do określonej potrzeby informacyjnej.
Środki dydaktyczne:
· zestaw wydawnictw informacyjnych;
· plansze informacyjne: rodzaje encyklopedii, rodzaje słowników, budowa hasła encyklopedycznego i słownikowego.
Metody pracy: pogadanka, aktywna praca z tekstem, praca w grupach
Tok lekcji:
1. Zaangażowanie:
o Zwrócenie uwagi na znaczenie informacji we współczesnym świecie;Badacze zajmujący się prognozowaniem dalszego rozwoju naszej cywilizacji stwierdzili, że w przyszłości najlepiej będą się miały te społeczności, które zagwarantują sobie dostęp do wody pitnej i źródeł energii, a tego bez odpowiednich informacji uczynić się nie da. Już teraz osoby potrafiące sprawnie korzystać z różnych źródeł informacji i dokonywać ich analizy są bardzo poszukiwanymi pracownikami. Informacja staje się cennym towarem.
2. Badanie
o Próba intuicyjnego definiowania pojęcia "źródło informacji";Skoro jest informacja, to musi istnieć też jej źródło. Co może być źródłem informacji? Osoba, instytucja, dokument. Jak, w najbardziej ogólnym zarysie, zdefiniować pojęcie źródła informacji? Jest to materiał, z którego czerpiemy informacje zaspakajające nasze potrzeby, oczekiwania.
o Wprowadzenie podstawowego podziału źródeł informacji;Nie każda informacja pozwala bezpośrednio zaspokoić naszą potrzebę. Z niektórych źródeł otrzy-mujemy zaledwie wiadomość, gdzie ewentualnie możemy znaleźć to, co jest nam przydatne. (Odwołanie się do przykładu z życia codziennego.)
o Odniesienie tego podziału do zbiorów biblioteki szkolnej;Biblioteka to instytucja, która gromadzi, opracowuje i udostępnia różnego rodzaju dokumenty. Część z nich, to wydawnictwa informacyjne - zawierające wiadomości z różnych dziedzin wiedzy. Wśród nich wydzielić można wydawnictwa (źródła) informacji bezpośredniej, czyli takie, po które sięga się szukając np. wyjaśnienia niezrozumiałego pojęcia, wiadomości o konkretnej osobie, państwie, mieście, zabytku. Jak nazywają się te wydawnictwa?Encyklopedie, słowniki, leksykony, informatory, przewodnikiWymienione wydawnictwa stanowią najważniejszą część księgozbioru podręcznego i zgromadzone są w czytelni szkolnej.
o Określenie i zapisanie na tablicy tematu lekcji;Przyjrzyjmy się bliżej 2 podstawowym, najważniejszym wydawnictwom informacyjnym księgozbioru podręcznego, czyli encyklopediom i słownikom.
3. Przekształcanie i prezentacja
o Wydzielenie ze zgromadzonych wydawnictw informacyjnych słowników i encyklo-pedii; zwrócenie uwagi różnorodność materiałów nie odpowiadających naszym kryteriom;
Księgozbiór podręczny zawiera wiele różnych wydawnictw informacyjnych. Jeżeli ktoś nauczy się korzystać z encyklopedii i słowników, bez trudu znajdzie potrzebne wiadomości w każdym innym źródle informacji.
o Wspólne definiowanie pojęć: encyklopedia i słownik; sprawdzenie ustalonej definicji w wydawnictwach informacyjnych;
Encyklopedia - zbiór wiadomości ze wszystkich dziedzin wiedzy lub określonej gałęzi wiedzy, zaprezentowanych w postaci krótkich artykułów zawierających najważniejsze informacje na dany temat, ułożonych najczęściej w porządku alfabetycznym;Słownik - zbiór wyrazów ułożonych według pewnej zasady, zwykle alfabetycznie, opatrzony wyjaśnieniami dotyczącymi ich znaczenia, często ilustrowanych przykładami użycia.
o Podział encyklopedii i słowników; zwrócenie uwagi na konieczność wyboru właści-wego (z punktu widzenia naszych potrzeb) źródła informacji;
o Wyjaśnianie pojęcia "żywa pagina";
- wstępna selekcja źródeł;
- modyfikacja wyszukiwanego hasła - (pagina żywa, pagina);
- analiza odnalezionego artykułu hasłowego - wyjaśnianie skrótów;
o Zapoznanie z informacjami wstępnymi ułatwiającymi korzystanie z głównego tekstu informatora (spis treści, wstęp, objaśnienia skrótów, spis tablic, ilustracji);
o Określenie formy notatki właściwej przy pracy ze słownikiem lub encyklopedią; (wyciąg)
o Ustalenie sposobu uporządkowania haseł w dostępnych źródłach; (alfabetyczne, rzeczowe);
o Ustalanie zasad korzystania z wydawnictw uporządkowanych:
1. alfabetycznie- perfekcyjna znajomość alfabetu
- żywa pagina;
2. rzeczowo - indeksy,
- perfekcyjna znajomość alfabetu;
Indeks - wykaz terminów, nazw, nazwisk, umieszczony zazwyczaj na końcu książki, zestawiający według określonej kolejności (zazwyczaj alfabetycznej) elementy treściowe lub formalne i odsyłający za pomocą umownego wskaźnika (najczęściej liczby) do właściwego miejsca w tekście (strony, rozdziału)
o Praktyczne wykorzystanie umiejętności posługiwania się indeksem - odszukanie przykładowych haseł.
4. Refleksja
o Podsumowanie: - Co zdołaliśmy ustalić na dzisiejszej lekcji?
Podstawowymi wydawnictwami informacyjnymi są encyklopedie i słowniki. Nazywa się je źródłami informacji bezpośredniej. Mogą być uporządkowane alfabetycznie lub rzeczowo. Informacje dotyczące zasad korzystania z tych wydawnictw wraz z wykazem skrótów umieszczone są na początku książki. Sporządzając notatkę podczas pracy ze słownikiem lub encyklopedią nigdy nie przepisujemy wszystkich informacji zawartych w haśle, ale wybieramy tylko te dane, których potrzebujemy. Różnorodne wydawnictwa informacyjne dostępne są w czytelni szkolnej. Stanowią podstawową część księgozbioru podręcznego.
- Czym będziemy zajmować się na najbliższym spotkaniu? Poznamy zasady korzystania z encyklopedii multimedialnej - Czy omówione dzisiaj zagadnienia pomogą Wam w nauce?
o Podziękowanie za pracę na lekcji. Wskazanie grupy wyróżniającej się w poszukiwaniach. Uporządkowanie stanowisk pracy. Zakończenie zajęć.
stokrotka-monika