{1}{75}movie info: XVID 640x480 25.0fps 1.3 GB|/SubEdit b.4060 (http://subedit.com.pl)/ {122}{250}SPO�ECZE�STWO SPEKTAKLU {1084}{1272}/Nast�puj�ce dzie�a filmowe|/zosta�y tu przechwycone {1736}{1789}/Jak r�wnie� filmy kilku|/biurokratycznych re�yser�w {1794}{1842}/z tak zwanych|/socjalistycznych pa�stw. {1883}{2001}/Warstwa komentarza tego filmu,|/uko�czonego w pa�dzierniku 1973 roku, {2005}{2104}/sk�ada si� w ca�o�ci|/z fragment�w pierwszego wydania {2108}{2293}/"Spo�ecze�stwa spektaklu" (1967) {2313}{2424}Re�yseria {2501}{2584}/Poniewa� ka�de poszczeg�lne uczucie {2593}{2641}/nie jest �yciem ca�ym, {2659}{2715}/a jedynie cz�stk� �ycia, {2732}{2786}/�ycie d��y z ca�� �arliwo�ci� {2795}{2867}/do przejawienia si�|/w r�norodno�ci uczu� {2881}{2991}/i odnalezienia siebie|/w tej r�norodno�ci� {3005}{3084}/W mi�o�ci s� jeszcze|/dwie oddzielne strony, {3098}{3168}/ale ju� nie jako oddzielne,|/lecz jako jedno, {3187}{3257}/i �ywa istota czuje tu|/inn� �yw� istot�. {3321}{3477}/Film dedykowany Alice Becker-Ho {3646}{3771}�ycie spo�ecze�stw, w kt�rych panuj�|nowoczesne warunki produkcji, {3775}{3888}przypomina olbrzymie|zbiorowisko spektakli. {3892}{3960}Wszystko, co dawniej|prze�ywano bezpo�rednio, {3964}{4076}oddali�o si�, przybieraj�c|posta� przedstawienia. {4080}{4165}Oderwane od wszystkich|przejaw�w �ycia obrazy {4169}{4214}��cz� si� we wsp�lnym nurcie, {4218}{4299}tam wszak�e nie da si� ju�|przywr�ci� jedno�ci tego �ycia. {4303}{4436}Cz�stkowe uj�cia rzeczywisto�ci|scalaj� si� w now� og�ln� jedno��, {4440}{4560}tworz�c wyodr�bniony pseudo�wiat,|przedmiot czystej kontemplacji. {4564}{4674}Specjalizacja obraz�w �wiata|osi�ga najwy�szy stopie� {4678}{4817}w �wiecie uniezale�nionego obrazu,|w kt�rym k�amstwo samo si� ok�amuje. {4828}{4931}Spektakl jako konkretne|odwr�cenie �ycia {4935}{5051}stanowi samoistny ruch tego,|co nieo�ywione. {5065}{5153}Spektakl ukazuje si� jednocze�nie|jako samo spo�ecze�stwo, {5157}{5252}jako cz�� spo�ecze�stwa|i jako mechanizm jednoczenia. {5276}{5386}Jako cz�� spo�ecze�stwa|skupia na sobie wszelkie spojrzenia {5390}{5436}i wszelk� �wiadomo��. {5440}{5500}Ze wzgl�du na swoje oddzielenie {5504}{5597}jest przestrzeni� zwiedzionych|spojrze� i fa�szywej �wiadomo�ci. {5601}{5676}Zjednoczenie za po�rednictwem|spektaklu nie jest za� niczym innym, {5680}{5794}ni� oficjalnym j�zykiem|powszechnego oddzielenia. {5818}{5929}Pod koniec obrad zgodzili�my si�|na pozytywne propozycje, {5933}{6002}podkre�laj�c jednak, �e wiele|jeszcze pozosta�o do zrobienia. {6099}{6173}Spektakl nie jest zwyk�ym|nagromadzeniem obraz�w, {6177}{6303}ale zapo�redniczonym przez obrazy|stosunkiem spo�ecznym mi�dzy osobami. {6330}{6401}Spektakl, pojmowany jako ca�o��, {6405}{6527}jest r�wnocze�nie rezultatem|i celem istniej�cego sposobu produkcji. {6531}{6647}Nie jest dope�nieniem realnego �wiata,|jego dekoracyjn� opraw�, {6651}{6759}ale samym rdzeniem nierealno�ci|realnego spo�ecze�stwa. {6763}{6868}We wszystkich swych poszczeg�lnych|formach � informacji lub propagandzie, {6872}{6965}reklamie lub bezpo�redniej|konsumpcji rozrywek � {6969}{7071}spektakl wyznacza dominuj�cy|model �ycia spo�ecznego. {7106}{7241}Jest wszechobecn� afirmacj�|wyboru dokonanego ju� w produkcji, {7245}{7285}a zarazem konsumpcj� jej wytwor�w. {7332}{7429}Samo oddzielenie|nale�y do jedno�ci �wiata, {7433}{7491}globalnej spo�ecznej praxis, {7495}{7569}kt�ra rozczepi�a si�|na rzeczywisto�� i obraz. {7573}{7677}Spo�eczna praktyka,|kt�r� spowija autonomiczny spektakl, {7681}{7789}jest r�wnie� realn� ca�o�ci�|zawieraj�c� spektakl. {7805}{7913}Roz�am w obr�bie tej ca�o�ci|okalecza j� jednak w takim stopniu, {7917}{7973}�e spektakl mo�e si� wydawa�|jej w�asnym celem. {8012}{8151}W �wiecie rzeczywi�cie na opak|prawda jest momentem fa�szu. {8223}{8285}Spektakl, ujmowany za po�rednictwem|jego w�asnych kategorii, {8289}{8405}jest afirmacj� pozoru oraz|tak� afirmacj� ca�ego �ycia ludzkiego, {8409}{8493}a wi�c �ycia spo�ecznego,|kt�ra sprowadza je do zwyk�ego pozoru. {8497}{8565}Krytyka docieraj�ca|do prawdy spektaklu {8569}{8650}rozpoznaje w nim jednak|widoczn� negacj� �ycia; {8654}{8764}negacj� �ycia,|kt�ra sta�a si� widoczna. {8960}{9104}Spektakl jawi si� jako niedost�pna|i niepodwa�alna faktyczno��. {9131}{9173}Jego przes�anie brzmi: {9177}{9266}�Co si� ukazuje, jest dobre;|a co jest dobre, ukazuje si�. {9270}{9391}Domaga si� biernej akceptacji i,|w gruncie rzeczy, {9395}{9512}poprzez sw�j monopolistyczny|i wykluczaj�cy wszelk� dyskusj� {9516}{9594}spos�b ukazywania si� �|ju� j� sobie zapewni�. {9598}{9672}Spektakl podporz�dkowuje sobie ludzi, {9676}{9762}poniewa� ca�kowicie|podporz�dkowa�a ich ekonomia. {9766}{9853}Jest on w�a�nie ekonomi�|rozwijaj�c� si� na w�asny u�ytek, {9857}{10012}wiernym odbiciem produkcji rzeczy|i fa�szyw� obiektywizacj� wytw�rc�w. {10033}{10111}Kiedy rzeczywisty �wiat|przekszta�ca si� w zwyk�e obrazy, {10115}{10280}zwyk�e obrazy staj� si� realnymi bytami|oraz bod�cami hipnotycznych zachowa�. {10334}{10435}Dop�ki to, co konieczne, pozostanie|spo�ecznym marzeniem sennym, {10439}{10499}dop�ty sen b�dzie|spo�eczn� konieczno�ci�. {10503}{10600}Spektakl jest z�ym snem nowoczesnego|spo�ecze�stwa zakutego w kajdany {10604}{10695}i w gruncie rzeczy wyra�a|jedynie jego pragnienie snu. {10699}{10802}Spektakl jest tego snu stra�nikiem. {10828}{10907}Praktyczna pot�ga|nowoczesnego spo�ecze�stwa {10911}{10955}oderwa�a si� od siebie samej {10959}{11044}i utrwali�a swoje suwerenne|kr�lestwo w spektaklu. {11048}{11210}Sta�o si� tak dlatego, �e owej pot�nej|praktyce nadal brakowa�o sp�jno�ci, {11232}{11338}rozsadza�a j�|wewn�trzna sprzeczno��. {11366}{11430}U korzeni spektaklu tkwi|najstarszy podzia� spo�eczny, {11434}{11515}specjalizacja w�adzy. {11540}{11614}Spektakl jest wi�c|t� wyspecjalizowan� dzia�alno�ci�, {11618}{11676}kt�ra wypowiada si� w imieniu|wszystkich pozosta�ych dzia�a�. {11680}{11757}Jest to ambasador|hierarchicznego spo�ecze�stwa {11761}{11795}w samym tym spo�ecze�stwie, {11799}{11854}reprezentacja, kt�ra nie dopuszcza|innych g�os�w. {11858}{11937}To, co najbardziej nowoczesne,|jest tu zarazem najbardziej archaiczne. {11953}{12024}Spektakl, odpowiedzialny|za powszechne rozdzielenie, {12028}{12093}sam nie daje si� oddzieli�|od nowoczesnego pa�stwa � {12097}{12188}narz�dzia ucisku klasowego, {12197}{12259}kt�re jest jednocze�nie nast�pstwem|spo�ecznego podzia�u pracy {12263}{12347}i og�lnym wyrazem|wszystkich spo�ecznych podzia��w. {12416}{12468}W spektaklu pewna cz�� �wiata|odrywa si� od �wiata, {12472}{12519}wyst�puje przed nim|jako jego przedstawienie {12523}{12569}i jest wobec niego nadrz�dna. {12573}{12660}Spektakl jest tylko potocznym|j�zykiem tego oddzielenia. {12664}{12779}Tym, co ��czy widz�w, jest po prostu|jednostronne odniesienie do centrum, {12783}{12829}utwierdzaj�cego ich izolacj�. {12833}{12880}Spektakl jednoczy to,|co rozdzielone, {12884}{12934}ale jednoczy to|wy��cznie w rozdzieleniu. {13006}{13147}Pracownik nie wytwarza samego siebie,|lecz niezale�n� pot�g�. {13161}{13239}Sukces tej produkcji, jej obfito��, {13243}{13349}powraca do wytw�rcy|jako obfito�� wyw�aszczenia. {13353}{13441}Wraz z akumulacj�|wyalienowanych produkt�w, {13445}{13522}ca�y czas i ca�a przestrze� jego �wiata|staj� si� dla niego czym� obcym. {13526}{13648}Si�y, kt�re nam si� wymkn�y,|ukazuj� si� nam w pe�ni swojej pot�gi. {13710}{13764}Cz�owiek oddzielony|od swoich wytwor�w {13768}{13883}wytwarza z coraz wi�ksz� moc�|wszystkie elementy swojego �wiata, {13887}{13983}a tym samym coraz mocniej|od tego �wiata si� oddziela. {13987}{14063}Im bardziej jego �ycie|staje si� jego w�asnym wytworem, {14067}{14129}tym bardziej oddziela si�|od swojego �ycia. {14167}{14267}Spektakl to kapita�, kt�ry osi�gn��|taki stopie� akumulacji, {14271}{14301}�e sta� si� obrazem. {14308}{14456}/Mo�na by jeszcze przyzna� pewien walor|/kinematograficzny temu filmowi, {14460}{14536}/gdyby utrzyma� takie tempo. {14540}{14663}/Nie utrzyma go. {14694}{14751}Przekazywanie teorii krytycznej {14755}{14810}musi si� dokonywa�|w jej w�asnym j�zyku. {14814}{14873}Jest to j�zyk sprzeczno�ci|i konfrontacji, {14877}{14938}kt�ry winien by� dialektyczny|w swojej formie, {14942}{15004}tak jak jest dialektyczny|w swej tre�ci. {15008}{15109}Jest on krytyk� ca�o�ci|i krytyk� historyczn�. {15113}{15228}Nie stanowi �stopnia zero pisma�,|lecz jego odwr�cenie. {15232}{15348}Nie jest negacj� stylu,|lecz stylem negacji. {15452}{15536}Ju� sam styl|wyk�adu teorii dialektycznej {15540}{15626}jest skandalem z punktu widzenia|regu� panuj�cego j�zyka {15630}{15695}i zniewag� dla smaku,|kt�ry zdo�a�y one wykszta�ci�. {15699}{15806}Czyni�c konkretny u�ytek|z dost�pnych poj��, {15810}{15924}ujmuje jednocze�nie|ich odzyskan� p�ynno��, {15928}{16007}ich nieuniknione unicestwienie. {16011}{16074}Styl �w, zawieraj�cy w�asn� krytyk�, {16078}{16202}musi wyra�a� panowanie tera�niejszej|krytyki nad ca�� jej przesz�o�ci�. {16206}{16290}W�a�ciwy teorii dialektycznej|spos�b wyk�adu {16294}{16373}daje wyraz zawartemu w niej|duchowi negacji. {16377}{16499}�Prawda nie jest produktem, w kt�rym|nie znajduje si� ju� �ladu narz�dzia�. {16503}{16655}Ta teoretyczna �wiadomo�� ruchu,|w kt�rej winien si� uobecnia� sam ruch, {16659}{16693}przejawia si� z jednej strony {16697}{16787}w odwracaniu utrwalonych|relacji mi�dzy poj�ciami, {16791}{16848}z drugiej strony za� w przechwytywaniu|wszystkich osi�gni�� {16852}{16932}dawniejszej krytyki. {16936}{16979}Idee doskonal� si�. {16983}{17040}Znaczenia s��w uczestnicz�|w tym procesie. {17044}{17142}Plagiat jest konieczny.|Jest konsekwencj� post�pu. {17146}{17202}�ci�lej formu�uje zdanie danego autora, {17206}{17256}pos�uguje si� jego wyra�eniami, {17260}{17356}usuwa ide� b��dn�,|na jej miejsce wprowadza s�uszn�. {17416}{17534}Przechwytywanie jest|p�ynnym j�zykiem antyideologii. {17538}{17598}Przejawia si� w komunikacji|�w...
Kotija