Legion instrukcja.pdf

(5236 KB) Pobierz
Legion instrukcja
LEGION
Spis treÊci
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Wymagania systemowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Instalacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Na poczàtek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Samouczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Jak wystartowaç . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Zarzàdzanie miastami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Walka z wrogami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
S∏odkie zwyci´stwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Menu g∏ówne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Ekran kampanii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
Mapa strategiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Wskaêniki zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Okno typu terenów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Ekran przeglàdu imperium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Ekran dyplomacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Ekran miasta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Walka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Formacje zwarte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Formacje luêne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Ikony rozkazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Pole bitwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Zwyci´stwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Jednostki wojskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Jednostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Budynki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Twórcy gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Pomoc techniczna, Prawa autorskie,
Warunki gwarancji, Ostrze˝enie o epilepsji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
1
596751516.002.png
LEGION
WPROWADZENIE
Legion to epicka opowieÊç o wielkich podbojach czasów Staro˝ytnoÊci, pozwalajàca graczom wziàç
udzia∏ w olbrzymich bitwach i spróbowaç swoich si∏ w dyplomacji i ekonomii. Jako w∏adca swego
w∏asnego paƒstwa bàdê miasta, b´dziesz si´ stara∏ przechytrzyç, podbiç bàdê st∏amsiç ekonomicznie
swych przeciwników w walce o panowanie nad staro˝ytnà Italià, Brytanià lub Galià.
Firmy Slitherine, Paradox Entertainment oraz Strategy
First zada∏y sobie wiele trudu, by stworzyç gr´, która
wiernie odtworzy∏aby problemy, z jakimi Êciera∏o si´
niegdyÊ Imperium Rzymskie. To dzi´ki nim na polu
bitwy zobaczysz rzymskie legiony, ∏uczników, konnic´,
hoplitów i najemników. Odwiedzisz te˝ tak znane miasta,
jak Rzym czy Hernici, b´dziesz budowa∏ ∏aênie, winnice,
stajnie oraz inne rodzaje budynków, pozwalajàcych na
rozwój imperium i na dowolne jego kszta∏towanie.
Jednak˝e nie uda Ci si´ wygraç wszystkich bitew przy
u˝yciu miecza. W okolicy nie brakuje bowiem paƒstw,
które równie˝ majà swoje plany polityczno-militarne.
JeÊli pragniesz nimi w∏adaç, musisz nauczyç si´, kiedy
walczyç, a kiedy negocjowaç. Nie pope∏nij b∏´du!
W grze Legion po∏o˝ono bardzo du˝y nacisk na
dyplomacj´. Gracz próbujàcy szturmem przejÊç przez gr´, walczàcy jednoczeÊnie na wszystkich
frontach, ma nik∏e – o ile nie zerowe – szanse na zwyci´stwo.
WYMAGANIA SYSTEMOWE
Do gry w Legion niezb´dny jest komputer o poni˝szych parametrach:
• Windows® 9x/2000/ME/XP
• Karta graficzna 2 MB kompatybilna z DirectX
• Pentium 233 MHz MMX
• Karta dêwi´kowa kompatybilna z DirectX
• 64 MB RAM
• DirectX wersja 8.0 lub wy˝sza
• 250 MB wolnego miejsca na dysku twardym
INSTALACJA
• UmieÊç p∏yt´ CD z grà Legion w nap´dzie CD-ROM. To powinno uruchomiç funkcj´ autostartu
i spowodowaç pojawienie si´ ekranu instalacyjnego gry. By zainstalowaç gr´ Legion, zastosuj si´
do pojawiajàcych si´ na monitorze poleceƒ.
• JeÊli nie masz w∏àczonej funkcji autostartu, uruchom plik Setup.exe (znajdziesz go, klikajàc
na ikon´ Mój komputer i przeglàdajàc zawartoÊç nap´du, w którym umieszczona zosta∏a
p∏yta z grà Legion). To powinno wystarczyç, by niezw∏ocznie przejÊç do ekranu instalacji.
• Gdy tylko gra zostanie zainstalowana, mo˝esz uruchomiç jà z menu startowego, wybierajàc Start>
Programy>Strategy First>Legion.
2
596751516.003.png
LEGION
NA POCZÑTEK...
Legion to bogata w szczegó∏y gra strategiczna. Pomimo swego rozbudowania, posiada prosty, ∏atwy
do opanowania interfejs. Podczas zabawy b´dziesz rzàdziç swoim paƒstwem z czterech ekranów -
Kampanii, Miasta, Bitwy i Dyplomacji - czasem tylko korzystajàc z dodatkowych ekranów
pomocniczych. W dalszej cz´Êci przyjrzymy si´ bli˝ej grze Legion i opiszemy, jak w nià graç.
SAMOUCZEK
Legion to fascynujàca gra, jednak jej zrozumienie mo˝e zajàç nawet doÊwiadczonym graczom
odrobin´ czasu. Aby u∏atwiç to zadanie, autorzy programu umieÊcili w nim samouczek. Wprawdzie
nie uczyni Ci´ on ekspertem, ale z pewnoÊcià pozwoli Ci zrozumieç podstawowe zasady rzàdzàce
Legionem. Czytaj wi´c dalej!
Jak wystartowaç
W Menu G∏ównym kliknij na przycisk Nowa Gra. Spowoduje to przejÊcie do Ekranu Wyboru Kampanii.
Wybierz Samouczek i kliknij Start. Przeniesie Ci´ to do Ekranu Kampanii. Zauwa˝, ˝e zaznaczona
zosta∏a Twoja rzymska armia. Kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu na mapie, ˝eby
usunàç zaznaczenie. Mo˝esz przesuwaç map´, zbli˝ajàc kursor myszy do którejÊ z jej kraw´dzi.
Twoje miasto (Rzym) jest oznaczone
czerwonà flagà, a granice regionu b´dàcego
pod Twojà kontrolà – mniejszymi flagami
tego samego koloru. Gdy najedziesz
kursorem na jakieÊ miasto, pojawi si´
niewielkie okno, w którym znajduje si´
wiele u˝ytecznych informacji. Mo˝esz
wybraç swoje miasto lub armi´, klikajàc na
nich lewym przyciskiem myszy. Spróbuj
teraz wybraç Rzym.
3
596751516.004.png
LEGION
Zarzàdzanie miastami
Na Twoim monitorze pojawi si´ Ekran Miasta. To w∏aÊnie tutaj b´dziesz zarzàdza∏ finansami,
rozwija∏ infrastruktur´ i budowa∏ swoje wojska. Po lewej stronie ekranu znajdujà si´ ikony
oddzia∏ów, które mo˝esz w danej chwili zrekrutowaç, by zasiliç nimi szeregi swojej armii. Po prawej
stronie znajdujà si´ ikony budowli, które mogà zostaç wybudowane, ˝eby wspomóc produkcj´
zasobów i jednostek. Gdy najedziesz myszkà na jednostk´ lub budynek, poni˝ej kursora pojawià na
dole ekranu pojawià si´ przydatne informacje na ich temat.
Dolnà cz´Êç ekranu zajmuje Okno Zasobów, dostarczajàce Ci informacji o stanie gospodarki
Twojego miasta. Wrócimy do tego zagadnienia póêniej. Na razie zapami´taj tylko, ˝e Twoja
ekonomia powiàzana jest z iloÊcià ˝ywnoÊci, rud metali i drewna. Towary te produkowane sà
odpowiednio na farmach, w kopalniach i w tartakach. Niektóre budowle, jak na przyk∏ad Âwiàtynie,
mogà dodatkowo wspomagaç ich wytwarzanie.
WielkoÊç produkcji jest tak˝e zale˝na od iloÊci pracowników zatrudnionych w danym budynku.
Przyk∏adowo po prawej stronie Okna Miasta (du˝e owalne okno na Êrodku Ekranu Miasta) znajduje
si´ tartak. Sà tam dwie bia∏e sylwetki pracowników. Zauwa˝, i˝ klikajàc lewym klawiszem myszy
na tej˝e budowli dodasz trzeciego pracownika (pojawi si´ trzecia bia∏a sylwetka). Zwi´kszy to
produkcj´ drewna, co ukazano w Oknie Zasobów, jednak˝e zmniejszy si´ iloÊç dost´pnych
pracowników (z trzech do dwóch), co widoczne jest na pasku z bia∏ymi sylwetkami, umieszczonym
tu˝ pod Oknem Miasta. Nie przejmuj si´ tym jednak. JeÊli Twoje miasto b´dzie si´ szybko rozwijaç,
to pojawià si´ nowi ch´tni do pracy. Pami´taj jednak, ˝e owa si∏a robocza jest nie tylko
odpowiedzialna za obs∏ug´ produkcji, ale zasila równie˝ oddzia∏y Twojej armii. ˚eby móc stworzyç
nowe oddzia∏y, musisz mieç wolnych robotników (rekrutów).
Wznoszenie innych budynków pozwala na rekrutowanie nowych typów jednostek. U˝yj strza∏ek,
znajdujàcych si´ obok ikon budowli, ˝eby przejrzeç dost´pne budowle. Znajdê Dom ∏ucznika i kliknij
na nim lewym przyciskiem myszy, po czym kliknij na przycisku OK, ˝eby zamknàç Ekran Miasta.
Wróci∏eÊ znowu do Ekranu Kampanii. Wszystkie budowy zostajà ukoƒczone wiosnà nast´pnego roku.
Zatrzymajmy si´ w tym punkcie na chwil´. Wszystkie budowy zostajà ukoƒczone wiosnà
nast´pnego roku. Oznacza to, ˝e je˝eli zaczniesz konstrukcj´ budynku latem, jego wzniesienie
zajmie trzy tury, je˝eli jednak zaczniesz budowaç zimà, b´dzie gotowy ju˝ w nast´pnej turze.
4
596751516.005.png
LEGION
Kliknij cztery razy na klepsydrze, znajdujàcej si´ poÊrodku panelu ikon, umieszczonego z prawej
strony ekranu. Ka˝de klikni´cie „przesuwa” czas o jednà por´ roku. Powinna wi´c byç teraz wiosna.
Otwórz Ekran Miasta Rzymu. Zauwa˝ysz nowiutki budynek – Dom ∏ucznika. Mo˝esz teraz rekrutowaç
sprzymierzonych ∏uczników, poniewa˝ pojawili si´ oni wÊród Ikon Zakupu Jednostek. Kliknij na
∏ucznikach, ˝eby wyszkoliç oddzia∏. Zwróç uwag´, ˝e z puli dost´pnych robotników znikn´∏a sylwetka.
Utrzymanie ∏uczników poch∏ania du˝o drewna, zajmijmy si´ wi´c usprawnieniem jego produkcji.
MoglibyÊmy wybudowaç jeszcze jeden Tartak, ale to wymaga∏oby zu˝ycia cennego miejsca pod
budow´. Miejsca pod budow´ to niezabudowane kwadraty otaczajàce Twoje miasto – i nie jest ich
niestety zbyt du˝o. Istnieje lepszy sposób. Mo˝na po prostu ulepszyç Tartak, zamieniajàc go w Du˝y
Tartak i zwi´kszajàc tym samym produkcj´ drewna... czyli osiàgajàc dok∏adnie to, o co nam
chodzi∏o. U˝yj strza∏ek, ˝eby wyÊwietliç ikon´ Du˝ego tartaku i kliknij na niej lewym przyciskiem
myszy. Wróç do Ekranu Kampanii i kliknij cztery razy na klepsydrze.
Walka z wrogami
Sprzymierzeni ∏ucznicy pojawiajà si´ w Rzymie jako oddzielna armia. Wybierz ich (klikajàc lewym
przyciskiem myszy) i przesuƒ kursor nad miasto. Pojawi si´ kursor ∏àczenia jednostek. Kliknij jeszcze
raz, a ∏ucznicy po∏àczà si´ z oddzia∏ami stacjonujàcymi w Rzymie. Do zagadnienia ∏àczenia jednostek
wrócimy jeszcze w dalszej cz´Êci podr´cznika. Zakoƒcz tur´ i ponownie wybierz omawiane
jednostki. Obszar, po którym Twój oddzia∏ mo˝e si´ poruszaç, zostanie zacieniony. Kliknij na cz´Êci
zacienionego obszaru, znajdujàcej si´ najdalej na po∏udnie, ˝eby zbli˝yç si´ do granicy z Latynami.
JesteÊmy teraz gotowi, ˝eby wybraç si´ na wojn´,
nie znamy jednak nikogo, kto móg∏by z nami
walczyç. Trzeba to zmieniç! Kliknij na ikonie
zwoju, znajdujàcej si´ panelu ikon po prawej
stronie Ekranu Kampanii. Pojawi si´ Ekran
Dyplomacji. Mo˝esz tutaj sk∏adaç daniny, tworzyç
i ∏amaç sojusze, zawieraç pokój i wypowiadaç
wojny. Wybierz Latynów z listy po lewej stronie
i kliknij na przycisk „Zacznij Wojn´” (po prawej).
Od tego momentu znajdujesz si´ w stanie wojny.
Wróç do Ekranu Kampanii i zakoƒcz tur´.
PrzemieÊç swoje wojska w kierunku miasta
Latynów. Mo˝e to zajàç Ci kilka tur. Je˝eli miasto znajduje si´ w Twoim zasi´gu, to kiedy kursor
myszki znajdzie si´ nad nim, przybierze kszta∏t dwóch skrzy˝owanych mieczy. Kliknij, ˝eby
przenieÊç si´ do Ekranu Taktycznego.
Ekran Taktyczny to miejsce, w którym planujesz swoje bitwy. Ka˝da z Twoich jednostek jest
reprezentowana przez niebieski czworokàt i odpowiednià ikon´. Klikni´cie lewym przyciskiem myszy
na jednostce spowoduje wyÊwietlenie (na panelu po prawej) podstawowych informacji na jej temat.
Mo˝esz przesuwaç swoje jednostki, przeciàgajàc je myszkà po obszarze ograniczonym czarnà linià
(jedna trzecia ca∏ej mapy). Mo˝esz równie˝ zmieniç formacj´ i rozkazy dla ka˝dej jednostki. Tym
aspektem gry zajmiemy si´ dok∏adniej nieco póêniej. W chwili obecnej wystarczy wiedzieç, ˝e ∏ucznicy
i sprzymierzeni sprawdzajà si´ najlepiej na trudnym terenie (zaznaczonym m.in. szarymi kwadratami).
Dwie jednostki nie mogà przy tym na siebie nachodziç. RozmieÊç swoje oddzia∏y i kliknij przycisk OK.
5
596751516.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin