Kredyt społeczny - Louis Even.txt

(63 KB) Pobierz
Po przeczytaniu - podaj dalej.

BIULETYN INFORMACYJNY 
 POLONIJNEGO STOWARZYSZENIA 
N.S.Z.Z. �SOLIDARNO�Ɣ
		W Toronto-Kanada.
		My�li wolne i niepodleg�e cenzurze.
==================================================================================================================


L O U I S    E V E N 
�Co to jest prawdziwy Kredyt Socjalny?�

Za�o�yciel Ruchu Kredytu Socjalnego w Kanadzie francuskiej
w 1935 roku.
wydane przez Pielgrzym�w �w. Micha�a

Co   to   jest   prawdziwy   Kredyt   Socjalny ?

Louis Even
Coraz bardziej bogatsze pa�stwo /bankierzy/ a my jeste�my coraz biedniejsi/ Jedna z przyczyn Dlaczego Quebec - chce si� 
od��czy� od Kanady poniewa� zamierza budowa� Kredyt Socjalny kt�ry pozwoli si� im szybciej rozwija� i budowa� 
normalne spo�ecze�stwo. 


P o n a d    p a r t i a m i 


	W przeciwie�stwie to nadmiernie 
rozpowszechnionego w Kanadzie pogl�du, Kredyt Socjalny 
wcale nie jest parti� polityczn�, je�li nawet jaka� partia nosi 
to miano.
	Kredyt socjalny jest doktryn�, zbiorem zasad 
og�oszonych po raz pierwszy przez majora i in�yniera C.H. 
Douglasa, w roku 1918.  Zastosowanie tych zasad 
sprawi�oby, �e spo�ecze�stwo skutecznie osi�gn�oby sw�j 
w�a�ciwy cel, kt�rym jest s�u�enie ludzkim potrzebom.
	Kredyt Socjalny nie stwarza�by ani d�br, ani 
potrzeb, lecz usun��by wszelkie sztuczne przeszkody 
pomi�dzy produkcj� a konsumpcj�, pomi�dzy zbo�em w 
magazynach a chlebem na stole.
Przeszkoda dzisiaj, przynajmniej w krajach rozwini�tych, 
jest natury czysto finansowej,  Jest to przeszkoda pieni�na.  
Ot� system finansowy nie pochodzi ani od Boga, ani od 
natury.  Ustanowiony przez cz�owieka, mo�e by� 
przystosowany do s�u�enia ludziom, a nie do stwarzania im 
trudno�ci.

	W tym celu Kredyt Socjalny przedstawia konkretne 
propozycje, kt�re chocia� s� bardzo proste, poci�gaj� za 
sob� prawdziw� rewolucj�.  Kredyt Socjalny tworzy wizj� 
cywilizacji w nowym aspekcie, je�eli przez cywilizacj� 
mo�na oznaczy� stosunki mi�dzy lud�mi oraz warunki �ycia, 
u�atwiaj�ce ka�demu rozw�j jego osobowo�ci.
	W ustroju kredytowym nie zmagano by si� ju� z 
problemami czysto finansowymi, nieustannie n�kaj�cymi 
spo�ecze�stwo i kt�re zatruwaj� stosunki mi�dzy 
jednostkami.  Odt�d finanse stanowi�yby ju� tylko system 
rachunkowo�ci, wyra�aj�cy w cyfrach wzgl�dne warto�ci 
produkt�w i us�ug, u�atwiaj�cy mobilizacj� i koordynacj� 
dzia�a�, koniecznych w produkcji w r�nych fazach 
prowadz�cych do uko�czonego produktu oraz zapewniaj�cy 
WSZYSTKIM konsumentom swobod� wyboru tego, co im 
odpowiada spo�r�d d�br zaoferowanych lub daj�cych si� 
natychmiast zrealizowa�.

	Po raz pierwszy w historii wszyscy razem i ka�dy z 
osobna mieliby zagwarantowane absolutne, niczym nie 
ograniczone bezpiecze�stwo ekonomiczne.  Znikn�oby 
ub�stwo materialne.  Znikn��by niepok�j o jutro.  Chleb 
by�by zapewniony wszystkim, dop�ki jest dosy� zbo�a na 
dostateczn� ilo�� chleba dla wszystkich.  To samo odnosi si� 
do innych produkt�w koniecznych do �ycia.

	Tym bezpiecze�stwem ekonomicznym by�by 
obdarzony ka�dy obywatel z samego faktu, �e jest cz�onkiem 
Spo�ecze�stwa, u�ywaj�cym w ci�gu ca�ego swego �ycia 
ogromnego kapita�u spo�ecznego, kt�ry sta� si� dominuj�cym 
czynnikiem nowoczesnej produkcji.  Na ten kapita� sk�adaj� 
si� m. in. bogactwa naturalne b�d�ce wsp�lnym dobrem; 
�ycie w stowarzyszeniu wraz  z incrementum, , kt�re z 
niego wyp�ywa;  suma odkry�, wynalazk�w, post�pu 
technologicznego, nieustannie wzrastaj�ce dziedzictwo 
pokole�.
	Ten spo�eczny kapita�, tak produktywny, 
przynosi�by w zysku ka�demu wsp�w�a�cicielowi, ka�demu 
obywatelowi okresow� dywidend�, od ko�yski a� do grobu.  I 
zwa�ywszy wielko�� produkcji, jak� dzi�ki temu wsp�lnemu 
kapita�owi mo�na osi�gn��, dywidenda dla ka�dego 
powinna wystarczy� do zaspokojenia przynajmniej 
zasadniczych potrzeb egzystencji.  I to bez uszczerbku pensji 
lub innej formy wynagrodzenia, ponadto nie wyrz�dzaj�c 
krzywdy tym, kt�rzy osobi�cie bior� udzia� w produkcji.
	Doch�d zwi�zany w ten spos�b z osob�, a ju� nie 
jedynie z jej statusem najemnika, uchroni�by jednostki od 
wyzyskiwania ich przez innych ludzi.  Maj�c zapewnione 
minimum konieczne do �ycia, cz�owiek mniej si� pozwala 
popycha� i mo�e si� lepiej odda� obranej karierze.
	Ludzie, wyzwoleni od przygniataj�cych ich trosk 
materialnych, mogliby uprawia� swobodn� dzia�alno��, 
bardziej tw�rcz� ni� praca nakazana i d��y� do osobistego 
rozwoju przez �wiczenie dyspozycji ludzkich wy�szych nad 
czynno�ci czysto ekonomiczne.  Zdobywanie podstaw 
materialnych nie by�oby ju� w ich �yciu tak bardzo 
absorbuj�cym zaj�ciem.
	Chocia� propozycje Kredytu Socjalnego s� tak 
logiczne, tak spo�eczne i tak pe�ne szacunku dla ludzkiej 
osoby, jednak zrywaj� radykalnie z poj�ciami powszechnie 
przyj�tymi i uwa�anymi za namacalne i nienaruszalne.
	Dlatego Kredyt Socjalny nie mo�e wynika� po 
prostu ze zmiany partii b�d�cej u w�adzy.  Nie narzuca si� 
nowej cywilizacji drog� wybor�w.  Najpierw trzeba si� 
postara�, �eby spo�ecze�stwo j� pozna�o, pragn�o i do niej 
d��y�o.  A poniewa� chodzi tu o cywilizacj� kredytow�, 
zg�d�my si�, �e najpierw trzeba wypracowa� mentalno�� 
kredytow�, postara� si�, �eby przewy�sza�a postawa 
duchowa sprzyjaj�ca wizji, jak� ukazuje Kredyt Socjalny.
	Zagadnienie wi�c nie polega na zachwalaniu jakiej� 
partii politycznej, ale na tym, by Kredyt Socjalny sta� si� 
znany, kochany i upragniony.
	Zreszt� sama koncepcja partii sprzeciwia si� 
filozofii Kredytu Socjalnego.  Partie s� po to, aby pr�bowa� 
przej�� w�adz� i tylko wtedy dobrze  dzia�aj�, gdy 
rozpoczyna si� o ni� walka.  Kredyt Socjalny rozdziela�by 
w�adz� w mo�liwie najszerszym zakresie pomi�dzy 
wszystkich cz�onk�w spo�ecze�stwa.  W�adz� ekonomiczn� - 
przez zagwarantowanie si�y nabywczej ka�dej jednostce.  
W�adz� polityczn� - czyni�c pos��w prawdziwymi 
przedstawicielami ich wyborc�w, a ju� nie s�ugami partii.
	Wyborcy powinni nauczy� si� wyra�a� swoj� wol� 
w ka�dym czasie.  W�a�nie mi�dzy wyborami podejmuje si� 
decyzje, dotycz�ce �ycia obywateli.  Zadowoli� si� oddaniem 
g�osu na jakiego� kandydata partii, a potem przyjmowa� 
biernie wszystko, co si� postanowi, bez pytania o zdanie 
tych, kt�rzy powinni by� podmiotem tych decyzji, to 
polityczny infantylizm.

Partia wznosi mur.

	Jakakolwiek organizacja, czy ruch, zajmuj�cy si� 
kwesti� spo�eczn�, wiele by zyska�, gdyby pozna� i przyj�� 
zasady Kredytu Socjalnego.
Jakikolwiek przedstawiciel narodu, indywidualnie, do jakiej 
by nie nale�a� partii, je�li pragnie naprawd� og�lnego dobra, 
powinien bez wahania ��da� adekwatnego podzia�u bogactw, 
z uszanowaniem osobistej wolno�ci, w�asno�ci i prywatnych 
przedsi�biorstw.  Mo�e to zrobi� pozostaj�c w partii, jak� 
uwa�a za najodpowiedniejsz� do zarz�dzania krajem.
	Ale nie mo�emy przyj��, by tak wiod�ca idea, jak 
Kredyt Socjalny, kt�ry jest ponad partiami, kt�ry by je 
wszystkie wzbogaci�, mia� by� w jakikolwiek spos�b 
ograniczony nazw� jakiej� partii politycznej.  Kredyt 
Socjalny jest czym� uniwersalnym.  Partia polityczna jest 
czym� podrz�dnym, ograniczonym.  Nazwa� jak�� parti� 
�Kredytem Socjalnym� to znaczy chcie� uwi�zi� co� 
uniwersalnego w czym� ograniczonym.
	Je�li ze s�owami �Kredyt Socjalny� ludziom si� 
b�dzie kojarzy� partia polityczna, ryzykujecie, �e zechcecie 
im przedstawi� zasady Kredytu Socjalnego, cz�onkowie 
innych partii nie b�d� tym zainteresowani albo wr�cz zatkaj� 
uszy.
	Celem partii politycznej jest utrzymanie si� przy 
w�adzy, je�eli ju� j� posiada, albo d��enie do niej, je�eli jej 
jeszcze nie ma.  A wi�c pomi�dzy partiami politycznymi z 
konieczno�ci trwa walka.  Ka�da partia jest przeciwniczk� 
innej lub innych partii.  Nazwa� jak�� parti� �Kredytem 
Socjalnym� to znaczy utwierdzi� stronnik�w wszystkich 
innych partii przeciw wszystkiemu, co nosi miano Kredytu 
Socjalnego.
	Nast�pnie pod g�os wyborczy nie podk�ada si� 
prawdy.  Gdyby z Kredytu Socjalnego uczyni� przedmiot 
g�osowania, po pora�ce by powiedziano : �A wi�c nie jest to 
tak dobre, jak zachwalacie, poniewa� nar�d w wi�kszo�ci 
g�osowa� przeciw temu�.
===================================
	Mo�e was zapytaj�: W jaki spos�b doprowadzicie 
do przyj�cia ustawodawstwa kredytowego, skoro partia 
rz�dz�ca nie jest kredytowa?
	Wierzymy, �e Kredyt Socjalny zwyci�y wsz�dzie, 
nawet w partiach politycznych, zar�wno w tych, kt�re s� u 
w�adzy, jak i w tych, kt�re s� w opozycji.  A stanie si� to 
wtedy, gdy umys�y dostatecznie go przyjm� i ludno�� sama 
si� b�dzie go domaga�.  W�a�nie o to si� stara nasza grupa 
Pielgrzymi �wi�tego Micha�a, Polonijne Stowarzyszenie 
�Solidarno�� w Kanadzie.  I w�a�nie dlatego, �eby nie 
wznosi� muru pomi�dzy  Kredytem Socjalnym a umys�ami, 
jeszcze zanadto przyzwyczajonymi do my�lenia politycznego 
w zale�no�ci do partii, bynajmniej nie chcemy, aby poj�cie 
Kredytu Socjalnego wi�zano z poj�ciem partii.

�Apeluj� do wszystkich b�d�cych u w�adzy, by starali si� 
wsp�lnie znale�� rozwi�zania aktualnych problem�w, co 
oznacza�oby takie przekszta�cenie struktur ekonomicznych, 
aby potrzeby ludzkie stawiane by�y zawsze ponad zyski 
finansowe.�
( Z homilii Jana Paw�a II do rybak�w w St. John�s Nowej Szkocji, 12 
wrze�nia 1984 r.)














Co to jest prawdziwy Kredyt Socjalny?

Elementarz  Kredytu Socjalnego

B o g a c t w o   j e s t   r z e c z � ;  pieni�dz jest znakiem.
Znak powinien zale�e� od rzeczy.

�Ci co kontroluj� pieni�dz i kredyt, stali si� panami naszego �ycia...
Bez ich zgody nikt ju� nie mo�e nawet odetchn��.�  (Pius XI)

Bankier jest tw�rc� oraz niszczycielem pieni�dza.  Fabrykowanie pieni�dzy 
nale�y do najwy�szej w�adzy, kt�ra nie powinna by� zwi�zana z bankiem.

Nowy pieni�dz, przychodz�c na �wiat w Kanadzie, nale�y do samych 
Kanadyjczyk�w, do wszystkich Kanadyjczyk�w i powinien im by� zwr�...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin