Po przeczytaniu - podaj dalej. BIULETYN INFORMACYJNY POLONIJNEGO STOWARZYSZENIA N.S.Z.Z. �SOLIDARNO�Ɣ W Toronto-Kanada. My�li wolne i niepodleg�e cenzurze. ================================================================================================================== L O U I S E V E N �Co to jest prawdziwy Kredyt Socjalny?� Za�o�yciel Ruchu Kredytu Socjalnego w Kanadzie francuskiej w 1935 roku. wydane przez Pielgrzym�w �w. Micha�a Co to jest prawdziwy Kredyt Socjalny ? Louis Even Coraz bardziej bogatsze pa�stwo /bankierzy/ a my jeste�my coraz biedniejsi/ Jedna z przyczyn Dlaczego Quebec - chce si� od��czy� od Kanady poniewa� zamierza budowa� Kredyt Socjalny kt�ry pozwoli si� im szybciej rozwija� i budowa� normalne spo�ecze�stwo. P o n a d p a r t i a m i W przeciwie�stwie to nadmiernie rozpowszechnionego w Kanadzie pogl�du, Kredyt Socjalny wcale nie jest parti� polityczn�, je�li nawet jaka� partia nosi to miano. Kredyt socjalny jest doktryn�, zbiorem zasad og�oszonych po raz pierwszy przez majora i in�yniera C.H. Douglasa, w roku 1918. Zastosowanie tych zasad sprawi�oby, �e spo�ecze�stwo skutecznie osi�gn�oby sw�j w�a�ciwy cel, kt�rym jest s�u�enie ludzkim potrzebom. Kredyt Socjalny nie stwarza�by ani d�br, ani potrzeb, lecz usun��by wszelkie sztuczne przeszkody pomi�dzy produkcj� a konsumpcj�, pomi�dzy zbo�em w magazynach a chlebem na stole. Przeszkoda dzisiaj, przynajmniej w krajach rozwini�tych, jest natury czysto finansowej, Jest to przeszkoda pieni�na. Ot� system finansowy nie pochodzi ani od Boga, ani od natury. Ustanowiony przez cz�owieka, mo�e by� przystosowany do s�u�enia ludziom, a nie do stwarzania im trudno�ci. W tym celu Kredyt Socjalny przedstawia konkretne propozycje, kt�re chocia� s� bardzo proste, poci�gaj� za sob� prawdziw� rewolucj�. Kredyt Socjalny tworzy wizj� cywilizacji w nowym aspekcie, je�eli przez cywilizacj� mo�na oznaczy� stosunki mi�dzy lud�mi oraz warunki �ycia, u�atwiaj�ce ka�demu rozw�j jego osobowo�ci. W ustroju kredytowym nie zmagano by si� ju� z problemami czysto finansowymi, nieustannie n�kaj�cymi spo�ecze�stwo i kt�re zatruwaj� stosunki mi�dzy jednostkami. Odt�d finanse stanowi�yby ju� tylko system rachunkowo�ci, wyra�aj�cy w cyfrach wzgl�dne warto�ci produkt�w i us�ug, u�atwiaj�cy mobilizacj� i koordynacj� dzia�a�, koniecznych w produkcji w r�nych fazach prowadz�cych do uko�czonego produktu oraz zapewniaj�cy WSZYSTKIM konsumentom swobod� wyboru tego, co im odpowiada spo�r�d d�br zaoferowanych lub daj�cych si� natychmiast zrealizowa�. Po raz pierwszy w historii wszyscy razem i ka�dy z osobna mieliby zagwarantowane absolutne, niczym nie ograniczone bezpiecze�stwo ekonomiczne. Znikn�oby ub�stwo materialne. Znikn��by niepok�j o jutro. Chleb by�by zapewniony wszystkim, dop�ki jest dosy� zbo�a na dostateczn� ilo�� chleba dla wszystkich. To samo odnosi si� do innych produkt�w koniecznych do �ycia. Tym bezpiecze�stwem ekonomicznym by�by obdarzony ka�dy obywatel z samego faktu, �e jest cz�onkiem Spo�ecze�stwa, u�ywaj�cym w ci�gu ca�ego swego �ycia ogromnego kapita�u spo�ecznego, kt�ry sta� si� dominuj�cym czynnikiem nowoczesnej produkcji. Na ten kapita� sk�adaj� si� m. in. bogactwa naturalne b�d�ce wsp�lnym dobrem; �ycie w stowarzyszeniu wraz z incrementum, , kt�re z niego wyp�ywa; suma odkry�, wynalazk�w, post�pu technologicznego, nieustannie wzrastaj�ce dziedzictwo pokole�. Ten spo�eczny kapita�, tak produktywny, przynosi�by w zysku ka�demu wsp�w�a�cicielowi, ka�demu obywatelowi okresow� dywidend�, od ko�yski a� do grobu. I zwa�ywszy wielko�� produkcji, jak� dzi�ki temu wsp�lnemu kapita�owi mo�na osi�gn��, dywidenda dla ka�dego powinna wystarczy� do zaspokojenia przynajmniej zasadniczych potrzeb egzystencji. I to bez uszczerbku pensji lub innej formy wynagrodzenia, ponadto nie wyrz�dzaj�c krzywdy tym, kt�rzy osobi�cie bior� udzia� w produkcji. Doch�d zwi�zany w ten spos�b z osob�, a ju� nie jedynie z jej statusem najemnika, uchroni�by jednostki od wyzyskiwania ich przez innych ludzi. Maj�c zapewnione minimum konieczne do �ycia, cz�owiek mniej si� pozwala popycha� i mo�e si� lepiej odda� obranej karierze. Ludzie, wyzwoleni od przygniataj�cych ich trosk materialnych, mogliby uprawia� swobodn� dzia�alno��, bardziej tw�rcz� ni� praca nakazana i d��y� do osobistego rozwoju przez �wiczenie dyspozycji ludzkich wy�szych nad czynno�ci czysto ekonomiczne. Zdobywanie podstaw materialnych nie by�oby ju� w ich �yciu tak bardzo absorbuj�cym zaj�ciem. Chocia� propozycje Kredytu Socjalnego s� tak logiczne, tak spo�eczne i tak pe�ne szacunku dla ludzkiej osoby, jednak zrywaj� radykalnie z poj�ciami powszechnie przyj�tymi i uwa�anymi za namacalne i nienaruszalne. Dlatego Kredyt Socjalny nie mo�e wynika� po prostu ze zmiany partii b�d�cej u w�adzy. Nie narzuca si� nowej cywilizacji drog� wybor�w. Najpierw trzeba si� postara�, �eby spo�ecze�stwo j� pozna�o, pragn�o i do niej d��y�o. A poniewa� chodzi tu o cywilizacj� kredytow�, zg�d�my si�, �e najpierw trzeba wypracowa� mentalno�� kredytow�, postara� si�, �eby przewy�sza�a postawa duchowa sprzyjaj�ca wizji, jak� ukazuje Kredyt Socjalny. Zagadnienie wi�c nie polega na zachwalaniu jakiej� partii politycznej, ale na tym, by Kredyt Socjalny sta� si� znany, kochany i upragniony. Zreszt� sama koncepcja partii sprzeciwia si� filozofii Kredytu Socjalnego. Partie s� po to, aby pr�bowa� przej�� w�adz� i tylko wtedy dobrze dzia�aj�, gdy rozpoczyna si� o ni� walka. Kredyt Socjalny rozdziela�by w�adz� w mo�liwie najszerszym zakresie pomi�dzy wszystkich cz�onk�w spo�ecze�stwa. W�adz� ekonomiczn� - przez zagwarantowanie si�y nabywczej ka�dej jednostce. W�adz� polityczn� - czyni�c pos��w prawdziwymi przedstawicielami ich wyborc�w, a ju� nie s�ugami partii. Wyborcy powinni nauczy� si� wyra�a� swoj� wol� w ka�dym czasie. W�a�nie mi�dzy wyborami podejmuje si� decyzje, dotycz�ce �ycia obywateli. Zadowoli� si� oddaniem g�osu na jakiego� kandydata partii, a potem przyjmowa� biernie wszystko, co si� postanowi, bez pytania o zdanie tych, kt�rzy powinni by� podmiotem tych decyzji, to polityczny infantylizm. Partia wznosi mur. Jakakolwiek organizacja, czy ruch, zajmuj�cy si� kwesti� spo�eczn�, wiele by zyska�, gdyby pozna� i przyj�� zasady Kredytu Socjalnego. Jakikolwiek przedstawiciel narodu, indywidualnie, do jakiej by nie nale�a� partii, je�li pragnie naprawd� og�lnego dobra, powinien bez wahania ��da� adekwatnego podzia�u bogactw, z uszanowaniem osobistej wolno�ci, w�asno�ci i prywatnych przedsi�biorstw. Mo�e to zrobi� pozostaj�c w partii, jak� uwa�a za najodpowiedniejsz� do zarz�dzania krajem. Ale nie mo�emy przyj��, by tak wiod�ca idea, jak Kredyt Socjalny, kt�ry jest ponad partiami, kt�ry by je wszystkie wzbogaci�, mia� by� w jakikolwiek spos�b ograniczony nazw� jakiej� partii politycznej. Kredyt Socjalny jest czym� uniwersalnym. Partia polityczna jest czym� podrz�dnym, ograniczonym. Nazwa� jak�� parti� �Kredytem Socjalnym� to znaczy chcie� uwi�zi� co� uniwersalnego w czym� ograniczonym. Je�li ze s�owami �Kredyt Socjalny� ludziom si� b�dzie kojarzy� partia polityczna, ryzykujecie, �e zechcecie im przedstawi� zasady Kredytu Socjalnego, cz�onkowie innych partii nie b�d� tym zainteresowani albo wr�cz zatkaj� uszy. Celem partii politycznej jest utrzymanie si� przy w�adzy, je�eli ju� j� posiada, albo d��enie do niej, je�eli jej jeszcze nie ma. A wi�c pomi�dzy partiami politycznymi z konieczno�ci trwa walka. Ka�da partia jest przeciwniczk� innej lub innych partii. Nazwa� jak�� parti� �Kredytem Socjalnym� to znaczy utwierdzi� stronnik�w wszystkich innych partii przeciw wszystkiemu, co nosi miano Kredytu Socjalnego. Nast�pnie pod g�os wyborczy nie podk�ada si� prawdy. Gdyby z Kredytu Socjalnego uczyni� przedmiot g�osowania, po pora�ce by powiedziano : �A wi�c nie jest to tak dobre, jak zachwalacie, poniewa� nar�d w wi�kszo�ci g�osowa� przeciw temu�. =================================== Mo�e was zapytaj�: W jaki spos�b doprowadzicie do przyj�cia ustawodawstwa kredytowego, skoro partia rz�dz�ca nie jest kredytowa? Wierzymy, �e Kredyt Socjalny zwyci�y wsz�dzie, nawet w partiach politycznych, zar�wno w tych, kt�re s� u w�adzy, jak i w tych, kt�re s� w opozycji. A stanie si� to wtedy, gdy umys�y dostatecznie go przyjm� i ludno�� sama si� b�dzie go domaga�. W�a�nie o to si� stara nasza grupa Pielgrzymi �wi�tego Micha�a, Polonijne Stowarzyszenie �Solidarno�� w Kanadzie. I w�a�nie dlatego, �eby nie wznosi� muru pomi�dzy Kredytem Socjalnym a umys�ami, jeszcze zanadto przyzwyczajonymi do my�lenia politycznego w zale�no�ci do partii, bynajmniej nie chcemy, aby poj�cie Kredytu Socjalnego wi�zano z poj�ciem partii. �Apeluj� do wszystkich b�d�cych u w�adzy, by starali si� wsp�lnie znale�� rozwi�zania aktualnych problem�w, co oznacza�oby takie przekszta�cenie struktur ekonomicznych, aby potrzeby ludzkie stawiane by�y zawsze ponad zyski finansowe.� ( Z homilii Jana Paw�a II do rybak�w w St. John�s Nowej Szkocji, 12 wrze�nia 1984 r.) Co to jest prawdziwy Kredyt Socjalny? Elementarz Kredytu Socjalnego B o g a c t w o j e s t r z e c z � ; pieni�dz jest znakiem. Znak powinien zale�e� od rzeczy. �Ci co kontroluj� pieni�dz i kredyt, stali si� panami naszego �ycia... Bez ich zgody nikt ju� nie mo�e nawet odetchn��.� (Pius XI) Bankier jest tw�rc� oraz niszczycielem pieni�dza. Fabrykowanie pieni�dzy nale�y do najwy�szej w�adzy, kt�ra nie powinna by� zwi�zana z bankiem. Nowy pieni�dz, przychodz�c na �wiat w Kanadzie, nale�y do samych Kanadyjczyk�w, do wszystkich Kanadyjczyk�w i powinien im by� zwr�...
art.w