Jeżeli jesteś właścicielem tego konta i szukasz informacji na temat jak zainstalować swoją stronę internetową w serwisie 60free, zapraszamy na stronę http://60free.ovh.org/pl/support/
a piacere - tekstowy element (adnotacja) zezwalający na zmianę tempa określonego w zapisie nutowym.a tempo - tekstowy element (adnotacja) wskazujący powrót do oryginalnego tempa po jego chwilowej zmianie.Akcent dynamiczny - nagłe wzmożenie siły dźwięku. - zapisuje się go pod główką nuty (jeżeli laska skierowana jest do góry) lub nad główką (jeżeli laska skierowana jest do dołu) – zawsze nad lub pod pięciolinią.Bemol – znak chromatyczny obniżający dźwięk o pół tonu.- dwa bemole zapisane obok siebie obniżają dźwięk o cały ton- zapisany przy kluczu obniża wartość wszystkich dźwięków zapisanych na jego wysokości na pięciolinii.- zapisany przed nutą obniża jej wartość w całym takcie.Crescendo – coraz głośniej. - zapisywany pod pięciolinią w miejscu w którym należy stopniowo zwiększać głośność gry.Diminuendo – coraz ciszej.- zapisywany pod pięciolinią w miejscu w którym należy stopniowo zmniejszać głośność gry.Fermata - (tzw. korona) przedłuża o dowolną długość wartość nuty lub pauzy, ale nie więcej niż o połowę jej czasu trwania.Glissando – jest to płynne przejście z jednego dźwięku do drugiego (pomiędzy dźwiękami znajduje się „wężyk” lub pochyły napis „glis.”) przez wszystkie dźwięki umieszczone między nimi. Na gitarze przesuwa się po prostu palec po strunie podczas wydobywania dźwięków. Kasownik – anuluje działanie znaków chromatycznych np. bemola.- zapisuje się go przed nutą- działa na wszystkie nuty umieszczone w tej samej pozycji na pięciolinii aż do końca taktu.Kropka – przedłuża czas trwania nuty o połowę jej wartości- zapisuje się ją za nutą.Krzyżyk – znak chromatyczny podwyższający dźwięk o pół tonu.- dwa krzyżyki zapisane obok siebie (zazwyczaj jako „x”) podwyższają dźwięk o cały ton- zapisany przy kluczu podwyższa wartość wszystkich dźwięków zapisanych na jego wysokości na pięciolinii.Ligatura (łuk) — łączy dwie nuty i przedłuża czas trwania pierwszej o wartość drugiej.Tempo - wyznacza czas trwania poszczególnych nut, czyli szybkość wykonania utworu. Tradycyjnie opisywane jest nazwą włoską:Tempa wolne [ćwierćnut/minutę*] Grave (cięzko) Largo (szeroko) 40 - 60Lento (powoli) 60 - 66Adagio (wolno) 66 – 76Tempa umiarkowane Andante (idąc) 76 - 108Andantino szybciej niż andante Moderato (umiarkowanie) 108 - 120Allegretto (ruchliwie) 120 – 132Tempa szybkie Allegro (prędko, wesoło) 120 - 168Vivo i Vivace (żywo, szybko) Presto (śpiesznie) 168 - 200Presto vivacisimo (bardzo żywo) Prestissimo (bardzo szybko) 200 - 208*Wartości przybliżone.Tempo można określić ściślej za pomocą częstości, którą zazwyczaj podaje się przedziałem. Zapisujemy je nad pięciolinią zaraz za kluczem.Określenie tempa możemy dodatkowo wzbogacić następującymi wyrażeniami:Assai (dość)Meno (mniej)Molto (bardzo)Non tanto (nie zanadto)Non tropo (nie zanadto)Piú (więcej)Poco a poco (coraz bardziej)Poco un poco (trochę)Quasi (jakby)Możliwe jest również chwilowa zmiana tempa podczas utworu. Zapisujemy ją pod pięciolinią, korzystając z następujących określeń:Accelerando (przyśpieszyć)Allargando (rozwlec)Animato (ożywić)Doppio movimento (dwa razy szybciej)Meno mosso (mniej ruchliwie)Morendo (zmienić)Piú mosso (bardziej ruchliwie)Poco un poco mosso (stopniowo przyspieszyć)Rallentando (rall. - stopniowo zwolnić)Ritardando (rit. - opóźnić)Ritenuto (powstrzymać)Stringendo ( pędzić, coraz gwałtowniej)Tenuto (ten. - wytrzymać, przetrzymać)Jeżeli chcemy wrócić do bazowego tempa wstawiamy adnotacje tempo lub tempo primo.Rubato - zachwianie rytmiczne spowodowane wydłużaniem i skracaniem dźwięków pod warunkiem, że średnie tempo szeregu dźwięków w których stosujemy rubato było zgodne z oryginalnym tempem utworu.Triola - nieprawidłowe rozwinięcie rytmiczne, w którym w nuta zamiast dzielić się na dwie nuty o wartości połowę mniejsze dzieli się na trzy nuty. Taki podział powoduje chwilowe zachwianie rytmu.
TAKTTakt - odcinek stale powtarzającego się schematu metrycznego (zobacz metrum) w utworze ograniczony „kreskami taktowymi” (linie pionowe).METRUMMetrum - współczynnik utworu muzycznego, który określa ilość „bazowych” nut w takcie oraz ich wartość rytmiczną.Istnieją dwa podstawowe schematy metryczne- dwuczęściowy (inaczej parzysty lub dwumiarowy), złożony z dwóch dźwięków z akcentem na pierwszy dźwięk.- trzyczęściowy (inaczej nieparzysty lub trzymiarowy), złożony z trzech dźwięków z akcentem na pierwszy dźwięk.Metrum zapisujemy za pomocą dwóch cyfr (jedna pod drugą) zaraz po kluczu.Dolna cyfra oznacza nutę, która jest podstawową jednostką metryczną w utworze:1 - cała nuta, 2 - półnuta, 4 - ćwierćnuta, 8 - ósemka itd. Górna cyfra oznacza ilość nut bazowych (lub ich odpowiedników) w jednostce metrycznej. Inaczej mówiąc metrum informuje nas ile nut o danej wartości rytmicznej zmieści się w jednym takcie.Przykład:Dolna liczba (4) informuje nas, że podstawową jednostką metryczna jest ćwierćnuta. Górna liczba (3) pozwala nam umieścić w takcie trzy ćwierćnuty lub ich odpowiedniki np. Półnuta + ćwierćnuta, dwie ćwierćnuty + dwie ósemki itp.
Pięciolinia jest podstawą systemu liniowego dla zapisu dźwięków. Składa się z pięciu poziomych linii oraz pól pomiędzy nimi.Linie pięciolinii numerujemy od dołu do góry. Wszystkie linie oraz pola między nimi mają przyporządkowane dla siebie dźwięki gamy C dur (C, D, E, F, G, A, B). Oprócz standardowych pięciu linii możemy tworzyć tzw. „linie dodane”, które umieszczamy w postaci małych kreseczek zarówno pod jak i nad pięciolinią. Traktujemy je wtedy jako dodatkowe linie, dzięki czemu możemy zapisywać nuty na większej ilości pozycji. Nad pięciolinią numerujemy je od pierwszej „linii dodanej” wzwyż, a pod pięciolinią od pierwszej „linii dodanej” w dół.Przykład:KLUCZKlucz przypisuje każdej pozycji na pięciolinii konkretny dźwięk. Umieszcza się go zawsze na początku pięciolinii po lewej stronie.Najczęściej stosowane są klucze wiolinowe (klucz G) oraz basowe (klucz F). Istnieje jeszcze jeden rodzaj klucza, klucz C, który występuje w wielu odmianach (sopranowy, mezzosopranowy, altowy i tenorowy), przy czym najczęściej stosowany jest klucz altowy.Klucz wiolinowy (G) na pięciolinii owinięty jest na linii drugiej i przypisuje jej dźwięk G (każda nuta położona na tej linii będzie miała dźwięk G).Klucz basowy (F) na pięciolinii obejmuje kropkami linię czwartą i przypisuje jej dźwięk F (każda nuta położona na tej linii będzie miała dźwięk F).Klucz altowy (C) na pięciolinii przypisuje linii pierwszej dźwięk C (każda nuta położona na tej linii będzie miała dźwięk C).
DŁUGOŚCI NUTNuta - znak graficzny określający wysokość i czas trwania dźwięku.Każda nuta ma przyporządkowaną sobie „wartość rytmiczną”, czyli czas trwania. Wyróżniamy następujące wartości nut:Cała nuta – nuta o najdłuższej wartości rytmicznej Wygląd: owalna niewypełniona główka bez laski. Zazwyczaj wyznacza czas trwania jednego taktu.Półnuta – czas trwania równy połowie całej nuty Wygląd: owalna niewypełniona główka z laską skierowaną w górę dla nut położonych poniżej środkowej linii pięciolinii lub w dół dla nut położonych na trzeciej linii lub wyższej.Ćwierćnuta – czas trwania równy połowie półnuty lub jednej czwartej całej nuty.Wygląd: owalną wypełnioną główkę z laską skierowaną w górę dla nut położonych poniżej środkowej linii pięciolinii lub w dół dla nut położonych na trzeciej linii lub wyższej.Ósemka – czas trwania równy jednej ósmej całej nuty.Wygląd: owalna, wypełniona główka z laską skierowaną w górę dla nut położonych poniżej środkowej linii pięciolinii lub w dół dla nut położonych na trzeciej linii lub wyższej i jedną chorągiewką po prawej stronie laski.Kilka sąsiadujących ósemek można połączyć pojedynczą belką w grupęSzesnastka – czas trwania równy jednej szesnastej całej nuty.Wygląd: owalna, wypełniona główka z laską skierowaną w górę dla nut położonych poniżej środkowej linii pięciolinii lub w dół dla nut położonych na trzeciej linii lub wyższej i podwójną chorągiewką po prawej stronie laski.Kilka sąsiadujących szesnastek można połączyć podwójną belką w grupęI tak dalej np. następną wartością będzie trzydziestodwójka.Wszystkie nuty dzielone są regularnie (dwójkowo) tzn. że każda kolejna nuta jest o polowe mniejsza od poprzedniej. Podział wartości rytmicznych wygląda następująco:Cała nuta = 2 półnuty = 4 ćwierćnuty = 8 ósemek = 16 szesnastek = 32 trzydziestodwójki itd.PAUZYPauza - znak graficzny który określa czas trwania ciszy lub czas, w którym instrument lub głos nie wybrzmiewa.Każda pauza ma taki sam okres trwania jak odpowiadająca jej nuta. Wyróżniamy więc:Cała pauza (odpowiada całej nucie).Pauza półnutowa (odpowiada półnucie).Pauza ćwierćnutowa (odpowiada ćwierćnucie).Pauza ósemkowa (odpowiada ósemce).Pauza szesnastkowa (odpowiada szesnastce).Itd. jak w przypadku nut.
Masz przed sobą najczęściej spotykane chwyty i jednocześnie najłatwiejsze (w niektórych przypadkach uproszczone). Ta lista to podstawa. Naukę chwytów należy zacząć właśnie od nich.Linie poziome przedstawiają struny, linie piosenowe - progi. Pierwsza linia pozioma od góry odpowiada strunie E1, tej najcieńszej. Potem kolejno występują struny H2, G3, D4, A5 i ostatnia struna basowa E6. Cyfry nad górną linią odpowiadają numerowi progu. Natomiast cyfry na liniach to numery palców. Palce lewej ręki układamy na gryfie zgodnie z numeracją. Palce numerujemy następująco:1 - palec wskazujący,2 - palec środkowy,3 - palec serdeczny,4 - mały palec.Chwyty w ostatnim rzędzie należą do kategorii chwytów Barre. Trzy jedynki oznaczają, że palec wskazujący kładziemy na całej szerokości gryfu. Są najtrudniejsze z tego zbioru. Niestety wiele piosenek z nich korzysta, dlatego dołączyłem je do listy.
A a E e
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---|
H|---|-4-|---|---| H|-1-|---|---|---| H|---|---|---|---| H|---|---|---|---|
G|---|-3-|---|---| G|---|-3-|---|---| G|-1-|---|---|---| G|---|---|---|---|
D|---|-2-|---|---| D|---|-2-|---|---| D|---|-3-|---|---| D|---|-3-|---|---|
A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|-2-|---|---| A|---|-2-|---|---|
C D d G
E|---|---|---|---| E|---|-2-|---|---| E|-1-|---|---|---| E|---|---|-4-|---|
H|-1-|---|---|---| H|---|---|-3-|---| H|---|---|-3-|---| H|---|---|---|---|
G|---|---|---|---| G|---|-1-|---|---| G|---|-2-|---|---| G|---|---|---|---|
D|---|-2-|---|---| D|---|---|---|---| D|---|---|---|---| D|---|---|---|---|
A|---|---|-3-|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|-1-|---|---|
E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|-2-|---|
F H h B
1 2 3 4 2 3 4 5 2 3 4 5 1 2 3 4
E|-1-|---|---|---| E|-1-|---|---|---| E|-1-|---|---|---| E|-1-|---|---|---|
H|-1-|---|---|---| H|---|---|-4-|---| H|---|-2-|---|---| H|---|---|-4-|---|
G|---|-2-|---|---| G|---|---|-3-|---| G|---|---|-4-|---| G|---|---|-3-|---|
D|---|---|-4-|---| D|---|---|-2-|---| D|---|---|-3-|---| D|---|---|-2-|---|
A|---|---|-3-|---| A|-1-|---|---|---| A|-1-|---|---|---| A|-1-|---|---|---|
----------------------------
---------------------H--B---
A
---------------G------------
F
---------E------------------
D
-C-
A a A5+ A5-
1 2 3 4 1 2 3 4 3 4 5 6 4 5 6 7
E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|-O-|---|---|
H|---|-O-|---|---| H|-O-|---|---|---| H|---|-O-|---|---| H|-O-|---|---|---|
G|---|-O-|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|---|-O-|---|
D|---|-O-|---|---| D|---|-O-|---|---| D|---|---|-O-|---| D|---|---|---|-O-|
A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|-O-|---|---|---|
A6 a6 A7 a7
1 2 3 4 1 2 3 4 2 3 4 5 1 2 3 4
E|---|-O-|---|---| E|---|-O-|---|---| E|---|-O-|---|---| E|---|---|-O-|---|
H|---|-O-|---|---| H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---|
G|---|-O-|---|---| G|---|-O-|---|---| G|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---|
D|---|-O-|---|---| D|---|-O-|---|---| D|-O-|---|---|---| D|---|-O-|---|---|
A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|---|---|
A7+ As As5+ As5-
1 2 3 4 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4
E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|---|---|-O-| E|---|-O-|---|---|
G|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---| G|-O-|---|---|---| G|---|---|-O-|---|
D|---|-O-|---|---| D|---|---|-O-|---| D|---|-O-|---|---| D|---|---|---|-O-|
A|---|---|---|---| A|---|---|-O-|---| A|---|---|-O-|---| A|-O-|---|---|---|
E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---|
As6 As7 As7+ Aadd2
1 2 3 4 4 5 6 7 3 4 5 6 1 2 3 4
E|-O-|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|---|---|---|
H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---| H|---|-O-|---|---| H|---|---|---|---|
G|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|---|-O-|---| G|---|-O-|---|---|
D|-O-|---|---|---| D|-O-|---|---|---| D|---|---|---|-O-| D|---|-O-|---|---|
A|---|---|-O-|---| A|---|---|-O-|---| A|-O-|---|---|---| A|---|---|---|---|
E|---|---|---|-O-| E|-O-|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|---|---|---|
aadd2 aadd9 Asus4 asus4
5 6 7 8 5 6 7 8 1 2 3 4 1 2 3 4
H|---|---|---|---| H|---|---|---|---| H|---|---|-O-|---| H|---|---|-O-|---|
G|-O-|---|---|---| G|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---| G|---|-O-|---|---|
D|---|---|-O-|---| D|---|---|-O-|---| D|---|-O-|---|---| D|---|-O-|---|---|
A/Cis Am2/Fis A7 A2
1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 5 6 7 8
E0---|---|---|---| E0---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---|
H|---|-0-|---|---| H0---|---|---|---| H|---|---|---|-0-| H|---|---|---|---|
G|---|-0-|---|---| G|---|-0-|---|---| G|---|-0-|---|---| G|---|-0-|---|---|
D|---|-0-|---|---| D|---|-0-|---|---| D|---|---|-0-|---| D|---|---|-0-|---|
A0---|---|---|---| A0---|---|---|---| A|---|---|-0-|---| A|---|---|-0-|---|
E*---|---|---|---| E*---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---|
A9
1 2 3 4
E|---|---|---|---|
H|---|---|---|---|
G|---|-0-|---|---|
D|---|-0-|---|---|
A|---|---|---|---|
B b B5+ B5-
H|---|---|-O-|---| H|---|-O-|---|---| H|---|-O-|---|---| H|---|---|-O-|---|
G|---|---|-O-|---| G|---|---|-O-|---| G|---|-O-|---|---| G|---|---|-O-|---|
D|---|---|-O-|---| D|---|---|-O-|---| D|---|---|-O-|---| D|---|-O-|---|---|
A|-O-|---|---|---| A|-O-|---|---|---| A|---|---|---|---| A|-O-|---|---|---|
E|-O-|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---|
B6 b6 B7 b7
3 4 5 6 2 3 4 5 1 2 3 4 1 2 3 4
E|-O-|---|---|---| E|---|-O-|---|---| E|-O-|---|---|---| E|-O-|---|---|---|
H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---| H|---|---|-O-|---| H|---|-O-|---|---|
G|-O-|---|---|---| G|---|-O-|---|---| G|-O-|---|---|---| G|-O-|---|---|---|
D|-O-|---|---|---| D|---|-O-|---|---| D|---|---|-O-|---| D|---|---|-O-|---|
A|---|---|-O-|---| A|---|---|---|---| A|-O-|---|---|---| A|-O-|---|---|---|
E|---|---|---|-O-| E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|-O-|---|---|---|
B7+ B2
1 2 3 4 1 2 3 4
E|-0-|---|---|---| E|-0-|---|---|---|
H|---|---|-0-|---| H|-0-|---|---|---|
G|---|-0-|---|---| G|---|---|-0-|---|
D|---|---|-0-|---| D|---|---|-0-|---|
A|-0-|---|---|---| A|-0-|---|---|---|
C c C5+ C5-
1 2 3 4 3 4 5 6 1 2 3 4 2 3 4 5
E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---| E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---|
H|-O-|---|---|---| H|---|-O-|---|---| H|-O-|---|---|---| H|---|---|---|-O-|
G|---|---|---|---| G|---|---|-O-|---| G|-O-|---|---|---| G|---|---|---|-O-|
D|---|-O-|---|---| D|---|---|-O-|---| D|---|-O-|---|---| D|---|---|-O-|---|
A|---|---|-O-|---| A|-O-|---|---|---| A|---|---|-O-|---| A|---|---|---|---|
E|---|---|-O-|---| E|-O-|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---|
C6 c6 C7 c7
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 3 4 5 6
E|---|---|---|---| E|---|---|-O-|---| E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---|
H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---| H|-O-|---|---|---| H|---|-O-|---|---|
G|---|---|---|---| G|---|---|---|---| G|---|---|-O-|---| G|-O-|---|---|---|
D|---|-O-|---|---| D|-O-|---|---|---| D|---|-O-|---|---| D|---|---|-O-|---|
A|---|---|---|---| A|---|---|---|---| A|---|---|-O-|---| A|-O-|---|---|---|
E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|---|---|---|---| E|-O-|---|---|---|
C7+ Cis cis cis6
...
Hithui