ks. Bała-Bog a zło.pdf
(
2051 KB
)
Pobierz
Dowód ontologiczny
Bóg a zło
Problem teodycealny
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
Problem teodycealny.
Problem teodycei
- pytanie
o powód i pochodzenie zła (w jego dwoistej formie: cierpienia
i nieprawości - a także współwystępowania obydwu) mimo istnienia dobrej siły
stwórczej, która świat ustanawia i nim rządzi.
Obrona Boga
• Polega na
poszukiwaniu
argumentów
wskazujących, że
istnienie Boga nie jest
sprzeczna z istnieniem
zła
.
Teodycea
•Stara się ukazać
przyczyny, dla których
zło zostało
dopuszczone w
planach bożych, więcej
zaplanowane w
momencie stworzenia
.
Problemem jest
doświadczanie
istnienie zła
Problemem jest
sama możliwość
zła
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
Problem teodycealny.
Historia.
Platon (427-347)
Skąd biorą się złe czyny ludzi? Nie od Boga. Pochodzą
od człowieka. W dziesiątej księdze
Państwa,
w micie o przedświatowym
wyborze życiowym Platon ujmuje to lapidarnie:
„Winien ten, co wybiera. Bóg nie winien.”
Zło,
którego człowiek doświadcza, nie jest wyrzutem wobec opiekuńczej potęgi dobra. Dobro
może wręcz zaprząc je w swoją służbę.
Stoicy -
Kosmos jest dobry. Rządzi nim logos. Kosmos, Bóg, natura, logos, opatrzność,. Logos
to prawo w sensie
factum
i w sensie normatywnym. Toteż pytanie o zło narzuca się wprost.
Stoicy wytworzyli więc pewną zróżnicowaną teodyceę, dążącą do zniesienia zła w możliwie
najwyższym stopniu.
Za zło moralne
odpowiada człowiek; wnika ono w sferę jego odpowiedzialności.
Jako przeciwieństwo dobra czyni dobro jeszcze wyraźniejszym.
Jeśli natomiast chodzi o
cierpienie i zło fizyczne
, trzeba je postrzegać jako zjawiska
towarzyszące procesom kosmicznym. Służą one do wypróbowywania cnotliwych, są karą
lub zachętą do poprawy dla złych.
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
Problem teodycealny.
Historia.
Teodycea stoików chwilami sprawia wrażenie sformułowanej na siłę. Ostro
krytykował ją
Epikur (341-270)
. Jego klasyczny zarzut:
Bóg albo chce znieść
zło, ale nie może
•
jest słaby
•
nie jest Wszechmocny
Albo może, ale nie
chce
•
jest zazdrosny, co również jest cechą Bogu obcą
•
nie jest Miłością
Albo ani nie chce, ani
nie może
•
jest i słaby, i zazdrosny, a więc nie jest Bogiem
•
nie jest ani Wszechmocny ani Miłością
Albo chce i może
•
jedynie te cechy przysługują Bogu - skądże
pochodzi zło i czemuż Bóg go nie zniesie?
•
Aporia
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
Problem teodycealny.
Historia.
Laktancjusz (250-330)
rozwiązuje Epikurowąaporię tak: Bóg dopuszcza zło, by w ten
sposób wspomóc poznanie dobra.
„Jeślibyśmy najpierw nie poznali zła, nie moglibyśmy
poznać dobra”
.
Augustyn (354-430)
powie więc o złu, że jest ono nadużyciem darowanej
nam przez Boga wolności, czynną realizacją
privatio boni,
która zakończyć się
może jedynie samozniszczeniem. Co do zła fizycznego, cierpienia - Augustyn
powtórzył wiele argumentów stoickich.
Boecjusz (480-524)
postawił pytanie:
„Jeśli jest Bóg, skąd zło, a jeżeli nie ma Boga, skąd
dobro?”
,
Tomasz (1225-1274)
stawia kwestię jeszcze ostrzej. Jeśli zło jako
privatio,
jako negacja dobra zakłada dobro, to dobro zostaje dowiedzione przez zło;
również dobro nieuwarunkowane.
„Wykluczyć trzeba błąd tych, co ze zła w świecie
wnioskują, że nie ma Boga [...]. Pytają oni: jeśli jest Bóg, to skąd zło? A trzeba powiedzieć: jeśli jest
zło, to jest Bóg. Bo nie byłoby zła, gdyby nie istniał ład dobra, a zło to odebranie dobra. Ładu tego
nie byłoby jednak, gdyby nie było Boga”
.
Maciej Bała GAKT UKSW 2006/2007
Plik z chomika:
dleyk
Inne pliki z tego folderu:
test cz 3i 4 - ks. bała.doc
(21 KB)
Test cz 1 -Filozoficzne dowody na istnienie Boga nie są dowodami.doc
(101 KB)
test cz2-O dowodach.doc
(92 KB)
ks. Bała-Dowody-podzial.pdf
(96 KB)
ks. Bała-Dowody na istnienie Boga-Tomasz i Arystoteles.doc
(27 KB)
Inne foldery tego chomika:
Benedykt XVI
Jan Paweł II
ks. dr Adam Świeżyński
ks. dr Jacek Socha
Prace
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin