Arkusz obserwacyjny dla 4-5-6 latków w I semestrze
Grupa……….Imię i Nazwisko……………………………………….Wiek…………..
sfera
Umiejętności
Obserwacja I
Data …………
Obserwacja II
Data …………..
Charakterystyka
Sfera poznawcza- Potrafi przedstawić się, podaje imię, Pokazać/ powiedzieć ile ma lat, Gdzie mieszka, Rozpoznaje swoje miejsce w szatni,
Usposobienie i zachowania- pogodny, smutny, zdenerwowany, śmiały/nieśmiały, zdyscyplinowany/niezdyscyplinowany, taktowny/nietaktowny, nadpobudliwy, zahamowany psychoruchowo, używa słów dziękuję, proszę, przepraszam, poproszę, inne
Koncentracja uwagi - prawidłowa, brak koncentracji, krótki okres koncentracji uwagi
Uczciwość –prawidłowa, infantylna, labilność uczuć, wybuchy gniewu, płaczu, apatia, reaguje nieadekwatnie/adekwatnie do sytuacji
Współpraca w grupie – współpracuje chętnie/niechętnie, dostosowuje się do zasad pracy zespołowej, wymaga indywidualnych zajęć, ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z otoczeniem, przestrzega norm społecznych (zawsze, zazwyczaj, czasami, rzadko, wcale)
Wykonywanie zadań – chętnie/niechętnie, wymaga zachęty, doprowadza pracę do końca/nie doprowadza, dokładny/niedokładny, wykazuje zaradność/niezaradność, samodzielność/niesamodzielność, inicjatywę, aktywność
Zabawa- (bawi się samo, obserwuje bawiące się dzieci, naśladuje bawiące się dzieci, bawi się w grupie.)
Zainteresowanie-Najczęściej bawi się, lubi bawić się( samochodami, lalkami, klockami, przeglądać książeczki rysować , inne)
Charakterystyka czynności komunikowania się
Aktywność mowna – mowa spontaniczna/bierna
Sposoby porozumiewania się z otoczeniem – gesty, mimika, pojedyncze sygnały, pojedyncze wyrazy, proste zdania nierozwinięte, zdania rozwinięte, rozbudowane
Forma stylistyczna zdania – prawidłowa/nieprawidłowa
Forma gramatyczna zdania – poprawna/ niepoprawna
Treść – na temat, nie na temat, zachowuje sens logiczny, chaos myślowy
Słownictwo – ograniczone do kilku wyrazów, zwrotów, ubogie, ale pozwalające porozumieć się z otoczeniem, przeciętne, w granicach normy wiekowej, bogate
Wady wymowy – wadliwa artykulacja głosek, inne
Rozumienie pytań i poleceń – brak zrozumienia; rozumienie ograniczone do pojedynczych, prostych, dobrze znanych, utrwalonych pytań/poleceń ;rozumienie ograniczone do prostych poleceń popartych gestem, prezentacją, powtórzeniem; rozumienie poprawne
Słuch fonematyczny
(percepcja słuchowa)
Powtarzanie samogłosek
Powtarzanie spółgłosek
Powtarzanie i różnicowanie głosek opozycyjnych
Powtarzanie i różnicowanie wyrazów opozycyjnych
Powtarzanie wyrazów prostych
Powtarzanie wyrazów „bez sensu”
Wysłuchiwanie głosek różniących wyrazy
Analiza i synteza słuchowa
- Analiza: wyrazowa zdania, sylabowa wyrazu, głoskowa wyrazu
- Synteza: sylabowa wyrazu, głoskowa wyrazu
Wyróżnianie głosek w wyrazach – w nagłosie, w wygłosie, w śródgłosie, słuchowa identyfikacja głoski w wyrazie
Wyodrębnia dźwięki ( głośno-cicho, wysoko –nisko, smutno- radośnie)
Rozpoznaje instrumenty
Czytanie
Znajomość liter
Synteza i analiza wzrokowa
- Synteza: wyrazowa zdania, sylabowa wyrazu, literowa wyrazu
- Analiza: wyrazowa zdania, sylabowa wyrazu, literowa wyrazu
Obserwacja zachowania przy czytaniu
- rozpoczyna pracę: chętnie, niechętnie, z oporami
- współruchy: mimika twarzy, ruchy rąk, nóg
- oznaki zmęczenia: narzeka, wzdycha, sapie, ziewa, przeciąga się, brak oznak zmęczenia
Technika czytania – nie czyta, rozpoznaje litery, odczytuje pierwsze litery, sylaby, i domyśla się dalszego ciągu wyrazu, głoskuje (po cichu, na głos), czyta sylabami, czyta częściowo wyraz, czyta wyrazami całe zdania
Rozumienie, Czyta zdanie, polecenie (proste, złożone), tekst (krótki, długi) – ze zrozumieniem, z częściowym zrozumieniem, bez zrozumienia
Błędy w czytaniu
Pisanie
Umiejętność zapisywania liter – litery drukowane, pisane
Obserwacja zachowania przy pisaniu:
- trzyma pióro/ołówek: ręką prawą, lewą, zmiennie
- ułożenie ręki (palców, nadgarstka, ramienia): prawidłowe, nieprawidłowe
- postawa przy pisaniu: prawidłowa, przekręca głowę, podpiera się, „kładzie się na stole”
- oznaki zmęczenia: narzeka, wzdycha, sapie, przeciąga się, brak oznak znużenia
Technika pracy
- przy pisaniu dyktuje sobie: głośno, półgłosem, cicho, w myśli
- domaga się powtarzania dyktowanego tekstu: sporadycznie, często, pyta o każde słowo
- tempo pisania: szybkie, w normie, wolne
Forma graficzna pisma
- wielkość: duże, średnie, drobne, mieszane
- nachylenie: w prawo, lewo, prosto, zmiennie
- kształt: okrągłe, kanciaste, szerokie, wąskie, brak połączeń między literami, połączenia prawidłowe
- liniatura: przestrzega linijek, przekracza, nie dociąga
- czytelność: czytelne, mało czytelne, nieczytelne
- estetyka: skreślenia plamy, zagięte rogi
Błędy ortograficzne
Sposób pisania – odwzorowanie (liter, sylaby, wyrazy1-5 sylabowe, zdania, dłuższy tekst); pisanie pod dyktando; pisanie z pamięci
Matematyka
Szeregowanie elementów wg ustalonego porządku- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania,
Porównanie liczebności zbiorów- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania,
Liczenie: (przelicza do …………)- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania, Doliczanie i odliczanie- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania, Liczy – w pamięci, na palcach, na konkretach, sposobem mieszanym.
Sfera ruchowa
Ruchy dziecka: powolne, sprawne, szybkie, energiczne
Sprawność manualna (koordynacja wzrokowo-ruchowa)- rysowanie, wycinanie, naklejanie, wiązanie, rysowanie po śladzie, wypełnianie kształtów
Lateralizacja- Ręka –prawa/ lewa, Oko - prawa/ lewa, Noga - prawa/ lewa, Ucho - prawa/ lewa
Motoryka mała- nawlekanie, przewlekanie, wkładanie, wyjmowanie, darcie, lepienie, ugniatanie, inne
Motoryka duża-Chodzenie( chód pewny, chwiejny, czworak uje, pełza, chód na palcach, po linii prostej(równoważny), po schodach, marsz);Bieganie (ciężki, niepewny, szybki, zwinny),Podskoki ( w rytm muzyki, skok na jednej nodze, obunóż, przeskok przez sznurek),Rzut piłki, chwyt piłki, toczenie ,Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych, Dziecko aktywne ruchowo podczas zajęć dowolnych, Naśladowanie ruchów nauczyciela
Percepcja wzrokowa
Rysunki – bogate, średnie, ubogie w treść, jedno-dwu-wielobarwne, rozplanowane prawidłowo/nieprawidłowo Rysuje na etapie -bazgroły, pogrubia kreski, rysuje kreski bez zachowania kierunku, naśladuje je, odtwarza, uderza o siebie narzędziem, głowonogi, postacie
Rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych – zna, nie zna, myli (kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt)
Układanie obrazka z części (puzzle 3/6;12/24;30/50 i powyżej): (układa, nie układa, z pomocą)
Zapamiętywanie – dokładnie, ze szczegółami, pojedyncze elementy, nic nie pamięta
Rozróżnianie kolorów – nazywa, nie zna, kojarzy z przedmiotem
Spostrzeganie różnic – dokładne, pobieżne
Wyszukiwanie podobieństw - dokładne, pobieżne
asiorka_xl