Arkusz obserwacyjny dla 4(1).doc

(60 KB) Pobierz

Arkusz obserwacyjny dla 4-5-6 latków w I semestrze

Grupa……….Imię i Nazwisko……………………………………….Wiek…………..                                     

sfera

Umiejętności

Obserwacja I

Data …………

Obserwacja II

Data …………..

Charakterystyka

Sfera poznawcza- Potrafi przedstawić się, podaje imię, Pokazać/ powiedzieć ile ma lat, Gdzie mieszka, Rozpoznaje swoje miejsce w szatni,

Usposobienie i zachowania- pogodny, smutny, zdenerwowany, śmiały/nieśmiały, zdyscyplinowany/niezdyscyplinowany, taktowny/nietaktowny, nadpobudliwy, zahamowany psychoruchowo, używa słów dziękuję, proszę, przepraszam, poproszę, inne

Koncentracja uwagi - prawidłowa, brak koncentracji, krótki okres koncentracji uwagi

Uczciwość –prawidłowa, infantylna, labilność uczuć, wybuchy gniewu, płaczu, apatia, reaguje nieadekwatnie/adekwatnie do sytuacji

Współpraca w grupie – współpracuje chętnie/niechętnie, dostosowuje się do zasad pracy zespołowej, wymaga indywidualnych zajęć, ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z otoczeniem, przestrzega norm społecznych (zawsze, zazwyczaj, czasami, rzadko, wcale)

Wykonywanie zadań – chętnie/niechętnie, wymaga zachęty, doprowadza pracę do końca/nie doprowadza, dokładny/niedokładny, wykazuje zaradność/niezaradność, samodzielność/niesamodzielność, inicjatywę, aktywność

Zabawa- (bawi się samo, obserwuje bawiące się dzieci, naśladuje bawiące się dzieci, bawi się w grupie.)

Zainteresowanie-Najczęściej bawi się, lubi bawić się( samochodami, lalkami, klockami, przeglądać książeczki rysować , inne)

 

 

Charakterystyka czynności komunikowania się

Aktywność mowna – mowa spontaniczna/bierna

Sposoby porozumiewania się z otoczeniem – gesty, mimika, pojedyncze sygnały, pojedyncze wyrazy, proste zdania nierozwinięte, zdania rozwinięte, rozbudowane

Forma stylistyczna zdaniaprawidłowa/nieprawidłowa

Forma gramatyczna zdania – poprawna/ niepoprawna

Treść na temat, nie na temat, zachowuje sens logiczny, chaos myślowy

Słownictwo – ograniczone do kilku wyrazów, zwrotów, ubogie, ale pozwalające porozumieć się z otoczeniem, przeciętne, w granicach normy wiekowej, bogate

Wady wymowy – wadliwa artykulacja głosek, inne

Rozumienie pytań i poleceń – brak zrozumienia; rozumienie ograniczone do pojedynczych, prostych, dobrze znanych, utrwalonych pytań/poleceń ;rozumienie ograniczone do prostych poleceń popartych gestem, prezentacją, powtórzeniem; rozumienie poprawne

 

 

Słuch fonematyczny

(percepcja słuchowa)

Powtarzanie samogłosek

Powtarzanie spółgłosek

Powtarzanie i różnicowanie głosek opozycyjnych

Powtarzanie i różnicowanie wyrazów opozycyjnych

Powtarzanie wyrazów prostych

Powtarzanie wyrazów „bez sensu”

Wysłuchiwanie głosek różniących wyrazy

Analiza i synteza słuchowa

-        Analiza: wyrazowa zdania, sylabowa wyrazu, głoskowa wyrazu

-        Synteza: sylabowa wyrazu, głoskowa wyrazu

Wyróżnianie głosek w wyrazach – w nagłosie, w wygłosie, w śródgłosie, słuchowa identyfikacja głoski w wyrazie

Wyodrębnia dźwięki ( głośno-cicho, wysoko –nisko, smutno- radośnie)

Rozpoznaje instrumenty

 

 

Czytanie

Znajomość liter

Synteza i analiza wzrokowa

-        Synteza: wyrazowa zdania, sylabowa wyrazu, literowa wyrazu

-        Analiza: wyrazowa zdania, sylabowa wyrazu, literowa wyrazu

 

Obserwacja zachowania przy czytaniu

-        rozpoczyna pracę: chętnie, niechętnie, z oporami

-        współruchy: mimika twarzy, ruchy rąk, nóg

-        oznaki zmęczenia: narzeka, wzdycha, sapie, ziewa, przeciąga się, brak oznak zmęczenia

 

Technika czytania – nie czyta, rozpoznaje litery, odczytuje pierwsze litery, sylaby, i domyśla się dalszego ciągu wyrazu, głoskuje (po cichu, na głos), czyta sylabami, czyta częściowo wyraz, czyta wyrazami całe zdania

Rozumienie, Czyta zdanie, polecenie (proste, złożone), tekst (krótki, długi) – ze zrozumieniem, z częściowym zrozumieniem, bez zrozumienia

Błędy w czytaniu

 

 

Pisanie

Umiejętność zapisywania liter – litery drukowane, pisane

Obserwacja zachowania przy pisaniu:

-        rozpoczyna pracę: chętnie, niechętnie, z oporami

-        trzyma pióro/ołówek: ręką prawą, lewą, zmiennie

-        ułożenie ręki (palców, nadgarstka, ramienia): prawidłowe, nieprawidłowe

-        postawa przy pisaniu: prawidłowa, przekręca głowę, podpiera się, „kładzie się na stole”

-        oznaki zmęczenia: narzeka, wzdycha, sapie, przeciąga się, brak oznak znużenia

 

Technika pracy

-        przy pisaniu dyktuje sobie: głośno, półgłosem, cicho, w myśli

-        domaga się powtarzania dyktowanego tekstu: sporadycznie, często, pyta o każde słowo

-        tempo pisania: szybkie, w normie, wolne

 

Forma graficzna pisma

-        wielkość: duże, średnie, drobne, mieszane

-        nachylenie: w prawo, lewo, prosto, zmiennie

-        kształt: okrągłe, kanciaste, szerokie, wąskie, brak połączeń między literami, połączenia prawidłowe

-        liniatura: przestrzega linijek, przekracza, nie dociąga

-        czytelność: czytelne, mało czytelne, nieczytelne

-        estetyka: skreślenia plamy, zagięte rogi

Błędy ortograficzne

Sposób pisania – odwzorowanie (liter, sylaby, wyrazy1-5 sylabowe, zdania, dłuższy tekst); pisanie pod dyktando; pisanie z pamięci

 

 

Matematyka

Szeregowanie elementów wg ustalonego porządku- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania,

Porównanie liczebności zbiorów- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania,

Liczenie: (przelicza do …………)- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania, Doliczanie i odliczanie- bezbłędnie, z drobnymi błędami, z licznymi błędami, nie wykonuje zadania, Liczy w pamięci, na palcach, na konkretach, sposobem mieszanym.

 

 

Sfera ruchowa

Ruchy dziecka: powolne, sprawne, szybkie, energiczne

Sprawność manualna (koordynacja wzrokowo-ruchowa)- rysowanie, wycinanie, naklejanie, wiązanie, rysowanie po śladzie, wypełnianie kształtów

Lateralizacja- Ręka –prawa/ lewa, Oko - prawa/ lewa, Noga - prawa/ lewa, Ucho - prawa/ lewa

Motoryka mała- nawlekanie, przewlekanie, wkładanie, wyjmowanie, darcie, lepienie, ugniatanie, inne

Motoryka duża-Chodzenie( chód pewny, chwiejny, czworak uje, pełza, chód na palcach, po linii prostej(równoważny), po schodach, marsz);Bieganie (ciężki, niepewny, szybki, zwinny),Podskoki ( w rytm muzyki, skok na jednej nodze, obunóż, przeskok przez sznurek),Rzut piłki, chwyt piłki, toczenie ,Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych, Dziecko aktywne ruchowo podczas zajęć dowolnych, Naśladowanie ruchów nauczyciela

 

 

Percepcja wzrokowa

Rysunki – bogate, średnie, ubogie w treść, jedno-dwu-wielobarwne, rozplanowane prawidłowo/nieprawidłowo Rysuje na etapie -bazgroły, pogrubia kreski, rysuje kreski bez zachowania kierunku, naśladuje je, odtwarza, uderza o siebie narzędziem, głowonogi, postacie

Rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych – zna, nie zna, myli (kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt)

Układanie obrazka z części (puzzle 3/6;12/24;30/50 i powyżej): (układa, nie układa, z pomocą)

Zapamiętywanie – dokładnie, ze szczegółami, pojedyncze elementy, nic nie pamięta

Rozróżnianie kolorów – nazywa, nie zna, kojarzy z przedmiotem

Spostrzeganie różnic – dokładne, pobieżne

Wyszukiwanie podobieństw - dokładne, pobieżne

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin