Psychologia - zagadnienia.pdf

(362 KB) Pobierz
Psychologia - zagadnienia (27 stron)
1. Ogólna charakterystyka procesu motywacji.
a) motywacja jest to proces psychicznej regulacji dzięki, któremu formują się
dążenia. Funkcją dążeń jest sterowanie czynnościami człowieka w taki sposób,
aby doprowadzały one do określonego , zgodnego z intencją efektu, czyli celu
b) zjawisko polimorfizmu motywacji – jedna potrzeba realizuje się poprzez wiele
zachowań
c) zjawisko poligenetyzmu motywacji – jedno zachowanie zaspokajać może wiele
potrzeb
3. Podaj kilka sposobów definiowania pojęcia motyw
Motyw : wewnętrzny stan organizmu pobudzający do działania, zmierzający do
zaspokojenia danej potrzeby
- proces dążenia do jakiegoś obiektu
- zwerbalizowanie celu i programu, umożliwiające osobie wykonanie
jakiejś czynności, zakłada się, że człowiek jest istotą samoświadomą i
wie co robi
-
jako przyczyna
-
Reykowski: stan podmiotu charakteryzujący się poczuciem,
niespełnienia lub zakłócenia i związana z nim gotowością do aktywności,
która ów stan może zredukować. Towarzyszy mu podwyższona
wrażliwość afektywna na czynniki zdolne go wzmagać lub redukować.
Motyw może mieć ujemną lub dodatnią charakterystykę afektywną.
Niekiedy w tym samym znaczeniu używa się terminu potrzeba
4. Omów pojęcie instynktu.
a) Instynkt – jest to wrodzona tendencja do działania w określony sposób w
odpowiedzi na pewien bodziec zewnętrzny.
- Sillamy: wrodzone i niezmienne spontaniczne zachowanie wspólne dla
wszystkich jednostek tego samego gatunku. Wydaje się ono
dostosowawcze do jakiegoś celu, z którego podmiot nie zdaje sobie
sprawy.
b) cechy instynktu;
- jest własność gatunkowa
- zaspokaja zawsze potrzeby biologiczne
- składa się z pewnej ilości czynności, których kolejność jest sztywna
- nie zależy od uczenia się
c) teoretyczne rozumienie instynktu
- jako łańcuch odruchów
- teoria instynktów społecznych McDougalla (hormizm)
- teoria etologiczna K.Lorenza
5. Etologiczne ujęcie instynktu
a) hormizm – teoria instynktów społecznych McDougalla.
- instynkt jako celowa siła tkwiąca w żywych organizmach. Składa się z
aspektu wzruszeniowego, poznawczego i motywacyjnego
- wg McDougalla istnieje pewna ograniczona ilość wrodzonych
instynktów, które każdy z nas posiada (biologiczne i społeczne)
- teoria ta opisuje sytuacje życiowe
- skompromitowała ją liczba instynktów
b) etologiczna teoria K.Lorenza:
- na podstawie badań zoologów, którzy w zachowaniu zwierząt
zaobserwowali instynkty
- wg K.Lorenza wszystkie instynkty zwierząt pojawiają się u człowieka
- instynkt składa się z 3 etapów:
pojawienie się popędu z jakiejś potrzeby
zachowanie apetytywne (dążące)
zachowanie spełniające (akt konsumacyjny) – tu pojawia się
instynkt
- instynkt składa się z rdzenia wrodzonego (instynktowne zachowania) i
zachowań apetytywnych (wyuczonych)
- instynkt zadziała dopiero wtedy, gdy uaktywni się bodziec z otoczenia i
niezależnie od sytuacji realizuje się do końca
- instynkt przemieszczony: uruchomienie nieodpowiedniego instynktu w
danej sytuacji
6. Znaczenie terminu popęd w teoriach motywacji.
a) popęd: - potrzeba tkanek
-
motyw biologiczny, stan braku czegoś potrzebnego do życia
-
Sillamy: nieświadoma siła biologiczna, która działając bezustannie
wywołuje określone zachowania i źródło popędów jest natury cielesnej.
Jest to stan pobudzenia, który ukierunkowuje organizm w stronę
obiektu pozwalającego na zmniejszenie napięcia
b) popędy mogą być pierwotne (wrodzone) i wtórne (nabyte). Silę popędu mierzy się
poprzez czas deprywacji i intensywność zachowania
c) różnice między popędem a potrzebą:
- nie każda potrzeba biologiczna wytwarza popęd
- popędy zwykle wyprzedzają potrzeby
- w krańcowo silnej potrzebie popęd może zanikać
- popęd może się uniezależnić od potrzeby i może się pojawiać w
pewnych sytuacjach (np. głód w stresie)
d) dążenie występuje gdy człowiek doświadcza świadomie impulsów do działania
7. Zmiany zachodzące w motywacji człowieka w rozwoju ontogenetycznym
a) Reykowski twierdzi, że w rozwoju ontogenetycznym dochodzi do zmian w
podstawowych potrzebach człowieka. Ich formowanie i przekształcanie dokonuje
się w wyniku określonych doświadczeń, są to
- doświadczenia zależności
- doświadczenia podporządkowania
- doświadczenia współpracy
- doświadczenia zagrożenia
- doświadczenia frustracji
- doświadczenia osiągnięcia sukcesu
- doświadczenia ważności
- doświadczenia wymagań moralnych
Doświadczenia te przyczyniają się do wytworzenia w
psychice człowieka trwałych skutków będących
podstawą potrzeb psychicznych
b) o świadomym procesie motywacyjnym (działaniu ukierunkowanym na cel)
możemy mówić od około 1 roku życia. W toku dalszego rozwoju występuje zmiana
w schemacie:
pragnienie – prośba o pomoc – działanie innych – zaspokojenie pragnienia
na schemat
pragnienie – działanie własne – zaspokojenie pragnienia
c) wraz z rozwojem ontogenetycznym:
-
następuje zmiana motywów działania
-
zwiększa się liczba potrzeb osiąganych za pomocą jednego celu
-
zwiększa się wewnątrzsterowność motywacji jednostki, „ja” jest
źródłem napięcia motywacyjnego
-
zmianie ulega hierarchia wartości motywów i celów
-
zwiększeniu ulega również trwałość motywacji (dziecko szybko się
zniechęca)
8. Teoria redukcji popędu C.Hull’a
a) rozumienie motywacji przez Hull’a: potrzeba biologiczna wytwarza popęd, który
nas energetyzuje – Z(f) = (P*N). Zachowania jest funkcją popędu (potrzeba),
który wzbudza zachowanie i nawyku (wiedza jak), który ukierunkowuje to
zachowanie. Jeżeli nie ma nawyku człowiek wykonuje chaotyczne ruchy,
ewentualnie uruchamiają się odruchy – Z(f) = (P*N) * Wp * Ibz * Hr (~wielkość
przynęty, intensywność bodźca zewnętrznego i hamowanie reaktywne: im więcej
trzeba się napracować tym jest większy - popęd ujemny)
b) dwa rodzaje
- popędów: pierwotne (oparte o mechanizmy wrodzone np. głód, seks) i wtórne
(wyuczone, wbudowane)
- i nagród: pierwotne (pokarm) i wtórne (pochwała, zdolność częściowego
redukowania popędu, np. przy odchudzaniu)
c) Hull miał licznych następców: Miller. On też uznawał pojęcie popęd, ale
interpretował nieco inaczej. Popędy powstają właściwie w wyniku wszystkich
działających bodźców. A bodziec ma dwa aspekty: popędowy (miotanie się) i
sygnału (gdzie szukać zaspokojenia). Aby czynność utrwaliła się w nawyk
potrzebna jest nagroda. Wtórny popęd strachu tłumaczy schematem
trójczłonowym: bodziec awersyjny, który uszkadza tkankę – relacja emocjonalna
(fizyczna nie psychiczna: zmiany hormonalne) – bodziec wewnętrzny, który
domaga się redukcji (bodziec popędowy) – reakcja zewnętrzna (ucieczka). Jeśli
reakcja zlikwiduje popęd, to bodziec awersyjny i bodziec wewnętrzny przestaje
działać i popęd znika – utrwalenie, generalizacja
-
popęd nabyty: bodziec obojętny występujący przypadkowo z reakcja
emocjonalną i dalej schemat przebiega tak samo, dążenie do zaspokojenia
popędu
-
najważniejszą rolę w indukowaniu(?) zachowania mają popędy nabyte: lęk,
poczucie winy, poczucie akceptacji
9. Przedstaw schemat tworzenia się popędu wtórnego na przykładzie popędu
strachu.
Bodziec awersyjny – Reakcja emocjonalna – bodziec wewnętrzny – reakcja
zewnętrzna
-
Bodziec awersyjny wywołuje uszkodzenia tkanki
-
Reakcja emocjonalna powoduje zmiany wewnętrzne
-
Bodziec wewnętrzny to bodziec popędowy
-
Jeżeli reakcja zewnętrzna zaspokaja popęd wówczas zanika. Jeśli nie
zaspokaja dochodzi do takich operacji, które z czasem ulegają uwarunkowaniu
-
Na zasadzie pawłowskiego warunkowania do operacji może się włączyć
Bodziec Obojętny i wówczas to on wywołuje reakcję lękową
10. Przedstaw poglądy Tolmana na motywację
202751143.001.png 202751143.002.png 202751143.003.png
-
nacisk na rolę celów zachowania
-
człowiek w ciągu życia nabywa oczekiwań (bodźców) tego, co nastąpi po czym
-
potrzeba – zapotrzebowanie na przedmioty spełniające – dążenie do celu
-
siła popędu zależy od siły potrzeby, bodźców, i potrzeby libido
-
uczenie utajone, uczymy się mapy zachowań, a nie sztywnych reakcji
-
potrzeba libido jest ogólna, niespecyficzna. Potrzeby pierwotne to głód, sex,
eksploracja, unikanie bólu, potrzeby drugiego rzędu to stosunki społeczne,
afiliacja, dominacja, zależność. Potrzeby trzeciego rzędu – celów kulturalnych.
-
Zmienne motywacyjne: zapotrzebowania, apetyty
11. Koncepcje motywacji oparte na pojęciu homeostazy.
a) koncepcja homeostazy opiera się na założeniu, że organizm człowieka jest
systemem otwartym, który mimo działających na niego bodźców utrzymuje
równowagę (homeostazę).
b) Homeostazę podzielić można na
- materialna: ilość substancji w tkankach
- procesualna: stałość procesów
c) może być sterowana przez układ nerwowy lub hormonalny i zachowanie (np.
jedzenie tynku z braku wapnia)
d) homeostaza statyczna – punkt równowagi jest stały i niezmienny w czasie
e) homeostaza dynamiczna – punkt równowagi zmienia się w czasie
f) w ujęciu psychologicznym homeostaza to zachowanie przeciwdziałające utracie
równowagi, pojawiające się często przed wpływem bodźca zakłócającego a nie po
nim – antycypacja
g) pojęcie homeostazy wprowadził Feltcher, s przyjętym założeniem, że stany
psychiczne nabyte, takie jak cechy, podlegają ochronie tak sami jak fizjologiczne
h) za tą hipotezą przemawia:
- zjawiska stałości barwy, koloru i przedmiotów
- zjawisko utrzymującej się stałej produktywności mimo czynników
zakłócających
- mechanizmy obronne
i) przeciw przemawiają zachowania twórcze i altruistyczne
12. Pojęcie heterostazy.
a) teza o hierarchii stanów równowagi
b) heterostaza polega na zakłócaniu pracy niższego systemu (podsystemu) w celu
zachowania równowagi na poziomie wyższym
-
na poziomie fizjologicznym może to być pocenie się, dreszcze, gorączka
-
na poziomie psychologicznym w celu ratowania czegoś cenniejszego, poprzez
np. kłamstwo
Psychoanalityczna koncepcja motywacji
a) Freud nie wymyślił pojęcia nieświadomość, lecz nadał mu rangę. Sam Freud i jego
ortodoksyjni kontynuatorzy to psychoanaliza klasyczna. Ale są tacy, co
wprowadzali dodatkowe pojęcia, np.: Hartman (psychologia ego). Psychoanaliza
służy do przebudowy całej osobowości potrzebującego pomocy.
Neopsychoanaliza: ci, którzy od Freuda wyszli, ale przebudowali jego teorię
(Horney, Fromm, Sullivan
b) Na Freuda działały dzieje jego życia – teoria motywacji jest pochodną jego życia.
Był ascetyczny w sferze życia seksualnego, purytanin. A jego pacjenci mieli często
kłopoty z seksem. Był zainteresowany naukami ścisłymi, interesował się teorią
Darwina, Einsteina. Dlatego uważał, że psychoanaliza powinna być nauką ścisłą.
Opracował więc aparaturę pojęciową (opór, energia, popęd, aparat psychiczny).
Hermeneutyka była inspiracją z filozofii, którą zał, poszukiwanie zrozumienia tego
co człowiek przeżywa. Dostał nagrodę literacką Goethego za walory literackie jego
książek. Był Żydem, interesował się tradycją judejską, Talmudem. Gromadził
wokół siebie samych Żydów, lecz obawiał się, że psychoanaliza pozostanie nauką
żydowską. Dlatego na czele kółka psychoanalitycznego postawił Junga, który nie
był Żydem, był gojem. Nazwa kompleks Edypa, wzięła się z jego zainteresowania
archeologią, starożytną Grecją
c) psychologia ego :
- ego jest strukturą autonomiczną
- powstaje odrębnie od id , ma własną energię
- znaczenie ego jest tu większe niż w teorii Freuda, człowiek ma wpływ na o co
robi, co go spotyka
d) psychologia relacji z obiektem: obserwacje jak przebiegają relacje z obiektami,
reakcji ego na drugiego człowieka
e) zarzuty wobec psychoanalizy Freuda
- scjentyzm
- redukcjonizm : procesy psychologiczne redukowane do procesów
fizjologicznych niższego rzędu
- ahistoryzm : to co jest teraz uogólnia na zawsze, obserwując wiedeńczyków
rozciąga na całą populacje
- zbyt duża waga przywiązywana do kompleksu Edypa , który miałby
występować w każdej kulturze. Może być zastąpiony przez przywiązanie do
matki, a są kultury gdzie dzieci są oddzielane od matek. Kompleks Edypa
może się pojawić w rodzinach patriarchalnych
- mechanicyzm : psychika traktowana jak maszyna, oraz myślenie
deterministyczne, że każde zachowanie, każda pomyłka ma przyczynę
- atomizm : struktura Freuda jest rozbita na cząsteczki, słabo ze sobą powiązane
- nieprzestrzeganie reguł metodologii naukowej w dochodzeniu do faktów – po
całym dniu pracy i obserwacji wielu pacjentów zapisywał swoje uwagi.
- nieskuteczność psychoanalizy, jej długotrwałość i kosztowność
- pesymizm : wizja człowieka jest przytłaczająco pesymistyczna, człowiek nie
jest wolny i nie wie co czyni
- W samej psychoanalizie freudowskiej narodziły się sprzeczne podejścia do
pacjenta:
teoria marzeń sennych: pacjent jest ofiarą okoliczności zewnętrznych,
widzenie ofiary przez osoby najbliższe, każdy nosi traumę, która przejawia
się jako nerwica. Freud interpretował doniesienia pacjentów o
napastowaniu jako wyobrażenia pacjenta, konfabulacja. Zajmował się nią
do 1900 roku, po czym zrozumiał, że jest błędna
teoria popędów: pacjent jako sprawca własnego nieszczęścia, człowiek jest
zły, popędy są przyczyną każdego motywu – cokolwiek człowiek robi to po
coś (determinizm)
f) teoria Freuda
- dziecko rodzi się jako id , dziecko nadbodowywuje ego po to by służyło id ,
które jest źródłem popędów (motywów).
- Podział popędów: popęd życia (Eros, libido, popęd seksualny, przeżycie
gatunku) i popęd śmierci (Tanatos, destrudo, popędy obrony ego , przeżycie
samego siebie)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin