Cała Polska Czyta Dzieciom scenariusze spotkań.doc

(42 KB) Pobierz
Cała Polska Czyta Dzieciom – cykl spotkań

„Cała Polska Czyta Dzieciom” cykl comiesięcznych spotkań z uczniami z klas 0-3. Opracowały M.B.

 

Każde spotkanie trwa około 45 minut.

SPOTKANIE I – KRAINA BAJEK

 

1.      Przywitanie.

2.      Czytanie wierszyka J. Brzechwy „Entliczek Pentliczek” z bardzo z niszczonej książeczki oraz dyskusja na temat szanowania książek.

3.      Prezentacja ciekawie wydanych książeczek dla najmłodszych (książeczki o różnych nietypowych kształtach, z ruchomymi elementami, z pozytywkami, z puzzlami, z zabawkami.

Pozostawiamy dzieciom wolny czas, w którym mają możliwość dokładnego obejrzenia książeczek, wzięcia do ręki dowolnej książeczki i pobawienia się oraz poczytania.

4.      Wręczenie malowanek (z zaznaczeniem, że niektóre książki są tylko do czytania, ale są też takie, po których można pisać i rysować) oraz książeczek wykonanych przez bibliotekarkę, a będących wierszowanymi zaproszeniami do odwiedzin w bibliotece.

 

Tekst książeczki pt. Chodźmy do biblioteki.

3

 


Chodzimy do szkoły,

Uczymy się czytać,

Więc w Bibliotece Publicznej

Książeczki chcemy pożyczać.

 

Biblioteka czeka na nasze odwiedziny:

Od poniedziałku do piątku

Od jedenastej do piętnastej godziny.

 

Na początek ktoś dorosły

Z nami pójdzie nas zapisać.

Gdy poznamy bibliotekę,

Sami będziemy pożyczać.

 

Książki, książeczki dla dzieci –

Takie z obrazkami!

Bibliotekarka nam je pożyczy,

Ale wybierzemy sami.

 

Może nam poczyta mama.

Może nam poczyta tata.

Może poprosimy babcię,

A może starszego brata.

 

A gdy literki już wszystkie poznamy,

To nie będziemy nikogo prosić,

Bo sami sobie poczytamy!


SPOTKANIE II – JESIENNE CZYTANKI

 

W spotkaniu udział biorą uczennice klas 4-5.

 

1.      Wiersz Barbary Lewandowskiej pt. „Strach”

2.      Słowo wstępne: Dzisiaj, jako że pogoda jeszcze jesienna, w naszym programie także zagościła jesień....” (etc.)

3.      O tym jak się rzep do psiego ogona przyczepił – czytanie z podziałem na role tekstu Lucyny Krzemienieckiej przez uczniów klas 4-6 (z wykorzystaniem rekwizytów: gałązka z rzepami, pacynka-piesek).

4.      Zabawa plastyczna. Uczennica klasy 5 czyta bardzo powoli z wielokrotnym powtarzaniem elementów wierszyk Danuty Gellner pt.: „Obrazek”, a maluchy starają się narysować domek przedstawiony na owym obrazku.

5.      Zagadki jesienne z książki Ewy M. Skorek.

6.      Zabawa ruchowa. Grupa maluchów zostaje podzielona na 2 drużyny: dziewcząt i chłopców. Zabawa polega na tym, że jedna drużyna musi pokazać za pomocą gestów i głosu(ale bez używania słów) poszczególne hasła (poniżej), a drużyna przeciwna musi te hasła odgadnąć.

Hasła:

a)      Idziemy, a liście szeleszczą pod stopami.

b)     Zrywanie jabłek

c)      Zimno nam.

d)     Wieje wiatr, uginają się drzewa, ciężko jest iść pod wiatr.

e)      Jesienne porządki.

f)       Pada deszcz.

 

SPOTKANIE III – ZIMA ZŁA

 

1.      Rozmowa o zimie (kto lubi, nie lubi zimy? Dlaczego?, etc.)

2.      Czytanie z podziałem na role bajki Hanny Łochockiej „O zziębniętrym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku. (czytają uczennice klas 4-6 i bibliotekarka)

3.      Piosenka „Zima zła” tekst Marii Konopnickiej. Śpiewają uczennice klas 4-6 przedstawiając za pomocą gestów poszczególne fragmenty tekstu.

4.      Czytanie z podziałem na role tekstu Marii Kownackiej „Oj, w karmniku zła nowina – znika patyk i słonina”

5.      Zagadki:

a.       rysunkowa – odgadywanie nazw ptaków z rysunków

b.      tekstowe – zagadki o tematyce zimowej z książki M. Skorek „Księga zagadek”

6.      Turniej pantomimy:

Hasła:


skoki narciarskie,

zjazd na sankach,

walka na śnieżki,

zabawa karnawałowa,

jazda na łyżwach

kulig

lepienie bałwana

ubieranie choinki


7.      Zabawa z posenką „Zima zła” – maluchy próbują przedstawić za pomocą gestów tekst śpiewany przez starsze uczennice.

 

SPOTKANIE IV – NA WYSPACH BERGAMUTACH I GDZIE INDZIEJ

 

1.      Przygotowanie:

a.       Wykonanie strojów i dekoracji potrzebnych przedstawieniach.

b.      Przygotowanie i rozdanie tekstów.

c.       Zaproszenie gości.

 

2.      Udział biorą:

a.       Uczennice klas 4-6, które przygotowują przedstawienia

b.      Zaproszeni goście (rodzic, babcia, dyrektor szkoły, ksiądz katecheta itp)

 

3.  P r o g r a m   s p o t k a n i a :

 

a.       Przywitanie dzieci i przedstawienie gości.

b.      Piosenka „Na Wyspach Bergamutach” w wykonaniu uczennic klas 4-6

c.       Wiersze czytane przez gości:

-          Brzechwa J. – Żaba

-          Fredro A. – Paweł i Gaweł

-          Jachowicz S. – Chory Kotek

-          Konopnicka M – Stefek Burczymucha

-          Tuwim J. – Okulary

-          Brzechwa J. – Katar (czyta Pani z udziałem maluchów)

d.      Przedstawienie „Kaczka-Dziwaczka” w wykonaniu „starszaków”.

e.       Mini-konkurs plastyczny „Najsympatyczniejsza postać z wiersza”.

-          Zadaniem uczniów kl. 0-3 jest narysowanie dowolnej postaci z jednego z czytanych wcześniej wierszy.

-          Czas przeznaczony na rysowanie to ok. 15 minut.

-          Prace oceniane są przez gości.

-          Wśród uczestników rozlosowywane są: ołówki, długopisy i baloniki

f.        Przedstawienie „Zapraszamy do zoo” w wykonaniu uczniów klas 4-6 (wg tekstów J. Brzechwy)

 

SPOTKANIE V – WIOSENNE PORZĄDKI

 

1.      Przygotowanie:

a.       Przygotowanie ilustracji wiersza „Wiosenne porządki” na brystolu

b.      Wykonanie masek postaci z „Rzepki”

c.       Przygotowanie rysunków towarów przewożonych pociągiem („Lokomotywa”)

 

2.      Udział biorą uczennice klasy 6.

3.      Rozmowa o wiośnie (jaką mamy teraz porę roku?, po czym można poznać wiosnę? Etc.) i wspólne kolorowanie ilustracji do wiersza Jana Brzechwy „Wiosenne porządki”

4.      Czytanie wiersza Jana Brzechwy: „Wiosenne porządki”

5.      „Wiosna kojarzy się ze śpiewem ptaków.Wszędzie bowiem je widać i słychać ich świerotanie. Ptaki cieszą się, bo jest już cieplej i mogą budować gniazda. Najwiećej tych ptaków jest oczywiście gdzie?... w lesie...

Posłuchajcie zatem wierszyka Juliana Tuwima opowiadającego o pewnym wiosennym dniu, przy okazji zapoznacie się z niektórymi ptaszkami żyjącymi na naszych podwórkach i lasach...”

Czytanie z podziałem na role wiersza „Ptasie radio”  i pokazywanie fotografii ptaków z „Encyklopedii Zwierząt”

 

6.      „Wiosną na wsi i w ogrodach należy wykonać wiele prac. Ludzie sadzą, sieją warzywa, zboża, kwiaty... Proponujemy wam teraz zabawę związaną właśnie z sadzeniem... a sadzić będziemy rzepkę...”

„Rzepka”  Juliana Tuwima - Zabawa ruchowa z wykorzystaniem masek.

7.      „A teraz po tak ciężkiej pracy pora odpocząć. Wybierzmy się więc na przejażdżkę pociągiem...”

„Lokomotywa” Juliana Tuwima – zabawa ruchowa z wykorzystaniem rysunków towarów przewożonych pociągiem z wiersza.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin