Koncepcja apokatastazy ks. Sergiusza Bułgakowa..pdf

(210 KB) Pobierz
Microsoft Word - Koncepcja apokatastazy u Bulgakowa.doc
Ks. Jerzy Tofiluk
Koncepcja apokatastazy ks. Sergiusza Bułgakowa.
Ks. Sergiusz Bułgakow (1871-1944) jeden z najwybitniejszych teologów
prawosławnych XX wieku, w swojej wizji wieczności oraz próbie zgłębienia tajemnicy zła,
sformułował śmiałą hipotezę o apokatastazie 1 , i o możliwości zbawienia szatana i Judasza.
Tak sformułowana hipoteza rodzi pytanie o zasadność jego poglądów mających źródło w jego
głębokich przemyśleniach, wielkiej wierze i intuicji. Próba odpowiedzi na to pytanie nie może
obejść się bez przynajmniej pobieżnej znajomości historii koncepcji eschatologicznych.
Historia myśli chrześcijańskiej, w tym również koncepcji eschatologicznych, pozwala na
stwierdzenie, iż Bułgakow nawiązuje do pewnego nurtu myśli chrześcijańskiej, uznającego
za zasadne nauczanie o zbawieniu powszechnym.
Myśl o zbawieniu powszechnym pojawia się już na początku tradycji wschodniego
chrześcijaństwa i powraca ciągle jako nadzieja i modlitwa. Św. Augustyn daje świadectwo, że
w pierwszym okresie chrześcijaństwa, w myśli pierwszych chrześcijan istniało wyobrażenie o
piekle jako zbawczym ustanowieniu 2 . Wierzyli oni, że skazańcom w piekle głoszona będzie
Ewangelia tak, aby również oni mogli się nawrócić. Uzasadnieniem takiego poglądu były
słowa I P.3,19 „w nim też poszedł i zwiastował duchom będącym w więzieniu” 3 . Pierwsze
ślady nauki o apokatastazie znajdujemy w dziełach Klemensa Aleksandryjskiego. Uważał on,
że wszelkie męki i kary piekielne są środkami, mającymi doprowadzić do oczyszczenia i
uzdrowienia. Oczyszczenie stopniowo obejmuje wszystkich ludzi, a następnie szatana, który
jako posiadający wolną wolę nie utracił zdolności do skruchy i poprawy 4 .
1 Apokatastaza oznacza powrót stworzenia do jedności z Bogiem, a w konsekwencji ostateczne zwycięstwo
dobra. Etymologicznie „apokatastasis” pochodzi od czasownika „apokathistemi” który oznacza „przywrócić,
naprawić, odnowić”. W Piśmie Świętym słowo apokatastaza jako rzeczownik występuje tylko raz w Dziejach
Apostolskich, w kazaniu Apostoła Piotra nawołującego do opamiętania „aby nadeszły od Pana czasy ochłody i
aby posłał przeznaczonego dla was Jezusa Chrystusa, którego musi przyjąć niebo aż do czasu odnowienia
wszechrzeczy ( apokatastaseos panton )” (3,20-21). Zwykło się wyróżniać dwojaką apokatastazę: kosmiczno-
materialną i indywidualną. Apokatastaza kosmiczno-materialna odnosi pojęcie odnowienia do świata
materialnego. Apokatastaza indywidualna zakłada odnowienie, uzdrowienie, wyzwolenie i pojednanie z Bogiem
wszystkich istot rozumnych. Zakłada ona zbawienie wszystkich ludzi niezależnie od ich stanu w dniu śmierci.
Zakłada ona również, iż czas doskonalenia się człowieka nie ma granic, a osiągnięcie zbawienia jest możliwe
również po śmierci. Apokatastaza indywidualna postuluje również zbawienie szatana.
2 Zob. Łapiński Aleksander, Nauka o apokatastazie przed potępieniem jej na soborach powszechnych, w:
WPAKP 3-4/1977, s.3-24, tu s. 3
3 Tamże.
4 Zob. Stromata VI,6, przekład Janina Niemirska-Pliszczyńska, Warszawa 1994; por. Łapiński, art. cyt., s. 4.
Jako pierwszy, ideę apokatastazy, do której powracano i powraca się również dzisiaj,
sformułował Orygenes. Nie sprecyzował on w sposób systematyczny nauki o apokatastazie.
Jednak, mówiąc o niej w wielu miejscach, stworzył pewien ciąg logiczny, na którym opierali
się później wszyscy zwolennicy tego poglądu. Orygenes rozpatruje eschatologię z punktu
widzenia celów absolutnych. Uważa, że koniec stworzenia będzie podobny do początku
stworzenia 5 . Szczęśliwość stanowi cel istnienia i dzięki Chrystusowi oraz Jego zbawczej
mocy może być on osiągnięty. Osiągnięcie zbawienia dokonuje się w procesie wychowania
( paidia ), w którym Chrystus, przekonując i argumentując, doprowadza do dobrowolnej
zmiany decyzji 6 . Jest to proces stopniowy, który może trwać nieskończenie długo. Prowadzi
jednak do ostatecznej pełni, którą jest powrót do jedności z Bogiem 7 . Pogląd o zbawieniu
szatana nie jest u Orygenesa sprecyzowany wyraźnie.
W jego dziełach możemy znaleźć przesłanki, świadczące o możliwości uczestnictwa
złych duchów w końcowej apokatastazie 8 . Sam Orygenes protestował przeciwko
przypisywaniu mu tego poglądu. Wydaje się jednak, że pogląd ten należy do jego systemu
myśli teologicznej. Należy tutaj zaznaczyć, że Orygenes pojmuje swój pogląd w kategoriach
hipotezy, nie roszcząc absolutnie prawa do zdogmatyzowania. W swoim dziele „O zasadach”
zastrzega wyraźnie: „ja też mówię o tym z dużą obawą i ostrożnością, zastanawiam się raczej
i rozmyślam, niż twierdzę cokolwiek na pewno [...] W miarę możliwości będę mówił w
formie hipotezy, a nie stanowczego twierdzenia” 9 .
Recepcję poglądów Orygenesa o apokatastazie możemy znaleźć przede wszystkim u
uczniów szkoły aleksandryjskiej. Zwolennikami apokatastazy, pojmowanej w różny sposób,
byli Dydym Aleksandryjski, Diodor z Tarsu, Teodor z Mopsuestii, św. Grzegorz Teolog,
Ewagriusz z Pontu, Leoncjusz Bizantyjski, św. Izaak Syryjczyk 10 . Elementy nauczania
apokatastazy możemy dostrzec u św. Ambrożego i św. Hieronima. Również św. Maksym
Wyznawca wydaje się być zwolennikiem apokatastazy, jednak otwarcie jej nie głosi. Wzywa
on człowieka do uszanowania w milczeniu tej tajemnicy, gdyż nie jesteśmy zdolni uchwycić
5 Orygenes, O zasadach I,6,1, przekład Stanisław Kalinkowski, PSP XXII
6 Tamże III,5,8
7 Tamże I,6,3; III,1,20
8 Zob. Łapiński, art. cyt., s. 6-9
9 I,1,6
10 Zob. Łapiński, art. cyt. s. 9,20-21; Hryniewicz, Nadzieja zbawienia dla wszystkich. Od eschatologii lęku do
eschatologii nadziei, Warszawa 1990, dz.cyt., s. 41-42; tenże, Apokatastaza. W teologii. w: EK t.I, k. 756;
Malinowskij N, Prawosławnoje Dogmaticzeskoje Bogosłowije, Siergiejew Posad 1909, t.IV, s. 686 przypis 1.
Łapiński do zwolenników apokatastazy zalicza również św. Bazylego Wielkiego dopatrując się w komentarzu
do księgi proroka Izajasza poglądu Orygenesa, że ogień piekielny nie wytraca grzeszników, art. cyt., s. 12.
Hryniewicz zaś uznaje św. Bazylego za najbardziej znanego głosiciela prawdy o piekle w oparciu o komentarz
na Psalmy, Nadzieja zbawienia..., dz. cyt., s. 62 przypis 42. Por. Oksijuk, Eschatołogija sw. Grigorija Nisskaga.
Istoriko-dogmaticzeskoje izsljedowanije, Kijew 1914, s. 230-237, 572.
głębi słów, a poza tym nie jest rzeczą roztropną pokazywanie nieczystym głębi miłosierdzia 11 .
Nauka o powszechnym zbawieniu nie tylko ludzi, ale i szatana, w sposób najbardziej pełny
została przedstawiona przez św. Grzegorza z Nyssy. Nauczanie o apokatastazie i o
przebóstwieniu człowieka u św. Grzegorza jest ściśle powiązana z Wcieleniem, Ofiarą
krzyżową Chrystusa i Zmartwychwstaniem. Odnowienie całego stworzenia powinno nastąpić
na mocy pełni twórczego zamiaru Boskiej Mądrości. Teleologia jest u niego, podobnie jak i u
Orygenesa uzasadnieniem apokatastazy 12 . Cel stworzenia nie zostanie osiągnięty, jeżeli
stworzenie w całej swojej pełni ( pleroma ) nie będzie uczestniczyło w zbawieniu 13 . Św.
Grzegorz pojmował zło jako odrzucenie ustanowionego przez Boga porządku życia. Nie ma
ono podstawy istnienia w ustanowieniu boskim i dlatego będzie przezwyciężone. Zło nie ma
bytu substancjalnego. Może być pojęte tylko w kategoriach nieobecności dobra. Jest jednak
realnie obecne. Jako nie pochodzące od Boga, a więc nie-byt, zostanie zlikwidowane wraz ze
wszystkimi jego skutkami. Nawet pamięć o źle w wyniku apokatastazy zostanie również
przezwyciężona 14 . Św. Grzegorz nauczał również o karze i o mękach wiecznych. Jednak jego
wypowiedzi o powszechnym zbawieniu raczej wykluczają możliwość przypisywania mu
nauki o wiecznym potępieniu 15 . Św. Grzegorz, podobnie jak Orygenes, podkreślał
hipotetyczny charakter swojej nauki o apokatastazie. Są to jego własne rozważania, a nie
obowiązująca prawda wiary. Był „gotów podporządkować się zdaniu tego, kto by znalazł
lepsze rozwiązanie” 16 .
Bardzo ważne znaczenie dla rozwoju idei apokatastazy miały spory wokół orygenizmu
w VI wieku. V Sobór powszechny w 553r., zwołany przez cesarza Justyniana, miał
doprowadzić do złagodzenia sporów chrystologicznych i likwidacji schizmy, która zaistniała
po soborze chalcedońskim. Sobór w 553 r. przyjął anatemy przeciwko Orygenesowi i
Ewagriuszowi z Pontu. Należy przy tym pamiętać, że do takiego stanowiska przyczynił się
orygenizm w interpretacji Ewagriusza, Leoncjusza z Bizancjum i różnych środowisk
11 Evdokimov Paul, Od śmierci do życia. „Novum” 11/1979 s. 60-74, tu s. 70; por. Oksijuk, dz. cyt., s. 574-575
12 Zob. Oksijuk, dz. cyt., s. 522-524
13 Sierikow Gieorgij ks, Uczenije ob apokatastazisie (o wsieobszczem wosstanowlenii) u „otca otcow”
(swjatitiela Grigorija Nisskogo) i u prot. Siergija Bułgakowa, w: M-WR/S/ChD 1971 z. 101-102, s. 25-35, tu s.
26, 32
14 Zob. tamże s. 25; por. Hryniewicz, Nadzieja zbawienia ..., dz. cyt., s. 42, na s.61 przypis 33; Łapiński, art. cyt.,
s. 12-15
15 Oksijuk, dz. cyt., s. 381-389, przedstawia próbę interpretacji tych dwojakich wypowiedzi św. Grzegorza w
oparciu o znaczenie słowa „wieczny”. Argumentów tych używa również o. Sergiusz Bułgakow w swojej
koncepcji. Łapiński, art. cyt., s.24 przypis 41, uważa, że w tych wypowiedziach św. Grzegorza wyraziły się
ezoteryczność i egzoteryczność jego sądów. Nauka o apokatastazie jest wewnętrznym i subiektywnym poglądem
i była ona głoszona tylko w „dziełach o charakterze filozoficznym, bądź pod postacią oddzielnych naukowych
traktatów, zaś wieczność mąk piekielnych ... głosił w kazaniach z ambony”
16 Hryniewicz, Nadzieja zbawienia ..., dz. cyt., s. 35
teologicznych, zwłaszcza palestyńskich. Ci interpretatorzy przenosili hipotezy Orygenesa w
sferę wiedzy i doktryny i bardzo często podawali je za pewniki.
Zwolennicy apokatastazy uważają, że V Sobór powszechny nie badał kwestii
wieczności mąk piekielnych 17 . Cesarz Justynian swoje własne poglądy przedstawił patriarsze
Minasowi w 543 r. Patriarcha, w oparciu o przedstawione formuły Justyniana, opracował
szereg tez przeciwko orygenizmowi, a raczej przeciwko noeorygenizmowi. Tezy te zostały
przyjęte przez papieża Wigiliusza i przez to stały się obowiązujące w Kościele zachodnim.
Definicje cesarza Justyniana o.Sergiusz Bułgakow i P. Evdokimov uważają za jego osobisty
pogląd i przeciwstawiają mu doktrynę św. Grzegorza z Nyssy, która nigdy nie była
potępiona 18 . Potępienia Orygenesa przy równoczesnym braku potępienia św. Grzegorza nie
należy upatrywać tylko w tym, że Grzegorz został kanonizowany jeszcze do III Soboru
powszechnego 19 . W sporze tym, o tym należy też pamiętać, chodziło raczej o
nieporozumienia narosłe wokół poglądów Orygenesa. Sobór konstantynopolski II potępił
neoorygenizm i w opinii większości historyków nie zajmował się poglądami samego
Orygenesa, lecz jego zwolenników.
Większość podręczników teologii dogmatycznej wyraża pogląd, że na Soborze
konstantynopolskim II wraz z innymi poglądami Orygenesa potępiona została również nauka
o apokatastazie. Poglądowi o wieczności mąk piekielnych nadają rangę doktryny 20 . A.
Łapiński, w swojej krótkiej rozprawie o apokatastazie, pisze: „Jednocześnie z potępieniem
nauki o apokatastazie Kościół Chrystusowy podniósł do stopnia dogmatu chrześcijańskiego tj.
do stopnia prawdy bezwzględnej i niewątpliwej, naukę, iż sprzeniewierzający się Bogu
skazani zostaną na wieczną śmierć i potępienie razem z szatanem” 21 . Meyendorf jest zdania,
że „potępienie orygenizmu przez Piąty Sobór (553) implikuje bardzo wyraźnie odrzucenie
nauki o apokatastazie” 22 .
Niezależnie od tego, czy poglądy Orygenesa były osądzone na V Soborze
powszechnym, w świadomości Kościoła pozostają poglądy św. Grzegorza z Nyssy. Idea
apokatastazy w myśli wschodniej powraca stale. Kościół przyjmuje apokatastazę całej natury
17 Zob. Bułgakow, Prawosławije.Oczerki uczenija prawosławnoj Cerkwi, Paris brw., s. 388; tenże, Niewiesta
Agnca. O Bogoczełowieczestwie, czast' III, Pariż 1945, s. 532-533, przypis 3; Evdokimov, Prawosławie,
Warszawa 1986, s. 422; Sierikow, art.cyt., s. 25, przypis 1; por. Hryniewicz, Nadzieja zbawienia..., dz. cyt., s.
41; Jasman Kazimierz, Orygenesa hipoteza apokatastazy, WPAKP 2/1989, s.59-69, tu s. 59-60
18 Bułgakow, Niewiesta Agnca, s. 533; Evdokimov, Prawosławie, dz. cyt., s. 422
19 Sugestię tę można wyczytać u Oksijuka, dz. cyt., s.649, gdzie pisze on: „ale i jak można było go sądzić, jeżeli
on był przez Kościół kanonizowany jeszcze do III Soboru Powszechnego”. Bardziej właściwym wydaje się tu
stwierdzenie, że potępienie Orygenesa dotyczyło jego błędnych nauk, których nie przyjmował św. Grzegorz
20 Malinowskij, dz. cyt., t.IV, s. 685-687, 694-695
21 Łapiński, art. cyt., s. 22
22 Meyendorf, Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, tłum. Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1984, s. 47, 284
i pozostawia wierzącym jako sferę modlitwy i nadziei apokatastazę indywidualną. Bardziej
modli się o zbawienie wszystkich, niż wyznaje to zbawienie.
Teksty liturgiczne w sposób bardzo wyraźny kierują nadzieję wierzących ku
miłosierdziu Bożemu, które nie zna granic 23 . Nadzieja na miłosierdzie Boże wypływa z
paschalnej świadomości i wiary w nieograniczoną moc Zmartwychwstałego. W homilii
paschalnej św. Jana Chryzostoma czytamy: „Jeżeli niósł trudy od pierwszej godziny, niech
sprawiedliwą otrzyma należność [...] Jeśli ktoś dołączył się nawet o jedenastej godzinie, niech
wcale nie boi się zwłoki. Albowiem gościnny jest Pan. Przeto przyjmuje ostatniego jak i
pierwszego [...] I nad ostatnim się lituje i pierwszemu wynagradza [...] Wszyscy nasyćcie się
ucztą wiary, wszyscy przyjmijcie bogactwo miłosierdzia [...] Niech nikt nie opłakuje
grzechów, przebaczenie bowiem z grobu zajaśniało. Niech nikt nie lęka się śmierci, wybawiła
nas bowiem śmierć Zbawiciela” 24 .
Kościół modli się za wszystkich, również za tych, którzy nie zdążyli uczynić pokuty.
W sposób bardzo wyraźny zostało to wypowiedziane w kanonie jutrzni Soboty Mięsopustnej:
„Jestem obrazem niewysłowionej Twojej chwały, noszę rany moich grzechów, okaż
miłość twemu stworzeniu, Władco, i oczyść Twoim miłosierdziem [...] czyniąc mnie
ponownie mieszkańcem raju” 25 .
„Tym, którzy umarli nieoczekiwanie od silnego krzyku, szybkiego biegu, uderzenia,
uduszenia i uderzenia kopytem, Panie chwały, zmarłym w wierze daj wieczną ulgę” 26 .
„Tym, którzy umarli od ukąszenia jadowitych, [...] od podeptania przez konie i od
powieszenia się, i powieszenia przez bliźnich, którzy wiarą ci służyli, daj odpoczynek
( upokoj )” 27 .
Wszystkich których stworzyłeś Znający dobro [...] wybaw od wszelkiej męki, Boże
nasz” 28 .
Wyrazem nadziei na odpuszczenie grzechów i wskrzeszenie wszystkich ku życiu jest trzecia
modlitwa czytana podczas nabożeństwa wieczornego w święto Pięćdziesiątnicy.
„Ty, wiecznie istniejący, Panie chwały i Ojca Najwyższego Synu umiłowany [...]
usłysz nas modlących się do Ciebie i daj odpoczynek duszom swoich sług, zmarłych
ojców i braci naszych oraz wszystkich krewnych według ciała i wszystkim zmarłym w
wierze, których teraz wspominamy [...] Który i w to najdoskonalsze i zbawcze święto
23 Zob. Evdokimov, Od śmierci ..., art.cyt., s. 70-72
24 Tłum. Klinger J., O istocie Prawosławia, Warszawa 1983, s.122, 123
25 Triod' postnaja, Moskwa 1992, Jutrznia soboty mięsopustnej, Tropari miertwych, s. 17
26 Tamże, s. 23, na odwr., Jutrznia, pieśń 8 kanonu, troparion 4
27 Tamże s. 24, Jutrznia, 9 pieśń kanonu, troparion 4
28 Tamże s. 19 na odwrocie, Jutrznia, pieśń 5 kanonu, troparion 3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin