GRY I ZABAWY
W NAUCZANIU I DOSKONALENIU GRY
W PIŁKĘ NOŻNĄ
DLA POTRZEB SZKOLENIA DZIECI I MŁODZIEŻY
W KLUBIE KKS LECH POZNAŃ
OPRACOWAŁ: TRENER WOJCIECH TOMASZEWSKI
SPIS GIER I ZABAW:
1. TRENER NA POLOWANIU
2. PATRZ NA TRENERA
3. UCIEKAJ OD PIŁKI
4. PIŁKARZ BEZ PIŁKI
5. NAJLEPSZY DRYBLER
6. BEREK – LAWINA
7. BEREK NA CZAS
8. BEREK Z PIŁKĄ
9. BEREK BEZ PIŁKI
10. BIEG SZTAFETOWY PO ÓSEMCE
11. PALANT PIŁKARSKI
12. BITWA O PIŁKI
13. BOMBARDOWANIE
14. NAJLEPSZY ŻONGLER
15. MINUTKA Z PIŁKĄ
16. RAZ, DWA, TRZY TRENER PATRZY
17. BEREK WYBAWICIEL
18. OGNISTE KULE
19. BEREK WYZWOLONY DWUKOLOROWY
20. WALCZ I KIWAJ SIĘ
21. KTÓRA PARA WIĘCEJ
22. KOSZ PEŁEN PIŁEK
23. NAŚLADUJ PARTNERA
24. JAKA TO LICZBA
25. UTRZYMANIE PIŁKI
26. WYŚCIG ZE STRZAŁEM DO BRAMKI
27. OBRONA SWOJEGO POLA
28. SZTAFETA PROMIENISTA Z PROWADZENIEM PIŁKI
29. BEREK OGONKI Z PIŁKAMI
30. KRĘGLE PIŁKARSKIE
31. PROWADŹ PIŁKĘ I STRZELAJ
32. KTO SZYBCIEJ
33. KTO SZYBCIEJ TEN STRZELA
34. W PRAWO CZY W LEWO
35. WRONY I WRÓBLE Z PIŁKĄ
36. GRA ZE ZBICIEM W TRZECH POLACH
37. WYWOŁYWANKA ZE STRZAŁEM
38. SZTAFETA WAHADŁOWA Z PRZENOSZENIEM PIŁKI
39. DZIADEK
40. RAKI ZDOBYWAJĄ PIŁKĘ
1. Liczba zawodników: dowolna
2. Boisko: dowolne
3. Przybory: piłki, pachołki do wyznaczenia pola
4. Ustawienie: luźna gromada
5. Opis zabawy:
Wszyscy zawodnicy prowadzą piłkę nogą w dowolny sposób (lub wyznaczony przez trenera). Na gwizdek muszą zatrzymać się nieruchomo w miejscu, zatrzymując piłkę podeszwą i stawiając stopę na piłce.
Trener sprawdza czy któryś z zawodników się rusza i czy wszyscy zawodnicy mają stopę na piłce. Kto nie zatrzyma się z piłką wykonuje 3-5 przysiadów lub opuszcza jedną kolejkę zabawy.
6. Cel: orientacja, szybkość reakcji, zachowanie równowagi
3. Przybory: piłki, kapsle do wyznaczenia pola
Każdy zawodnik prowadzi piłkę przy nodze (sposób prowadzenia piłki określa trener). Na sygnał gwizdka zawodnicy spoglądają na ruch, który wykonuje trener i wykonują ustalone wcześniej ćwiczenie.
a) ręce w górze – skip w miejscu na piłce
b) ręce w dół – odbicia piłki prawą i lewą wewnętrzną częścią stopy w miejscu
c) ręka prawa w bok – zwód z zagraniem piłki prawą nogą za lewą nogą
d) ręka lewa w bok - t.j.w zmiana nóg
e) noga prawa podniesiona w górę – prowadzenie piłki prawą nogą
f) noga lewa podniesiona w górę – prowadzenie piłki lewą nogą
6. Cel: koordynacja ruchowa, orinetacja
Wszyscy zawodnicy prowadzą piłkę w ograniczonym polu (sposób prowadzenia określa trener). Na gwizdek każdy zawodnik zatrzymuje piłkę podeszwą w miejscu i opuszcza pole, stając na liniach pola. Zadaniem zawodników jest takie ustawienie piłek, ażeby odległość między piłkami była większa niż 1 metr. (odległość dostosować od zaawansowania zawodników). Zawodnicy, którzy ustawią piłki zbyt blisko siebie wykonują dodatkowe ćwiczenie, np. przysiady.
6. Cel: orientacja przestrzenna
Wszyscy zawodnicy, za wyjątkiem dwóch posiadają piłkę. Prowadzą ją w wyznaczonym polu w określony sposób przez trenera. Zadaniem dwójki zawodników bez piłki jest zdobycie jej.
Zawodnicy prowadzący piłkę w momencie, gdy trener da sygnał gwizdkiem muszą zatrzymać swoją piłkę w miejscu i zdobyć piłkę innego zawodnika. Należy zwrócić uwagę na to, ażeby zawodnicy z piłkami nie ,,dobierali się w pary” prowadząc piłkę. Zawodnicy, którzy po sygnale trenera nie są w posiadaniu piłki wykonują dodatkową czynność, np. przysiady.
6. Cel: orientacja przestrzenna, szybkość reakcji
Wszyscy zawodnicy posiadają piłki, na sygnał trenera w wyznaczonym polu zawodnicy rozbiegają się prowadząc piłkę przy nodze. Zadaniem każdego zawodnika jest utrzymanie się przy piłce i jednocześnie wybicie z pola piłki innemu zawodnikowi. Zawodnik, któremu zostanie wybita piłka poza pole wykonuje żonglerkę poza polem gry. Wygrywa trójka zawodników najdłużej utrzymująca się przy piłce.
6. Cel: bliskie prowadzenie piłki, drybling
6. BEREK LAWINA
3. Przybory: kapsle do wyznaczenia pola
Jeden zawodnik jest berkiem, stara się złapać uciekających zawodników, po złapaniu pierwszego chwyta kolegę za rękę i gonią następnych, złapany dołącza do berków.
Zabawa trwa tak długo, aż nie zostaną wszyscy zawodnicy złapani.
Ostatni nie złapany zawodnik zostaje berkiem w następnej zabawie.
6. Cel: praca w grupie, komunikacja zespołowa
1. Liczba zawodników: 2 berków + 8 uciekających
2. Boisko: dowolne (np.15m x 15m)
3. Przybory: szarfy lub znaczniki, kapsle
Dwóch berków stara się w określonym przez trenera czasie (30-60 sek.) złapać wszystkich uciekających. Złapany staje w rozkroku. Przywrócić do zabawy może go zawodnik nie złapany, jeżeli przejdzie między nogami złapanego. Jeżeli berek wyłapie wszystkich zawodników, wtedy następuje koniec zabawy. Po określonym czasie następuje zmiana berków. Wygrywa ta para berków, która wyłapie wszystkich zawodników w jak najkrótszym czasie.
6. Cel: zwrotność, szybkość reakcji
Odmiany:
- zamiast przejścia pod nogami można zastosować przeskok barani nad złapanym.
...
gauhinho