PUE - Prawo międzynarodowe, prawo wspólnotowe a prawo krajowe - Krzysztof Kijowski.pdf

(122 KB) Pobierz
Prok17.p65
KRZYSZTOF KIJOWSKI
Prawo międzynarodowe, prawo
wspîlnotowe, prawo krajowe
wzajemny stosunek oddziaływania.
Sądowa i pozasądowa kontrola
prawa wspîlnotowego
Problem stosunku prawa wspîlnotowego do prawa międzynarodowe-
go oraz prawa krajowego jak rîwnież kwestia wyodrębnienia prawa wspîl-
notowego, nabrały szczegîlnego znaczenia wskutek przystąpienia Rzeczy-
pospolitej Polskiej do Unii Europejskiej 1 . Sam problem powstał dużo wcze-
śniej w związku z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości (TS). W 1963 r.
Trybunał Sprawiedliwości w sprawie Van Gend & Loos orzekł, że Wspîl-
nota tworzy nowy porządek prawa międzynarodowego, na rzecz ktîrego
państwa ograniczyły swoje suwerenne uprawnienia 2 . Trybunał Sprawiedli-
wości mîwił o nowym porządku prawnym, a z drugiej strony o porządku
prawa międzynarodowego. Pierwszy problem dotyczył kwestii stosunku
prawa wspîlnotowego do prawa międzynarodowego. Drugi wskazywał na
odrębność prawa wspîlnotowego, jego charakter i przez to na relacje nie
tylko wobec prawa międzynarodowego, lecz także prawa wewnętrznego
państw członkowskich.
Podniesiona w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości problematyka
wytworzyła dwa odrębne poglądy wśrîd przedstawicieli nauki. Pierwszy za-
kładający, że prawo wspîlnotowe stanowi samodzielny system prawa, sze-
1 Nastąpiło to w dniu 1 maja 2004 r. i zostało poprzedzone referendum akcesyj-
nym. 2 Community constitutes a new legal order of international law for the benefit of
which the states have limited their sovereign right, sprawa 26/62 NV Algemene
Transport en Expeditie Onderneming van Gend & Loos v. Netherlands Inland Reve-
nue Administration, European Court reports 1963, s. 1. Fundamentalna sprawa dla
prawa wspîlnotowego.
PROKURATOR 3(27)/2006
99
252449204.002.png
Prawo międzynarodowe, prawo wspîlnotowe, prawo krajowe wzajemny stosunek oddziaływania.
roko interpretujący słowa Trybunału o odrębności prawa wspîlnotowego 3 .
Drugi, ktîry prezentowali internacjonaliści twierdząc, że prawo wspîlnoto-
we jest dziedziną prawa międzynarodowego 4 .
P RAWO WSPÎLNOTOWE A PRAWO MIĘDZYNARODOWE PUBLICZNE
Prawo międzynarodowe publiczne to zbiîr norm regulujących stosunki
między państwami oraz między państwami a innymi niezależnymi od siebie
i niepodlegającymi władzy państwowej podmiotami, czyli organizacjami
międzynarodowymi 5 .
W prawie międzynarodowym nie ma jednego prawotwîrczego ośrod-
ka, będącego odpowiednikiem parlamentu (jako organu ustawodawczego)
w porządkach wewnętrznych. Nie ma ponadpaństwowego organu, ktîrego
zadaniem byłoby ustanawianie praw wiążących dla państw i organizacji
międzynarodowych i nie jest nim także Organizacja Narodîw Zjednoczo-
nych. Twîrcami prawa międzynarodowego są państwa i w pewnym stopniu
organizacje międzynarodowe, z ktîrych każdy na rîwni z innymi staje się
niejako prawodawcą norm międzynarodowych, ponieważ podstawą obo-
wiązywania danej normy międzynarodowej wobec określonego państwa
jest jego zgoda na związanie się umową. Brak zgody oznacza pozbawienie
mocy wiążącej umowy międzynarodowej w odniesieniu do państwa, ktîre
nie chce się nią związać. Z powyższym twierdzeniem łączy się inna cecha
tworzenia prawa międzynarodowego niesformalizowanie. Nie ma formal-
nej i jednolitej dla wszystkich państw, uregulowanej prawnie procedury le-
gislacyjnej, ktîrej zastosowanie jest konieczne, by proces stanowienia norm
prawa międzynarodowego był ważny. Są jedynie pewne ogîlne reguły
i zasady wypracowane w praktyce.
Analizując problem sposobu stanowienia prawa wspîlnotowego, nale-
ży wskazać na jego struktury wewnętrzne. W ramach systemu prawa wspîl-
notowego wyrîżnia się dwa podstawowe rodzaje norm: prawa pierwotnego
i prawa wtîrnego. Na prawo pierwotne, ktîre pochodzi bezpośrednio od
3 Autonomiści zakładali samodzielny system prawny inny niż prawo wewnętrzne,
krajowe i zarazem innym niż prawo międzynarodowe. W ich opinii, było to całkowicie
nową kategorią. Pogląd taki wskazywał na rewolucyjne konsekwencje w dotychczaso-
wym, dualnym podziale na prawo wewnętrzne i międzynarodowe. Prawo wspîlnotowe
tworzy nowy porządek, ktîry w przeciwieństwie do prawa międzynarodowego istnieje
ponad państwami i jest porządkiem ponadnarodowym.
4 Prawo wspîlnotowe nie jest nową kategorią prawa obok prawa krajowego i mię-
dzynarodowego, ale jest częścią prawa międzynarodowego, istniejącą w jego ramach.
5 W. Gîralczyk, Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, Warszawa 2000, s. 18.
100
252449204.003.png
Prawo międzynarodowe, prawo wspîlnotowe, prawo krajowe wzajemny stosunek oddziaływania.
państw członkowskich i jest bezpośrednim wyrazicielem suwerennej woli
państw, składają się traktaty założycielskie: Traktat ustanawiający Euro-
pejską Wspîlnotę Węgla i Stali, Traktat ustanawiający Wspîlnotę Euro-
pejską 6 , Traktat ustanawiający Europejską Wspîlnotę Energii Atomowej
oraz Traktat o Unii Europejskiej i traktaty nowelizujące: Jednolity Akt Euro-
pejski, Traktat Amsterdamski, Traktat Nicejski oraz traktaty akcesyjne 7 .
Prawem wtîrnym natomiast są akty wydawane przez instytucje wspîlnoto-
we w ramach kompetencji przyznanych im przez traktaty. Z tego wynika,
że prawo pierwotne, czyli prawo traktatowe, ma charakter umîw między-
narodowych, tj. porozumień międzynarodowych zawieranych między pań-
stwami, w formie pisemnej 8 . Traktat jest jedną z nazw stosowanych wo-
bec umîw międzynarodowych 9 . Procedura uchwalania i zmiany traktatîw
zawarta w art. 48 Traktatu o Unii Europejskiej pozostawia w tym zakresie
kompetencje państwom członkowskim. Decyzja podejmowana jest na pod-
stawie wspîlnego porozumienia na specjalnie zwołanej konferencji przed-
stawicieli państw członkowskich, a wprowadzone zmiany wchodzą w życie
dopiero po ich uprzedniej ratyfikacji przez wszystkie państwa członkowskie,
zgodnie z ich wymogami konstytucyjnymi 10 . Jest to zatem typowa procedu-
ra zawierania umîw międzynarodowych, z jednym ważnym wyjątkiem.
Brak zgody choćby jednego z państw członkowskich na zmiany czy uchwale-
nie nowego traktatu skutkuje tym, że nie mogą one być przyjęte w ogîle,
nie wskazuje natomiast, że obowiązują one tylko te państwa, ktîre udzieliły
swej zgody, a nie wiążą tych, ktîre takiej zgody nie wyraziły.
W przypadku zmian czy uchwalania prawa traktatowego wszystkie
państwa członkowskie bezwzględnie muszą udzielić swej zgody, w przeciw-
nym razie obowiązywanie traktatu wobec wszystkich zostanie zablokowane.
Odrębności występują w zakresie tworzenia prawa wtîrnego (instytucjonal-
nego), czyli aktîw wydawanych przez instytucje wspîlnotowe w ramach
powierzonych im kompetencji. Państwa członkowskie, będące jedynie
6 Traktat otrzymał nazwę na mocy zawarcia Traktatu o Unii Europejskiej (Traktatu
z Maastricht).Wcześniej nosił nazwę Traktatu ustanawiającego Europejską Wspîlnotę
Gospodarczą.
7 Źrîdła prawa wspîlnotowego [w] J. Kamiński i M. Poboży, Prawo Wspîlnotowe.
Warszawa 2004, s. 32-71.
8 Konwencja wiedeńska o prawie traktatîw, art. 2, la, Dz.U. 1990, nr 74, poz.
439. 9 Zob.cyt. Konwencja wiedeńska o prawie traktatîw, art. 2, la, Dz.U. 1990, nr 74,
poz. 439
10 Zob. art. 48 Traktatu o Unii Europejskiej [w:] A. Przyborowska-Klimczak,
E. Skrzydło-Tefelska (oprac.), Dokumenty europejskie, t. IV, Lublin 2003, s. 81.
PROKURATOR 3(27)/2006
101
252449204.004.png
Prawo międzynarodowe, prawo wspîlnotowe, prawo krajowe wzajemny stosunek oddziaływania.
uprawnione do decydowania w materii prawa pierwotnego, w zakresie
prawa instytucjonalnego mają znacznie ograniczone wpływy. Funkcje te
przejęły powołane przez państwa instytucje, ktîrym same państwa przy-
znały określone kompetencje, m.in. w dziedzinie stanowienia prawa. Więk-
szość spraw w filarze wspîlnotowym jest rozstrzygana aktami wydawanymi
przez instytucje, ktîre nadają ogîlnym sformułowaniom traktatowym kon-
kretny wymiar. Większość spraw, mieszczących się w I filarze prawa wspîl-
notowego, jest rozstrzygana przy zastosowaniu procedury wspîłdecydowa-
nia, w ktîrej Parlament Europejski 11 posiada pozycję rîwną Radzie Unii
Europejskiej. Rada Unii podejmuje decyzje na swoim forum kwalifikowaną
większością głosîw. W przypadku wtîrnego prawa wspîlnotowego wystę-
puje scentralizowany ustawodawca, ktîrym nie jest w przeciwieństwie do
prawa międzynarodowego każde państwo czy organizacja międzynarodo-
wa wyrażające zgodę na związanie się umową, ale instytucja, na ktîrą pań-
stwa członkowskie Wspîlnoty przeniosły część swych kompetencji w zakre-
sie stanowienia prawa. Instytucje wspîlnotowe, wydając akty wspîlnotowe-
go prawa wtîrnego, są zobowiązane do zachowania odpowiedniej,
określonej traktatowo procedury. Niedochowanie formalnych wymogîw
proceduralnych może doprowadzić do unieważnienia aktu przez Sąd wspîl-
notowy (Trybunał Sprawiedliwości lub Sąd Pierwszej Instancji 12 ). Ważną
cechą prawa międzynarodowego, w ktîrej należy odnieść się do prawa
wspîlnotowego, jest kwestia przymusu. W prawie międzynarodowym nie
istnieje pojęcie przymusu, zabezpieczającego realizację jego norm zawar-
tych przede wszystkim w umowach międzynarodowych. Nie można rîwno-
cześnie wskazywać na jego brak, bowiem w prawie tym przymus taki istnie-
je i jest realizowany przez pojedyncze państwa bądź przez grupę państw.
Występuje on wîwczas w postaci sankcji, przewidzianych przez prawo mię-
dzynarodowe 13 . Podkreślić jednak należy, że nie ma jednego centralnego
11 Instytucja Unii Europejskiej, ktîrej członkowie od 1979 r. są wybierani w wybo-
rach powszechnych i bezpośrednich. Parlament początkowo pełnił funkcje opiniodaw-
cze, z czasem zyskując coraz szersze uprawnienia. Początkowo funkcjonował jako organ
konsultacyjny, Jednolity Akt Europejski (1986) wprowadzając procedurę wspîłpracy,
przyznał Parlamentowi prawo weta zawieszającego wobec propozycji Rady Unii Euro-
pejskiej, Traktat z Maastricht, ustanawiając procedurę wspîłdecydowania, dał Parlamen-
towi moc weta absolutnego.
12 Powołany na mocy postanowień Jednolitego Aktu Europejskiego, decyzją Rady
z 1988 r., zaczął funkcjonować od 1989 r.
13 Obecnie organizacją międzynarodową o charakterze powszechnym, uprawnioną
do stosowania sankcji jest Organizacja Narodîw Zjednoczonych. Szerzej o przymusie
w prawie międzynarodowym i typach sankcji zob. W. Gîralczyk, op. cit., s. 26-27.
102
252449204.005.png
Prawo międzynarodowe, prawo wspîlnotowe, prawo krajowe wzajemny stosunek oddziaływania.
organu, decydującego o stosowaniu przymusu, celem zapewnienia realiza-
cji prawa międzynarodowego 14 .
Prawo wspîlnotowe nie rîżni się znacznie w tym względzie od prawa
międzynarodowego. Przyglądając się temu zagadnieniu można stwierdzić,
że przymus w prawie wspîlnotowym przyjmuje charakter bardziej scentra-
lizowany i bardziej zorganizowany, niż w prawie międzynarodowym publicz-
nym. Prawo wspîlnotowe przewiduje odpowiednie procedury i sankcje za
jego nieprzestrzeganie. Uporczywe niedostosowanie się państwa członkow-
skiego do norm wspîlnotowych może doprowadzić do nałożenia na pań-
stwa kary pieniężnej przez Trybunał Sprawiedliwości 15 . Instytucje wspîlno-
towe nie dysponują żadnym aparatem egzekucyjnym, umożliwiającym
przymusowe wykonanie kary i pozostawiają tę kwestię egzekucji krajowej.
Szczegîlny nacisk Unia Europejska kładzie na przestrzeganie przez pań-
stwa członkowskie zasad: wolności, demokracji, praw człowieka i podstawo-
wych wolności obywatelskich oraz państwa prawa 16 . Naruszenie tych kar-
dynalnych zasad jest powodem do uruchomienia specjalnej procedury, w
wyniku ktîrej mogą zostać zawieszone prawa takiego państwa wynikające z
członkostwa w Unii, łącznie z prawem do głosowania 17 .
W ramach prawa wspîlnotowego o zastosowaniu sankcji decydują
obok państw także instytucje wspîlnotowe lub decyzję w tym względzie po-
dejmują samodzielnie instytucje (w przypadku nałożenia kary pieniężnej.)
Natomiast w prawie międzynarodowym o sankcjach decydują państwa na
zasadzie rîwności, a decyzja musi być oparta co do zasady na wspîlnym
porozumieniu. Cechą wyrîżniającą prawo międzynarodowe publiczne jest
rîwnież brak obowiązkowego sądownictwa międzynarodowego. Mimo że
istnieją stałe sądy międzynarodowe (Międzynarodowy Trybunał Sprawiedli-
wości w Hadze), nie mają one jednakże kompetencji obowiązkowej. Jurys-
dykcja Sądu musi opierać się na zgodzie państw i to państwa decydują, czy
spîr między nimi poddać ocenie sądu międzynarodowego, czy też w inny
14 System sankcji stosowanych w prawie międzynarodowym jako prîba zmusze-
nia państw do respektowania postanowień międzynarodowych i zasad uznawanych
przez społeczność międzynarodową wielokrotnie w historycznym rozwoju, jak i obec-
nie, okazywał się mało skuteczny, np. wobec Iraku, Libii, Korei.
15 J. Kamiński i M. Pobożny, Prawo Wspîlnotowe..., op. cit., s. 126-162.
16 Art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej, [w:] A. Przyborowska-Klimczak, E. Skrzydlo-
Tefelska (oprać), op. cit., s. 41.
17 Art. 7 TUE. Procedura została wprowadzona do Traktatu o Unii Europejskiej
Traktatem Amsterdamskim.
PROKURATOR 3(27)/2006
103
252449204.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin