Tondi Alighiero - Kartki z pamietnika bylego jezuity.doc

(519 KB) Pobierz



 

 

ALIGHIERO TONDI

 

prof. Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego

 

w Rzymie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KARTKI Z PAMIĘTNIKA

 

BYŁEGO JEZUITY

 

 

 

 

 

 

 

KSIĄśKA I WIEDZA

 

WARSZAWA 1952


 

 

 

Tłumaczył z języka włoskiego G. Zborsztyn

 

 

 

Redaktor odpowiedzialny J. Guranowski

 

 

 

"KsiąŜka i Wiedza", Warszawa, Grudzień 1952 r,

 

Tłoczono 15 000 + 208 egz. Dom Słowa Polskiego w Warszawie

 

Obj. ark. wydawn. 2,7. Nr Zam. 3803, druk. ukoń. dn. 5 XII. 52.

 

Pap. druk. sat. kl. V  70 g. f. 6lx86. Obj. ark. druk. 3,5

 

3-B-52375


 

 

 

PRZEDMOWA

 

 

 

Jezuita  ksiądz  Tondi,  wicedyrektor  Instytutu  WyŜszej  Kultury  Religijnej  w

 

Papieskim  Uniwersytecie  Gregoriańskim  otrzymał  od  władz  kościelnych  zadanie

 

pośredniczenia  w  kontaktach  między  Watykanem  i  Akcją  Katolicką  a  róŜnymi

 

ośrodkami włoskiego neofaszyzmu.

 

 

 

Osobisty  udział  w  występnych  konszachtach  mających  na  celu  przyśpieszenie

ponownej faszyzacji Włoch doprowadził księdza Tondi do przekonania,  Ŝe polityka

 

Watykanu  Jest  sprzeczna  z  interesami  narodu  włoskiego,  Ŝe  stanowi  ona  powaŜne

 

niebezpieczeństwo dla pokoju.

 

 

 

Ksiądz Tondi znalazł w sobie dość odwagi cywilnej, by przyznać się publicznie, Ŝe

 

słuŜył  złej  sprawie,  w  które  uwikłał  go  Watykan:  21  kwietnia  1952  r.  wystąpił  z

 

zakonu jezuitów i rozpoczął publikowanie na łamach demokratycznej prasy włoskiej

własnych  notatek  -  fragmentów  prowadzonego  przez  siebie  od  dłuŜszego  czasu

 

pamiętnika.

 

 

 

Rzecz  zrozumiała,  Watykan  próbował  wszystkiemu  zaprzeczyć.  Ale  ksiądz  Tondi

 

obok  własnych  notatek  posiadał  w  ręku  przygwaŜdŜające  dokumenty  —  fotokopie

 

korespondencji  pomiędzy  dygnitarzami  hierarchii  watykańskiej  a  faszystowskimi

 

zbrodniarzami  wojennymi,  dziś  przywódcami  odradzających  się  pod  opieką

imperialistów               amerykańskich               ugrupowań              neofaszystowskich.               Treść              tej

 

korespondencji  demaskuje  Watykan  jako  pomocnika  amerykańskich  podŜegaczy

 

wojennych  w  ich  zbrodniczym  spisku  przeciw  wolności  i bezpieczeństwu  narodu

 

włoskiego.


 

 

 

Konszachty Watykanu z neofaszystami są kontynuacją jego haniebnej współpracy z

 

faszystami niemieckimi  i  włoskimi w okresie przedwojennym i w czasie wojny. Są

 

one  —  w  ramach  obecnego  podporządkowania  polityki  Watykanu  interesom

amerykańskich  imperialistów  —  jednym  z  przejawów  amerykańsko-watykańskich

 

przygotowań do wojny.

 

 

 

ZaangaŜowanie               się              Watykanu               po               stronie               najciemniejszych               sił               reakcji

 

międzynarodowej  w  ich  walce  przeciw  obozowi  demokracji  i  socjalizmu,  przeciw

 

niezawisłości  i  pokojowi  narodów  wiąŜe  się ściśle  z  klasową  rolą  papiestwa  jako

obrońcy  wyzysku  obszarniczego  i  kapitalistycznego,  z  jego  nienawiścią  do

 

wszystkiego, co postępowe, demokratyczne, co śluzy sprawie wyzwolenia człowieka

 

z jarzma panowania wyzyskiwaczy i gnębicieli.

 

 

 

W  czasach  feudalizmu  był  Watykan,  sam  wielki  feudalny  obszarnik,  obrońcą

 

"świętego"  prawa  panów  do  wyzyskiwania  chłopów  pańszczyźnianych.  Później  w

 

okresie  rewolucji  burŜuazyjnych,  gdy  młoda  burŜuazja  walczyła  o  wolności

demokratyczne,  Watykan  stanął  w  szeregach  obrońców  starego  porządku

 

błogosławiąc  i  wysługując  się  "świętemu  przymierzu"  carów  i  cesarzy

 

zagradzających Ŝołdackim bagnetem drogę ludom do wolności.

 

 

 

Od  chwili  gdy  burŜuazja  realizując  swoje  klasowe  cele  odŜegnała  się  od  haseł

 

własnej rewolucyjnej młodości, uprawiający juŜ od dawna obok wyzysku feudalnego

 

wyzysk  kapitalistyczny  Watykan  stal  się  z  kolei  wierną  podporą  ustroju

kapitalistycznego. Jako jeden z rzeczników porozumienia i współpracy wszystkich

 

wyzyskiwaczy przeciw dąŜeniom wyzwoleńczym ludu pracującego. Kiedy w okresie

 

imperializmu,  w  warunkach  gnicia  kapitalizmu  i  ogromnego  zaostrzenia  jego

 

sprzeczności  wewnętrznych,  dla  bezwzględnego  podporządkowania  i  ujarzmienia

 

całego  ludu  reakcja  ucieka  się  do  metod  jawnego  terroru,  Watykan  dostarcza  jej


 

 

 

broni  "ideologicznej"  w  postaci  encyklik  Leona  XIII  i  późniejszych  papieŜy.

 

Jednocześnie  Watykan  udziela  poparcia  wszystkim  ugrupowaniom  faszystowskim,

 

we Włoszech, w Niemczech, w Austrii, w Hiszpanii i w innych krajach, pomagając

im  bardzo  wydatnie  w  dojściu  do  władzy  i w  organizowaniu  międzynarodowego

 

bloku faszystów do walki z ruchem robotniczym i Związkiem Radzieckim.

 

 

 

I tak np. ówczesny przewodniczący chadeckiego klubu poselskiego we Włoszech De

 

Gasperi  (obecny  premier)  oświadczył  2  listopada  1922  roku,               Ŝe  ministrowie

 

chadeccy,  którzy  weszli  w  skład  rządu  Mussoliniego,  mogą  liczyć  na  całkowite  i

"jak  najbardziej  szczere  poparcie"  chadeckiej  frakcji  poselskiej  (popolarów).  Partia

 

popolarów  została  przez  Watykan  rozwiązana, aby  członkowie  jej  mogli  masowo

 

wstępować do partii faszystowskiej.

 

11  lutego  1929  roku  Watykan  zawarł  z  rządem  faszystowskim  oficjalny  sojusz

 

polityczny.  29  czerwca  1931  roku  papieŜ  Pius  XI  wydał  encyklikę  "Non  abbiamo

 

bisogno", w której jest mowa o wdzięczności kościoła i religii dla faszyzmu za to, Ŝe

 

zlikwidował  on  "naszego  wroga,  socjalizm",  o  "wiecznej  wdzięczności  za  to,  co

zostało  uczynione  we  Włoszech  (przez  faszyzm)  dla  religii",  a  takŜe  o  tym,  Ŝe

 

poparcie  Watykanu  przynosi  faszyzmowi  wielkie  korzyści  polityczne.  W  imię  tych

 

korzyści  Watykan  poparł  napaść  faszystów  włoskich  na  Abisynię,  republikę

 

hiszpańską  i  Albanię  oraz  udział  Włoch  w  II  wojnie  światowej po stronie Niemiec

 

hitlerowskich.

 

 

 

W  październiku  1930  roku  Watykan  polecił  Brüningowi  i  innym  przywódcom

 

katolickiej  partii  "Centrum"  w  Niemczech  nawiązać  stały  kontakt  polityczny  z

 

Hitlerem.  W  pierwszych  dniach  stycznia  1933  roku  jezuicki  wychowanek  i  agent

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin