konspekt zagrozenia komputera.doc

(140 KB) Pobierz

Konspekt lekcji wychowawczej

 

Temat: Zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z możliwości komputera.

 

Cel główny:

 

§        zapoznanie uczniów z zagrożeniami wynikającymi z niewłaściwego wykorzystywania możliwości komputera i ustalenie sposobów zapobiegania.

 

Cele szczegółowe:

 

Uczeń:

 

§        zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z możliwości komputera

 

§        wie jak uniknąć tych zagrożeń

 

§        potrafi omówić zagrożenia i podać ich przyczyny i skutki

 

Metody - praca w grupach, praca z tekstem, praca twórcza

 

Środki dydaktyczne – krzyżówki (załącznik1), teksty o zagrożeniach (załącznik2), karty pracy (załącznik 3 i 4)

 

 

 

 

I Faza organizacyjna

 

 

 

 

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

 

 

 

 

Przebieg lekcji

 

1.      Przygotowanie do lekcji, podział klasy na grupy.

 

2.      Nauczyciel wita uczniów i zapoznaje ich

z tematem lekcji. Informuje o pracy w grupach i wraz z uczniami wybiera liderów grup.

 

3.      Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji, np.:

 

·                                            Komputer jest bardzo pożytecznym narzędziem. Korzystamy z niego pracując, ucząc się i bawiąc. Przy jego pomocy możemy napisać wypracowanie czy opowiadanie na j. polski, obliczyć działania matematyczne czy wykonać rysunek. Odpowiednio dobrane programy i gry pomagają nam zdobywać wiedzę, uczą logicznego myślenia, kojarzenia faktów, wytrwałości i cierpliwości. Rozwijają naszą spostrzegawczość, zręczność, refleks. Dzięki komputerowi możemy korzystać także z Internetu, który jest bogatym źródłem informacji. Wynika z tego, że obcowanie z komputerem jest bardzo pożyteczne, ale musicie też wiedzieć, że niewłaściwe korzystanie z możliwości komputera niesie ze sobą wiele zagrożeń.

O tych zagrożeniach będziemy mówili na dzisiejszej lekcji. Większość osób, które zajmują się badaniem tych zagrożeń dzieli je na pięć rodzajów. Jeśli rozwiążecie krzyżówki poznacie je.

 

1.      Uczniowie wchodzą do klasy i z pudełka wybierają kolorowe karteczki. Razem siadają Ci uczniowie, którzy mają ten sam kolor. (5 grup)

 

2.      Poznają temat lekcji, uważnie słuchają objaśnień dotyczących jej przebiegu, wybierają lidera grupy.

 

 

 

II Faza realizacji

 

1.      Rozdaje grupom krzyżówki (załącznik 1), w których hasłami są nazwy zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z możliwości komputera.

 

2.      Uzupełnia z uczniami zapis na tablicy:

 

Zagrożenia dzielimy na:

 

1.      …………………………

 

2.      …………………………

 

3.      …………………………

 

4.      …………………………

 

5.      …………………………

 

3.      Wyjaśnia grupom zadanie. Każda z grup otrzymuje karteczkę z tekstem dotyczącym jednej z grup zagrożeń, karty pracy (załącznik 3 i 4) oraz mazak. Zadaniem grupy na karcie „Zagrożenie …” jest wypisanie przyczyn i skutków danego zagrożenia, a na karcie „Zapobieganie …” sposobów jego uniknięcia.

 

4.      Pomaga w omawianiu kart pracy „Zagrożenia …”.             

3.      Wypełniają karty pracy w oparciu o tekst pracując w grupach.

 

4.      Po wykonaniu zadania liderzy grup zawieszają karty pracy na tablicy i omawiają je

 

 

1.      Każda z grup otrzymuje inną krzyżówkę, po jej rozwiązaniu poznaje nazwę zagrożenia, nad którym będzie pracować.

 

2.      Uzupełniają zapis na tablicy w oparciu o hasła krzyżówek.

 

 

 

III Faza rekapitulacji

 

1.      Stawia uczniom pytanie: „Jak korzystać z komputera by uniknąć zagrożeń?”.

 

2.      Przygotowuje wraz z uczniami gazetkę ścienną o omawianym zagadnieniu.

 

             

 

1.                              Formułują odpowiedzi na pytanie w oparciu o karty pracy „Zapobieganie…”.

 

2.                              Każda grupa wywiesza opracowane przez siebie karty o zapobieganiu zagrożeniom, w ten sposób powstaje „Kodeks prawidłowego użytkowania komputera”.

 

 

 

 

 

             

http://www.ogniskowiec.znp.edu.pl/publikacje/inne/Konspekt%20lekcji%20wychowawczej_pliki.htm

 

             

 

 

 

 

Nauczyciel: Jak myślicie czy wszystkie informacje zawarte w Internecie są

prawdziwe?

 

Uczniowie szukają w słownikach słów: Internet, internauta, wirtualny. Wyjaśnienia czytają całej klasie. Nauczyciel zadaje uczniom pytania otwierające dyskusję.

 

 

 

Korzyści płynące z Internetu:

 

- możemy zwiedzić cały świat nie ruszając się z domu

- możemy poznać ciekawych ludzi z całego świata i doskonalić znajomość języków obcych

- możemy dokonywać zakupów internetowych

- możemy czerpać wiele interesujących informacji

- możemy wymieniać się zasobami medialnymi (np. muzyka, film)

Nauczyciel: Czy zawsze wiecie z kim rozmawiacie na czacie i w jaki sposób

anonimowość kontaktów w Internecie może być niebezpieczna?

 

 

 

 

Zagrożenia:

 

- dostęp do informacji szkodliwych, a nawet niebezpiecznych

- znajomość z ludźmi niebezpiecznymi, często ze świata przestępczego

- hakerstwo

- uzależnienie od komputera

- nierzeczywisty obraz gier komputerowych

Nauczyciel: Czy wiecie co to są internetowe kłamstwa i jakie stanowią

zagrożenie?

 

 

 

Nauczyciel: W jaki sposób wirtualne gry zmieniają wasze spojrzenie na

rzeczywistość i dla kogo są najbardziej niebezpieczne?

 

 

 

 

 

Nauczyciel: W jaki sposób waszym zdaniem Internet wpływa na nasz język?

 

Uczniowie: stosowanie skrótów, symboli graficznych, spolszczeń nazw

angielskich

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat zajęć: Internet – dobrodziejstwo czy zagrożenie?

 

 

 

Cele lekcji:

 

Po zakończonej lekcji uczniowie powinni:

- umieć ocenić wiarygodność informacji w Internecie

- wiedzieć w jaki sposób korzystać z encyklopedii multimedialnych

- umieć poszukiwać informacji w Internecie

- wiedzieć co to są „internetowe kłamstwa”

- wiedzieć kto to jest internauta

- znać i umieć wyjaśnić pojęcie „wirtualne gry”

- wyjaśnić jak Internet wpływa na nasza język

 

Uwagi dotyczące realizacji:

 

Scenariusz zajęć przewidziany jest do realizacji w klasach IV, V I i VI . Zajęcia mają trwać 45 minut.

 

Środki dydaktyczne:

 

- wirtualne gry

- strony www

- serwisy informacyjne komputer z zainstalowaną Multimedialną Encyklopedią Powszechną

- Słownik wyrazów obcych

- Słownik języka polskiego

 

Pojęcia:

 

- Internet

- wirtualny

- internauta

 

 

 

Przebieg zajPodsumowanie lekcji:

 

uczniowie wypisują na tablicy korzyści z Internetu i zagrożenia jakie niesie swobodne, niekontrolowane korzystanie z Internetu.

Zajęcia według zaprezentowanego konspektu przeprowadzono po modyfikacji w klasach IV, V i VI. Zdecydowana większość uczniów posiada w domu komputer i ma dostęp do Internetu. Korzysta też z komputera na zajęciach z informatyki. Internet jako źródło informacji jest im doskonale znany. Natomiast o niektórych zagrożeniach płynących z bezmyślnego korzystania z tego źródła , dowiedzieli się po raz pierwszy. Myślę, że trzeba im o tym często przypominać.

 

i.&#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin