Rodzice mają prawo pełnego dostępu do formalnego systemu edukacyjnego i wyboru takiej drogi edukacyjnej dla ich dzieci, która jest najbliższa ich przekonaniom i wartościom. Do ich obowiązków należy wychowywanie dziecka w duchu odpowiedzialności za siebie i innych, a także angażowanie się na zasadzie partnerskiej w nauczanie dzieci. Rodzice powinni wychowywać je w poszanowaniu innych ludzi i ich przekonań, mają też obowiązek poświęcać czas i uwagę swoim dzieciom oraz ich szkole, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania. Na obecnym etapie rozwoju kultury i społeczeństwa szkoła i rodzina muszą współpracować w sposób zorganizowany i systematyczny. Efektywność pracy wychowawczej w dużym stopniu zależy od form i metod tego współdziałania. Aby szkoła była przyjazna, twórcza, aby niwelowała stresy, zapobiegała powstawaniu kompleksów i negatywnych nastawień, kształtowała akceptację i życzliwość wobec siebie i otoczenia, trzeba dostrzec olbrzymie znaczenie postaw rodzicielskich. Jest to „tendencja do zachowania się w pewien specyficzny sposób w stosunku do dziecka” (R.B. Cattell). W ujęciu psychologów każda postawa zawiera trzy składniki: myślowy (wyrażony słownie w formie poglądu), działaniowy (wyrażony w czynnym zachowaniu), uczuciowy (wypowiedzi i swoiste ekspresje temu towarzyszące). To właśnie ten ostatni czynnik wyznacza kierunek, charakter myślenia rodziców. Do właściwych postaw rodzicielskich należą akceptacja, współdziałanie i dawanie dziecku właściwej dla jego wieku swobody. Dla rodziców akceptujących swoje dziecko kontakt z nim jest przyjemny i pełen zadowolenia. Potrafią okazać, że je kochają, lubią, jawnie aprobują. Test to przyjęcie dziecka takim, jakie jest, z jego zdolnościami i cechami wyglądu zewnętrznego, usposobienia, umysłowości. Współdziałanie z dzieckiem to zaangażowanie rodziców w jego zabawę, pracę, zainteresowania, a także pozwolenie na uczestnictwo w zajęciach i sprawach rodziców i domu. Powinno to być wyznaczone możliwościami rozwojowymi. Rodzice przyjmujący właściwe postawy wobec dziecka otaczają je ciepłem, opieką, dostrzegają i zaspokajają jego potrzeby. Budują jego pozytywne nastawienie. Okazują dużo cierpliwości przy wyjaśnianiu i tłumaczeniu. Bardzo łatwo i szybko nawiązują z kontakt z dzieckiem, które czuje się swobodnie i bezpiecznie w ich obecności. Rodzina poprzez wzajemne relacje – delikatność, zaufanie, serdeczność, bezpieczeństwo – optymalnie przyczynia się do pełnego rozwoju osobowości dziecka. Rodzice, którzy przyjęli właściwą postawę, są zdolni do obiektywnej oceny dziecka i jego pełnej akceptacji. Jest to szczególnie ważne w momencie podjęcia przez dzieci nauki. Każde jest ambitne, pełne wiary, entuzjazmu, pragnie aprobaty i pochwały. Poznaje siebie przez opinie, słowa i uczucia innych ludzi. Poza rodzicami w klasie będą rówieśnicy, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły. Siłą napędową w procesie nauczania i wychowania są rodzice, choć nie są oni ściśle z nim związani. Niezwykle ważne jest ich przygotowanie psychiczne.
. Zdaniem A. Maciarz każde dziecko pragnie być kochane i akceptowane, pragnie odnosić sukcesy w szkole, być uznawane w grupach koleżeńskich, chce wspólnie z klasą aktywnie uczestniczyć w zabawach i zajęciach.
Każde dziecko pragnie być akceptowane bez względu na stan swego zdrowia, sprawność, uzdolnienia lub środowisko rodzinne. Ta potrzeba jest nasilona u dzieci, które mają trudności szkolne i przystosowawcze, gdyż jest wówczas zachwiane poczucie własnej wartości i zaniżona samoocena. Akceptacja okazywana dzieciom spełnia więc ważną funkcję regulującą ich zachowanie. Działania rodziców i ich postawy winny zmierzać do tego, aby wszystkie dzieci w zespole klasowym czuły się szanowane, ważne, dostrzegane, uznane i zrozumiane, bowiem to właśnie postawy rodziców kształtują nastawienia, oczekiwania dzieci wobec rówieśników i świata, pozwalają korzystać z zasobu doświadczeń, na których dziecko buduje swoją hierarchię postępowania i wartości.
Autor: Tatiana Danuta Sobołtyńska
http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=nauczyciel&page=article&article_id=320593
RAZEM_PRZEZ_ZYCIE