Statystyki maturalne z 2007.pdf

(2989 KB) Pobierz
tytulowka do edycji
4750234.001.png
Materiał opracowano w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
przy współpracy wszystkich okręgowych komisji egzaminacyjnych
Opracowanie
Barbara Czarnecka-Cicha
Współpraca
Barbara Andrzejewska
Bożena Anusiewicz-Działak
Małgorzata Burzyńska-Kupisz
Jan Chyży
Wojciech Czernikiewicz
Jerzy Dylakiewicz
Aleksandra Grabowska
Lucyna Grabowska
Konrad Leszczyński
Katarzyna Lisowska
Anna Łochowska
Jan Sitarski
Marek Spławiński
Ludmiła Stopińska
Beata Trzcińska
Elżbieta Wesołek
Agata Wiśniewska
Beata Dobrosielska
Katarzyna Koletyńska
Halina Sitko
Teresa Chrostowska
Zofia Lisiecka
Konsultacja naukowa
dr Henryk Szaleniec
Redakcja techniczna
Piotr Motyka
Monika Trochimczuk
Projekt okładki
Stefan Nyka
Centralna Komisja Egzaminacyjna
ul. Łucka 11
00-842 Warszawa
tel. 022 656 38 00, fax 022 656 73 27
Szanowni Państwo
Wyniki egzaminu maturalnego są wykorzystywane w procesie rekrutacji na studia.
Ale to nie jest jedyny cel tego doniosłego egzaminu. W polskim systemie egzaminów
zewnętrznych podejmujemy co roku próbę opisania osiągnięć zdających, które są widoczne
przez pryzmat rozwiązań zadań egzaminacyjnych. Prezentowane tu sprawozdanie z egzaminu
maturalnego 2007 obejmuje też trzy dalsze tomy komentarzy do zadań maturalnych:
z przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych i języków obcych.
Egzamin maturalny służy potwierdzeniu kwalifikacji (dojrzałości) do dalszej edukacji
na poziomie akademickim. 29 czerwca 2007 roku maturzyści w całej Polsce otrzymali
informację o swoich wynikach. W tym dniu Centralna Komisja Egzaminacyjna, wspierana
przez organizacje rektorów KRASP i KRZaSP, zorganizowała konferencję „Osiągnięcia
maturzystów 2007”, na której zaprezentowano wyniki matury 2007.
Sukces na egzaminie maturalnym powiązany jest z opanowaniem wiedzy
przedmiotowej oraz kluczowych, ponadprzedmiotowych umiejętności. Maturzyści, którzy
w czasie egzaminu potwierdzili opanowanie tych umiejętności, z powodzeniem będą się nimi
posługiwać w czasie studiów, będą mogli również zdobyć odpowiednią dla siebie pracę
i, w razie życiowej potrzeby, przekwalifikować się, nabywając nowych umiejętności – zgodnie
z zapotrzebowaniem rynku pracy.
Informacje przedstawione w czterech tomach sprawozdania z egzaminu maturalnego
2007 adresowane są do wszystkich nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Zachęcamy
do podjęcia w tym gronie dyskusji o stopniu opanowania przez maturzystów sprawdzanych
umiejętności oszacowanych na podstawie wyników egzaminu. Może to być okazją do dzielenia
się propozycjami takich zmian w sposobie kształcenia, które zaowocują wzrostem osiągnięć
uczniów. Ważną rolę do odegrania mają w tym zakresie uczelnie kształcące i doskonalące
nauczycieli oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Sprawozdanie z matury 2007 może być też ważną lekturą dla nauczycieli
akademickich, którzy podejmą pracę z tegorocznymi maturzystami. Sprawozdanie jest ważną
informacją dotyczącą umiejętności tegorocznych maturzystów nie tylko dla procesu
rekrutacji, ale i pracy ze studentami pierwszego roku. Lektura komentarzy do rozwiązań
zadań egzaminacyjnych z danego przedmiotu akademickiego może być punktem wyjścia
do zaplanowania pracy ze studentami. Na pewno pomocne będą informacje o mocnych
i słabych stronach przygotowania tegorocznych maturzystów do studiowania.
Warszawa, 29 czerwca 2007 r.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
4750234.002.png 4750234.003.png
SPIS TREŚCI
1. Informacja ogólna o wynikach egzaminu maturalnego 2007 .................................... 5
2. Informacja oświadectwach dojrzałości w roku 2007 ................................................ 6
3. Informacja ogólna o wynikach egzaminu maturalnego 2007 .................................... 7
4. Język polski .............................................................................................................. 10
5. Historia ..................................................................................................................... 17
6. Wiedza o społeczeństwie ......................................................................................... 23
7. Historia sztuki .......................................................................................................... 29
8. Historia muzyki ........................................................................................................ 34
9. Biologia .................................................................................................................... 39
10. Chemia ..................................................................................................................... 44
11. Fizyka i astronomia .................................................................................................. 50
12. Geografia .................................................................................................................. 56
13. Matematyka .............................................................................................................. 61
14. Informatyka .............................................................................................................. 67
15. Język angielski ......................................................................................................... 70
16. Język niemiecki ........................................................................................................ 78
17. Język rosyjski ........................................................................................................... 86
18. Język francuski ......................................................................................................... 93
19. Język hiszpański ..................................................................................................... 100
20. Język włoski ........................................................................................................... 107
21. Interpretacja wyników egzaminu maturalnego ...................................................... 115
ANEKS......................................................................................................................... 127
Informacja ogólna
o wynikach egzaminu maturalnego 2007
W roku 2007 do matury przystąpili absolwenci pięciu typów szkół ponadgimnazjalnych:
liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, liceum uzupełniającego, technikum oraz
technikum uzupełniającego. Wśród nich byli absolwenci z roku 2007 i absolwenci z lat
2005-2006, którzy wcześniej nie przystąpili do matury, przystąpili i nie otrzymali świadectwa
dojrzałości bądź przystąpili, otrzymali świadectwa, ale chcą podwyższyć uzyskane wyniki.
Ponowne przystąpienie do egzaminu maturalnego mogło wiązać się z chęcią zmiany kierunku
studiów i wynikającą stąd koniecznością zdawania egzaminów wymaganych przez uczelnie.
Maturalne menu obejmowało egzaminy ustne i pisemne, w tym:
egzaminy obowiązkowe, zdawane na jednym z dwóch poziomów – podstawowym
albo rozszerzonym,
egzaminy dodatkowe , zdawane jedynie na poziomie rozszerzonym.
Wynik każdego egzaminu maturalnego wyrażano w skali procentowej (odsetek uzyskanych
punktów). Egzamin obowiązkowy na poziomie rozszerzonym i egzamin dodatkowy były
przeprowadzane na podstawie tych samych arkuszy egzaminacyjnych
Maturzyści przystępujący do egzaminu na poziomie rozszerzonym w latach 2005-2006
musieli wcześniej zdawać egzamin z tego samego przedmiotu na poziomie podstawowym.
Ta zasada nie dotyczyła trzech przedmiotów: informatyki, łaciny i kultury antycznej oraz
greki i kultury antycznej. Od roku 2007 maturzyści przystępujący do egzaminu na poziomie
rozszerzonym nie zdają wcześniej egzaminu z tego przedmiotu na poziomie podstawowym.
Nie ma takiej potrzeby, ponieważ od roku 2007 zadania z poziomu podstawowego stanowią
integralną część arkusza egzaminacyjnego z poziomu rozszerzonego.
Maturzyści ubiegający się o świadectwo dojrzałości przystępowali do pięciu egzaminów
obowiązkowych: dwóch ustnych - z języka polskiego i języka obcego oraz trzech pisemnych
- z języka polskiego, języka obcego i przedmiotu wybranego. Dla egzaminów ustnych
i pisemnych z przedmiotów obowiązkowych wprowadzono próg zdawalności. Od roku 2007
próg zdawalności dotyczy obu poziomów egzaminu obowiązkowego: podstawowego
i rozszerzonego . Maturzysta zdał egzamin obowiązkowy (niezależnie od poziomu egzaminu),
gdy uzyskał co najmniej 30% punktów.
Maturzysta z lat 2005-2007 otrzymał świadectwo dojrzałości (zdał maturę), gdy
ze wszystkich pięciu egzaminów obowiązkowych uzyskał średnią nie mniejszą niż 30%
punktów i zdał co najmniej cztery egzaminy obowiązkowe. Konieczne było przystąpienie
do wszystkich pięciu egzaminów obowiązkowych. Maturzysta, który był nieobecny
na jednym egzaminie obowiązkowym, nie mógł otrzymać świadectwa. Dotyczyło to też
maturzysty, któremu unieważniono egzamin obowiązkowy. Musiał ponownie podjąć próbę
zdawania tego egzaminu.
Maturzysta z lat 2005-2007, który zdał pięć egzaminów obowiązkowych, na pewno uzyskał
średnią z tych egzaminów co najmniej 30% i oczywiście otrzymał świadectwo dojrzałości.
Od roku 2008 tylko tacy maturzyści będą otrzymywać świadectwa.
5
4750234.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin