Shaykh Nefzawi - Ogród rozkoszy.rtf

(1280 KB) Pobierz

SHAYKH NEFZAWI

 

OGRÓD ROZKOSZY

 

 

SKAN OSIOL.COM
Tytuł oryginału Er Roud el Aater p'nezaha el Khater

Opracowanie graficzne Stanisława Poreda

Redakcja Zespół

Redaktor techniczny Teresa Jędra

Wstęp Wojciech Michera

Copyright © 1998 by Wydawnictwo ALFA-WERO Sp. z o.o.

ISBN 83-7179-089-9

WYDAWNICTWO ALFA-WERO Sp. z o.o. WARSZAWA 1998

Wydanie pierwsze

Osiemnastowieczny traktat - klasyka arabskiej literatury erotycznej, Ze wstępu autora: „Chwała Bogu, który uczynił przyrodzone części ciała kobiety źem największej rozko mężczyzny i przysposobił przyrodzone części ciała mężczyzny ku jak najwyższemu ukontentowaniu kobiety." Szczególną uwagę zwraca obfitość egzotycznych, barwnych i niezwkle oryginalnych porównań i metafor, tyczący tak trudnej do wyrażenia słowami sfery jak miłość zmysłowa.

tki pojawiające się w Ogrodzie rozkoszy Nefzawiego można porównywać z tymi, które przyciągają Czytelników do Dekamerona Boc-caccia.


SPIS TREŚCI

Hortus deliciarum              5

WSTĘP              8

Ogólne uwagi na temat sztuki uprawiania miłci              8

ROZDZIAŁ I              11

Godnym pochwały mężczyznom poświęcony              11

ROZDZIAŁ II              23

Godnym pochwały niewiastom poświęcony              23

ROZDZIAŁ III              39

Traktujący    o    mężczyznach    zasługujących    na wzgardę              39

ROZDZIAŁ IV              41

Traktujący o kobietach zasługujących na wzgardę              41

ROZDZIAŁ V              43

Dotyczący aktu płodzenia istot ludzkich              43

ROZDZIAŁ VI              46

Dotyczący tego wszystkiego, co zapewnia udane spółkowanie              46

ROZDZIAŁ VII              68

Dotyczy tego, co w akcie płodzenia istot ludzkich bywa szkodliwe              68

ROZDZIAŁ VIII              74

Rozmaite nazwy nadawane przyrodzeniu męskiemu              74

ROZDZIAŁ IX              81

Rozmaite nazwy nadawane przyrodzeniu niewieściemu              81

ROZDZIAŁ X              98

Dotyczący nazywania przyrodzenia samców różnych zwierząt              98

ROZDZIAŁ XI              100

O podstępach i zdradach kobiet              100

ROZDZIAŁ XII              113

Dotyczący  najróżniejszych  spostrzeżeń przydatnych tak mężczyznom, jak i kobietom              113

ROZDZIAŁ XIII              117

Dotyczący tego, co jest źródłem rozkoszy w akcie płodzenia istot ludzkich              117

ROZDZIAŁ XIV              119

Dotyczący   opisania  macicy   bezpłodnej  kobiety i sposobów jej leczenia              119

ROZDZIAŁ XV              120

Dotyczący medykamentów wywołujących poronienie              120

ROZDZIAŁ XVI              121

Dotyczący przyczyn bezpłodności u mężczyzn              121

ROZDZIAŁ XVII              122

O rozwiązanym sznurowadle (czyli o czasowej niezdolności do spółkowania)              122

ROZDZIAŁ XVIII              123

O sposobie powiększania rozmiarów małego członka i uczynienia go okazałym              123

ROZDZIAŁ XIX              125

O sposobach, które pomniejszają lub usuwają niemiłą woń pach i przyrodzonych części kobiety              125

ROZDZIAŁ XX              126

Zawierający wskazówki, dotyczące stanu brzemiennego niewiasty i opisujący sposoby rozpoznawania płci dziecka, które ma się narodzić, czyli wiedzę o płci płodu              126

ROZDZIAŁ XXI              127

W którym zostały zebrane końcowe wnioski tej rozprawy i dotyczący zbawiennych, sprzyjających spółkowaniu skutków, jakie daje spożywanie dużych ilości jaj.              127


Hortus deliciarum

Wstyd a także moralność, usiłująca wytyczyć granice przyzwoitości te dwa fundamentalne dla ludzkiej kultury pojęcia, pojawiły się jako konsekwencja grzechu. Wstyd, moralność oraz szata, wcześniej zbędna i nieznana. „Któż ci powiedział, że jesteś nagi?" zapytał Jahwe, gdy Adam, przełykając w pośpiechu ostatni kęs jabłka, krył sięd figowych drzew rajskiego ogrodu. Dobrze wiemy, co było dalej: klątwa, wygnanie, ciężka praca w pocie czoła. I te krótkie chwile radości, gdy można było uwolnić zmęczone ciała od krępucych je sukni i oddać się pieszczotom, przypominającym dawne, szczęśliwe czasy. Chwile radości, o których niekiedy mówi się jednak, że są grzechem.

Szata kobiety jest jak wysoki mur otaczający ogród kogo z nas nie ogarnia czasem pragnienie, by zajrzeć, przeniknąć choć wzrokiem tę tajemniczą granicę, której strzegą, niczym cheruby z ognistymi mieczami, normy moralne. Rozdziela ona świat na dwie części: w jednej mieszkamy na codzień, do drugiej, niespełnionej, tęsknimy.

Czym jest nagie ciało? W istocie jeśli brać pod uwagę kształtowaną przez wieki tradycję naszych wyobraż nie wiadomo. Bo jeśli myślimy o nim jako ciele obnażonym staje się źem zawstydzenia, podnietą erotyczną, przyczyną i narzędziem rozpusty, wyuzdania. Gdy jednak tak jak pierwotnie w raju, albo u dziecka wiąże się z nieświadomością, nagie ciało jest raczej wizerunkiem niewinności, piękna, skromności, a może nawet świętości. Podobna wątpliwość dotyczy również owego wyśnionego ogrodu. Obok bowiem opowieści podobnych do tej, któ przedstawia Księga Rodzaju, od tysięcy lat trwa w naszej kulturowej pamięci obraz ogrodu jako miejsca niebiańskich radości rozumianych na sposób zupełnie ziemski. Tam rozkosz nie jest zabroniona, bo stanowi samą zasadę egzystencji.

Ogród miłci, ogród rozkoszy hortus deliciarum musi być otoczony murem, tak jak ciało kryje się wewnątrz szaty. Mur ten wyobraża najpierw opór, stwarzany przez uczucie wstydu. Ale rozkoszą jest już przecież wysiłek pokonywania tego oporu. Bez tego trudu erotyzm nie moż...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin