krzywdzenie_dziecka_z_zaburzeniami_rozwojowymi.pdf

(304 KB) Pobierz
37814823 UNPDF
A nnA P iekArskA • krzywdzenie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi. Przegląd zagadnień
teoretyczn0-badawczych oraz zastosowanie taksonomii krzywdzenia dziecka
A nnA P iekArskA
Auckland University of Technology, Nowa Zelandia
Krzywdzenie dziecka
z zaburzeniami rozwojowymi.
Przegląd zagadnień teoretyczno-badawczych
oraz zastosowanie taksonomii
krzywdzenia dziecka
Opracowanie poświęcone jest opisowi oraz analizie złożonej problematyki krzywdzenia dzieci
z zaburzeniami rozwojowymi, z uwzględnieniem roli ich rodzin oraz dyskusją nad zagrożeniami
w innych kontekstach środowiskowych. Zagadnienia krzywdzenia zaprezentowane zostały z per-
spektywy socjoekologicznej, z propozycją zastosowania autorskiego modelu taksonomii krzywdze-
nia dziecka. Podejście to pozwala na ukazanie wielorakich, potencjalnych zagrożeń krzywdzeniem,
nierzadko współwystępujących w różnych środowiskach funkcjonowania dziecka, takich jak rodzi-
na, grupa rówieśnicza czy szkoła. Zastosowane podejście umożliwia także ukazanie poważnych
społecznych oraz systemowych zagrożeń, z powodu których nie tylko dziecko z zaburzeniami roz-
woju, ale też jego rodzina i rodzeństwo narażeni są na krzywdzenie.
Zjawisko krzywdzenia dziecka:
wprowadzenie, podstawowe terminy i deinicje
wiatowemu trendowi badań nauko-
wych w dziedzinie ochrony dziecka
przed krzywdzeniem towarzyszą
różnorodne działania natury społeczno
-politycznej, podejmowane na arenie mię-
dzynarodowej. Ostatnie dziesięciolecie XX
wieku proklamowane było przez Organi-
zację Narodów Zjednoczonych „Dekadą
Dziecka”. Decyzji tej przyświecała nadzieja
zwrócenia uwagi świata na współczesne
zagrożenia dotyczące dzieci i ich problemy,
których – jak dotąd – nie udało się zadowa-
lająco rozwiązać. Szczególną uwagą obję-
to zagadnienia opieki nad dziećmi, które
z różnorodnych powodów (zdrowotnych,
społecznych czy politycznych) wymagają
specjalnej troski ze strony rodziny, społe-
czeństwa i państwa.
1
37814823.009.png 37814823.010.png 37814823.011.png 37814823.012.png
A nnA P iekArskA • krzywdzenie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi. Przegląd zagadnień
teoretyczn0-badawczych oraz zastosowanie taksonomii krzywdzenia dziecka
Tymczasem, choć świat wkroczył w no-
we millenium, i przeminęła nie tylko „De-
kada Dziecka”, ale upłynęło też z górą trzy-
dzieści lat od ogłoszenia Konwencji o Pra-
wach Dziecka, dzieciństwo nadal otoczone
jest mrokiem krzywdy i cierpienia: dzieciom
w wielu krajach przychodzi żyć i dorastać
w warunkach ubóstwa, pogwałcenia ich
podstawowych praw, zaniedbywania po-
trzeb i poważnego zagrożenia ich izycznego
i psychologicznego bezpieczeństwa. W gru-
pie szczególnego ryzyka krzywdzenia są
dzieci specjalnej troski, które z uwagi na
swoje potrzeby zdrowotne i psychologicz-
ne, otoczone być powinny wszechstronną
opieką i pomocą. Jak dowodzą badania na-
ukowe i praktyka, dzieci te, a często także
ich rodziny i rodzeństwo, doświadczają
krzywdzenia w najwyższym stopniu.
Dla celów tej pracy termin „dziecko
z zaburzeniami rozwojowymi” używany
będzie w jego najszerszym znaczeniu, łącz-
nie czy zamiennie z terminem „dziecko
z niepełnosprawnością”. Zgodnie z przyjętą
deinicją, zaburzenie rozwojowe rozumia-
ne będzie jako każde zaburzenie psychiczne lub
izyczne, które w znacznym stopniu upośledza
zdolność dziecka do komunikowania się z inny-
mi, uczenia się, nawiązywania i utrzymywania
kontaktów społecznych bądź odpowiedniego dla
wieku dziecka stopnia samodzielności i samosta-
nowienia (Ace 2003).
Podobnie szeroko rozumiany będzie ter-
min „krzywdzenie” zamiennie używany
z terminem „maltretowanie” czy „złe trak-
towanie”. Zgodnie z deinicją przyjętą za
Gil (1978), krzywdzenie dziecka to każdy
akt działania przeciwko dziecku lub zaniechania
działania na rzecz dziecka – przez osoby indy-
widualne, instytucje lub społeczeństwo oraz ja-
kiekolwiek skutki tych działań, pozbawiających
dziecko jego praw i wolności i/lub zaburzają-
cych jego optymalny rozwój .
W większości prac poświęconych opi-
sowi zjawiska krzywdzenia stosuje się
podział na podstawowe formy zachowań,
czyli (Piekarska 2004a):
– maltretowanie emocjonalno-psycholo-
giczne,
– przemoc izyczną,
– wykorzystywanie seksualne,
– zaniedbanie.
Ta tradycyjna kategoryzacja użyta będzie
w przeglądzie badań na temat krzywdzenia
dziecka z zaburzeniami rozwoju. W ostatniej
części pracy wybrane zagadnienia i proble-
my poddane zostaną krytycznej dyskusji,
łącznie z propozycją nowego podejścia teore-
tyczno-badawczego, opartego na autorskim
modelu taksonomii krzywdzenia dziecka.
Przegląd badań w świetle wybranych zagadnień
krzywdzenia dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
Zaburzenia rozwoju a ryzyko krzywdzenia
Współczesne badania z dziedziny krzyw-
dzenia dziecka jednoznacznie dowodzą, że
dzieci z różnorodnymi zaburzeniami roz-
woju, w tym dzieci z niepełnosprawnością,
znajdują się w grupie wysokiego ryzyka
krzywdzenia: emocjonalno/psychologiczne-
go, izycznego, seksualnego oraz zaniedba-
nia, a także w poważnym stopniu dotknięte
są jego rozległymi konsekwencjami.
Wielu autorów zwraca jednak uwagę na
skomplikowany charakter relacji i zależno-
ści pomiędzy niepełnosprawnością dziecka
a jego krzywdzeniem (Benedict i in. 1990;
Burrell i in. 1994; Giardino i in. 2003; Hobbs
i in. 1999), przy czym niektórzy dowodzą,
że krzywdzenie czy maltretowanie często
samo w sobie stanowić może przyczynę
zaburzeń rozwoju czy niepełnosprawności
(Kelly 1992).
Warto tymczasem przypomnieć, że
jeszcze kilkadziesiąt lat temu ignorowano
potrzebę specjalistycznych badań w dzie-
2
37814823.001.png 37814823.002.png
A nnA P iekArskA • krzywdzenie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi. Przegląd zagadnień
teoretyczn0-badawczych oraz zastosowanie taksonomii krzywdzenia dziecka
dzinie krzywdzenia dzieci z zaburzeniami
rozwojowymi. Zakładano, że dzieci spe-
cjalnej troski są poza ryzykiem maltreto-
wania z uwagi na brak atrakcyjności (np.
w przypadkach wykorzystywania seksu-
alnego) lub też na skutek budzenia odru-
chów litości u potencjalnych predatorów.
Dość powszechnie też wierzono, że skutki
krzywdzenia tych dzieci nie są tak trauma-
tyczne, jak w przypadku dzieci zdrowych
i sprawnych, z uwagi na ich ograniczoną
percepcję, rozumienie i ocenę zdarzeń.
Podobnie, kiedy dzieci ujawniały maltre-
towanie, zarzucano im niewiarygodność,
a nawet przypisywano szczególną ten-
dencję do składania fałszywych oskarżeń.
Dzieciom z zaburzeniami rozwoju odma-
wiano też prawa do terapii, uzasadniając to
potencjalnie niską skutecznością leczenia,
z uwagi na ich „ograniczoną zdolność” zro-
zumienia sytuacji (Marchant, Page 1992).
Ostatnie dziesięciolecia przyniosły istot-
ną zmianę w podejściu teoretycznym, ba-
dawczym i praktycznym. Pomimo nadal
stosunkowo ograniczonej liczby badań
nad krzywdzeniem i niepełnosprawnością,
dostępne dane ukazują zarówno poważne
rozmiary problemu, jak też jego wyraź-
ną specyikę. Większość autorów, w tym
Finkelhor i Baron (1986), Kendall-Tackett
i inni (2005), Kennedy i Kelly (1992), No-
sek i Howland (1997), Orelove i inni (2000),
zgadza się, że istnieje niezaprzeczalnie
znaczący związek pomiędzy zaburzeniami
rozwoju u dziecka i podwyższonym ryzy-
kiem jego krzywdzenia.
Z wcześniejszych raportów naukowych
wynikało, że dzieci z zaburzeniami roz-
woju krzywdzone są 1,7 razy częściej w po-
równaniu z dziećmi zdrowymi, a ryzyko
krzywdzenia przez bliskich członków ro-
dziny oceniano w tej grupie jako niższe
w porównaniu z rodzinami dzieci zdro-
wych (Westat Inc. 1993).
Tymczasem nowsze badania przeprowa-
dzone przez Sullivan i Knutson (1998, 2000)
dowodzą, że wpółczynnik krzywdzenia wy-
nosi 3,7 w porównaniu z grupą kontrolną,
z najwyższym zagrożeniem ze strony człon-
ków rodziny.
Badacze zjawiska dowodzą też istnienia
specyicznych uwarunkowań krzywdzenia
dzieci z zaburzeniami rozwoju, sugerując
ich szczególną podatność czy bezbronność
( vulnerability ) wobec podwyższonego ry-
zyka krzywdzenia. Według niektórych au-
torów (AIAS 2004; Benedict i in. 1992; Fin-
kelhor 1986; Hobbs i in. 1999), różnorodne
problemy funkcjonowania tych dzieci zwią-
zane z zaburzeniami rozwoju i/lub niepeł-
nosprawnością w istotny sposób ułatwiać
mogą potencjalnym sprawcom zarówno
dostęp do dziecka, jego krzywdzenie, jak
też łatwe ukrywanie i utrzymanie tego w ta-
jemnicy. Hobbs i inni (1999), Schor (1987) oraz
Sinason (1993) wymieniają wśród nich nastę-
pujące predysponujące czynniki:
– zaburzona możliwość komunikacji
dziecka utrudniająca ujawnienie doznanej
krzywdy;
– ograniczenia w ruchliwości motorycz-
nej i izolacja dziecka utrudniające wycofa-
nie się z sytuacji krzywdzenia czy uniknię-
cie jej;
– znaczna zależność izyczno-psycholo-
giczna dziecka od opiekunów, zwiększa-
jąca prawdopodobieństwo ich udziału
w różnorodnych czynnościach łącznie z co-
dziennym transportowaniem czy zabiega-
mi czystościowymi, w tym obejmującymi
intymne części ciała;
– zwiększona potrzeba dziecka do bycia
akceptowanym, lubianym, kochanym na-
rażająca go na eksploatowanie tych potrzeb
zarówno przez rodzeństwo, rówieśników,
jak i dorosłych opiekunów lub obcych;
– nasilenie zaburzeń zachowania spo-
wodowane stresem, bólem czy cierpieniem
narażające dziecko na przemoc izyczną
i emocjonalną w sytuacjach nieprawidłowo
interpretowanych przez opiekunów jako
„złe zachowanie” dziecka;
– ogólne zaburzone funkcjonowanie dziec-
ka w wielu sferach, łącznie z utrudnioną/
ograniczoną możliwością percepcji, opi-
su czy oceny różnorodnych doświadczeń
3
37814823.003.png 37814823.004.png
A nnA P iekArskA • krzywdzenie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi. Przegląd zagadnień
teoretyczn0-badawczych oraz zastosowanie taksonomii krzywdzenia dziecka
życiowych, ograniczające zaufanie opie-
kunów, postrzegających dziecko jako nie-
zdolne do ujawnienia prawdy o doświad-
czanych sytuacjach krzywdzenia, bądź
w przypadku podejrzenia molestowania
seksualnego, oceniających je jako niewiary-
godne z powodu nieatrakcyjności dziecka.
Z uwagi na zwiększone ryzyko krzyw-
dzenia dziecka z zaburzeniami rozwoju,
Newport (1991), Kennedy (1992, 1995) oraz
Hobbs i inni (1999) sugerują uważne rozpo-
znawanie wszystkich sytuacji i zachowań,
które mają znamiona maltretowania, poda-
jąc następujące ich przykłady:
– przymusowe karmienie,
– ograniczanie odpowiedniej stymulacji
edukacyjno-rekreacyjnej,
– nadopiekuńczość i tym samym hamo-
wanie możliwości rozwijania przez dziecko
nowych sprawności,
– nieodpowiednie stosowanie leków
(w tym psychotropowych),
– stosowanie izycznych ograniczeń i ubez-
własnowalnianie,
– ignorowanie potrzeb prywatności i in-
tymności,
– eksperymentowanie z niesprawdzony-
mi, szkodliwymi metodami terapii,
– niesprawiedliwe traktowanie w sto-
sunku do zdrowego rodzeństwa (uprzywi-
lejowana versus dyskryminowana pozycja),
– izolowanie od kontaktów społecznych
ze zdrowymi rówieśnikami,
– zamknięcie w zakładach opieki specjal-
nej,
– dokuczanie i prześladowanie (izyczne
i werbalne),
– dyskryminacja dziecka przez rówieśni-
ków i/lub dorosłych.
Do osobnej kategorii krzywdzenia dziec-
ka, w znacznym stopniu marginalizowa-
nej w badaniach nad zjawiskiem, nieliczni
autorzy (Hobbs i in. 1999; Piekarska 1997)
włączają także poważne zaniedbania w syste-
mie opieki państwa, niewywiązującego się
z konstytucyjnych, prawnych i moralnych
obowiązków zapewnienia pomocy zarów-
no dzieciom, jak też ich rodzinom.
Autorzy jednego z głośniejszych, współ-
czesnych raportów na temat krzywdzenia
dziecka z niepełnosprawnością – Sullivan
i Knutson (2000), przy pomocy dużych ba-
dań porównawczych przeprowadzonych
w USA (N = 40 211), potwierdzili nie tyl-
ko poważne rozmiary problemu, ale też
konieczność podjęcia specjalnych (dla tych
grup dzieci) metod diagnozowania, lecze-
nia i prewencji krzywdzenia.
W badaniach wykonano też odrębne po-
miary ryzyka krzywdzenia dla kilku pod-
stawowych podgrup zaburzeń rozwoju,
tzn. zaburzeń ruchowych, somatycznych,
sensorycznych, upośledzenia funkcji po-
znawczych, a także zaburzeń zachowania,
porozumiewania/komunikacji i funkcjono-
wania psychospołecznego.
Okazało się, że we wszystkich analizo-
wanych grupach ryzyko krzywdzenia i za-
niedbania było znacząco wyższe w porów-
naniu z kontrolną grupą dzieci zdrowych,
a współczynniki dla całej grupy z zaburze-
niami rozwoju z wyróżnieniem odrębnych
form krzywdzenia wynosiły dla:
a) maltretowania emocjonalnego – 3.9;
b) przemocy izycznej – 3,8;
c) wykorzystywania seksualnego – 3,1.
Zwrócono też uwagę, że w grupie krzyw-
dzonej bez zaburzeń rozwoju najbardziej
narażone na ryzyko były dzieci od 5 do 9
lat, gdy tymczasem w grupie z zaburzenia-
mi rozwoju, większemu ryzyku krzywdze-
nia podlegały dzieci najmłodsze – poniżej
piątego roku życia.
W porównaniu z grupą kontrolną dzieci
z zaburzeniami sprawności ruchowej na-
rażone były prawie dwukrotnie częściej na
molestowanie seksualne, 2,5 razy częściej
na maltretowanie emocjonalne oraz 1,2
razy częściej na doświadczenia przemocy
izycznej. Dla dzieci z zaburzeniami so-
matycznymi (w tym chronicznie chorych)
wskaźniki zaniedbania lub krzywdzenia
izycznego i emocjonalnego były ogólnie 3
razy wyższe i 2 razy wyższe w przypadku
wykorzystywania seksualnego. Nieco niż-
sze wskaźniki krzywdzenia – od około 1,2
4
37814823.005.png 37814823.006.png
A nnA P iekArskA • krzywdzenie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi. Przegląd zagadnień
teoretyczn0-badawczych oraz zastosowanie taksonomii krzywdzenia dziecka
do 1,5 – dotyczyły dzieci cierpiących na po-
ważne zaburzenia wzroku.
Niepokojąco wysokie dane dotyczące
krzywdzenia zebrano w pozostałych pod-
grupach zaburzeń rozwojowych, w tym
szczególnie w grupie dzieci z zaburzeniami
zachowania i psychospołecznymi. Ryzyko
przemocy izycznej było 7,3 razy wyższe,
maltretowania emocjonalnego – 6,7 razy
wyższe, a molestowania seksualnego – 5,5
razy wyższe w porównaniu z ryzykiem
w odniesieniu do dzieci zdrowych. Dzie-
ci z upośledzeniem funkcji poznawczych
doświadczały molestowania seksualnego
czterokrotnie częściej, a pozostałych form
krzywdzenia prawie czterokrotnie czę-
ściej w porównaniu z dziećmi zdrowymi.
W grupie dzieci z zaburzeniami komuni-
kacji wskaźniki różnych form krzywdzenia
oscylowały na poziomie dwukrotnie wyż-
szym niż w grupach kontrolnych.
W przeprowadzonych badaniach doko-
nano też zestawień dotyczących sprawców
krzywdzenia dzieci z zaburzeniami rozwo-
ju, a uzyskane wyniki jednoznacznie wska-
zały członków rodziny (zarówno bliskiej, jak
i dalszej, ale bez rozróżnienia na rodziców,
rodzeństwo i innych bliskich) jako główne
zagrożenie dla bezpieczeństwa dziecka.
Podsumowanie, dyskusja i wnioski.
Nowy paradygmat teoretyczno-badawczy:
taksonomia krzywdzenia dziecka i jej zastosowania
do analizy zagrożeń krzywdzenia dzieci z zaburzeniami
rozwojowymi
Wyniki badań nad krzywdzeniem dzieci
z zaburzeniami rozwoju dobitnie potwier-
dzają słynną tezę Finkelhora (Finkelhor, Ba-
ron 1986), że najbardziej narażone na dalsze
krzywdzenie są dzieci skrzywdzone, czyli
te, które doświadczyły bądź doświadczają
różnorodnej przemocy bądź zaniedbania.
Wydaje się, że stwierdzenie to ma szcze-
gólne zastosowanie w przypadku dzieci
z zaburzeniami rozwoju, dotkniętych przez
los, chorobę, niepełnosprawność, i z uwagi
na swoją trudną sytuację niejako wtórnie
narażonych na różnorodne doświadczenia
krzywdzenia, potencjalnie współwystępu-
jące we wszystkich obszarach ich funkcjo-
nowania i życia.
Należy jednak zwrócić uwagę, że po-
pulacja dzieci z zaburzeniami rozwoju nie
stanowi homogenicznej grupy, w równym
stopniu obciążonej ryzykiem krzywdzenia
(Burrel i in. 1994). Skomplikowane zależno-
ści „zaburzenia rozwoju – sytuacja rodziny
– krzywdzenie” w prosty sposób należało-
by uporządkować w następujące kategorie
problemu:
a) zagadnienia krzywdzenia dzieci z za-
burzeniami rozwoju, z dobrą opieką i wspar-
ciem w rodzinie, lecz z uwagi na niepełno-
sprawność podlegające podwyższonemu
ryzyku krzywdzenia, szczególnie poza śro-
dowiskiem rodzinnym;
b) zagadnienia krzywdzenia dzieci z za-
burzeniami rozwoju – w rodzinie z podwyż-
szonym ryzykiem dysfunkcji czy patologii
(np. gdy współwystępują inne problemy
i stresy) oraz krzywdzenie poza środowi-
skiem rodzinnym;
c) zagadnienia krzywdzenia dzieci z zabu-
rzeniami rozwoju – w dysfunkcjonalnych ro-
dzinach wysokiego ryzyka (tzn. takich, w któ-
rych krzywdzenie dziecka spowodować mogło
jego urazy i zaburzenia rozwoju), z współwy-
stępującym wysokim ryzykiem kontynuacji
krzywdzenia w rodzinie i poza nią.
Zaproponowana powyżej kategoryza-
cja nie była jak dotąd stosowana w bada-
5
37814823.007.png 37814823.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin