1_9_9210-instrukcja_obslugi_4CT90-1_BE_Euro_2-pol.doc

(872 KB) Pobierz
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY

 

 

 

SILNIK  WYSOKOPRĘŻNY

(z aparaturą wtryskową Bosch)

 

4CT90-1BE

EURO 2

 

 

INSTRUKCJA OBSŁUGI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4CT90-1BE/I EURO 2                            1.9.9210                                                                                    ROK  WYDANIA:  wrzesień  2000

                                                                                                                                                                                      Data korekty:                  czerwiec 2002

Wytwórnia  Silników  Wysokoprężnych  "ANDORIA" S.A.

Andrychów ul. Krakowska 140              34-120 ANDRYCHÓW

Telefon: (033) 875-32-40 do 47              Fax: (033) 875-16-06              (033) 875-32-50

 

 

2

Instrukcja obsługi silnika 4CT90-1 EURO 2


Spis treści

 

                                                                                                         Strona

 

1. Wstęp i dane techniczne                                                        4

              1.1. Charakterystyka techniczna silnika                            4

              1.2. Budowa silnika - opis głównych elementów              6

              1.3. Schemat instalacji elektrycznej                                          7

              1.4. Momenty dokręcania

                     najważniejszych połączeń śrubowych                            8

              1.5. Materiały eksploatacyjne (paliwa, oleje)                            9

 

2. Obsługa silnika                                                                      11

              2.1. Przygotowanie silnika

              do pierwszego uruchomienia w pojeździe                            11

              2.2. Uruchomienie silnika w pojeździe                            11

              2.3. Docieranie silnika                                                        12

              2.4. Zatrzymywanie silnika                                                        12

              2.5. Dozór silnika podczas jazdy samochodem              12

              2.6. Obsługa układu recyrkulacji spalin

                     z zaworem EGR                                                        12

 

3. Użytkowanie silnika                                                                      13

              3.1. Tablica okresowych czynności obsługowych              13

              3.2. Podstawowe czynności obsługowe                            14

              3.3. Opis okresowych czynności obsługowych              14

 

4. Tablica niedomagań silników

              i sposoby ich usuwania                                                        19

 

5. Przechowywanie oraz konserwacja silnika

              po wycofaniu z ruchu na dłuższy czas                            22

              5.1. Przechowywanie nowego silnika                            22

              5.2. Zakonserwowanie silnika

                    na dłuższy okres postoju                                                        22

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Silnik 4CT90-1 BE widok ogólny

 

 


1. WSTĘP i DANE TECHNICZNE

 

              Silniki 4CT90-1BE wyposażone w pompę wtryskową firmy Bosch spełniają wymagania normy Euro II . Konstrukcja ich została opracowana w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników wysokoprężnych 4C90 i 4CT90-1.

              Silniki 4CT90-1BE przeznaczone są głównie do napędu samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony, terenowych oraz dużych samochodów osobowych. Mogą stanowić źródło napędu maszyn samobieżnych, zespołów prądotwórczych, małych jednostek pływających, oraz hydrauliki siłowej.

 

 

 

Uwaga: Wytwórnia Silników Wysokoprężnych zastrzega sobie prawo do zmian konstrukcyjnych i technologicznych oraz sposobu obsługi Klientów.

 

 


1.1. Charakterystyka techniczna silnika

 

Typ silnika

4CT90-1BE

Rodzaj silnika

wysokoprężny, czterosuwowy doładowany

Wtrysk paliwa

pośredni, do komory wirowej

Ilość i układ cylindrów

4, pionowy

Średnica cylindra

90 mm

Skok tłoka

95 mm

Objętość skokowa

2417 cm3

Stopień sprężania

20,6

Moc znamionowa po dotarciu

całkowitym (eksploatacyjnym)

66 kW              wg ISO 1585

Znamionowa prędkość obrotowa

4100 1/min

Maksymalny moment obrotowy

po dotarciu całkowitym (eksploatacyjnym)

195 Nm  

wg ISO 1585

Prędkość obrotowa przy maksymalnym momencie

2200 - 2500 1/min

Minimalna prędkość obrotowa na biegu jałowym

800 1/min

Jednostkowe zużycie paliwa po dotarciu całkowitym (eksploatacyjnym)

około 255 g/kWh

wg ISO 1585

Kierunek obrotów wału korbowego

lewy  (patrząc od strony koła zamachowego)

Odbiór mocy

z koła zamachowego za pośrednictwem sprzęgła wyłączalnego

Rodzaj rozrządu

górnozaworowy z wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy

Rozruch silnika

elektryczny ze wspomaganiem za pomocą świec żarowych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin